Nyugat · / · 1933 · / · 1933. 13-14. szám
Amiről most - ez írói kongresszus munkatervének szolgálatában - beszélni szeretnék: irodalmi életünknek ú. n. «kényes» kérdései közé tartozik. Ha csupán felveti is valaki, hamarosan álnok mellékcélok kergetésének gyanujába foghatják. Legyen az illető a közéleti nyilvántartóban jobboldalinak elkönyvelve: nyomban azzal a föltevéssel fogják megtisztelni, hogy a kérdést csak azért bolygatja, mert a politikai baloldaliság kárhoztatásának ürügye alatt esztétikai orthodoxiájának olthatatlan szenvedélyét: a mindenáron való irodalmi eretnekégetést is kiélheti. Ha pedig baloldali hírben álló író nyúl a kérdéshez, kézenfekvő annak a nézetnek megkockáztatása, hogy a maga harcos világnézetének szemszögéből a túloldalon a tisztán művészi értékek iránt szándékosan is vakságot erőltet magára, mert a más felfogáson alapuló világképben egyebet; mint a maga törekvéseinek kerékkötőjét, nem láthat, sőt pártfegyelemből valójában látnia sem szabad. Van-e jobboldali és baloldali irodalom? - így hangzik a kérdés s a felelet rá innen is, onnan is rendszerint az; hogy: nincs, - csak a megokolásban van annyi - nem éppen jelentéktelen - árnyalati különbség, hogy jobboldali megítélés szerint azért nincs, mert
Állítólagosnak mondtam irodalmunk kettészakadását, holott a kávéházak írói asztaltársaságaitól egészen az állandósult világnézeti botrányoknak kiszolgáltatott Pen-kongresszusokig úgyszólván nincs irodalmi életünknek olyan megnyilvánulása, mely a közvéleményt ne erre a helyzeti elkülönülésre figyelmeztetné. Mintha valami láthatatlan parlamenti háznagy az írótoll magyar képviselőinek kijelölte volna jobb- vagy baloldali ülőhelyét s a közönség, mely erről szinte kizárólag a napisajtóban tükröződő rokon- vagy ellenszenvekből értesül, maga is afféle világnézeti nyilvántartót állít fel az írókról, elvárván tőlük - akárcsak a honatyáktól - a pártállásból folyó párthűséget, szellemiek terén a «gutgesinnt»-séget, illetőleg az ellenzékiséget. S még az írók is, hacsak minden elképzelhető függéstől nem függetlenek, - amire különben a mi sanyarú írói életünkben igazán elenyészően kevés a példa, - annyira-amennyire vállalják és állják ezt a fémjelzést, hiszen legtöbbször már elhelyezkedésükből folyik, hogy azzal együtt a helyi légköri viszonyoknak, a «genius loci» megíratlan törvényeinek is alá kell magukat vetniök. A világért sem állítom, hogy ebben az őszinte elvi alapnak, a becsületes meggyőződésnek semmi része nincs, de bizonyos az is, hogy ami az irodalmi életnek egyes csatazajos fordulóin, rendszerint az aktuális politikum medrébe beágyazva, az önálló ítéletre képtelen napilapolvasók elé kerül: abból nem mindig az igazságszeretet beszél; s főleg nem mindig az autochton irodalom szempontjai azok, amik tiszteletben tartatnak.
Jobbról is, balról is az egyoldalúságnak olyan kirívó jeleit láthatni, hogy akárhányszor már-már a jószándék őszintesége felől is kétségeink támadhatnak; pedig a jószándék jobbára csakugyan megvan, csakhogy az egyszersmindenkorra felvett
A világszemléleti és esztétikai konzervativságnak - legalább abban az értelemben, ahogy nálunk hangsúlyosan «jobboldali»-nak szokták magasztalni, vagy ócsárolni - olyan merev és szűkkeblű megjelenési formája is mutatkozik, mely a művészet örök és természetes tárgyi és kifejezésbeli gazdagodását ellenszenvvel nézi, vétkes pártütésnek tekinti, a helytelenül felfogott hagyomány-tisztelet megtagadásával vádolja és semmi egyébre sem alkalmas, mint a hivatalosan szabadalmazott epigonizmus kitenyésztésére. A megértés erényét nemcsak hogy nem gyakorolja, hanem egyenest
Irodalmi életünk baloldalán annál nagyobb a mozgalmasság s főleg a hangosság. Ha az elvi konzervativ magát arisztokratikus elzárkózással bástyázza körül: a szellemi élet avantgardistája örömest ragaszkodik az örök lázadó harcias pózához. Mindenhez hozzászól, a kritikát szinte privilégiumként követeli magának, amellett, hogy az újat, az elképesztőt, néha a merő divathóbortot is alkalomadtán hajlandó kritikátlanul méltányolni. Helyzeténél fogva kénytelen a törekvései körül felburjánzó sznobizmus segítségét is igénybe venni, ennek következtében benne magában is könnyen kifejlődik valami abból, amit Jules Lemaître «auto, sznobizmus»-nak nevezett. A maga baloldaliságát szívesen és minden kételkedés nélkül azonosítja a «haladás»-sal, s míg a jobboldalt származási és társadalmi gőggel vádolja, benne az emberbaráti, munkástestvéri önérzet ágaskodik sokszor valóban a gőg magasába. Gyűlöl és lenéz minden arisztokráciát, de ahhoz váltig ragaszkodik, hogy a saját tábora az intellektuális arisztokráciával egyet jelent. Az irodalomban az elvi tradicionalizmust megvetéssel önképzőköri szellemnek minősíti, arról azonban szívesen megfeledkezik, hogy az önképzőköri éretlenség vagy éppen zöldség a legbaloldalibb szellemmel is kitünően megfér.
Íme: a legrikítóbb s csak sebtében előragadott, de szinte napról-napra szemetszúró ferdeségek, - jobbról és balról. Tehát mégis csak van jobboldaliság és baloldaliság az irodalom világában is és nemcsak a köz- és politikai életben? Nem különös-e ehhez az eredményhez jutni olyan elmélkedés során, mely erre a kérdésre
A kérdés azonban nem olyan bonyolult és egyáltalán nem olyan «kényes», mint felületes megítélésre gondolni lehetne. A nem mindig jóhiszemű és majd mindig meddő vitatkozások, amelyek körüle napirenden vannak, végeredményben azokra a mindkét részről szívósan ápolt balhiedelmekre mennek vissza, melyeknek egyikére-másikára a megelőzőkben már rámutattam. Egyéb sem kell, mint az az állandóan felmerülő fogalomzavar, mely az ú. n. irodalmi életet következetesen összetéveszti magával az irodalommal: s máris nyakig benne vagyunk az áldatlan félreértésben. Az irodalom (s ez az, amiről azok is, kik ügyét tollal és tettel szolgálják, legsűrűbben megfeledkeznek)
Ennyi is elég annak világossá tételére, hogy a közéleti, tehát tisztára helyzeti jobb- vagy baloldaliságot az irodalomra is könnyelmüen és felelőtlenül kiterjesztő felfogás a kérdésnek még csak a lényegével is mily kevéssé van tisztában. Szerencsére maguk az írók problémát legfeljebb szintén csak
. . . . . . . . .Hajlik a láng jobbra,
hajlik balra de mit neki
jobb és bal: ki csak fölfelé tör?
Melyik égtáj
mondhatja őt övének? Jobbra vagy
balra csak rokont keres,
kit áttüzesítsen, s magával röpítsen!
Ki állíthat
jobbra vagy balra engem?
Labdázzatok, mindenkié vagyok!
Csak majd az Isten
ha az Ítélet trombitája szól,
állítand jobbra vagy balra.
[*]