Nyugat · / · 1934 · / · 1934. 10-11. szám
Már elgondolásában is meglehetősen heterogen elemeket akart egyesíteni: az összes művészeti irányok tehetségeit. Megvalósításában persze egészen másképpen sikerült. A tehetség helyett, mint mindenütt, ahol a Képzőművészeti Társulat gárdája van túlsúlyban, a hatalmi befolyás érvényesült. Ez a túlsúly már a kiállítási bizottság összeállításában is megnyilvánult, ahol három-négy olyan műcsarnoki eredetű tag is szerepelt, akiknek neve kiáltóan kirítt a hivatalos személyek és hozzáértők közül, mert valójában semmi egyéb közük sincsen a művészethez, mint hogy általuk a műcsarnoki művészek társadalmi támogatást és befolyást kívánnak maguknak szerezni. De ez a kiállítási bizottság nem sok vizet zavart, mert a hatalom a zsűri kezébe volt letéve. Természetesen ez is az epigon művészet döntő befolyását biztosította: többségben voltak benne a műcsarnokiak. Meg kell hagyni, hogy a miniszteri felügyelet alatt nem viselkedtek olyan túlzóan, mint mikor szabad urai a maguk portájának. Mégis majdnem minden esetben becsúsztatták embereiket, tehát bőven olyanokat is, akik egyáltalában nem tehetségesek. Az eredmény az volt, hogy az epigonművészet boldog-boldogtalanja felvételre talált, de mellettük a mai művészetnek csak legjava jutott be, fiatalsága azonban túlnyomó részben kimaradt, úgyhogy a kiállítás maradi jellegű.
De bölcs rendezés még mindig menteni tudta volna a helyzetet. Tavaly
Nehéz volt ezt a kiállítást áttekinteni és nem volt könnyű kiemelkedő pontjait megtalálni. Már azért sem, mert nem sok meglepetéssel szolgált: legfeljebb
*
Nem volt valami sikerült a Munkácsy-céh kiállítása sem. Ez is az összeegyeztetés jegyében született és belőle is hiányzottak művészetünk legfiatalabbjai. Egyáltalában nem volt a mai szellem tükörképe, mint a tárgymutató előszava hangsúlyozta, ha csak mai szellemen nem a megalkuvást értjük.
*
Mint mindig, ezúttal is valóságos üdülés számába ment a
Egyrészt szinte kimeríthetetlen technikai okulást, másrészt páratlan műélvezetet, melyhez az európai művészet nagyjai a XV. századtól és néhány lappal a mi kiváló művészeink is hozzájárultak. Érdekes volt ez a kiállítás már azért is, mert a technikai elv és a rendezés is merészen egymásmellé helyezett egymástól messzire eső korokat és felfogásokat, anélkül, hogy ezzel zavaró benyomásokat ébresztett volna. Meggyőzött arról, hogy a valóban jó nem zavarja a valóban jót, akármennyire különböznek egymástól. Egy Leonardo és egy Szinyei elférnek egymás mellett, mindenesetre jobban, mint a Nemzeti kiállításon Bernáth Aurél és szomszédai.
*
Hogy milyen eredményeket érhet el az ízléses rendezés, arra jó példát szolgáltatott az Országos Magyar Iparművészeti Társulat
A társulat ezúttal nem általános kiállítást mutatott be, hanem csak fotoművészeti, grafikai, sokszorosítóművészeti, plasztikai és nehány tárlóban némi általános iparművészeti anyagot is.
A fotoművészeti, reklámfotografiai, fotoillusztrációs, grafikai, sokszorosító könyvművészeti, üzleti grafikai és reklámgrafikai rész arról győzhetik meg a látogatót, hogy e tereken teljesen az európai színvonalon állunk.
Különösen a könyvművészetben, ahol olyan kiváló művészeink vannak, mint
A szabad grafikában
A szobrászati csoportban, mely útmutatásul szolgálhatna a Műcsarnoknak arra, hogy mit szabad, kell és hogyan kiállítani.
A kisplasztikai gyűjteményben elsősorban ismét