Nyugat · / · 1931 · / · 1931. 13. szám · / · Figyelő · / · Tudomány és kritika
Nem kutatjuk most okát és különösebb jelentőséget sem tulajdonítunk annak, hogy a magyar művészet összefoglaló történetének megírására olyan sokáig nem akadt vállalkozó, hiszen ezzel a kérdéssel tüzetesen foglalkozni csak egy jókora tanulmányban lehetne. De hogy megemlítettük, hogy meg kellett említenünk, azért történt, mert nyomatékosan szükséges hangsúlyoznunk e tényt akkor, amidőn végre is akadt egy fiatal műtörténész, aki bátran belévágott e nagy feladat megoldásába.
A részletkutatások eddig is már gazdag anyagot halmoztak fel, bár munkájuk korántsincs teljesen elvégezve, sőt nagy országrészeink elvesztése ezentúl szinte leküzdhetetlen nehézségeket állított eléjük, az összefoglalás szempontjai sem hiányoznak, úgy hogy az első kimerítőbb kísérletnek végül is el kellett következnie még a mai nyomorúságos viszonyok között is, hiszen a fiatalabb nemzedékben - és a kezdeményezés rendszerint ebből indul ki - napról-napra nő az érdeklődés a képzőművészet kérdései iránt.
Azt hisszük, a tárgyi nehézségekkel legalább is egyenlő hátráltató hatással jelentkeztek az elméletiek, gyakorlatibb és elvontabb oldalról nézve a feladatot egyaránt. Például, hogy a nagyközönség szükségleteiből induljon-e ki a megírásra váró mű, vagy feléjük emelkedve csak tisztán tudományos szempontokból? Úgy látszik, hogy az első mód ma helyénvalóbb a másiknál, de vajjon egyáltalában lehetséges-e, míg a minden viszonylagosság felé emelkedő alapvető kérdések eldöntve nincsenek?
Vegyük csak a legnehezebbet és még máig is eldöntetlent, mely irodalomtörténeti vonatkozásokban is állandóan kísért: lehetséges-e egyáltalában tisztán
Vagy vegyünk egy másik kérdést: ha a mi művészetünk gyakran már nem is féllábbal, hanem még jobban a külföldi hatásra támaszkodott, hiszen úgyszólván nincs egyetlen kora sem, midőn csak belső fejlődés eredménye, lehet-e kiszakítani az európai fejlődés történetéből és sajátosan magyar szempontok szerint tárgyalni?
Avagy: melyek legyenek megítéléseinek igazságos szempontjai? Pusztán csak a magyar történeti-nemzetiek, vagy pedig az egyetemes értékekhez való ama vonatkoztatás, mely olyan igazzá, de viszont éppen annyira kegyetlenné tette
Csupa nehéz kérdés, amelyekben az állásfoglalás bátor elhatározást kíván. De akármelyik irányban választ is valaki, nem jár töretlen utakon: a külföld évről-évre gazdagodó és mindjobban elmélyülő művészettörténete módszert, rendszert és szempontokat is bőségesen kínál nekünk, akik a képzőművészetről való gondolkodásban éppen úgy függünk a nyugati eredményektől, mint magában képzőművészetünkben is.
Igazán elemében azonban akkor volt, amidőn az újabbkori művészethez érkezett. Különösen a XIX. századbelinek és a mainak megrajzolásakor érezhette magát igazán
A mai európai művészettörténettudomány eszközeiből és tárgyalási módjából ügyesen válogatta ki mindazon szempontokat és módokat, hogy a nagyközönség számára írt mű népszerűségének megóvása mellett a szakemberek számára is maradjon mondanivalója. Különösen a stiláris fejlődések áttekintésében és még inkább a XIX. század művészetének jellemzésében és legfőképen azzal, hogy egységessé tudta tenni mondanivalóját az eddig nagyon is különböző felfogásokkal tárgyalt témákra vonatkozóan.