Nyugat · / · 1924 · / · 1924. 8-9. szám · / · Figyelő · / · Kürti Pál: Kettős bemutató a Vígszínházban

Kürti Pál: Kettős bemutató a Vígszínházban
2.

A Nagy Katalin-tréfa egyike a shawi szalón-anarkizmus legfélelmetesebb termékeinek. Egyetlen darabjában sem érinti Shaw a dráma lényegének még a felületét sem és mégis eleven életet él a színpadon. Az ő hazárd dialektikájának önmagában való örök feloldhatatlansága valami látszat-dráma örökös villódzásával tölti meg a színpadot. A Nagy Katalin körmönfont logikai műveletei is olyan feszítőerőt visznek a darab minden porcikájába, hogy a felcsiklandozott démonok pillanatra sem szundíthatnak el a nézőtéren.

Jób Dániel rendezői keze kifogástalan stílusérzékkel bonyolítja a pokoli tourbillont. Lukács Pál Potemkinje nagyszerű önmagáraeszmélése volt ennek a magasrendű eszközök felé néző művésznek.

Gombaszögi Fridának mindig túláradó asszonyisága áttörte a Nagy Katalin-szerep pontosan determinált keretét.