Nyugat · / · 1933 · / · 1933. 8. szám · / · FIGYELŐ
*
«Korunk», Richard Wagner és napjaink, Hartmann Géza:
«1933-ban, 50 évvel Wagner halála után helyét a zenetörténelemben még viágosabban látjuk, mint századunk elején. Ugy a mezőgazdasági tőke, (amely még ma erősen monarchisztikus) mint a nehéz ipar szívósan kitartanak Wagner mellett. Az elsőnek tetszik a szenvelgő páthosz, a pompa, s a Wagner-féle muzsika orcheszterének harsonái; a másodiknak elsősorban a wagneri művek nagy formái: a technikai kiállítás, «az imponáló méretek», a hosszadalmas tartam, az óriási apparátus s muzsikájának orgiasztikus jellege. Mindezek olyan vonások, amelyek közel állnak a nehéz iparhoz. A «mondai lim-lom»-mal szemben ugyan szkeptikusan viselkedik az ipari tőke, a kiállítás raffinációi azonban megfelelnek szellemének... Egész más a viszonya a banktőkével. A könnyebb fogalmakkal dolgozó financie (?) számára, akinél a milliós üzleteket gyakran a két egymás mellé helyezett számoszlop fejezi ki s akiknek a szelleme éles, röviden formulázott spekulációkban nyilvánul - ezek számára Wagner ésszerűtlen és unalmas. Ezek a körök Wagnert nem szeretik, nyugat felé orientálódnak s szórakoztatóbb komponistákat keresnek, formás equilibristákat és esztétikusokat, mint pl. Stravinsky, Milhaud stb...»
*
Egy folyóirat («Uj Virradat»), mely szépirodalminak, művészetinek és kritikainak mondja magát, miután helyzetképet vázol föl, -
Ilyen bevezetés után egy-egy minta a dalból s a nyögésszerű prózá-ból
1. Dal, nyelvtani hibával: «
2. Próza (az Ó, Istenem! - című novellából; a cím onnan való, hogy a novella főhőse a végén ezt mondja: Ó, Istenem!): «
A «Fáklya» c. folyóiratból: «