Nyugat · / · 1931 · / · 1931. 24. szám · / · Figyelő · / · Szellemtörténet
Babits Szellemtörténet-cikke sok kérdést vet föl, jó volna egyenként megvitatni őket. Elvek próbája a részletesség; Babits sok helyütt élesen és részletig menően elemez, méltó volna legalább is hasonló részletességgel kifejteni a rokon és elütő fölfogásokat. A magam részéről két pontba foglalom itt röviden, amit különösen fontosnak vélek. Az egyik általában illeti a szellemtörténet kérdéseit, valóságos és lehetséges következményeit, a másik Babits sajátos, de tipikus helyzetét.
1. Babits objektíve, sőt nagy szimpátiával méltányolja a szellemtörténet eredményeit, egyúttal szakembernek becsületére váló kritikai biztonsággal tárja föl érvényének határait. Kritikája nemcsak tökéletesen indokolt, teljesen találó is; fönntartás nélkül elfogadhatja mindenki, akinek az irodalomban és történetében más is nyomós, mint irányok, kollektív jelenségek stb.
Bármily kitünő azonban ez a kritika, óvakodnunk kell attól, hogy a szellemtörténet minden irányára és egész területére ráborítsuk. A szellemtörténeti módszerből nem folynak szükséggel mindazok a következmények, melyeket Babits a gyakorlatban lát s aggódva fölsorol. Hozzá se tartoznak. Ha pl. szellemtörténészek kezén az irodalomtörténet szociológiává módosul - nem logikai követelménye magának a módszernek. (Hiszen errefelé szépen ki lehet lyukadni a marxizmushoz és «történelmi materializmushoz» a szellem saját életének és történetének tagadásával.) A szellemtörténet elmélete és gyakorlata sok tekintetben nem esik össze azzal, amire B. polemiája céloz és talál. Anélkül, hogy itt elméleti és módszertani fejtegetésekbe bocsátkoznék, egyszerűen utalok néhány tényre a művészettörténet terén, hol a szellemtörténet eddig legszebb eredményeit produkálta (részben nyomában jár, kategóriáit fölhasználni igyekezve, de jóval bizonytalanabbul az irodalomtörténet.) A műtörténet a szellemtörténeti módszerrel, amellett, hogy önállóan kutatott, revizió alá fogta a művészet egész történetét, s éppen azon elv alkalmazásával, melyet B. oly veszedelmesnek tart, hogy t. i. minden kort saját mértékével kell mérni, valósággal fölfedezett és nélkülözhetetlen láncként bekapcsolt a történelmi összefüggésbe oly korokat, melyeket azelőtt - idegen mérték alkalmazásával - pl. dekadenciának bélyegeztek s alig méltattak figyelemre. S ez végtelenül sokat jelent, egyrészt a történelmi folyamat univerzális szemlélete, másrészt művészi értékek rehabilitálódása szempontjából. Bátran mondhatjuk, a történelmi és értékelő horizont azelőtt évszázadokban nem bővült annyit, mint most pár évtizedben. Ez a szellemtörténet korántsem kereste a B. rosszalta «korszerűséget» oly módon, amilyentől ő, joggal, riadoz - ellenkezően szembeszállt mind a pozitivista szemponttalanság, mind a megrögzött idegen mértékeket alkalmazás uralkodó áramlatával, olyan, ma már természetes alapigazságok érvényesítésével, hogy pl. nem lehet gótikát göröggel, barokkot renaissence-szal mérni és viszont (mint azelőtt széltében dívott; üssük csak föl, mit ír Goethe itáliai útján Assisiről), mindnyájára érvényes kánon pedig csak olyan absztrakció lehet, melybe egyaránt elfér minden s így megszünt mérték lenni. Annak a fogalomnak a művészettörténetbe való bevonulása tette ezt főkép lehetővé, melyet Riegl terminológiájában a Kunstwollen szó jelöl és - polemikus kiélezettségében - azt jelenti, hogy a korok (és egyének) művészetében nem az a döntő, mit «tudtak» (pl. a «természet utánzása», perspektíva stb. terén), hanem az, mit «akartak» - vagyis, mi volt
2. Babits kritikája, polemiája s fájdalmas rezignációja abból a - ha valahol, itt helyén van a nagy szó - tragikus helyzetből ered, melyről azt mondtam, sajátos, de tipikus. Tipikus, mert a mai emberé, sajátos, mert csak a keveseké, legjobbaké. A kételkedő, de biztonságra áhító filozófus és a produktivitásában biztos kánonnal élő irodalomembere sajátos, önmarcangoló vívódásának ez a kiáltó szava a mai ember tipikus, legmélyebb élményének mélyen emberi dokumentuma. Megrendítő és tisztító. A köteles rövidség miatt, minden érzelmi rezonanciát lefogva, elméleti, rideg csupaszságában állítom ide a tanulmány logikai fogaskerekei közül fokról-fokra hatalmasodó crescendóval kiharsogó konfliktust. Egyik ága ez: a mai ember a historizmus világánál megismerte a történelmi jelenségek (vallás, filozófia, morál, művészet stb.) relatív voltát s, ami ennél fontosabb, a jelenségeknek éppen individuális, egyszerű, konkrét jellegében rejlő sajátos, mással pótolhatatlan értékét; meggyőződött róla, hogy «minden korra csak a maga értékskálája irányadó», másiké erőszaktételre, meghamisításra, s ami még rosszabb, értékek föl-nem-ismerésére, eltakarására vezet. Másik ága ez: látja a szüntelen változást, a «változó felhőket», s nem látja, de olthatatlan vággyal keresi mögöttük az «örök csillagokat», törvényeket, normákat, időtől független abszolút értékkódexet, miket mindenre egyaránt alkalmazhat s velük mindent biztosan és érvényesen megítélhet. Első esetben kitárul eléje a szellem és élet végtelen gazdagsága, de hiányzik az egész mozgalmasságnak értelmet adó vezérlő eszme - ami megoldást a mult század két nagy történetfilozófiai rendszere kínál, Hegelé és Marvé, a porosz államideát vagy a kommunizmust, nem tudja ilyenül elfogadni; második esetben van abszolút ideál és norma, de az egész történeti folyamat halvány árnyképpé és illusztrációvá lényegtelenül mellette, melyben viszont annak nincs értelme és értéke, ami konkrét, sajátos, individuális. S akárhogy, akármily óvatosan és mesterséggel igyekszik egymáshoz hajlítani a konfliktus két ágát, hogy egy mederbe térjenek, egyik a másiknak érintésétől nyomban megzavarodik; ami előbb oly élesen látszott, a konkrét, elmosódik az ideáltól, s mellette lényegtelenné, szubsztanciátlanná sápad; s ami előbb oly biztos és egyetemes volt, a norma, az időbelitől korlátozódik, körökön túl érvénytelenül, biztonsága meglazul. Mai keletű konfliktus ez? Nem, ősi, más-más formában fölmerülő: ott van eleatizmus és Herakleitos közt, ott a szkolasztikában, spinozizmus, kantizmus, bergsonizmus stb. képviselik egy-egy ágát. Újnak nem új, de sose volt oly kiélezett s annyira látható, mint ma. S hogy ilyen - részben a szellemtörténetnek tulajdonítható. Szóval, nyomorúságunkat még érezhetőbbé, telibbé, a konfliktust még engesztelhetetlenebbé tette. Bűne vagy érdeme? Úgy gondolom, nem ez a kérdés, hanem emez: a konfliktus gondolkodási hibából ered-e vagy a dolgok természetéből? Nézetem szerint a második áll, s ezért a konfliktus vállalása és végiggondolása a megismerés szükséges aktusa. Olyan konfliktusok, melyek nem gondolkozási hibából, hanem a dolgok természetéből erednek, a dolgok lényegének megismeréséig vezetnek, ha végiggondoljuk őket, tehát termékenyek. Ezért kell a szellemtörténetnek a konfliktust végiggondolnia, eltakarása helyett; s látnia, «ami ma látható». De ime, a vergődő ember nemcsak azt akarja látni, ami ma látható, hanem azt, ami örök - s a konfliktust megoldani. Lehet-e - ez viszont az ő nagy kérdése (az evangeliumi kérdés változata van rajta: mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, ebben az egyben pedig kárt vall?). Az intellektualizmus szintjén nem lehet - ma már, ilyen mult után, habozás nélkül kimondhatjuk; amit az intellektus így szétválasztott, többé nem egyesítheti. A mai ember azonban nem gyötrődne úgy, ha nem érezné, hogy valahol valamilyen megoldásnak mégis kell lennie - az abszolút lehetetlenbe beletörődne, az időlegesbe, átmenetibe sehogy. Hol, merre keresse? hol a varázsige? Sehol. A biztos fundamentumig, élő földig elszánt harcban és munkában kell leásnia. Nézetünk szerint ez a fundamentum jó mélyen fekszik, ott, ahol Fichte 1798-as System der Sittenlehre-jének alapgondolata a hit, akarat és gondolat egységéről megmutatta. Sietek hozzátenni, hogy távol áll tőlem valamilyen neofichterizmus inaugurálásának óhaja a neokantizmus, neohegelizmus stb. kaptájára. Szükségtelen is, mert itt nem az a fő, ki mikor mondta ki ezt az alapgondolatot s még mit mondott - az a fő, hogy amit a gondolatban kimondott, valóságos tényállás, mely alapja volt már előtte és mindig minden korszak alkotásainak, gondolkodásának, filozófiájának, tudományának, t. i. az a tény, hogy mindennek, amit a ratio igazságként kimond, legvégső alapja a hit. Megokolt elmélet, megformulázott gondolat és elv, vagy netán tagadott, netán nem is sejtett merő szellemi tény alakjában van-e jelen ez a valóság, mindegy - nem volt, s ma már, ismereteink birtokában mondhatjuk, nem lehet soha filozófiai igazság meggyőződés nélkül, hit és akarat közreműködése nélkül. A konfliktust végletesen kiélesítő szellemtörténet szintén ezen igazság fölismeréséhez segített - s így egyben a megoldás távlatának megnyitásához. A megoldás eszerint nem a föladat
[