Nyugat · / · 1918 · / · 1918. 13. szám · / · Figyelő
Callot. Neve összeforrt a harmincéves háborúval, a grandiózus lezüllés, pusztulás esztendeinek emlékezetével. Pedig e nemes úr és rézkarcolómester csupán hűvös krónikása, nem pediglen jajveszékelő áldozata, vagy részese volt e végzetes időknek. A kívülálló emberek hideg objektivitásával karcolta rézre a háború mozzanatait. Nem az időhöz, helyhez kötött eseményeket örökítette meg, ahogy azok lefolytak, nem is a
A gondos rendezés lehetővé teszi, hogy az egymás után következő (amennyire az egyes lapok keletkezését megállapítani lehetett) dátumok szerint sorakozó művek szemlélésével végig kísérhetjük Callot emelkedését.
Olaszországban eltöltött esztendők termésének javát az "Ötletek" és a "Capricci di varie figure" darabjai teszik. Az emberekből kiáramló karakterisztikumot, groteszk figurák furcsaságait bámulatos biztonsággal fejezi ki. Néhány vonalba sűrít minden formát. Pattanásig feszült elevenség, csupa mozgás, lendület csapong e rézkarcokban. Egyik lapját egy sereg viháncoló lóval tölti meg. Mintha forgószél hengergetné végig e szilaj állatokat. Jelmezes figurái (Commedia dell' Arte sorozatok) párosával lejtenek furcsa táncot, viaskodnak, illegetik magukat. E figurákat az ütemes mozgás bravúros kiélezésével úgy összekapcsolja, mintha egyazon test egybehangolt eleven tagjai lennének. Láthatatlan kéz irányító, mozgató erejét érezzük az alakok mögött.
Későbbi lapjain, a "Cigányok" sorozatban érezhető az olaszországi tartózkodás visszasugárzása, a gondtalan hányatottság könnyedsége. Fölényes humorral népesíti be e gyülevész hordával a lapjait. Nagyszabású festői tehetség nyilatkozik meg e rengeteg alak egymás mellé helyezésében az akció monumentális kifejlesztésében. Egymás hegyén hátán bizsereg e sok ember, állat. Minden a helyén van, minden lélegzik, él, mozog. E sorozat elmélyített, témában gazdagodott, nagy jelentőségű folytatását látom a "Misere et les Malheurs de la Guerre" és a későbbi "Misčre de la Guerre" sorozatok lapjaiban. Élete utolsó éveiben készültek e rézkarcok. Mintha életművét lezáró emléknek szánta volna e nevezetes alkotásokat. A túlvilág borús sejtelme száll ki egyik utolsó munkájából a
Callot munkái érték tekintetében nagyon is eltérnek egymástól. Vannak lapjai, ahol nagy tudásának, rendkívül kifinomult stílusérzésének alig találjuk nyomát. Különösen áll ez a nagy számban készült egyházi tárgyú munkáira. Úgy látszik annyira elhalmozták megbízásokkal, hogy sok rézkarcát és metszetét sebtében készítette és azonmód kényszerült kezéből kiadni azokat. Felületes, hanyagul kidolgozott lapok ezek. Az élete végén készült bibliai tárgyú karcai azonban szubtilis alkotások, szeretettel, odaadással dolgozhatott valamennyin.
*
Callot művei mellett a kortársainak egész sereg grafikai alkotását is kiállította a múzeum. (Tanítványától