Nyugat · / · 1933 · / · 1933. 6. szám · / · FIGYELŐ · / · Illés Endre: A TÖRTÉNELMI REGÉNY KONJUNKTÚRÁJA
Van az irodalomban az emberábrázolásnak egy módja, amelyre illik a kopott és gyanus kísértetiesség meghatározása. Vannak regényalakok, amelyeket mintha szakasztott azzal a naiv realizmussal konstruáltak volna, akár a panoptikumok kísérteties és túlvilági viaszfiguráit. Vásott bűvészkedés térképes pontossággal másolja az arc minden egyes vénáját, a viaszkoponyán emberi hajzat tapad, a báb ruhájának szövete szövet, pápaszemének üvege csillog s az egész figura egyaránt bosszús idegenkedést kelt, akár Chaplint, akár a kilencszeres asszonygyilkost ábrázolja. Különösen az új amerikai irodalom dob ilyen remekbe készült panoptikum-figurákat az irodalmi piacra. De ezeket nemcsak az érzékenyebb idegzetű európai olvasó, hanem a művelt amerikai sem téveszti össze egy pillanatra sem azokkal a regényalakokkal, amelyekbe az igazi tehetség lehelt élő lelket s amelyek a valódiság csalhatatlan ismertető jelei jogán «léteznek» közöttünk.
Sinclair Lewis mindegyik regénye szigorú társadalomkritika s az amerikai cant, az amerikai sivárság s a tág lelkiismeretű amerikai optimizmus kíméletlenül leálcáztatik bennük. Tanulságos és érdekes regények, mert a díszletek természethűek s mindegyik regény egy darab amerikai kultúrtörténet. Szívesen olvassuk az amerikai miliők leírását, a pontos adatokat arról, hogy a hős vagy hősnő milyen iskolába járt, hogyan mesterkedett pályája kezdetén; mennyi a jövedelme, milyen a lakásának a berendezése s hétköznapjainak szertartása. De sajnos, nem igen érdekel maga a hős vagy hősnő, mert az iró nem tudta megteremteni azt a közvetlen kapcsolatot az olvasó és a regény között, amely nélkül nem él a regény, csak meg van írva. A regényt tehát rosszhiszeműen olvassuk, nem úgy, ahogy az író akarta, hanem a regénynek egyik mellékterméke: a miliőrajz kedvéért. Vagyis a drámát a díszletfestő teszi érdekessé.
Sinclair Lewis új könyve,
Ann
Az új nőről ebben a regényben kiderül, hogy nem új s szabadsága nem szabadság, mert Ann Vickers dr. végigjárja a nők életének megannyi ősrégi, megalázó és szenvedéses stációját. Az első férfi olyan véletlenül és sután vetődik az életébe, akár az egyetlen gyógyszerészsegéd a falusi póstáskisasszony szobájába. Amikor pedig elhagyják szégyenében, az új nő számára sem marad más megoldás, mint hasonló esetben, a régimódi nők milliói számára: a tiltott műtét. (Ezen a ponton nagyon ízetlen érzelmesség torzítja a portrét. A hősnő elvetélt gyermekét később állandóan emlegeti, sőt rejtélyes okokból «Pride»-nek nevezi.)
Ennek az első élménynek az a hatása, hogy Ann Vickers tizenöt évig riadt, vénlányos tartózkodásba menekül s e tizenöt év végén tűrhetetlennek érzett magányát ismét nem szerelem, hanem szerelem nélküli házasság váltja fel. Ann Vickers férje egyike azon «Babbitt»-eknek, akiket az író a magateremtette figura nyomán előszeretettel e néven idéz. Átlagos, szimpla, igénytelen humorú amerikai polgár. Egy kilencvenöt kilós Babbitt, aki esténként szeretne tréfásan enyelegni a fáradtan hazaérkező börtönigazgatóval. Babbitt nem elbájoló figura és nem kell új nőnek lennie, aki nem élvezi negédességét, de még kevésbé megnyerő a feleség szerepében Ann Vickers, aki sivár kis sznob és számító vamp a derék és unalmas férj mellett. Az író egyetért Ann Vickers felháborodásával, mikor egy este a hazatérő férj pszichológiai szakmunka helyett virágot visz a feleségének. Mi ezt nem tartjuk olyan felháborító bűnnek.
Ann Vickerst negyvenéves korában utótéri az igazi szerelem és ez a szerelem néhány igaz hangot csal ki az íróból. Ann Vickers ekkor szép és szenvedélyes vágyat érez egy gyermek után, de kár, hogy a harcos reformer, aki megveti a nyárspalgári képmutatást, a megcsalt férj nevével törvényesíti gyermekét, csak azért, mert ez a megoldás a kényelmét szolgálja. Szegény Ann Vickers, ki büszkén vállalod az új dignitásokat és lelkiösmeretesen az új kötelességéket, új életedben vajjon mikor szabadulsz fel a régi nő csúf kis bajai és a régi nő kénytelen nagy hazugságainak járma alól? Felemás voltodban nem vagy megnyerő jelenség s a nagy író sem tud
A nők autonómiáját nem az Ann Vickersek személyesítik még, akik férfierények daróca alatt érzelmes és kissé zavaros vágyódásokat rejtenek védett-otthon és imponáló-férfi után. Ezek az anachronisztikus vágyak torz vonásokban ülnek ki Sinclair Lewis új nőtípusának arcára s elrajzolják ezt az arcot.