|
MAZÁN VILMOS
Motivációk
mentén
Közelítések a
meséhez
Azt hiszem, nem túlzás
kijelenteni, hogy szinte alig van olyan nap életünkben, melynek során így
vagy úgy ne találkoznánk a mesével valamilyen mediális megjelenési
formában. De vajon tudnánk e kielégítő választ találni például azokra a
látszólag banális kérdésekre, mi is egyáltalán a mese fogalma, lényege,
milyen szerepet tölt be életünkben, és miért van (talán még felnőtt korban
is) szükségünk rá? Meg tudnánk-e határozni a mese eredetét, pontos
szerepét, helyét kultúrtörténetünkben? Irodalmi műfaj-e a mese?
Nos
ilyen és hasonló kérdésekre keresheti - és persze bizonyos esetekben meg
is találhatja - a választ az olvasó a Bálint Péter által szerkesztett 223
oldalas tanulmány-gyűjteményben, melynek anyaga a 2002 októberében a
hajdúböszörményi DE HPFK, Irodalmi, Kommunikációs és Kulturális
Antropológiai Tanszék által megrendezett konferenciára épül. A szerkesztő
előszavában többek között kifejti, hogy a szerzők a kötetet hiány- és
hézagpótlónak szánják, mivel a mese műfajilag máig "meghatároz(hat)atlan",
számtalan megközelítése és értelmezhetősége lehetséges, és hiányzik a
hazai tudományos (interdiszciplináris) diszkurzusa. A könyv anyagának
válogatása alapján úgy tűnik, a hiánypótlásra való törekvés valóban
érzékelhető, hiszen a tizenegy szerző a hermeneutika, filozófia,
antropológia, néprajz, romanisztika, germanisztika, pszihológia,
nyelvészet és az irodalomtudomány aspektusai alapján tizenhat jelentős
tanulmányban "közelít a meséhez". A kötet ajánlása
nemcsak a szakembernek, hanem tulajdonképpen szinte valamennyi, a mese
iránt érdeklődő olvasónak szól, a célzott olvasó azonban a felsőoktatásban
résztvevő hallgató (talán az imént felsorolt tudományágak leendő művelői).
Ez a kettős igénynek való megfelelés azonban nemcsak a műfaji besorolás
meghatározásánál okozhat bizonytalanságot - tudományos ismeretterjesztés
és/vagy szakirodalom? -, hanem más, főleg szerkesztési problémákat is maga
után von. Például a tudományos ismeretterjesztés, a széles olvasói réteg
igényeinek való megfelelés, az érdeklődés kielégítése szempontjából
örvendetes ugyan az egyes cikkek viszonylag egyszerű nyelvezete, könnyen
követhető struktúrája és a lábjegyzet közérthető, szöveg- és kifejezésma-
gyarázata, ám éppen ez utóbbiak terjedelme és információtartalma a laikus
olvasót kissé megterhelheti, az értő olvasót untathatja, viszont az egyes
- egyébként magas szinvonalú - tanulmányok szakirodalmi presztizsét
csökkent- heti. Csak úgy az egyes cikkek végéről hiányzó szokásos
részletes irodalom- jegyzék vagy további szakirodalmi ajánlás. Érzésem
szerint azonban ezeknél lényegesebb probléma, hogy hiányzik az anyagból
egy záró fejezet, egy a véleményeket, elemzéseket átfogó, összegző
konkluzív értékelés, amelyben tisztázni lehetett volna, vajon az egyes
tudományok mesemagyarázatai mely pontokon kapcsolódnak, egészítik ki
egymást és melyek azok a polémiák, amelyek alapján azok éles ellentétben
áll(hat)nak egymással. Ugyanígy fel lehetne még venni a virtuális
hiánylistára - mind az ismeretterjesztési mind a szakirodalmi célzat
kedvéért - a mese európai történetének egy áttekintő, tájékoztató jellegű
elemzését a mindenkori mesefelfogás korrajzával, az adott történelmi kor
kontextusában a mesei intenció és recepció viszonyainak elemzésével, így a
meséhez közelítés szempontjai nemcsak szinkronikusan, hanem diakronikusan
is bővülhettek volna.
Véleményem szerint - s ez
a kötetből is kisugárzik - a mese az embernek a meséhez fűződő
motivációján keresztül is megközelíthető. A motivációkból számtalan
meseértelmezés vezethető le. A tanulmány-gyűjteményből a mese
értelmezhetőségének megközelítésére, szemléltetésére az embernek a meséhez
fűződő három lényeges motivációját ragadnám ki: 1. irracionális alapú
mese- alkotói/befogadói motiváció, 2. racionális, pragmatikus alapú
mese-alkotói/ befogadói motiváció. 3. A mese intencionális motivációja: a
mese felhasználása egy eszme, egy adott cél elérésére. A könyvben bőven
találunk mind a három esetre példát. Itt a három motivációs körhöz a
teljesség igénye nélkül három tanulmányt kapcsolnék. Elsőként Lovász
Andrea A mesélő ember című tanulmánya alapján az irracionális alapú
metafizikai motivációk kapnak hangsúlyt, melyek alapján a mese-világ
bizonyos nézőpontok alapján valóságként legitimálható, valamint közvetlen
ehhez a kérdéskörhöz tartozó, a mese eredetére vonatkozó elméletek.
Boldizsár Ildikó A Grimm-mesék hősei című munkájában a racionális,
pragmatikus alapú motivációk esetében már konkrétan a mesének az emberre,
az ember hétköznapjaira gyakorolt hatásáról beszélhetünk. A kultúr- és
irodalomtörténeti szempontból európai nagyságrenddel mérve talán a
legjelentősebb mese-gyűjtemény, a Grimm-mesék keletkezését és elterjedését
eredetileg az a szándék motiválta, amely a romantikához, egy jelentős
kultúrtörténeti irányzat eszmei programjához kapcsolódott. Erről Weiss
János A mese a német romantikában című tanulmányában olvashatunk,
aki a Grimm-testvérek meseértelmezését rekonstruálta.
A tanulmánygyűjtemény
címe - Közelítések a meséhez (a mese értelmezhető- ségei) - egyben
már egy óvatos állásfoglalás megfogalmazását is sejteti: a mese
értelmezhetősége eleve plurális szemléletet feltételez, ezért a tudományos
vizsgálódás célja nem lehet egy egységesítő, definitív értékű meghatározás
megformálása. Ennek okáról Lovász Andrea tanulmányában eképpen
olvashatunk: "...egy mindent átfogó meghatározás csak a különböző szempontú
elméletek szintetizálásából jöhetne létre. Az egységesítés azonban eleve
kudarcra van ítélve: a filozófiai, néprajzi, mélylélektani, kozmikus,
antropológiai stb. elméletek a legtöbb esetben ellent mondanak egymásnak."
Ezért a kötet egyik legizgalmassabb kérdése talán nem csupán arra
koncentrálódhat, miként tudnánk definiálni a mese fogalmát, jelenségét,
funkcióját, hanem a megközelítés régi és új tudományos módszereire, azok
validitására is ráirányítja figyelmünket, s ebből következően - többek
között - két lényeges kérdéskör merülhet fel: 1. Lehet-e, és kell-e
egyáltalán egy egységes, konkluzív jellegű, tudományos érvényű
végkövetkeztetésre jutni? Ha az egységesítés elvéről lemondunk, akkor az
egyes elméletek közötti ellentmondások feloldhatók-e, és hogyan? 2.
Alkalmasak-e tradicionális, tényeken és logikai elveken nyugvó tudományos
eszközeink arra, hogy ezekkel minden, a mesével kapcsolatos elméleti
problémát (pl. transzcendencia) vizsgálni tudjunk? Vannak-e esetleg más
tudományos értékű alternatívák is erre? A második kérdéskör azonban már
magában rejt egy további kérdést is: az eddigi racionális konvencióinkon
alapuló tudományos presztizs megtartható-e, ha új nézőpontokat,
módszereket és mércéket kell felállítanunk ahhoz, hogy a mesével
kapcsolatos lényeges kérdésekre választ kaphassunk? Úgy tűnik, Lovász
Andrea a mese-világra és annak valóságstátuszára vonatkozó fejtegetései, s
ezzel a mese lényegéhez, valóságához való "közelítései" a feltett
kérdéseinkre is releváns válaszok lehetnek: a szerző szerint ugyanis a
különböző mese-értelmezések egyenértékű relevanciával megtarthatók: "A
megoldást - a mese-világra jellemzően - a harmadik kizárása logikai
elvének felfüggesztése jelenthetné. Azaz fogadjuk el igaznak és
érvényesnek mindegyik megközelítést, a különböző elméletek által
tematizált mesei attributumokra vonatkozó megállapítások nem egymás
mellett illetve egymás ellenében léteznek, hanem ezek részben fedik
egymást. Így megőrizhető az a sokszínűség, amely a mesevilág varázslatos,
racionalitáson túli mivoltából ered." Eme felfogás alapján a különböző
értelmezések, magyarázatok nem csupán megtarthatók, hanem éppen a
mese-világ hermeneutikájának paradigmájaként is felfoghatók, ezért a
mese-világra vonatkozóan számtalan megalapozott magyarázat elfogadása
lehetséges, anélkül, hogy egyik a másikat kizárná. A pluralitás elvéhez
híven Lovász Andrea meséhez való közelítése alternatívájaként - anélkül
hogy szakítana a hagyományokkal - a mese-világ törvényszerűségeinek
elfogadását sugallja, minek folytán "racionalitás és irracionalitás,
realitás és irrealitás" egy egységként jelenik meg, tehát az irracionális
is létező elem kell hogy legyen, mivel a fogalompár nem bontható meg,
hiszen a fogalmak egyébként is egymásból értelmezhetők. Ezt a szerző
érezhetően tényként mindvégig szem előtt tartja: a mese-világ létrehozása
szövegalkotás által történik, ami racionális tevékenységet, ám az általa
létrejövő mese-világ irracionális, transzcendentális, és "racionalitáson
túli mivolta" miatt nem megragadható csak elfogadható, akár létezőnek is
kijelölhető, ezért az ontológiai értelemben eleve adott kell hogy legyen
("...létezik egy olyan világ, [...] amelyik túlmutat mindennapi
realitásunkon."). Ebből adódóan a szerző a mese-világot egy az ember ("a
mesélő ember") által teremtett másik (szubjektív) valóságnak tételezi,
amit azzal a tudományosan elfogadott érvvel is alátámaszt, hogy az
"lehetséges világként egyébként is igaznak, valósnak tűnik".
Következésképpen Tolkien nyomán bevezeti a mese-világ metaforájaként
"Tündérföld" világának fogalmát, mely létezésének kritériumaként azonban
már nem az igazság nevezhető meg, hanem a csodás világ meglétére irányuló
vágy, ezért a "hétköznapi igaz-hamis kategóriáink felfüggesztődnek". Ebből
következően Tündérföld létének vizsgálatakor hagyományos értelemben vett
referenciális viszonyok szóba sem jöhetnek, hiszen a hangsúly
antropológiai kérdésekre tevődik át: "a meséket az ember metafizika iránti
igénye hívja létre". (Ezt a feltételezést egyébként a könyv egy másik
szerzője, Tímárné Hunya Tünde is megerősíti tanulmányában: "A meséket
valószínűleg az ember metafizika iránti igénye, létmagánya és társkeresése
hozta létre.") Eszerint ez az igény vagy szükséglet a mese-alkotásának
motiváló tényezőjeként jelenik meg. Eme felismerést még csak annyival
lehetne kiegészíteni, hogy itt nem feltétlenül csak a létrehozói, hanem a
befogadói vágy együttes komponenséről van (lehet) szó, amely a
megismerhetetlen, felfoghatatlan megismerésére, majd birtoklására irányul,
ezért - Lovász következtetését megerősítve - episztemológiai értelemben
jelenthető ki, hogy a "mesék meglétének antropológiai megalapozása paradox
módon filozófiai probléma". Lovász Andrea
tulajdonképpen az ember metafizikai igényéből - mint mese-alkotást
motiváló tényezőből - vezeti le egyben a mese értelmezhetőségi területeit,
amivel a mesének egy sor megközelítési lehetőségét adja, mivel:
"Többszörösen is motivált igényről van szó: nem csak kozmológiai
értelemben van szükségünk egy túl-világ tételezésére, hanem ontológiai és
erkölcsi értelemben is. Ennek megfelelően metafizika iránti igényünket az
emberben születő vágyak széles skálája határozza meg: a biztonságérzet, a
tárgytalan szorongás legyőzésének, a menekülésnek, a vigasznak, a rendnek,
a világ áttekinthetőségének és ellenőrizhetőségének vágya."
A szerzőnek a
mese-világra vonatkozó gondolatmenete alapján tehát az irracionálist is el
kell fogadjuk létező, mesét konstituáló elemnek, ami egy adott mese
esetében a mindenkori alkotó (valamint olvasó és elemző) hitén alapuló
szubjektív döntését feltételezi. Mégis a mese ilyen irányú antropológiai
megkö- zelítésének kétségtelenül van létjogosultsága, hiszen az emberi
lény alapjában véve természeténél (teremtésénél) fogva kettős: van egy
racionálisan - fizikai törvények által térben és időben - behatárolható
korlátolt léte és egy mindig a körülményekhez igazodó, változó, s ezért
igazán jól soha nem definiálható irracionális elvárásvilága, amely a jelen
racionalitása és fizikai gátjai ellenében hat, ezért alkotó képzeletében
megteremti a kívánt szabadság lehetőségének feltételeit tartalmazó
szabályrendszert, amit akár mesének is nevezhetünk.
Amint az
előbbiekből kitűnt, az ember metafizika iránti vágyának tulajdonképpen az
a legfőbb motivációs alapja, hogy létezzen egy olyan racionalitáson túli
világ, ahol az ember korlátlanul kiélheti szabadságvágyát. Ez a mese-világ
megteremtésével válik valóra. Boldizsár Ildikó
viszont éppen egy ezzel ellentétes oldalról, az ember racio- nálisan
motivált, pragmatikus igényei felől közelít a meséhez. Ebben a megköze-
lítésben a meséket azért alkotják, hallgatják, olvassák, hogy azok "élni
segítse- nek", "az élet gyakorlati problémáinak megoldásához adjanak
útmutatást". Szerinte a mesék azért is tudtak fennmaradni mert "fontos
információkat hordoztak az emberi létről". A hallgató/olvasó ezt az
információt "fikcióba csomagolva kapja", s dekódólva használja fel
mindennapi élete, hétköznapjai során, ezért beszélhetünk a mese
pragmatikus funkciójáról. A szerző külön kihangsúlyozza a nemek és a
mesehősök szerepét, funkcióját: "Régen, a mesemondók többek között azért
mesélték a történeteket, hogy eligazítsák a nőket és a férfiakat az élet
nehézségeiben. A mesehősök arra szolgáltak, hogy megmutassák az
embereknek, mit csinálnak jól, mit csinálnak rosszul, és hogyan tehetnék a
rosszat jóvá életük folyamán." A tanulmányban ezeket az egyes alcímek
jelölik (A Grimm-mesék hősei, A mesék élni segítenek, Férfiak a
mesékben, Nők a mesékben) és a Grimm-mesék is nagyjából ezen
aspektusok szerint értelmezhetők, bár szerző néha szinte észrevétlenül
elviszi a témát az általánosítás irányába is. Kétségtelen azonban, hogy a
Grimm-mesék értelmezésének tekintetében ez a megközelítés mindenképpen
indokolt, hiszen jórészt tündérmesékről van szó.
Az embernek a meséhez
fűződő motivációja kapcsán még egy harmadik aspek- tus, a mesegyűjtés
említhető meg. Weiss János tanulmányában - melyben meg- kísérli a
Grimm-testvérek mese-értelmezését rekonstruálni - hosszasan idéz Wilhelm
Grimm 1810. szeptember 10-i leveléből, amit testvérének, Jacobnak a
mesegyűjtés körülményeiről, nehézségeiről írt. Az idézet érezhetően annak
bemutatására irányul, vajon mi lehetett a gyűjtések motiváló tényezője,
vagy ahogy szerző fogalmaz: "vezérfonala". A szövegrészlet alapján
megállapítható, hogy a mesegyűjtések a történelmi emlékek megmentésére
irányultak, mivel a Grimm-testvérek a meséket a régmúlt kultúrkincseinek
tekintették. Tudjuk azonban, hogy a múlt felé fordulás, a múlt emlékeinek
felidézése, felkutatása a német romantika korszakának egyik jellemző
vonása volt, ezért a gyűjtések mögött fő motivációként vélhetően eme
kultúrtörténeti korszak szellemiségének való megfelelés vagy éppen annak
kialakításában való részvétel állhatott. A szerző megfogalmazásában: "A
Grimm-testvérek - véleményem szerint - egy programnak akartak helyet
teremteni, egy meghatározott, már létező elképzelést próbáltak beágyazni,
mégpedig a romantikus poézis programját." Ezért a Grimm-testvérek
meseértelmezése is ennek a koncepciónak felel meg, ennek ismeretében válik
érthetővé. Weiss János a
Grimm-testvérek meseértelmezése kapcsán elsőként a Grimm-mesék második
kiadásának előszavában olvasható kifejezéseket idézi, miszerint "a
mesékben a múlt nézetei és képzelete található," de ugyanitt "a
nép szelleme" kifejezés is felbukkan. Ezek a meghatározások azonban
még nem tekinthetők értelmezésnek, inkább még talán a mesegyűjtés
indokoltságára, fontosságára utalnak. Tudatos meseértelmezéseknek
tekinthetők azonban a Grimm-testvérek szótárában (Deutsches
Wörterbuch) a "mese" címszó meghatározásai. Weiss János érdeme, hogy
ezeket a filológiai ellentmondások miatt tartalmi aspektusok alapján három
problémakörre bontja, melyek a következők: "a mese történelmi-társadalmi
funkciója, lényegének meghatározása, és reflektálódása az egyes
individuumban." Az első problémakör szerint a "mesék társadalmi kohéziót
teremtenek, összekötik az embereket, és felruházzák őket egy közös mi
tudattal, sőt azt is mondhatjuk, hogy csak a meséknek van igazi
kohézióteremtő erejük; csak a mesék által uralt korban lehetséges az igazi
társadalmi összetartás." A második a fantázia szerepére utal: "A fantázia
fenyegetve van az élet visszásságai-megfordítottságai által." A harmadik
problémakör egyben már a romantika egy alapgondolatát is kifejezi: "A
mesének végül a konkrét egyes ember életében is reflektálódnia kell. [...] A
mese történelmi korszaka lejárt ugyan, de a mesék összegyűjtésével és
általános hozzáférhetővé tételével a hatás is individualizálódik." És itt
nem egyszerűen a mese továbbéléséről van csupán szó, hanem arról, hogy az
embernek a mesében kell megtalálnia kapcsolatát az elveszett
természettel. Weiss tanulmányának
külön érdeme, hogy sikerül tisztáznia a mesének - legalább is a romantikán
belüli - műfaji kérdését is: "...szintetizálni kell poézist és prózát, a
zsenialitást és a kritikát, a művészi poézist és a természeti poézist stb.
Schlegel nem említi, de itt van a helye a regény és a mese szintézisének
is. Ha a romantikus poézis szinonímájának a modern regényt tekintjük,
akkor a feladat abban áll, hogy ebbe kell integrálnunk a mesét. [...] A
Grimm-testvérek mesegyűjteménye így a romantikus univerzális poézist
készíti elő, annak teremt helyet, annak programja számára teremt
bázist."
A kötet három kiragadott,
de meghatározó példáján keresztül a motivációk men- tén egyfajta
kapcsolódási pontot kerestem az egyes - akár ellentétes - meseér-
telmezések között, ami természetesen nem jelenti egyértelműen azt is, hogy
a meseértelmezés kiindulópontja a motivációkban keresendők, a motivációk
csak a meséhez való mindenkori viszonyunkat jelzik. (Didakt Kft.
Debrecen, 2003) |
|