Nyugat · / · 1932 · / · 1932. 2. szám · / · Regény és széppróza · / · Képzőművészet
Manapság sokat szoktak beszélni az emberiség szellemtörténetéről, hosszabb viták folynak a szellemtörténeti módszer jogosságáról és jelentőségéről, miközben majdnem mindenki a gondolat kialakulásának szempontjából keres eligazodást az emberiség történetében és a gondolatábrázolás többé-kevésbé sikerült eredményeihez méri az új történeti módszer sikerét. De közben valahogy elsikkad az átalakulás egy másik oldala, az érzékek világa, amelyre az igazi szellemtörténész némi megvetéssel tekint csak le, pedig ez az ősibb és egyetemesebb. És ime ez a grafikai kiállítás is olyan, hogy erre az elhanyagolásra nagyon ráirányítja a figyelmet, mert e kor elsőben az érzékek változott jelentkezésének kora volt. Megható, hogy ébredeznek benne kezdetben szüzies megijedéssel és szégyenkezéssel a látás elnyomott gyönyörűségei, bár még jó sokáig magukon hordják egy elmulóban álló, hatalmas világfelfogás bilincseit. Virágok kezdenek nőni a réteken és kacéran kínálgatják alázatosságukat, az emberi élet mindjobban kibontakozó pompája kezd önmagának örülni, az emberi test már nem pusztulásra ítélt, rejtegetni, sanyargatni és szégyelni való holmi: rajtafeledkezik már a szem, hogy felfedezze meztelen, pogány szépségeit, de még megdöbben az elébetóduló szépség láttára és hirtelen ismét az alázat túlvilági fátylával takarja el tekintetét. Ám hiába minden, a tartózkodásnál az érzékek erősebbnek bizonyulnak, az áhitat tárgyává mindinkább a földi világ lesz, számtalan olyan dolgával is, mellyel foglalkozni még nemrégiben vétkes megfeledkezés, sőt aljas bujaság lett volna. Kezdetben csak tapogatódzva, öntudatlanul, majdnem teljesen a régi formák keretén belül, később nyűge alatt jelentkezik ez a nagy változás, de aztán hirtelen a régi forma csak külső takaróvá válik az új tartalmon, majd új formák is születnek és végül ezeket követi sántítva a gondolat, mely az érzékek változott hajlandóságaiból csak később születik.
Persze német földön vagyunk. A német polgári és udvari élet megkötött szögletességei, kispolgári kicsinyességei között, melyek darabosságát, esetlenségét a német renaissance teljesen sohasem tudta levetkőzni. De ha Holbein kivételével, aki ezen a kiállításon, sajnos, különben sem szerepel, a lélek akkora folyamatos szabadságához, mint az olasz - nem is jutott el ez a művészet, ha napfénye kevesebb, ha harmonizálása érdesebb, kicsinyesebb is, az ősi erőnek, mély megilletődésnek, bensőségnek csodálatos jeleit adja és mennyire több benne a töprengés, a tudattalanul önmagával vívódó küzdelem!
A kiállítást
De volt ennek a kiállításnak, mely az UME-nél megszokott jó színvonalon állott, még egy külön érdekessége is: