Nyugat · / · 1934 · / · 1934. 8. szám · / · FIGYELŐ
Ha a tánc nem éli meg művészi megújhodását, nem fordult volna a figyelem a tánc története és elmélete felé, még azok részéről sem, akik az új tánckultusz különösebb értékét tagadják. Kurt
A tánc Sachs szerint addig áll hívatása magaslatán, míg tiszta eksztázis, míg «erős izgalom és fokozott aktivitás motorikus reflexe», míg elsődleges és legfontosabb megnyilvánulása a nem-gyakorlati életnek. («Rhythmische Bewegung, die nicht dem Werkantrieb dient.») Mihelyt szórakozássá és - művészetté válik a tánc, elveszti ősi értelmét s ezzel teremtőerejét. (Hasonló okoskodással kimutathatnók, hogy a zene elveszti teremtőerejét, mihelyt nem kollektív ősszükségletből és eksztatikus reflexből fakad, hanem, horribile dictu, öncélú művészetté lesz.)
Sachs szerint vannak táncos hajlamú és táncszegény népek. A táncszegény népek táncai görcsösek, kínzóak, testellenesek, a táncos népek táncai testigenlőek, felszabadultak és átszellemültek. A testigenlő táncok két alaptípusra oszlanak, a szűk és tág tánc típusára. A tág mozgású (kilendülő, ugró tánc) a kifelé figyelő, maszkulin típusú, patriarchális, állattenyésztő őskultúrák tánca; a tág tánc utánoz, állatot, természeti jelenséget és mindazt, amit az ember kíván magának. Az esemény eljátszása útján előidézi azt: a győzelmet a harcban, a zsákmányt a vadászaton, a termékenységet a házasságban stb. A szűk mozgású tánc (kis lépésű, forgó, kevés teret igénylő tánc) a befelé figyelő, feminin típusú, matrimoniális, földmívelő őskultúrák tánca. A szűk táncnál nincs utánzás, nincs elmímelés; a szűk tánc puszta eksztázis útján vonja magára a kívánt erőket és képességeket; elvontság, magábamélyedés. E két őskultúra terméke időrendben teljesen egymás mellé rendelt, semmi sem jogosít arra, hogy valamelyiknek elsőséget tulajdonítsunk.
A két őskultúra - a patriarchátus és a matriarchátus - még nem ismeri a
Magától értetődik, hogy a tág, maszkulin, kifeléfigyelő, utánzó tánc színészi tehetséggel jár együtt. Ám a színészi tehetség önmagában még nem teszi lehetővé
Mihelyt a táncot valamely elkülönülő rend hívatásszerűen végzi, a tánc látványossággá,
Ime: a történetírás, mely sokáig oly lekicsínyléssel tekintett a kezdetleges életformákra, most bőkezűen fizet régi kapzsiságáért. Csak kérdés, hogy az ilyen szimptomatikus «primitivisztika», mint a Sachsé, nem vét-e az ellenirányban ugyanakkorát? Az ösztönösség, sejtelmesség és szűk formulák primitív élete és művészete az idők folyamán a megneveltség, tudatosság és gazdag differenciálás magaskultúrájú életévé és művészetévé alakul. Semmi sem indokolja, hogy a magas kultúrájú tánc és a primitív tánc között ne lássuk ugyanazt a viszonyt, mint a magas kultúrájú zene és a primitív zene között. Ha a ceyloni veddák rizsarató dala mellett nem jelent dekadenciát a Kilencedik Szimfónia, nem tudom miért kelljen az ifugáók holdtáncát igazibb életjelenségnek tekintenünk, mint, mondjuk, az orosz balettot.
Ami Sachs munkájában egyébként bírálható, kifogásolható és vitatható, inkább a szakembert érdekli. De nem csak a táncszakember, hanem minden kultúrtudományos érdeklődő örülni fog annak, hogy Sachs professzor megvetette alapjait a feltétlenül tudományos értékű és magasigényű tánckutatásnak.
[*]