Nyugat · / · 1931 · / · 1931. 5. szám · / · FIGYELŐ · / · ANGOL IRODALOM
Life's Little Ironies: Az élet apró iróniái. Thomas
Tehát nem a Life's Little Ironies c. könyvről lesz szó, hanem arról, hogy nemrégiben Dorchesterben egy
Az angol egyház tehát békejobbot nyujtott Hardynak, már nem tartják munkáit erkölcstelen írásoknak, már nem látnak bennük izgatást, veszélyt. Az idők, úgy látszik, megváltoztak és ki hinné, hogy egy angol püspök elégette
Ez lenne az érem egyik oldala; a másik? Özvegye szerint Hardy egyszer azt a kijelentést tette volna, hogy bár rosszmájú kritikusok sok mindennek elmondták, ráfogták, hogy nonconformista, agnosztikus, atheista, hitetlen, erkölcstelen, heretikus, pesszimista, - senkinek sem jutott eszébe, hogy azzal a jelzővel illesse, amelyik sokkal jobban ráillett volna, t. i. hogy
Hardy nem volt egy pozitív vallásnak sem híve, nem hitt egy pozitív, személyi Istenben; a világ folyása mögött csak egy bizonyos
Így tehát a fenti kijelentés, melyet Mrs. F. E. Hardy közöl
De vajjon milyen az a templom, ahová Hardy szívesen járt volna? Aligha hasonlítana a dorchesteri templomra. A templomépület maga ugyan biztosan megfelelne: Hardy szerette a szép, régi angol templomokat, - esztétikai, művészi szempontból. Más volt azonban a véleménye az istentiszteletről és a liturgiáról, melyek nem eshettek hasonló szempontú elbírálás alá: a dogmatikus babonákat - mondja Hardy - csak azért recitálják vasárnaponként a templomban, hogy megemlékezzünk nagyapáink hitéről; amíg ennek teljes tudatában vagyunk, rendben van a dolog. Mégis becsületesebb, egyenesebb eljárás lenne ezt a kérdést tisztázni, vagyis a liturgiát elvetni.
Hardy sokat foglalkozott ezzel a kérdéssel, amint az jegyzeteiből és leveleiből látható. Össze is állította egy cikknek a vázlatát, mely az istentisztelet problémájáról, racionalizálásáról szólt volna. Allegórikus formában írta volna, legalább is arra mutat a cím: «Nehéz annak, aki vallásos akar lenni.» Írta Sinceritas - mely sokkal inkább emlékeztet Langland-re, vagy Bunyan-ra, a két legnagyobb, allegórikus angol költőre, mint Hardy-ra.
Ebben a cikkben először is megállapítja, hogy millió és millió gondolkodó ember nem jár a templomba; a hit napjai meghaltak és elmultak, valamint a Pterodactylusok kora. Olyan istentiszteletre lenne szükség, amelyben nincs hitvallomás, nincs könyörgés. Minek könyörögni, mikor nem hiszünk egy Jó-Istenben. Hardy
De ez a cikk nem készült el; helyette a «Late Lyrics and Earlier» c. verskötet elején álló «Apology»-ban foglalja össze Hardy idevonatkozó eszméit; azt szerette volna, ha modern ideákat juttattak volna kifejezésre a templomokban, liturgiai formában. Ez lett volna Hardy gondolkodásának megfelelő «templom».
Ez a liturgiai reform-terv, mint Hardy minden eszméje és terve, tipikusan angol; a tradicionalizmus még a legmerészebb angol újítókban is él, a régi formákat, hagyományokat senki sem tudja és akarja véglegesen sutba dobni.
Hardy sajnálattal látta néhány évvel később, hogy e terve nem keltett visszhangot, inkább úgy tapasztalta, hogy az emberek legnagyobb része újonnan mágikus ritusokban hisz.
És szó sem lehet róla, hogy Hardy emlékjele «eszméinek győzedelme» lenne. Nemcsak az istentisztelet és liturgia maradt meg régi, évszázados formájában, az emléktáblák is templomba kerülnek, úgy ahogy az időtlen idők óta szokás. Templomokba, ahová gondolkodó emberek nem mennek.
Szép a megértés, szép a legmesszebbmenő tolerancia. Csak miért nem tud az ember tiszta szívből, őszintén örülni neki? Az inkongruitás érzése nem hagy el. Life's little ironies: az élet apró iróniái; mindenkinek kijut belőlük.