Nyugat · / · 1929 · / · 1929. 8. szám · / · Disputa
Emlékeznek, mikor a Copperfieldben a kis Dávid megszökik mostohaapjának, a gonosz Murdstonenak londoni házából s éjjel-nappal gyalogolva s országút árkában hálva lerongyoltan ér nagynénjének, Mrs. Trotwoodnak vidéki házához? Hol is a néni, fölszedve a kert kavicsáról s ölébe ölelve a félig alélt fiúcskát, megrendülten s tanácstalanul fordul a házban nála lakó Mr. Dickhez, egy jóindulatú derék hülyéhez s monomanikushoz, hogy: «teremtőm, mit tegyek vele?! mit tegyek vele?!» Mr. Dick pedig azt feleli, hogy: «Hát mindenekelőtt fürössze meg!» - s e paraszti tanáccsal közelebb jut ahhoz, amiről valójában szó lehet, mint ha okos emberek ezen mint problémán törnék tovább a fejüket.
Azt hiszem, némi Mr. Dick-ség nem árt, mikor igen okos emberek igen mélyre találnak beásni vagy igen magasra találnak felvinni egy s más problémát. Teszem itt a Nyugat-ban hosszabb ideje folyik részint a vita, részint az egymás megtámogatása a megpendítés körül, mely nálunk, régebben, Babitstól indult, külföldön pedig Bendának
Való, hogy mindig voltak s nyilván mindig lesznek írástudók, kik egyenesen tűztek maguk elé szent célokat, sőt írásuk éppen arra való, hogy e célok felé törő gondolatokat formáljon meg, ezekért a célokért álljon helyt. Roppant Mr. Dick-i példákat fogok felhozni, de kár utánuk messze vagy rejtekhelyekre menni - például, tehát, báró Eötvös József, kinek még regényeiben, még lírai verseiben is, annál inkább egyenest politiko-filozófiai munkáiban kimondott tárgya azok a szent ideálok, vagyis olyas szent ideálok, aminők után járni s aminőkért helytállani az írástudó rendeltetésének tetszik. S éppígy mindig voltak s bizonyára mindig lesznek írástudók, kik ugyan nem egyenest, nem írásuk tárgyának választván szolgálják a szent ideálokat, ám úgy el vannak velük telve s ezek úgy átivódnak írásukba, hogy ez magában is szolgálat. Erre sem kell messze menni példáért, - itt van mindjárt az elébb említett Charles Dickens. Vannak azonban írástudók, kiknek írásai felkavarják a lelkeket, akik bármibe mélyednek el s bármit formálnak meg, hatásuk az a nagy és messzeszóló, mely felér a szent ideálok kimondott szolgálatával, s éppen csak akkor nem szolgálják az ideált, mikor dühhel esnek neki, hogy szolgálják. Tolsztoj, például, ilyenkor gügye bárgyúságokat hebeg s Dosztojevszkij sem megy túl holmi garasos nemzetieskedésen s szentképecskés istenességen. Mivelhogy nem minden írástudónak van, mint van Bernard Shawnak, politikus érzéke, s nem mind érzi, mint érzi Anatole France, a történelmet a kisujjában... Szándékkal említek mult századbeli példákat - éppen megállapodottakat, kialakultakat s olyan időkből származókat, melyeknek írástudói még nem találtattak volt árulásban. S folytatom annál a két nagy írónál, ki a mult századból származván át a mienkbe, mindkettő maga is érzi a kötelességet, hogy ha valaha, úgy most, a mai rászoruló, mert árulásos időkben ő igenis szolgálja, még pedig kimondottan szolgálja az ideálokat: Gerhart Hauptmannál és Thomas Mannál. A Hauptmann esete majd hogy nem ugyanaz, mint a Tolsztojé s a Dosztojevszkijé: politikai s egyéb nyilvános állásfoglalásai, ha intellektuálisabbak is és a mai szentségekhez közelebb állóak, mint a szláv isteneseké, mindösszevéve kínos-keservesen erőltetettek, - látszik, hogy megfelelnek meggyőződésének vagy annak, mit magához illő s számára köteles meggyőződésnek vél, de nem felelnek meg érdeklődésének, mert annak aztán semmi teremtett lélek, de kivált költő vagy írástudó nem ura, hogy igazában s a lelke mélyén mikor mi érdekli. Annyi bizonyos, hogy Gerhart Hauptmann az ő Weberjével, Versunkene Glockéjával és Der Narr in Christójával, bármely irányúak, foganatosabban szolgálta a szent ideálokat, mint egyenes pártfoglalásával. Thomas Mann-nál a dolog bizonyára másképp áll. Őbenne valóban van, még pedig nem közönséges, filozófiai, történelmi és politikai érdeklődés, - ismeretei hézagtalanok, tudása teljes s nemcsak tudomásul vesz, de tovább is gondol. Ehhez képpest történelmi és politikai tanulmányai, azonfülöl, hogy magukban értékes kifejtések, becses és jelentős állásfoglalások is szép ideálok mellett. Mindazonáltal ezekkel az írásaival ideáljait inkább csak úgy szolgálja, hogy mintegy névjegyét adja le náluk, s ha egyebet nem írt volna, mint ezeket, az ideálok kevés hasznát vették volna. Ő akkor ő, akkor hatalmas és akarva-nem akarva hasznos az ideáloknak, mikor nem helytáll az ideálokért, hanem az intellektuális és morális témákat s gondolatsorokat, a tételeket és az argumentumokat pro et contra embereinek szájába adja, személyes és jellemző élményükké teszi, akár a szerelmet vagy a kenyérkeresetet - mikor, egyszóval, az ideák és az ideálok éppúgy csak téglák, kapcsok és gerendák az ő építő kezében, mint az egyéniségek, vagy az utcák, vagy a történelmi korszakok s ezeknek eseményei. Ugyanígy van ez külömben Balzacnál és Stendhalnál s így volt Zolánál is, körülbelül az Oeuvre-ig s az Argent-ig, amíg csak művész akart lenni, nem próféta is. Mihelyt, utolsó regényeiben, vátes-ságra adta magát, a regények rosszak lettek s az ideálok erről koldulhattak.
Azt lehet minderre mondani, s kivált éppen a Zola esetére, hogy hiszen ez az éppen, ez a baj: mikor a művész aktívoskodásra prostituálja művészetét, ahelyett, hogy művészetének