Nyugat · / · 1932 · / · 1932. 3. szám
Három évvel ezelőtt ugyanezen a helyen Buda újabb épületeinek - értsd alatta: korunknak - sívársága miatt panaszkodtam egy cikkben s azt írtam egyebek között a legmodernebb, a legszélsőségesebb építészeti irányok létjogosultságának szinte önmagammal szemben való védelmében, hogy ellene hiába kapálódzunk, ez mégis csak
Azóta éppen Buda hegyvidéke benépesedett családi házak egész tömegével s jelentékeny részben a legújabb architektura termékeivel. A dombokon szétszórt kockaházakon kívül valóságos kis mintavárost építettek, felruházva a villadivat legújabb kreációival. E házak formáit mind léniával húzták meg. Jellegzetesek a levegőbe messzire benyúló, oszlopokkal nem támogatott erkélyeik és ernyő-síkjaik; a hajlított gázcső nemcsak, mint erkélyrács, hanem az ornamentika utolsó megmaradt alapeleme gyanánt is szerepel. Sok jellemző elemről egyébként nem beszélhetek, mert az új építészet fegyvertára tudatosan a minimumra redukált, de amiről egyáltalában szó lehet, az igen gyorsan vált sablonná.
Nevezzük «
Magam, egyénileg, távolról sem vagyok elragadtatva e tisztán egyenes vonalú, valóban kubista, mert kockára visszavezethető, architektura nagyobb részétől. Persze, ezt az impresszionista ítéletet nem könnyű megindokolni, mert elvi elutasításról nincs szó; mert el kell ismernem, hogy bizonyos képzőművészeti elvek kérlelhetetlen logikai továbbfejlesztése - olyan elvekről van szó, melyek tisztázási, tisztulási folyamata több mint negyedszázada megindult - alig vezethet máshová, mint a sík- és kocka architekturához; mert ha választanom kell mintalapokról lemásolt, indokolatlan ornamentikával túlterhelt formák s a legridegebb logika építészeti terméke között, akkor feltétlenül ezt az utóbbit választom.
Nem kétséges, hogy korunknak ez a gyorsan terjedő, jó és rossz mívelőktől követett, értelemmel és értelmetlenül utánzott művészettechnikai iránya nem intézhető el azzal, hogy múló valami, szeszély, divat. (Divat és stílus - egyébként is erősen tartják a rokonságot.) Nem kétséges az sem, hogy e legújabb formanyelv gyors népszerűségének a felületes utánzási hajlamon kívül mélyebb gazdasági, technikai s természetesen művészi okai is vannak. Az ilyen, életerős forrásokból táplálkozó jelenség a maga kialakulásában fel nem tartóztatható; s különösen nem szállhat elveivel vitába, nem támadhat ellene a kor, amely mutatott, hozott, adott
- Ismertem ezt a «nagy időt», - mondotta egy bécsi író a háború hőskorára - mikor még ilyen kicsi volt. Mi is ismertük az anyagszerűség, konstruktivitás, művészi puritanizmus elvét, mikor még sokkal újabb, újszerűbb volt, mert a
Mármost e negyedszázad alatt, amelyet derékon szakított a háború, s szakítása és törése egészen új, el nem hanyagolható pszihológiai hatásokat okozott, technikailag nagyot változott, nagyot fejlődött ugyan a világ, de látom, hogy még mindig téglából rakják a falakat s már akkor is igen elterjedt volt a vasbeton. Belső berendezés, bútorépítés dolgában - nem szólva a konyháról, a háztartási gépekről s a velük felszerelt amerikai jellegű kislakásokról, - a változás lényegileg még kevesebb. (Az acélbútor, az új időknek szintén nem egészen új terméke meglepő gyorsan hanyatlott még ki sem fejlett népszerűségében.) Semmiesetre sem annyi a technikai változás, hogy az új iparművészet régen kialakult vezető elveit meg kellene másítani s nem annyi, hogy a Sachlichkeit ne lenne régebbi módon akár anyagszerűségnek mondható s alkalmazható grammatikai értelménél kiterjedtebb módon, mint helyesen tájékoztató - de nem egyedül üdvözítő! - mérték az építészeti és iparművészeti alkotások nagy világában. Ha helyes volt annakidején az az elv, hogy az anyagokat nem szabad kasirozni; a szerkezetet nem rejtegetni, hanem kifejleszteni, hangsúlyozni, megformálni kell, akkor elvileg nem utasíthatom el azokat a legújabb tervezőket, akik a megjelölt úton túlgyors tempóban továbbhaladva, kockaházat s belé minden dekorációtól ment, léniával egyenesre húzott bútorokat raknak.
Két dolgot vethetek azonban ellenük.
Az egyik az, amit többek közt
A másik, amit megjegyeznék az érzésem szerint kietlenné vonalozott formákra: hogy az anyagszerűség, vagy mondjuk a tárgyilagosság elvét felhasználás céljából nem mértantanárok, hanem művészek kezébe óhajtottuk letenni, kik tudják a módját, hogy anyaggal és szerkezettel történő visszaélés nélkül hogyan formálják meg a puszta konstrukciót s akár a multra, a konvenciókra, akár legsajátabb ötleteikre támaszkodva, hozzá tudják adni azt a bizonyos többletet, azt a bizonyos
Aki, mint magam is, valaha meggyőződéssel szólt a lélektelen dekorációk és cifraságok túltengése ellen, - s ezt a meggyőződését nem hagyta el, - annak nehéz most, ismétlem, a pusztán vonalzóval alakított új formák kietlenségéről beszélni. Joggal kérdezhetik tőle, vajjon nem logikus továbbfejlesztése-e saját maga felfogásának az, amit korunk formái gyanánt ma lát? Ám e továbbfejlesztés logikusnak is csak
A játék a középművészet ősi forrása. Játékos elem közrehatása nélkül kép, szobor, s a szó igazi értelmében vett építőművészeti mű létre sem jöhet. Az anyagszerűség elve kiüldözte a haszontalant, mint vezetőmotivumot. Monumentális munkák, mérnöki építmények szépségét fellelhetem pusztán matematikai főformájukban és ritmusukban. De a közvetlen emberi környezet formáiban csak kell valami haszontalanságnak lennie, ha ezek a formák artisztikus megbecsülésre egyáltalában igényt tartana! Máglyára rakni jót és rosszat egyaránt - ez túlságosan szimpla megoldás, ehhez nincs szükség a művész fínom és titokzatos szerszámokkal teli műhelyére. Mértéket tartani: formában, díszben, játékban, önmegtartóztatásban is, ez az, ami a tehetséget teszi. Nincs imponálóbb, mint egyszerű, még egyszerűbb, legegyszerűbb eszközökkel artisztikus hatást érni el. Mindazonáltal az örök vonal, él, szeglet; szóval az abszolút egyszerű: ez ki nem elégítő, s nem is indokolt, hacsak különös viszonyok parancsolóan elő nem írták. Mindent a maga helyén! Szanatórium, orvosi rendelő, tanterem - legyen. De nem tudok megbarátkozni ezzel a
- Mintha csak hajóban volnék, - mondotta nekem valaki örvendezve egy ilyen merőben korunk új stílusa szerint lesimított, kiléniázott, kikerekített teremben. Azt hiszem, hogy ezzel a dícséretnek szánt szóval - mintha... - akaratlanul nagyon jól jellemezte a tervező eltévelyedését. Mintha már évtizedekkel ezelőtt nem e spanyol fal, ez álruha ellen hadakozott volna a képzőművészetnek az az új és tárgyilagos rohamcsapata, amelynek szellemi fegyvertárát használja a mai kor művésze is! Fölösleges volna megismételni: a gipsz, amely mintha kő volna; az oszlop, amely mintha tartana valamit, az üres váz, amely mintha torony gyanánt állana őrt a körút sarkán. Édes testvérük nekik a hajószalón formájú díszterem; a repülőgép kényszerű, matematikailag hajszálig kiszámított anyagtakarékosságát a levegőből a földre, az egy és más fölösleges terhet mégiscsak elbíró földre átplántáló művészi purizmus. Anyag, cél, rendeltetés ép olyan felcserélése ez, mint az indokolatlan cifraság, a trónszék a polgár lakásában, komor korarenaissance homlokzat kulissza gyanánt szimpla bérlakások előtt.
A régiektől lélektelenül átvett ornamentika valóban ádáz ellensége a művészetnek. De az oktalan és korszerűtlen cifrálkodással szemben áll, ismétlem, a mértékadás. Ennek tudása, ujjak hegyében érzése teszi a tehetséget, teszi művésszé a művészt. Ha a mértéktartást kormányzó tehetség érvényesítését véglet kiküszöbölik, mert feleslegessé teszik a külső és belső architektúra sterilizálásával, akkor hamar a művész igényeivel léphet fel, aki megtanul technikai ismereteken kívül logikát - szükséges, fontos alapvető tudomány, de művészi alkotásnak csupán váza lehet s nem summája.
Mértéktartás a díszben, a puritanizmusban, a főformákban: a mérték, az arány, a ritmus az, ami megbékít, vagy megbékítene az új architektúra túljózanra, túlszárazra vonalazott termékeivel is. Igaz, a régi korokban sem kell oly messzire visszamennünk, csak a szerves építőművészeti fejlődésnek a tizenkilencedik század elején megszakadt, eltévedt fonalát kell megkeresni, hogy olyan épületeket leljünk, amelyek kellemes, nobilis megjelenése, szépsége, úgyszólván semmi máson nem alapszik, mint a tömegek, a főformák, aztán a falfelületek és falnyílások, ablakok és ajtók arányos és jó ritmusú elosztásán. Helytelen és igazságtalan volna a mai művészettől azt követelni, hogy akár a valóban tárgyilagos példákból bárcsak azt, ami jó és kipróbált, vegye át, ismételje meg. Megengedem; nem: tudom, ők is ritmus szerint váltogatják a tömegeket; csak mi még, általában, nem jöttünk rá az ízére. Lehet, hogy bennünk van a hiba, kik, botfülünkkel ezt az új ritmust az új muzsikából még nem halljuk ki, nem érezzük, nem élvezzük. Tudom: képzőművészet, zene, irodalom, versírás birodalmából számtalan példát idézhetnek ellenünk. S igazuk is lesz, abban a pillanatban, midőn soraikból kiemelkedik, kirobban az a diadalmasan hódító egyéniség, kinek harsány szava minden házsártoskodást elhallgattat.