|
FEKETE
J. JÓZSEF
Vigasztalan világ,
avagy valóság nélkül mégsem lehet élni
Kalász István: TAXI.
4 x 1 felvonás
"Egyetlen
történet van, maga a létezés."
(Molnár Miklós)
A dráma - Poszler Györggyel szólva
- a műnem-hármas csúcspontja, az epika tiszta objektivitásának és a líra
tiszta szubjektivitásának a szintézise. Az egyetlen műnem, gondolom én,
amelyen még napjainkban is számon kérhető az irodalom morális, példázatszerű
jellege. Ez a műnem belső szabályzó mechanizmusából ered, hiszen szereplői
a műnem mindmáig érvényes alapkövetelménye szerint (a drámában ugyanis
minden a dialógus, a közvetlen nyelvi megnyilatkozás közegére redukálódik)
leginkább beszélő lények, emberek, akik valamilyen viszonyrendszerben
állnak egymással, környezetükkel, a világgal, végső soron a léttel. A dráma,
megint csak belső jellegénél fogva, sarkított élethelyzetbe tereli hősét,
és nem torpanhat meg a kérdezésénél, mint a próza, vagy az érzelmi piruetteknél,
mint a líra, hanem valamilyen választ kell adnia. Szóban, cselekedetben,
végül is egyre megy. Persze az irodalomban a kérdésre leginkább mindig
- az a felelet adható, hogy "nincs válasz".
A taxi Kalász
István egyfelvonásosainak központi motívuma, éppen az említett sarkított
élethelyzetek, határállapotok jelképe. A (személy)gépkocsi ugyanis eleve
a magánszférába tartozó eszköz, ám nyilvános szolgálatba állított
funkciója folytán valamiféle nyilvános hellyé minősül át, vagyis
határhelyzetet reprezentál. A taxisnak munkahelye, már-már otthona, az
utasnak csak egy szolgáltatást nyújtó eszköz, valami olyan, mint egy üdítőautomata,
vagy a pályaudvari csomagmegőrző. Az utasban legtöbbször nem is tudatosul
a taxi által megtestesülő marginalitás, vezetője azonban nem pusztán elszenvedője
e mezsgyére-szorultságnak, hanem megtestesítője is e fenoménnek. Függetlenül
attól, hogy a négy egyfelvonásos mindegyikében feltűnik a taxis (az első
monodrámában ő a hős, a rá következő duodrámában egy megvalósítatlan bankrablás
kitervelője és egy gyilkosság elkövetője, a háromszereplőjű harmadik darabban
fiktív foglalkozásként jelentkezik a taxisofőrség, a négyszereplős negyedikben
pedig ismét az egyik szereplő foglalkozására utal), és a kötet címétől
is függetlenül, nem a taxi és a vele járó kívülrekedés a darabok egyedüli
kiindulópontja. A benne összpontosuló jelképesség inkább csak fokozza a
hősök hatványozott határhelyzetének kiélezését, az emberi szabadság megvalósíthatatlanságának
egzisztencialista körbejárását. A szerző a kötet internetes kiadásának
ajánlásában megtévesztően egyszerűsít, amikor azt állítja, hogy a Taxi/4x1
felvonás "a taxis lét-élet keserveit kíséreli meg bemutatni. 4 felvonás,
4 jelenet a mai Magyarországról. Az első jelenetben, Egyes, avagy egy
nap = egy hang egy magányos taxis ül a padon és mesél... A második jelenetben,
Kettes avagy mély és sötét, egy bankrablást tervez két férfi. A
harmadik jelenet három szereplője egy menekült taxis be-fogadási kérelmét
tárgyalja... Vagy mégsem? A negyedik felvonást pedig címszavakban így lehetne
leírni: Internet, egy taxis, egy üzletember, egy vad lány, egy hajléktalan
tanárnő és az éjszaka..." Korántsem ilyen egyértelmű azonban a dolog, ha
csak nem kapaszkodunk bele az idézett mondatban a "lét-élet" szókapcsolatba
és egy kis merészséggel nem azonosítjuk a taxi által megidézett átmenetiséget,
határhelyzetet a rendszerváltás utáni közép-kelet-európai társadalmak lét-szituációjával.
Amelynek alanyai/hősei két világ, az adott körülmények és a feltárulkozó/bezáruló
lehetőségek között morzsolódnak fel, hiszen az írott törvények még, az
íratlanok már szabályozó erejűek, amikor a régi erkölcsösséget felváltotta
egy új szellem, s aki ebben nem jól alkalmazkodik, nem a helyes irányban
változik, kibukik a sorból. Alapkérdéssé válik, hogy hol az alkalmazkodás
és a változás határa, illetve hol a köztük lévő határ. Ez a tépelődés pedig
egyenesen vezet el az elvesztegetett évek tudatosulásához, a múlt jelentéktelenségének
felismeréséhez és a jelenből való mélységes kiábránduláshoz.
Kalász István
egyfelvonásosainak hősei az egzisztencia peremére sodródott kisemberek,
akik kétségbeesésükben önsorsrontóvá válnak és még mélyebbre süllyednek
a számukra idegenné vált értékrendszerben élőkhöz viszonyítva, illetve
olyan egyének, akiket ez a haszon- és jövedelemelvűségre alapuló értékrend
magába szippantott, ám erkölcsiségük tovább küzd egy emberibb élet megvalósításának
illúziójáért. E hősök erkölcsisége merőben más, mint amit a velük szembeni
elvárások diktálnának, ami esetükben valamilyen szintű deviáns magatartást
is eredményez. Persze a deviáció mibenléte és foka mindig a többség megítélésének
függvénye. Kalász István képlete egyszerű. A kötet második tételének alapvető
emberi óhajairól is le-mondani kényszerülő fiatal férfi hősével ezt a formulát
ki is mondatja: "Erről szól az egész élet! Arról, hogy az ember azt csinálhasson,
amit akar, hogy a legnagyobb hülyeségekhez is joga legyen addig, amíg nem
bánt senkit. Hogy senki ne avatkozzon bele, senki ne pofázzon a dolgába..."
Az egyfelvonásosok hősei közül senki se akar többet, mint pusztán embernek
lenni.
A globalizáció
által életre hívott utility & profit-szellemű társadalomban a be nem
illeszkedők magányosak, de nem társtalanok (miként a taxisofőr a járművében),
reménytelenek és kilátástalanok, realitásérzéküket vesztett álmodozók,
akiket illúzióik rántanak egyre mélyebbre. Amennyiben azonban a drámai
hős helyzete kilátástalan, akkor lényegében nincsenek is lappangó lehetőségei
(Kalásznál csupán a negyedik kamara-darabban nyílnak meg a lehetőségek
az emberi relációk számára), nincs válaszút, és ennek következtében nem
állhat elő drámai szituáció. Hacsak a hősnek "nem nyújtják be a számlát",
mint ahogy a már említett negyedik kamaradarabban szó szerint is megtörténik.
Ott ugyanis a magányukat az internetes chatelés-ben - nem feloldó, hanem
továbbgerjesztő - szereplők (hősök) kézhez kapják a kifizethetetlenné duzzadt
telefonszámlájukat. A fizetésképtelenné vált hősnő a számla benyújtásával
kerül szituációba: a másik nőtől elcsalt szerelmében való csalódása után
a világhálóról való letiltása pokolmély magányba taszítja, s mintha fájóbb
lenne a virtuális kapcsolatok megszakítása a valósaknál. Pedig világos
előtte is, hogy valóság nélkül nem lehet élni. Kalász hősei azonban a valósággal
sem tudnak együtt élni. Hiszen akinek már benyújtották a számlát, az már
nem lehet aktív, nincsenek eszközei a harchoz. Az elmagányosodás, a pénzre-hajtás,
a nyelv elüzletiesedésébe torkolló életvitel helyezi őket a kilátástalanság
drámai helyzetébe. Kalász éppen a dráma ontológiai jellemzőiből fakadó
üzenőképessége által fogalmazza meg, hogy milyen egzisztenciális válságba
vezet az érzelemgazdag és tartós emberi kapcsolatok háttérbe szorulása
és leértékelődése, a felfokozott élettempó által az értékrendből kitiltott
állandóság hiánya.
"Ki győz,
ki veszít..., erről szólnak ezek a modern mondatok. Látja, itt kezdődnek
a gondok! Pontosan itt. A beszéd üzleti fegyver lett. Pedig a beszéd párbeszédre
jó. Hiszen semmilyen más lehetőségünk nincs, csak a beszéd!" - fakad ki
Kalász egyik hőse, aki ugyanúgy képtelen az emberi párbeszédre, mint a
többi, kiutat nem lelő, és emiatt kínlódó, szenvedő, gyötrődő, a harchoz
szükséges eszközök híján passzív drámai figura a négy középpontos drámában,
amelyek szituációja nem csak egy pillanatot emel ki a hősök életéből, hanem
a létmódjukat jeleníti meg. Tipizált magatartásformák csúcsosodnak ki a
megjelenített társadalmi életszituációkban, amelyeken belül a hősök létszférája
a nyelv, a monológok és dialógusok (vagyis inkább dialógusok, hiszen még
az Első, avagy egy nap = egy hang című monodráma hőse is - igaz,
egyoldalú - párbeszédet folytat a közönséggel); amit Kalász István mindvégig
magas feszültségre tudott hangolni, a negyedik egyfelvonásosban, a Négyes,
avagy változások követése címűben pedig sziporkázó pazarsággá fokozott.
E nyelvi igényesség mellé a műfaj, a drámai középforma belső mozgatóelemeinek
ismerete társult: kiváló dramaturgiai érzékkel kerülte el a könyvdráma
irányába terelő túlbonyolítást, a négy kamaradarabon kereszttil egyre fokozódó
feszültséget teremtett. Az első két egyfelvonásos végén a hősök a közönséghez
fordulnak, megtörik az illúziót, amit az olvasó pajkos kacsintásként, mélabús
"Ágyő!"-ként is értelmezhet. A harmadik (Hármas, avagy a változó környezet)
darab, noha teljesen logikus folytatása az előző, Kettes, avagy mély
és sötét címűben felvezetett (és le is zárt) szituációnak, mégis megdöbbentő
élethelyzetben és nyelvi építményben kulminál, a negyedik pedig, noha visszavezet
a kisemberek alapvető egzisztenciális problémáihoz, a valósággal való elégedetlenséghez
és az alapvető boldogságigényhez - éppen a pazar nyelvi megformálás és
a nyelvi leleményesség általi tipizálás folytán válik a kötet csúcspontjává.
(RaraAvisPublishing, Stuttgart-Budapest 2000) |
|