|
WEHNER
TIBOR
A figurativitástól
való félelem
Beszélgetés Radák
Eszter festőművésszel
művészetünk állapotáról
- A közelmúltban lezárult a második
évezred, és elkezdődött egy új: jelent ez valamilyenfajta megrázkódtatást
egy fiatal művész számára?
- Számomra
ez abszolút semmit sem jelent, talán csak annyit, hogy most leszek harmincéves.
A nagy változások a nyolcvanas évtized végén lezajlottak, a fordulatok
lezárultak. Magyarországon a rendszerváltás jelent korszakhatárt, az ezredforduló
csupán a kilencvenes évek folytatása, ugyanolyan átmeneti időszak, mint
a többi. Szükségszerű, hogy ezt így élem meg: az én generációm a rendszerváltás
generációja volt a főiskolán, mi már új tanárokhoz kerültünk. Minket mindezek
miatt vagy mindennek ellenére - ha engem nem is, de a kollégáimat - általában
úgy állítanak ki, mint a fal utáni művészeket, jóllehet nekünk a falhoz
nincs semmi közünk. Én a nyolcvanas években jártam gimnáziumba, nyugodtan
utaztam nyugatra, nem éltem át a falat. És most az az elvárás érvényesül,
hogy nekem olyan műveket kell létrehoznom, mintha akkor már aktív lettem
volna. Pedig nekem nincsenek a rendszerváltás előtti viszonyokról konkrét
tapasztalataim, élményeim, legalábbis személyesen nincs. 1991-ben kerültem
a főiskolára, az első önálló, vállalható munkáimat 1995-96-ban csináltam
meg - és ekkor már minden szabad volt. Számomra ez egy furcsa kényszerhelyzet:
most érzem azt, hogy fal mögött vagyok, hogy egy fal mögé kényszerítenek,
korábban ezt sohasem éltem át. Ha most Nyugat-Európába megyek, akkor azzal
a maszlaggal kell szembesülnöm, hogy kelet-európai vagyok. Ez kissé bosszant.
Ez ugyanaz, mint a nőművészet-kategória. Nyilvánvaló, hogy kelet-európai
vagyok, nyilvánvaló, hogy nő vagyok, de nem ezzel foglalkozom. Miért ebből
a szempontból közelítik meg azt, amit csinálok? Amikor képet festek, nem
gondolok olyan dolgokra, hogy Budapest, Magyarország, Balkán, nő, elnyomás.
- Hagyományos
táblaképek készülnek műhelyében. Hogy ítélhető meg: milyen műveknek van
ma létjogosultsága? Minden ugyanolyan intenzitással fejtheti ki hatását?
- Én tíz éve
dolgozom, és mindvégig festettem. Ez alatt a tíz év alatt már három váltás
volt a művészeti divatban. Az első egy expresszív irányzat volt, az újfestészet
lecsengése a kilencvenes évek legelején. Utána jött az újkonceptualizmus,
az objektművészet, megjelentek a félreértelmezett ins-tallációk - az installáció
és az objektművészet közötti dolgok -, és most van a printkorszak, vagy
talán most már nevezhetjük ezt a print utáni festészet időszakának. Ez
mind elment mellettem. Ha volt valami ötletem ezekkel kapcsolatban, akkor
megcsináltam, de nem nagyon érdekelt. Végigfestettem ezt a periódust. A
problémák persze foglalkoztatnak, vannak olyan műveim, amelyek érintkeznek
ezekkel az áramlatokkal, így például említhetem azt a munkámat, amit az
internetről festettem: ez a kép annak lenyomata, hogy hogyan észleljük,
hogyan rögzítjük egy galéria weboldalait, hogy jelentkezik egy képi információ
egy másik médiumban. Ez a mű a Műcsarnok Intermédia-kiállításán
szerepelt, de kötődése ellenére a táblaképfestészet felől közelített a
problémához.
- A táblakép,
mint műforma nem vesztette el az ezredfordulóra létjogosultságát?
- Nekem ez
a legegyszerűbb és a leghitelesebb megszólalási lehetőség. De valószínűleg
ma már egyik műforma sem autentikus. Úgy gondolom, hogy az, amit csinálok,
amit csinálunk, az ötszáz embert érdekel, nem többet. És ebben az esetben
az már teljesen mindegy, hogy valaki szobrot csinál, fest, médiaművész,
vagy printet nyomtat. A korszellem illúzióvá vált, nincs ilyen. A művészet
belterjes ügy.
- Ez csak
Magyarországra érvényes, vagy általánosan is igaz?
- Most érkeztem
haza Londonból: ott a festészet például nagyon erős. Működik a műkereskedelem,
és van egy olyan társadalmi réteg, amelynek valós igénye van a művészetre,
és lehet tudni, hogy adott esetben ez a művelt vagy a sznob csoport. Ez
is csak egy szűk mező, persze. Téveszme az, hogy a művészet iránti érdeklődés
kiterjedtté, általánossá válhat.
-
A virtualitás korában fontos, hogy egy mű tárgyiasuljon?
- Én
szeretem, ha egy tárgy meg van csinálva. Ez egy belső esztétikai igényből
ered. Azonban nem az örökkévalóságnak festek, örülök, hogy a munkáim szétszóródnak.
Amikor festek, két dologra nem gondolok: arra, hogy mennyibe kerül az anyag,
meg hogy mi lehet, mi lesz a képeim sorsa hosszabb távon.
- És mit
lehetett a művészet-csinálásról megtanulni a tanulmányi szakaszban? Csak
a mesterséget, vagy valami többet is?
- Én még most
is tanulok. A Képzőművészeti Főiskola után elvégeztem a bölcsészkaron az
esztétika szakot, és most a pécsi tudományegyetem művészeti karán csinálom
a doktorimat. Azért tanulok, mert szükségem van a tanulmányi közegre. Tulajdonképpen
mindig valami ellen csinálok valamit. Maurer Dórához jártam a főiskolán,
és ez egyáltalán nem látszik meg a műveimen, a képeim által körvonalazódó
szemléleten. Mindig van egy uralkodó irányvonal, egy dominánssá váló arculat,
és ehhez, vagy ezzel szemben alakítok ki valamilyen viszonyt. Van, amikor
kapcsolódok, de inkább szembefordulok. Amikor egy évig nem tartoztam semmilyen
tanulmányi körhöz, műhely-közeghez, akkor azt vettem észre, hogy nagyon
sok hibát elkövetek. Fontosak a visszajelzések, fontos a kontroll. A bölcsészkarra
is csak azért jártam, mert lusta voltam olvasni, és az előadások és a vizsgák
miatt rákényszerültem erre.
- A mesterek
fontosak voltak?
- Fontos volt
például Maurer Dóra is, vele nagyon sok jó vitám volt. De említhetném az
első mesteremet, Klimó Károlyt is, akiben felfedeztem azt, ami nagyon sok
emberben nincs meg: a szabad egyéniséget. Ez nagyon fontos. Fontos, hogy
valaki olyan pozíciót teremt magának, hogy nem kell hajbókolnia, hogy visszavág,
hogy laza, hogy nem kényszerül lealacsonyító helyzetekbe, hogy nem porfészekben
gondolkozik. Aztán dolgoztam Váli Dezsőnél is: ő megtanított olajjal festeni.
Mestereim között tartom számon Bak Imrét is, akitől a Herder-ösztöndíjat
kaptam. Most meg Keserű Ilona mesteriskolájában dolgozom. Ez a névsor elég
furcsa, vagy legalábbis érdekes: ellentétes egyéniségeket, egymástól gyökeresen
eltérő szemléletű, indíttatású művészeket ölel fel. És mellettük természetesen
fontosak a régiek, a művészettörténeti jelentőségű nagy mesterek is.
- Kik a
meghatározó mesterek napjaink művésze számára a közelmúlt, a 20. század
művészetének köréből?
- Egyre többen
mondogatják, hogy Rippl-Rónai milyen nagy festő. Nekem ambivalens a viszonyom
Rippl-Rónaival: akárki megnézi a képeimet, rögtön Rippl-t emlegeti, én
meg széttárom a kezem, hogy engem viszont nem nagyon érdekel. Fel szokott
merülni Tihanyi Lajos, Nemes Lampérth József, Mattis-Teutsch János neve,
művészete is. Mindennek a hátterében minden bizonnyal az húzódik meg, hogy
kolorista vagyok, illetve a színvilágon túl Rippl-Rónaival valószínűleg
a színes kontúrok miatt hoznak kapcsolatba. Akit viszont tudatosan, sokat
másoltam, az Vajda Lajos és Gedő Ilka volt. Ők voltak számomra a kiválasztottak.
Rajtuk kívül Farkas István érdekel; nagyon érdekes, nagyon mély a piktúrája.
A kortársak közül Chilf Mária műveit jelölném meg fontos tájékozódási pontok
gyanánt, de kedvelem Szacsva y Pál médiamunkáit, vetített alkotásait is.
Bak Imre új, nagy képei is roppant izgalmasak, és érdekel a Birkás István
festészetében közelmúltban bekövetkezett váltás. Állandóan követem a művészeti
mozgásokat, figyelem, hogy mit csinálnak a kollégák. Engem a művészeten
kívül nem érdekel más: festek, kiállításokra, műtermekbe járok, esetleg
elmegyek egy-egy kávéházba beszélgetni.
- Sokat
utazik, sokszor dolgozott, dolgozik hosszabb ideig külföldön. Kívülről,
Párizsból vagy Bécsből szemlélve mi látszik a kortárs magyar művészetből?
- Semmi. Kint
senki nem tud semmit a magyar művészetről, és nem is érdekel különösebben
senkit. Miért is érdekelné? Nem tudunk semmi olyat felmutatni, ami specifikus,
különleges lenne. Akárhányszor külföldi szakemberekkel, művészettörténészekkel,
kurátorokkal vagy művészekkel beszélgettem, mindig olyan orosz művészeket
hoztak fel példaként, akik Amerikában lettek nagy sztárok - mint Ilja Kabakov
-, de ezzel nem tudok mit kezdeni: nem vagyok orosz, nem vagyok ötvenéves,
és nem akarok Amerikába menni. Mindenki skatulyáz, és a magyar művészetet
nem lehet beskatulyázni. Ez nem tipikusan kelet-európai művészet, ebben
nincs semmi olyan önálló, egyedi íz, ami sajátosan és csakis magyar. Illetve
mindig van benne egy harmadrangú félreértés, tíz évvel megkésett az egész
ügy. Félreértésből és repró után festésből bizony nem lehet semmi sajátosat,
egyedit kihozni. Megyek a Tate-ben, és elgondolom, hogy mi lenne itt a
mi munkáinkkal: leesnének a falról, vagy legalábbis teljesen érdektelenek
lennének. Valami lényegi elem hiányzik a műveinkből, talán a bátorság,
talán valaminek a vállalása. Mindent áthat az akadémizmus, a rossz értelemben
vett akadémizmus, minden olyan elkent félprofi. A jó mesterek szintjén
produkálunk, és ezért nem vagyunk jók. És ezt távolról követi az elmélet:
a magyar művészet a harmadvonalban, a művészetelmélet az ötödvonalban van.
Nincs a magyar művészet mögött elméleti töltés. A kurátor-szisztémát is
rosszul vesszük, másoljuk át.
- Vagyis
nincs semmi remény a művészeti párbeszéd kialakulására?
- Nincs, annál
gőgösebbek vagyunk, hogy mindent újrakezdjünk. Másrészt meg kint kellene
élni. Akinek bejött, az Rita Ackermann, illetve Bakos Rita, aki fölöttem
járt a főiskolán a Klimó-osztályba, és most New Yorkban és Londonban nagy
sztár. Ő már nem is magyar művésznek aposztrofálja magát, hanem new york-inak.
Ez vonzó vagy nem vonzó, de egy lehetőség. És aztán van egy másik is: elkezdeni
legalulról galériázni, amit mi nem tudunk csinálni, mert Magyarországon
nincs kialakult galéria-szisztémia, és nem tudjuk, hogy valójában hogyan
is működik. Először rossz helyeken kiállítani, aztán egyre jobb helyeken
kiállítani - mi már nagyobb "királyok" vagyunk annál, hogy ebbe belekezdjünk.
Ez sok megaláztatást, nagyon sok munkát jelent. Amiben most sokan lehetőséget
látnak - és szerintem ez nagyon rossz variáció - az a nagy témákhoz, a
kelet-európai blokkhoz való csatlakozás: ezzel kísérletezett Hegyi Lóránd
az elmúlt években. És pontosan ezáltal maradunk az érdektelen keleti blokkban,
mert ezekből a kiállításokból nem az világlott ki, hogy milyen színes és
mély ez a művészet, hanem az, hogy milyen zavaros, hogy milyen másodlagos.
Vagyis elég rossz, meglehetősen kilátástalan a helyzet.
- Megítélése
szerint Magyarországon mi hiányzik elsődlegesen a kortárs művészet normális
működéséhez?
- A kiállítóhely.
A kiállítóhely fontosabb, mint a pénz. Aki manapság képzőművészeti egyetemre
jelentkezik, az nem gondolja azt, hogy milliomos lesz. Elég hamar eldől,
hogy sokat kereső reklámgrafikus lesz valaki, vagy festő. Ha visszaemlékszem
a közelmúlt legfontosabb - a Sturcz János tanulmánya által indított - vitájára,
annak a hátterében is ez az intézmény-probléma húzódott meg: nagyon kevés
olyan intézmény van, ahol kiállításokat lehet csinálni. Például nagyon
egészségtelen, hogy én már sokszor kiállítottam a Műcsarnokban: nekem még
nem kéne ott lennem. De egyszerűen nincs más lehetőség. Van néhány kis
galéria és van a Műcsarnok, és így egymást értéktelenítik el. Nincsenek
lépcsőfokok, nem rendezhet az ember kétévente önálló kiállítást, nem érhetnek
be a dolgok. Rossz csoportos kiállítások szerveződnek, ahová beszúrják
a művészek a munkáikat. Így nem lesznek, nem forrnak ki életművek. Intelligens
marketingre lenne szükség, amit a világon mindenütt megcsinálnak. Ott kezdődik
a dolog, hogy egy Vajda Lajos-kiállítás Szentendrén ne rohadjon szét. Vizes,
penészes az egész. És művei fizikai megbecsülése mellett Vajda Lajos kapjon
egy kis reklámot, lépjen ki az utcára, tudják meg az emberek, hogy ki volt.
Az európai nagyvárosok a kultúrturizmusra építenek: Budapest erről lemondott,
és a képzőművészettel, mint a kultúrturizmus alappillérével kiemelten nem
foglalkozik.
- A rendszerváltással
azért kissé megváltoztak a dolgok.
- Én nem így
látom, számomra nem változtak meg. Én "irigylem" az ötven év feletti generációt,
mert volt ellensége. Volt valami, ami ellen lehetett csinálni valamit,
kialakulhatott a közös szellem. Nekünk a nyugalmi állapot jutott, nem lehet
csatlakozni semmihez. Nincs Képcsarnok, nem lehet Képcsarnok-ellenesnek
lenni. Ha valami úgy tűnik, hogy jól indul, én akkor sem tudom, hogy hova
csatlakoztam, bizonytalan a dolgok kifutása, nincsenek támpontjaim. Zavaros
a helyzet. Kapok egy felkérést, hogy lesz egy csoportos kiállítás, ezek
és ezek állítanak ki. Megnézem a névsort, és azt mondom, hogy jó, rendben.
Aztán jön egy másik lista, majd egy harmadik - és úgy átalakul az egész,
hogy végül leszúrásokat kapok, hogy miért vettem részt benne. Manapság
nincs elit és nincs feketelista. Sejtésszerűen létezik valamifajta élcsapat
és kitapinthatatlan a másodvonal is. A Stúdió ad némi segítséget a tájékozódáshoz:
én is tag vagyok, bizonyos dolgokban részt is veszek, de nem vagyok ott
teljes odaadással. Ugyanis az lenne a természetes, ha lenne öt Stúdió,
és akkor mindenki választhatna, hogy hova tartozik. Most így minden szürke,
nincs fekete-fehér.
-
És hogy jelennek meg ebben a sejtésszerű közegben a művészgenerációk?
- Én nem foglalkozom
a generációkkal, és nincs generációs ellentétem sem. Nem is nagyon lehet,
mert légüres terek vannak, a kapcsolatokat letagadják, nem illő rámutatni
az összefüggésekre. Ebből volt egy botrány nemrégen. A Balkonban
írtam Szűcs Attila festészetéről egy cikket, illetve úgy írtam a cikket,
hogy Forgács Éva Fehér László-könyvéből idéztem néhány részletet. Semmit
nem írtam hozzá, illetve csak annyit fűztem az idézethez, hogy különben
a kiállításon repülők voltak. A kritika megjelent, Fehér László vonogatta
a vállát, Szűcs Attila meg elég nehezen emésztette meg a dolgot. Eszébe
se jutott, hogy az írás esetleg nem elmarasztaló, inkább gondolkodásra
szándékozott serkenteni, no meg mindkettőjüket jó festőnek tartom. Egyébként
a Szűcs Attilának is vannak már "tanítványai", olyanok, akik Szűcs-képeket
festenek, csak ezekről a dolgokról nem szokás nyíltan beszélni.
- Ez azért
azt bizonyítja, hogy vannak kapcsolódások, folyamatok.
- Legalább
van valami düh, igen.
- Pontosan
érzékelhető jelenség, hogy az idősebbek tudomásul sem veszik a fiatalabbakat,
a fiatalok meg a középgenerációt vagy az időseket lesöprik a színről. E
téren számomra Dunaújváros a példa: ahol elindult egy modern múzeum-létesítési
kezdeményezés a hetvenes-nyolcvanas évek progresszív törekvéseire alapozva,
és amikor maga a múzeum hihetetlen nehézségeket legyőzve megnyílt, akkor
már csak a kilencvenes évek fiatal nemzedéke volt jelen a kiállítótermekben.
- Itt megint
csak az elmélet a ludas: a művészettörténészek rossz koncepciókat dolgoznak
ki, rosszul gondolkoznak.
- Bocsánat,
de egy normális művészettörténésznek történeti folyamatokban kell, kellene
gondolkoznia.
- Jó, de a
kortárs múzeumok, galériák vezetői székeiben művészettörténészek ülnek.
Amúgy erről már több vitám volt. A dolgok szétesnek, mert a művészettörténet
nem foglalkozik a kortárs jelenségekkel. És így van itt egy hatalmas lyuk:
a kortárs művészet elmélete egészen egyszerűen nem születhet és nem integrálódhat
a művészettörténetbe.
- A kortárs
művészettel foglalkozó művészettörténetet nevezik esztétikának.
- De az esztétika
sem foglalkozik ezzel. Egy szó, mint száz, művészetteoretikusokra lenne
szükség, akik vannak annyira műveltek, hogy egyszersmind művészettörténeti
megalapozottsággal is rendelkeznek. A művészek kiszolgáltatottak: úgy tudnak
kiállítani, ha felkérést kapnak. De nem kapnak olyan felkéréseket, amelyeket
egy generációkra tagolt művészeti közegben kapniuk kéne. S az elméleti
háttér hiánya miatt is működésképtelen a jelenkori művészet, a művészeti
közélet. Persze vannak kezdeményezések, hogy mesterek és tanítványok -
Szentendrén volt néhány hónapja egy ilyen kiállítás -, de erre általában
senki sem figyel. Mindenki bezárkózik, mindenki figyel, fél, nehogy valaki
ugyanazt csinálja, mint amit ő. Ez egy modernista félelem: a modernizmus
jelszava az új. És ez ma már abszolút nem érdekes.
- Hogyan
ismerhető fel, hogy az éppen aktuális trendben mi az érték?
- Nem tudom.
Nekem kategóriáim vannak: a tetszik, de nem jó; a tetszik és jó; a nem
tetszik és jó; a nem tetszik és rossz. Ha megnézek egy kiállítást, akkor
megpróbálom megfigyelni, hogy mit miért csinált a művész, és ha van problémafelvetése
- bármilyen: művészettörténeti, történeti, szociológiai - és azt megoldotta,
akkor az jó. Ha csak divatos eszközökkel dolgozik, ha csak divatos témákat
dob fel, ha nincs valós problémaérzékenysége, akkor rossz, és előbb-utóbb
el is fog tűnni. A problémafelvetés tartalmi és elméleti mozzanat is lehet,
vagy egy olyan megközelítés, amit még nem láttam. Lehetnek ezek formai,
esztétikai síkon érvényre jutó jelenségek is - például más narratívát használ
egy videómunkában, mint a korábbiak -, vagy akár lehet társadalmi kérdés
is.
- A kilencvenes
években milyen érdekes problémafelvetések regisztrálhatók? Voltak nagy
felismerések vagy unalomba fulladt minden?
- Számomra
voltak izgalmas dolgok: ekkor végeztem a főiskolai tanulmányaimat. Ez volt
a posztmodern, a dekonstruktivizmus, a mindent lehet, az idézetek korszaka.
Közben meg ott volt a modernizmus kizárólagosan újat akaró jelenségvilága
is. Ez a kettő ellentétes irányt jelöl, ez a két áramlat szükségszerűen
kioltja egymást. És számomra mégsem oltotta ki: én a művészettörténethez
hozzányúlva próbálom hozzárakni a magam újdonságát. Számomra a "tiszta"
posztmodern illuzórikus, megfoghatatlan valami.
- És ennek
a művészetnek volt, vagy van közönsége?
- Nincs közönség,
de nekem ez nem is fontos. Ha fontos lenne számomra a közönség, akkor reklámfilmeket
csinálnék, vagy mozifilmet, esetleg divattervező lennék. Ott van egy visszacsatolás-kényszer.
A festészetben nincs. Az igazi művészet mindig is csak egy szűk rétegnek
szólt.
- Létezik-e
még napjaink festője számára valamiféle hagyomány?
- Létezik,
persze. Bárhogyan is nyúlok egy képhez - sokan próbálnak új technikákat
kitalálni, hogy ezeket a kérdéseket megkerülhessék -, mindig kapcsolódnom
kell valamihez: ha egy kompozíciós probléma felmerül, akkor le kell emelnem
egy Matisse-albumot, vagy meg kell néznem, hogy oldották meg ezt a kérdést
a fauve-ok, ehhez mindenképpen viszonyulnom kell. Az egyenes vonalnak,
vagy az üres képfelületnek is megvan a hagyománya. Bármit csinálok, van
előkép, nem dughatom homokba a fejem. Ez számomra egy európai vetület -
fogalmam sincs, hogy mi történik Ázsiában. Érdekes élményem volt, amikor
Bécsben megismerkedtem egy mauritiusi lánnyal. Mutatta a rajzait: nagyon
különösek voltak. Olyan képeket csinált egy lakótelepről, ami nekem eszembe
se jutott volna: mert egészen egyszerűen úgy szemléli a világot, ahogy
én nem tudom; más a térszerkezet, a színek rendszere, minden. Nekem egy
lakótelepről minden eszembe juthat - a kubizmus, a konstruktivizmus -,
de az sohasem, ami egy mauritiusi rajzolónak.
- És ha
fontos a hagyomány, meghatározó jelentőségű a hely, az alkotótér is?
- Nekem fontos,
vagy pontosabban az a fontos, hogy mindig visszatérhessek ide Budapestre.
Ugyanakkor külföldön általában sokkal könnyebb a dolgom, mint itt. Ez azért
is van, mert én nem csak a magyar művészeti hagyományokból építkezek, hanem
a francia, az angol festészetből is, vagyis a nemzetközi nyelvhez való
vonzódás is jellemző a képeimre. De hát végső soron ez egy nyelv, és én
úgy döntöttem, hogy így beszélek.
- És milyen
mindezen közben tanítani a budapesti főiskolán?
- Nagyon érdekes,
bár a hangulat kissé álmos. Régen nagyon nagy tekintélye volt a Képzőművészeti
Főiskolának, ma már nem valami elegáns dolog ide járni. Jó, mindig megvolt
a bolond művész-státus, de most ezen felül még hülyének is nézik azt, aki
művészpályára megy. Merthogy most már túlságosan nagy társadalmi tétek
vannak, nem mindegy, hogy ki hová kerül a munkamegosztásban, és ebbe a
rendszerbe a romantikus művész-attitűd ma már nem illeszthető be, komikus
az egész. Ettől a felismeréstől aztán mindenki kissé nyomott hangulatban
van. És ma már itt is alakulni kezd a sztárkultusz: már másod- vagy harmadéves
korban ki lehet ugrani. Németh Hajnal még el sem végezte a főiskolát, és
műveivel máris bemutatkozott a világ legrangosabb kiállítótermeiben. Ennek
előnye és hátránya is van. Előnye, hogy azt ösztönzi, hogy nagyon gyorsan
érett művésznek kell lenni: harmincéves korban be kell tudni lakni professzionális
művekkel hatalmas tereket. Nem dipára, csomagolópapírra festett munkákkal,
hanem technikailag is kitűnően megcsinált alkotásokkal. Ehhez viszont sokat
kell dolgozni, és ebből súlyos problémák adódhatnak. Nálunk az éledező
sztárkultusz mellett elképzelhető az is, hogy valaki úgy diplomázik, mint
ahogy bekerült. Nincsenek a növendékek meghajtva, mert mindenki úgy kerül
be, hogy nagyon tud: bravúrosan rajzol, abszolút felkészült, és van valami
egyénisége is. Bécsben, a restaurátor-szakot analfabéták kezdik, és aztán
egy Vermeer-képen diplomáznak. Ez az iskola szisztémájától is függ.
- A Radák-képeken
miért nincsenek emberalakok?
- Ez az iskolázottságomból
ered. Jellemző, hogy ez volt a szakdolgozatom címe is: A figurativitástól
való félelem a második világháború utáni festészetben. 1991-ben, amikor
mi a főiskolát kezdtük, akkor volt leáldozóban a Fehér László, Mazzag István,
Pollacsek Kálmán festészete által fémjelzett figurális korszak. Talán ebből
is eredt, hogy én más feladatokat kaptam. Most a portré, mint műfaj foglalkoztat
ugyan, de még nem csináltam meg ezeket a képeket. Ahhoz kell valami közeg,
kell valami indokoltság, hogy legyen valamilyen figura a képen; miért legyen,
ki legyen ott? A figurával kapcsolatban rengeteg probléma felmerül: nemcsak
a tartalmi, a jelentés-szinteken, hanem formailag is. Ha a homogén síkokkal
megfestett képterembe bejönne egy életteli alak, ez bizony komoly dilemmák
elé állítana. Még nem találtam ki, hogy lehetne ezt jól megoldani ebben
a rendszerben.
- És mi
az a "Lop Art"?
- Ez az egyik
ironikus hangvételű szakmai életrajzomban szereplő fogalom azt jelzi, hogy
a nagy szakmai óvatoskodások között, a nagy eredetiségre törekvések folyamában
én tudatosan felvállalom azt, hogy mindenkitől lopok. Ez a festői idézet
tréfás megnevezése, ez a festői szintézis szarkasztikus terminusa az ezredfordulón.
Tolvajszintézis. Vagyis sokszorosan megvannak a magam festői problémái.
Szerencsére nem kell törtetnem, nem kell idomulnom senkihez és semmihez,
viszonylag független vagyok.
- Köszönöm
a beszélgetést.
Budapest, 2001. február 21., szerda |
|