Nyugat · / · 1935 · / · 1935. 7. szám · / · FIGYELŐ
Az irodalom régi családi titka, hogy a legtöbb író bensőséges álmaiban egy kitalált portrén dolgozik. Ebben a ravasz önvallomásban tetszés szerint tökéletesítheti szellemi megjelenését; tündér ujjakkal történelmi szépségűvé hamisítja keserű, eleven arcát. A harmadik személy s egy költött név segítségével eltakarja azokat a szomorú kötelékeket, miket az életben vállalt s megmarad meztelen erkölcsi vívmánynak vagy esztétikai látványnak, mint egy heraldikus ábrázolás. A képzeletbeli arckép, akármilyen leheletszerű, heroizál. Tudtommal Márai az egyetlen, aki megszegte a szabályt, nem használta ki a páratlan alkalmat s kitalált hősét:
Márai műveiből minduntalan kicsillan ez a hatalmas, csiszolt írói gépezet. A műkedvelő «ír az életről»; az író működteti a gépet, ha mindjárt az élet fukarul eteti is. Ezt a funkcionális elválasztást ő élezte ki legszigorúbban. Eddigi műve egyetlen hatalmas kísérlet az írói kifejezés, az idegrendszer és a magánélet összefüggéséről. Idegrendszer és magánélet a kifejezés alárendeltjei: lehetnek zajosak, rakoncátlanok, anarchikusak, de abban a vizsgálatban, amelybe Márai megszállottan elmerül, csak másodrangú a jelentőségük. A mai regény akármilyen irányba tágítható, Márai egyetlen esszé-tárgy felé tágította. Műve a szakember lassú föleszmélése a mesterségre s arra a szörnyű, zsarnoki folyamatra, ahogy az írás a független életösztönöket fölemészti. Alphonse Daudet írja, hogy apja halálakor minduntalan rajtakapta magát a «megfigyelésen». A Csutora, a Sziget, a Bolhapiac legtöbb darabja s főleg a Polgár Vallomásainak második kötete tárgyukon túl a szenvedélyesen vállalt írói rabság története. A jövő nemzedék valószínűleg egyéb munkákból ismeri meg a magyar életet és társadalmat, de Máraiból ijesztő méretekre nagyítva tudhatja meg: mit jelentett írónak lenni a szakemberek és technikusok korában? A félelmes gépezet a szemünk előtt áll, készen tízszer akkora nyersanyag feldolgozására, mint eddig tette.
A «Polgár Vallomásai» befejező kötete ennek az írói mesterségvállalásnak végleges megfogalmazása. A széthulló polgárságból való kiválását már az első kötetben tisztázta, a szökés nagy lelki kalandja a serdüléssel lezárult. A második kötet sokkal inkább az irodalom belső ügye. Ebben mondja el: milyen nehezen jött rá, hogy tulajdonképpen mit is kell csinálnia. Mert az írói pálya nem azzal kezdődik, hogy az embernek sok mondanivalója támad s még kevésbbé azzal, hogy nemes célt tűz maga elé. Elváltozott idegéletétől az apró hűtlenségekig Márai legtöbb zavara abból a kínos céltalanságból származott, mely a céltudatos munkavállalást megelőzte. Sohasem olvastam könyvet, melyben a szellemi munka felcsigázott hőfokát és sajátos légkörét jobban lehetne érezni. Az író azonban tudja, hogy végeredményben éppen e légkör hang-terjesztő és hang-módosító természetétől függ, hogy mit mennyire fejezhet ki s mi az írói kifejezés határa, nem a közerkölcs, hanem a szublimálás szempontjából. Márai kikerüli az egyenes választ, de mindenütt sejteti az írói fogalmazás titkát.
A mesterré válás, akárcsak a megelőző lázadás, élettörténeti keretbe illeszkedik. Az első kötet a lassú gyökérvesztés könyve, a másodikban a gyökértelen író hozzászokik természetes eleméhez: a magányhoz s kijárja a külföld iskoláját.
Akik emlékeznek a háború utáni Európára - (messzebb tünt, mint a jó békevilág) - tudják, hogy a fiatal intellektus akkor nem ment
Nagyon jelentős könyv. Az írás egyenletes lendületét Márai érettebb munkáiból már ismerjük, de a hangja - noha most sem szeretetteljes s valósággal kerüli a gyöngédséget - jólesően meleg. Ez a lassú felmelegedés talán egy lelki kiengesztelődés jele; mindenesetre nagyon emeli az írásait. Frankfurt, az inflációba merült Berlin, Firenze, az utolsó párizsi évek, a londoni ünnepnapok s a Krisztinaváros az országjellemzés remekei, ha kívülálló megfigyelő országok jellemzésében egyáltalában remekelhet. Ami az idegen népek lelkéből írói érzékenységgel megragadható, azt Márai elérte. Az emberek rajzát ezúttal is elhanyagolta; gonddal és szenvedő bensőséggel, megrázó őszinteséggel s nagyon szépen csak két alakról ír: az élettársról s a haldokló apáról. Nyilvánvaló, hogy csak ők ketten jutottak el az önéletrajzíró magába merült tekintetéig.
A mű kész s az idő fordul. Az író pedig e vallomástól megedzve viselheti az idő s önmaga újabb próbáit.