Nyugat · / · 1934 · / · 1934. 12-13. szám · / · FIGYELŐ · / · Színház
A szezon utolsó újdonsága váratlan sikert hozott a Nemzeti Színháznak, közönség is, sajtó is olyan melegséggel fogadta
Török Sándor darabja ugyanis semmikép sem nevezhető jól szerkesztett, technikailag színvonalon álló munkának. Cselekvénye lazán van fűzve, folyton érezni rajta, hogy regényből kiszaggatott jelenetekből rakták össze. Sok benne a naivitás (színpadi értelemben), néha fölöslegesen szavaltatja alakjait, néha érzelegteti, - igaz, hogy néha meg őszinte emberhangon is beszélteti. De ezeken a kezdetlegességeken túl vannak benne olyan tulajdonságok, amelyekkel ritkán találkozunk a mai színpadon. Ezek között az első s a leginkább megnyerő az, hogy az író meg tudja győzni a nézőt, mert folyton érezteti, hogy maga is meg van győződve, igazán hiszi azt, amit mond. A fiatalság frissesége van benne, még nem lopakodott bele a rutin közönbössége. Mintha nem azért mondaná, amit mond, mert hát valamit mégis csak kell mondani egy darabban, hanem mert nyomja a szívét a mondanivaló. S ez a mondanivaló sok szívben pendít meg rokon húrokat. Arról van a darabban szó, amit ezer meg ezer ember átszenvedett: a nagyvárosi élethez való asszimilálódás fájdalmairól, amelyeket mindenkinek végig kell próbálni, aki a vidékről jött a fővárosba, hogy itt megvesse a lábát és kiküzdje az életét. Azzal az optimista elképzeléssel jön fel, hogy ez a gazdagnak, ragyogónak képzelt város örömmel és melegséggel tárja ki karjait feléje, jó szívvel ad neki gazdagságából és illuziók fogytán arra kell ébrednie, hogy itt senki sem törődik vele, nyugodtan hagynák elveszni, minden talpalatnyi helyet keservesen kell kiküzdeni a nagyvárosi élet mozgalmas közönyéből. Hogy a darabban szereplő fiúk Erdélyből jöttek fel, az annyiban élezi ki a dolgot, mert erdélyi voltukat még külön oknak képzelték arra, hogy a város szeretettel fogadja őket. Akármilyen tökéletlenül van ez a téma a színpadra vetve, akármennyire érezni, hogy épen a főszereplő a drámailag legkevesebb biztonsággal felépített szerep s hogy az a pesti leánytípus, akivel konfliktusba kerül, közelebb áll az irodalomhoz, mint a valósághoz, a témának így is van elég eleven ereje, hogy fenntartsa a színpadon az élet illuzióját.
A darabbal körülbelül egyenértékű tényezője a sikernek az ifjúság térfoglalása a színpadon. A közönség évek óta annyira elszokott a Nemzeti Színházban a fiatalságtól, hogy most boldog, ha fiatal hangokat hallhat. És ezek a fiatalok csakugyan fiatalok is: frissek, lelkesek, igyekvők. A fiúk: