Nyugat · / · 1932 · / · 1932. 4. szám · / · Figyelő · / · Színház
Két mérnök az alföldi láp lecsapolási munkáit vezeti. A világtól elzártan, egy külön kis világban élnek. Az idősebbik, a főmérnök, parasztivadék, a fiatalabbik származására büszke gentry. Az valami váltóügyből kifolyólag szivességet tett társa családjának, amit ez röstel és ezért öntudatlan haragot érez a főmérnök iránt. A főmérnök fantaszta, fanatikusa a lápcsapolás eszméjének, amelyhez a műszaki kontra-indikációk ellenére is ragaszkodik, a mérnök reálisan gondolkozik a dologról s jobb meggyőződése ellenére írja alá a nézete szerint technikailag helytelen jelentést.
Három különálló konfliktus-mag a két ember között.
Az asszonytalan tanyára betéved egy asszony, az urát keresi, akit megölt a láp, aztán - ez nagyon jó és természetes - ott marad a férfiak között. (Ifjúságom kedves olvasmánya jut eszembe, Bret Harte kaliforniai elbeszélései, az aranyásók falujába tévedt egyetlen nő.) A főmérnök, a mérnök, a kubikos-gazda, minden férfi felpezsdül.
Ez a negyedik konfliktus-felület. Ugyan hogy fognak ezek drámává szövődni?
Új motívum jön: a kubikosok közt elégedetlenség van, a fiatal mérnök már a darab legelején ridegen visszautasítja panaszkodó küldöttségüket. A helyzet akkor áll az élére, mikor szörnyű vihar tör ki, amely megsemmisüléssel fenyegeti az egész lecsapolási munkát. A szerelmes kubikosgazda összeesküvést szervez, hogy szakítsák el a zsilip láncát, hadd áradjon rá a víz az urakra, míg ők elmenekülnek. A tervbe beavatja az asszonyt, magával akarja vinni s arra kéri, adja meg a jelt az ablakba kitett lámpával a zsilip szétvágására.
A cselekmény nem a négy exponált konfliktus-felület összeszövésén fejlődik tovább, hanem egy ötödik konfliktuson, amely tulajdonkép inkább intrika, mint konfliktus. A sajátképpen emberi dolgokba távolból egy szociális motivum keveredik s inkább összezavarja, mint festi a dolgokat. Közben valami szimbolikát is érzünk, a lápot valami rejtelmes fenyegetésnek kezdjük látni. A darab közepén vagyunk, zavarban afelől, hogy tulajdonkép miről is van szó.
Most már látjuk, az író nem szövi össze a motívumokat egy konfliktussá, hanem egymás fölé rétegezi őket, úgyhogy amennyiben van hatásuk, külön-külön hatnak. Izgalmas jelenetek jönnek sorra, de nincs sűrűségük, szétesnek külön jelenetekké, nem szervesedik belőlük cselekmény. A túl-motiválás arra figyelmeztet, hogy a drámának nincs szilárdan felépített haditerve s a hadvezér kénytelen ütközet közben tervet változtatni és új meg új segédcsapatokat bevonni.
A két mérnök kötelességmulasztásán át, - az asszony miatt előbb az egyik, aztán a másik otthagyja a válságos órában a gátat, a két férfi tettlegességig menő összecsapásán, a kubikos-gazda összeesküvésének sikerén át egyik izgalmas jelenet a másik után következik, de nem feszültséggel, csak izgalommal. Folyton érezzük, hogy a cselekmény kisiklik az író kezéből s a megoldás nem tud a dolgok természetes, belső logikájából, kényszerűen adódni. Mesterséges eszközökhöz kell folyamodni, - egy lámpa, melyet a főmérnök véletlenül tett az ablakba, válik a cselekmény megoldójává, ami a többi motívumok súlyához képest túlságosan szegényes.
Drámájában olyasvalamit vállalt, ami írói természetével és temperamentumával ellenkezik: részletes motiválást, következetes architektúrát. Közben nem veszi észre, hogy csak félemeleteket épít fel, nem cselekményt s a jelenetek csak egymás mellé sorakoznak, nem futnak egymásba, az egyik nem következik a másikból, tehát nem támogatják egymást s így nem is válhatik belőlük cselekmény. Kiderül, hogy az építész túlszámítja a dolgokat. A halmozódó motívumok nincsenek szilárd alapzatra felépítve. Kitünő jelenetei vannak, mindjárt a kezdő jelenet, a kubikosok bölcselkedő beszélgetése a különböző karakterek élesen kidomborodó szétválasztásával, a maga nemében pompás novella. Majd minden jelenete többet ér az egésznél. A darab mögött van valami erőteljes
A széteső darabot még jobban szétejti az előadás, amely ugyanúgy túl van exponálva, mint a cselekmény. A rendezés mint valami magyarázó elegyedik bele, mintha attól tartana, hogy nélküle nem értik meg a dolgokat. Különösen az első felvonásban fölösleges némajátékokkal percekké nyújt pillanatokat és túlhangsúlyoz egyszerű, maguktól értetődő mozdulatokat. A szereposztás sem szerencsés.
Az író erősebb és hathatósabb támogatást érdemelt a szinháztól. Az az érzésünk, hogy megfelelő előadással sokat lehetett volna segíteni, legalább leplezni lehetett volna egyes kirívó elsiklásait a cselekménynek, amelyre a játék szinte rájuk mutat.