Nyugat · / · 1934 · / · 1934. 7. szám · / · FIGYELŐ
Nemrégiben Babits Mihály panaszkodott amiatt, hogy a regényírás mindinkább a fényképezés eszközeihez fordul. Ez így is van.
A régi nagy regényírók, mint az agyagot, úgy gyúrták és dagasztották a tapasztalat anyagát, kínlódtak, küzködtek vele, de végre halhatatlan lelket leheltek az élettelen formába. Így teremtették meg alakjaikat. Így lett az alakból ember, emberré vált ember. Ezeknek a regényalakoknak emberi mivoltát nem a külső hasonlóságok adják meg, hanem emberi sorsuknak örökös forgandósága és állandósága, a visszfény ami alakjukról ránk esik. Vízcsepp, amely az universumot tükrözi. Csak így válik lehetségessé, hogy az igazán nagy regényírók alakjait nemcsak a kortársak, hanem a mai ember, sőt dédunokáink is rokonuknak érezzék. Így ha maga a matéria elavul is, az igazi műalkotás lelke mindig friss marad.
És a mai regényíró? Veszi kifogástalan Zeiss-lencsés kodakját. Kimegy vele az uccára. Egypár csattintás. Készek a képek. Ezeket otthon elrendezi. Kész a regény. Rajta lesz a képen minden. Ablak. Falrepedés. Lehúzott boltredőny. Járókelő. Kiskutya. Autobusz. Hiteles lesz a kép. Csak a lélek hiányzik belőle. Az ilyen regények alakjai már tíz év múlva idegenek, sőt enyhén komikusak. Akárcsak a régi daguerrotypek.
A fotografus írónak ideje sincs. Ott keresi a képtémát, ahol leginkább keze ügyébe esik: a kispolgári milieuben. A példakép: Sinclair Lewis Babbittje. Köztudomású, hogy a legszegényebb fantáziájú írók egyike, aki szinte tudományos pontossággal ragaszkodik kínosan összeszedett adataihoz. Gyanusan sok követője akadt a magyar regényírók között.
Talán nem is pusztán az írókban van a hiba. A háború szenvedései, a gazdasági felfordulás nyomorúsága lustává, kényelemszeretővé és érzéketlenné tette az embereket, nemcsak az emberi ideálok iránt, hanem minden iránt, ami a hétköznapi életen túlesik. Csak a nagyobb izgalomtól mentes, lehetőleg nyugodt, egyhangú, szürke élet után vágyódnak. A történelmi és társadalmi regényben csak az iránt érdeklődnek, ami legközelebb áll az ő mindennapi sorsukhoz. Papucsban akarják látni a történelem hőseit. Szeretnek benézni tömeglakásos szomszédjuknak homályos ablakán. Nem vágyódnak dohos környezetükből maguk sem kikerülni, sőt még azt sem nézik szívesen, ha ez másnak sikerül. Középszerűség mindenütt. José Ortega y Gasset szerint minden kor magasabb ideálokat tűzött maga elé, amelyeket ha nem is értek el, de legalább megközelíteni igyekeztek az emberek; csak a XX. század emelte piedesztálra követendő példa gyanánt a tucatembert, az átlagos kispolgárt.
Különös és nehezen körülhatárolható emberfajta ez. A XX. század produktuma. Gerinctelen városi tucatember. Nem tartozik egyik társadalmi osztályhoz sem. Nincsenek tradíciói, nincsenek ideáljai, nincs osztályöntudata. Ott lebeg az egymástól történelmileg elkülönült társadalmi osztályok peremén, hol itt, hol ott. Szeretne valahová tartozni, valahová felemelkedni, de nem tud. Nem nagyon vágyik ez után se. Semmi után se. Társadalmi állása nem; csakis lelki adottsága jellemezheti. Nem egészséges rögből sarjadt lelkű paraszt, nem a pártélet kereke gyanánt, olajsíma pontosságú gondolkodásra igazított munkás, nem az élet célját és miértjét kutató, mélybe és magasba csapongó ember. Színehagyott, szélverte levélként kallódik a városok forgatagában. Bizonytalan a má-ja, még bizonytalanabb a holnapja. Rövidlátó szeme csak környezetének egyhangú borongását bírja. Kaméleon módjára símul bele a szürkeségbe, mely mint valami lassan ható, de öldöklő méreg elpusztítja lelkét, gondolkodását, egyéniségét. Ha ugyan volt benne.
Ez a szürke kispolgár és még szürkébb milieuje esik legközelebb a fotografus eszközeivel dolgozó regényíróhoz. De éppen ezért válnak typikussá az egyforma milieu sodrán a kispolgári regények. Ez okozza azt is, hogy a milieu válik a regények hősévé és a regény legértékesebb részévé. Akár nagyvárosi uccák túlzsúfolt, zajos bérházainak tetejét emeli le előttünk az író, akár álmos, poros kisvárosokba vezet, mindenütt a környezet vígasztalan szürkeségét, kopottságát, szépségmentességét írja le. A milieurajz annyira éles, hogy szinte megcsap a kétszoba-konyhás lakások áporodott szaga. A lehangoló környezet adja az alaphangot a regények szelleméhez. Kesernyés kiábrándultság teszi azt sivárrá. Szépség, lélek és magasabb ideálok helyett, tülekedés, gond és unalom. Kenyérgond a probléma, semmi más. Taine milieu-elméletét igazolják a kispolgári regények, amikor alapgondolatuk az, hogy miként korcsosul el az ember emberhez nem méltó környezetben. A szürke körülmények még bűneit és vágyait is kicsinyessé teszik. Lelkének elkorcsosulása akkor látszik igazán, amikor váratlan esemény zökkenti ki megszokott életformájából. Az évekig homályos zárkába szorított rab módjára szinte megvakul a szélesebb láthatár, színesebb élet sugárzásától. Vagy elbukik, vagy pedig riadtan menekül vissza a gyűlölt, de legalább ismerős szürkeségbe. E körül a sovány alapgondolat körül forognak a kispolgári regények. Vannak köztük rosszabbak és kevésbé rosszak, a szigorúbb kritikát nem igen bírja el egyik sem. De mégis észre kell venni őket, mert a kritikának ép az a feladata, hogy rámutasson az irodalmi tömegjelenség okaira. Az író problémáktól riadozik, a közönség egyetlen műélvezete, hogy önmagára ismerhessen.
Mindegyik kispolgári regényt külön tárgyalni nem is érdemes. Számuk egyre emelkedik. Csak találomra nevezek meg párat.
Ugyanilyen jellegzetes kispolgári regény, bár idegen milieuben játszódik: a
A
Zsolt Béla könyveiben a milieurajz és a kispolgár ábrázolásában elbujtatott társadalomfilozófia az érték. Hőseit maga is ellenséges szemmel nézi. Így mi sem veszünk részt szívből sorsukban.
E regények többsége bizony gyenge mű, sovány mesével, papírfigurákkal és erőltetett helyzetekkel. Értéket csak a milieurajz és egy-egy félénken felbukkanó gondolat képvisel bennük.
Végére maradt a legrosszabb és a legjobb kispolgári regény. Az elriasztó torzkép és a követendő példa.
A torzképet
Ide jut a mai irodalom, ha a problémamentesség és időszerű külsőségek útjain tovább halad.
Pedig lehetne kispolgári regényből is jó regényt írni, csak olyan író kell hozzá, aki nem fél a dolgok mélyére tekinteni.
Véletlen ragadja ki a hősnőt környezetéből s nagy karrier lehetőségei elé állítja. Ő azonban megrémülve az idegen fogalmaktól olyan görcsösen ragaszkodik a csendes polgári élethez, hogy ez a ragaszkodás elviszi őt a polgári rend felforgatói közé. Mivel csak Oroszországban nyílik számára a kispolgári élet lehetősége, odamegy. Eszméket és téveszméket nem értve, egyetlen életcélja: a csendes kispolgári élet. Ide törekszik, minden akadályon és poklon keresztül. Zsolt szatíraszerűen vonja le a kispolgári probléma végső következményeit. A gerinctelenség, elvtelenség, a kispolgári élethez való görcsös ragaszkodás elvisz a másik végletbe, a polgári élet teljes pusztulásához. Így Zsolt a kispolgár sekélyes problémácskáit átfogó társadalmi problémává mélyítette, és bár könyvében megvannak többi regényeinek tipikus hibái, mégis érdekes és gondolkodásra késztet.
A másik legjobb kispolgári regény
A fotografikus regény módszere a külsőségesség, elsekélyesedés és dilettantizmus veszedelmével jár. Az izmosabb tehetség meg tud ugyan birkózni ezekkel a veszélyekkel. De a kispolgár alakja nem alkalmas arra, hogy megihlesse a gyengébb tehetségű írót. Az ihlet helyébe így az a törekvés lép, hogy kielégítse a közönségnek csökkent művészi érzését és elkápráztassa a modern psychologia felületesen felfogott és tetszetős mezbe öltöztetett tényeivel.
Ha az író előtt regénye írásakor művészi célok lebegnek, és nem találja túlnagy fáradságnak a dolgok mélyére szállást, még a legkopárabb talajból is hozhat fel egy-egy drágakövet. A kérdés csak az, hogy az eredmény megéri-e a fáradságot? A bergsoni tanoknak, a freudista lélekelemzésnek, a társadalomfilozófiának és a milieurajznak eszközeivel a kispolgár szürke és jelentéktelen figuráját még komolyabb írók is hasztalan igyekeznek színesebbé és jelentősebbé tenni. A kispolgár piedesztálon, reflektorfényben sem lesz hőssé. Sőt a piedesztál torzításában alakja a valóságnál is kisebbre törpül, a reflektorfény pedig csak kopottságát teszi sívárabbá. Megmarad így a felületes és fantáziaszegény írók mentsvárának. Gyors, pillanatnyilag tetszetős, és olcsó sikernek, mert a fotografia részleteiben az olvasók százezrei ismernek magukra. Ez a műélvezetük.