Nyugat · / · 1934 · / · 1934. 2. szám · / · FIGYELŐ
Az
Ezekkel a sikereivel azonban nem elégedett meg, állandóan továbbképezte magát a festői ábrázolásban is, amiben a római évek nagy mértékben támogatták. Az örökvárosban megfordult kiválóbb képzőművészeink között kétségtelenül ő bizonyult annak, akire az ott töltött évek a legnagyobb hatással voltak; a legtöbbet eddig ő köszönheti Rómának. Símulékony művész, aki a mai olasz művészettől sokat tanult, de épen olyan sokat okult a korai olasz festészet téma és formavilágán.
Most kiállított festményein elsősorban a kifejezés könnyedsége, biztossága és ötletessége szembeötlő. Akármilyen témához nyúl is, legyen az a mai élet egy-egy jelenségének szellemes rajza, vagy valami vallásos tárgyú ábrázolás, leginkább azzal a játékos pontossággal lep meg, mely a kép legkisebb részén is soha nem tévedően valósítja meg mai stílusát. Ez a stílus külsőségekben sokszor az olasz praerafaelitákra emlékeztet. Szinte a végletekig naiv, de tudatosan naiv, az akar lenni, az értelemnek több szerepe van az egyszerűségben, mint a szívnek, készakarva nyújt sokkal egyszerűbbet, mint közvetlen elődei.
Képein jól meglátszik, hogy a grafikának nagyvonalú, nagy felületekkel dolgozó módjából indult ki. De az is, hogy teljesen szakított a festőiségnek ama változatával, melyet a naturalizmus, vagy később az impresszionizmus képviselt. A gondolati elvonásnak, a tudatos komponálásnak útjain jár nemcsak a rajzban, hanem a színezésben is. Régebbi festői modorával szemben teljesen elfordult a sötét és mély színektől, ma már csupa halványan fénylő világos színt használ, amelyeknek nincsen áttetszőségük. Alkalmazásuk épen olyan virtuóz, mint rajzának soha nem tévedő biztossága. Ezzel szemben a lelki tartalom korántsem ilyen gazdag. Inkább szellemes, ötletes szeszélyességével foglalkoztatja a nézőt.
A legszebben kisebb kompoziciói sikerülnek. Ezekben éri el a legnagyobb kifejező erőt. A nagy méreteket ma még nem tudja teljesen kitölteni. Nagyobb képeinek üres és halott felületeik vannak: úgy hatnak, mint kis képek szükségtelenül felnagyított vetítései.