Nyugat · / · 1930 · / · 1930. 2. szám
A modern színpadi technika az illuziókeltés minden eszközének felhasználása mellett főként arra törekszik, hogy a látszólag szaggatott drámai cselekményt a szcenikai problémák villámgyors megoldásával egységbe olvassza s kadeidoszkopszerűen váltogatva a drámai történés színhelyeit, a dráma egységes hangulatát meg ne törje s a közönség türelmét a hosszúra nyúló szünetekkel túlságosan igénybe ne vegye. A dráma adta meg az impulzust a szinpadi technika fejlődésére. Felvetette a problémát, amelyet a technika nemcsak megoldott, hanem közben - mérföldes léptekkel el is hagyta a drámát. A dráma még ma is keresi a kifejezési formákat. Századeleji anarchiájából ma sem tudott a szabadságratörekvés kristályánál egyéb pozitív eredményre jutni. Ezzel szemben a színpadi technika elektromos és hydraulikus gépeinek óraműszerű precizitásával olyan tökéletességre emelkedett, hogy ma már nem állanak előtte szcenikai problémák, amelyeket, még a legkomplikáltabbakat is, játszi könnyedséggel meg ne tudna oldani. Néhány évtizeddel ezelőtt egy Shakespeare-előadás díszletezési munkálataira átlagban egy órát kellett számítani, ma egy modern szinpad ugyanazt a munkát ezerszer tökéletesebben - másfél perc alatt végzi el. Ez a gyorsaságra való törekvés teremtette meg az új színpadépítési konstrukciókat, amelyek közül három tökéletes megoldás emelkedik ki: a forgószínpad, a kocsiszínpad és a liftszínpad.
Az első modern
Móricz Zsigmond: «Légy jó mindhalálig». I. felv. alap-rajza. a)Iskolaudvar, késöbb hálóterem. b) Lépcsőház. c) Folyosó. d) Tanterem. e) Bejárat egy másik tanterembe. x. Petőfi-szobor.
A forgószínpad sokszor nehéz, komplikált feladatok elé állítja a rendezőt s a díszlettervezőt. A korong aránylag kicsi felületére 4-5 jelenetnek megfelelő díszletet is kell állítani; bedíszletezése tehát nemcsak képzőművészeti készséget, hanem sok építészeti leleményességet és színpadi érzéket igényel. A forgószínpadnak nagy előnyei mellett nagy hátrányai is vannak. Hátránya, hogy minden rajta berendezett darabhoz külön díszleteket kell készíttetni. A darabnak a műsorról való levétele után a díszletek is csaknem teljesen hasznavehetetlenekké válnak. Ezt a luxust tehát csak gazdag színházak engedhetik meg maguknak vagy en suite-színházak, amelyekben a díszletek költségei az esetleges anyagi siker lehetőségei mellett eltörpülnek. Hátránya a forgószínpadnak, hogy a változások közé nem lehet szabadtéri jelenetet beiktatni. Ezekre a jelenetekre tehát vagy le kell bontani a színpad teljes építkezését, vagy pedig meg kell elégedni a kisebb szabadtéri jelenetek bedíszletezésével s ebben az esetben a díszleteket úgy kell megkonstruálni, hogy a szabadtéri jelenet levegője a többi díszlet fölött váljék láthatóvá.
Gyors és célszerű színhelyváltozási lehetőségekre nyujt alkalmat a
Ennek a rendszernek az a nagy előnye, hogy a legintímebb szobajelenettől a legtágasabb szadadtéri jelenetig a legszélesebb skálájú díszletezési lehetőségeket nyujtja csaknem ugyanannyi idő alatt, mint a forgószínpad. Hátránya viszont, hogy csak olyan színházépületekben alkalmazható, amelyekben a színpadnak az oldalkocsik befogadására megfelelő oldalhelyiségei vannak, vagy ha a színpadot erre a rendszerre építik fel. Az első eset csak ritkán fordul elő. A színházépületek hátsó felét tehát csaknem teljesen át kell építeni, ami már csak azért is ritkán lehetséges, mert az egyes színházak vagy más épületek közé vannak beépítve, vagy maga az útcatest akadályozza őket az oldalak irányában való terjeszkedésben.
I. kocsi: kertrészlet (játszik). II. kocsi: szoba. III. kocsi: szalon. IV. Az első kocsi helye. a) függöny.
A legideálisabb, de egyuttal a legdrágább színpadtípus a
A dresdeni Schauspielhaus szinpadának keresztmetszete. a) Játszó díszlet. b) A pincében kocsikon készen álló díszletek. c) Zsinórpladlás. d) Körhorizont
A dresdeni színpad liftszisztemájára van berendezve Páris legújabb és egyetlen modern színháza, a nemrég elkészült Theatre Pigalle, melyet Rotschild millióin építettek. A Theatre Pigalle még a dresdeni színháznál is modernebb technikai berendezésekkel van felszerelve. Színpada nem három, hanem csak két szeletre van osztva, s a szeletek a pince mélységéből egészen a színpad kivágásának felső vonalak fölé, a zsinórpadlás magasságába emelhetők. A díszletezés itt is a pincében, előre és hátra tolható kocsikon történik s az egyes bedíszletezett kocsik az elektromos liftek segítségével paternosterszerű körforgásba hozhatók. Egy díszlet tehát hat állást foglalhat el: kettő-kettőt a színpad magasságában, a színpad alatt s a színpad fölött. A világnak ez a legtökéletesebb színpada is a német színpadépítési technika fejlettségét dícséri: a színpadi gépeket M.
A lift-szinpad hosszmetszete. a) Játszó díszlet. b) c) A lifteken készen álló szinpadok. d) Pince díszletezés közben. e) Üres liftüreg. f) Nézőtér.
A liftszínpadot megelőzően már a bécsi
Ezek a legszembeszökőbb színpadtechnikai szisztemák, amelyek mellett a két
Mindezek a színpadtechnikai berendezések csak nagy színpadon, nagy költséggel alkalmazhatók. A dráma azonban az intímhatású, kisebb színpadokat keresi. A tágas operaszínpad megöli a halk szó bensőségességre szánt hatását. A színpadi rendezők tehát vagy új díszletezési
Az új színház felé haladó első kísérletek a szélességében három részre osztott színpad-típushoz vezettek, amelynek egymás mellé sorakozó hármas színpadát a szükséghez mérten egyszerre és felváltva is lehet használni. Amíg az egyik színpad játszik, a másik kettőt függöny takarja el, amelyek mögött a következő jeleneteket lehet bedíszletezni. De elképzelhető az is, hogy mind a három egymás mellett lévő színpad egyszerre játszik. Az első színpad kert, a második szoba, a harmadik a ház előtt elhúzódó utca. Ez a színpadtípus a színpadi hatáskeltés kiszámíthatatlan lehetőségeire ad alkalmat. Legfeljebb az a jelentéktelen kifogás hozható fel ellene, hogy a közönség a jelenetek változása szerint az egyik színpad irányából a másik felé kénytelen fordulni. Még ezt a csekély hibát is eliminálja az a színpad-típus, amely a színpad hármas tagozódását nem egymás mellé, hanem egymás mögé helyezi. Ez a színpad-típus magában egyesíti az összes eddig létezett színpadok előnyeit. A nézőtérbe mélyen benyúló előszínpad a görög színház orchestrája, természetesen a mai igényeknek megfelelően átalakítva, proszceniuma a régi angol színpad két permanens oldalfala, melyet a dráma cselekményének megfelelő változatokban használ fel, hátsó színpada pedig a mai «Guckkasten Bühne», melyet a kitünően bevált körhorizont ölel körül. A színpadnak ez a praktikus és szellemes tagozódása feleslegessé teszi a komplikált gépberendezéseket és költséges invesztíciók nélkül is eléri azt a célját, hogy a sűrű színváltozásokat zökkenő nélkül bonyolítsa le.
Kétségtelen, hogy a mai fejlett színpadi technika korszakalkotó hatással volt a modern drámára, de első sorban a mai színházjátszásra. Azok a hihetetlen lehetőségek amelyeket a tökéletes színpadi gépek nyújtanak, sok, szertelenségeiben is zseniális színpadi rendezőt arra ösztökéltek, hogy a színjátszásban jobban hangsúlyozza a
(Berlin.)