|
CSEKE
PÉTER
Levélportré, történelmi
mélynyomással
Barátaihoz, kor- és kartársaihoz címzett
leveleit nem fogalmazta merített papíron Jancsó Béla (1903-1967); holott
gondolatai - az ezredforduló olvasataiból ítélve - mindenképpen arra kívánkoztak
volna.
Talán ezért
is üt át rajtuk oly szembetűnően a történelmi idők vízjele.
Az első világháború
idején koraérett gyermekként felnövő, tizenöt évesen encefalitiszen áteső,
a trianoni esztendőben a helyi "világfelfordulás" ellenére jelessel érettségiző
ifjú vakmerően néz a jövőbe: "történelmi időket élünk"! És minthogy egy
ókortörténész - a Kolozsvárról indult világhírű grafikusművész, Buday György
édesapja - volt az idézett szavak címzettje, a "történelmi léptékű" felvilágosítás
sem maradhatott el: a sem élni, sem halni nem hagyó idők mögött épp a történelem
moccanásiránya nem észlelhető! "A történelmi idők ott kezdődnek majd -
tudatta fiatal barátjával 1921. június 23-án Buday Árpád -, amikor megindul
a tisztító fuvallat, amikor a beteg test ismét talpra áll, és lerázza magáról
az élősdieket."
Ez a korántsem
kioktatásnak szánt válasz (is) arra serkentette a maga és nemzedéktársai
életcélját kereső Jancsó Bélát, hogy a Tizenegyek (1923) tavaszával
útra kelő társaival épp ezt az egészséges fuvallatot hozza tájainkra a
világháborús kataklizma után újjászületésre vágyó Európából. Hogy ennek
nyomán aztán a történelem is mellénk szegődjék, és a mi szemünkkel próbálja
nézni önmagát.
Ennek jött
el az ideje az egységesülő Európa történelmi távlatában újra.
Éppen ezért
érdemelnek megkülönböztetett figyelmet a "beteg test" talpra állításában
és az "élősdiek" lerázásában messzemenően érdekelt kisebbségi jövőstratégiák.
Mint amilyen
például a trianoni helyzet fogságából az európai idő szabadságába kitörni
vágyó Jancsó Béláé is volt.
Amit persze
nem szakavatott politikai gondolkodóként, hanem a napi politikától magát
távol tartó gondolkodó íróként fejtett ki a létünket meghatározó
romániai, magyarországi, kárpát-medencei és európai összefüggéseket keresve
esszében, cikkben, tanulmányban és úgyszólván napi rendszerességgel, ezerszámra
írt - "tettek rugójává váló" (Mikó Imre) - levélben.
Egy korszerűtlen
korszellem megváltoztatásának igényével.
Személyesen
már nem találkozhattam vele, bár 1963 és 1967 között - mint utólag megtudtam
- épp ezernyi alkalmam kínálkozott erre. A kiemelésre szolgáló jelző
nem a jótékony meghatározatlanság, hanem éppenséggel az aránytévesztés
veszélyét elhárító számszerűség konkrét jeleként épült a mondatba. És arra
hivatott, hogy segítségével könnyebben felidézhessem az egyik legeurópaibbnak
tartott főtér alkonyi szellemét. Aki peripatetikus előadásai nem mindennapos
(és olykor nem mindennapi) hallgatóinak elébe menve minden délután hat
és hét között többszörösen körbesétálta - a kilencvenes években történelmi
zsibvásárrá aljasított - kolozsvári agorát. Unokahúga, az 1947 nyarától
Budapesten élő Jancsó Adrienne - akinek kivételes előadóművészi tehetségére
elsőként figyelt fel - 1999 novemberében akkora átéléssel elevenítette
meg, idézte előmbe, örökítette időtlenné alakját, hogy azóta semmi kétségem:
az egyetemi előadásokról a Petőfi utcai diákszálló felé igyekezve, illetve
onnan "a városba" nyargalva magam is számtalanszor elsiettem a hátra tett
kézzel, beesett vállal, mindig kopottas sötét öltönyben sétáló Jancsó Béla
mellett.
Anélkül, hogy sejtelmem lett volna
róla: ki mellett is mentem el voltaképpen.
A kelet-közép-európai
rendszerváltást előkészítő és főként az azt követő "átmeneti" években vált
aztán számomra is nyilvánvalóvá: nem mehetünk el mellette, nem térhetünk
ki előle.
Utánunk szól az időből, egyre felismerhetőbben.
Egy kis körnek
volt szellemi ihletője - lényegében erre az elparentálásra adott alkalmat
a Romániai Magyar Írók "kőzettárában" napvilágot látott eddigi egyetlen
kötete, a cikkeket, esszéket és tanulmányokat (egyébként is híjával) tartalmazó
Irodalom és közélet (Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1973). Pedig
a bevezető tanulmányt író Mikó Imre - aki rokonként, barátként, az Erdélyi
Fiatalok (1930-1940) legfiatalabb alapító-főmunkatársaként maga is
szellemi haszonélvezője volt Jancsó Bélának - olyan írástudót állít előnkbe,
aki a világ- és a magyar irodalom klasszikus értékrendjén nevelkedve vált
érzékennyé az Európa újjászületését ígérő friss művészeti irányzatok, eszmeáramlatok
iránt, és ezek ismeretében vállalkozott az 1918 utáni (Páskándi életútértelmező
posztumusz vallomása szerint: a romániai) Erdélyben a szellemi otthonteremtésre.
Hogy ez csak
részben történhetett e tág amplitúdójú intellektus intenciói szerint? Botorság
lenne felróni éppen neki, aki indulásától fogva harcban állt a főhatalomváltás
után létfontosságúvá vált szemléletváltás vehemens ellenzőivel, a provinciális
gondolkodással és az esztétikai ókonzervativizmussal, az önös érdekeket
védő politikai klikkrendszerrel, a kisebbségi sorba taszított erdélyi magyarság
érdekeinek (akár jobb-, akár baloldali) feláldozóival.
Ebben a harcban
kezdettől voltak állandó és akadtak időleges szövetségesei egyaránt. Attól
függően, hogy a változékony arculatú - ám valójában egylényegű - időben
kik és mikor szegődtek melléje, illetve - akár jobb meggyőződésük ellenére
- hagyták őt és az általa képviselt elveket cserben.
Ady, Móricz
és Szabó Dezső szellemiségét közismerten mindig maga mellett tudhatta (olyankor
is, amikor például Szabó Dezsőnek a legkérlelhetetlenebbül ellent kellett
mondania). Ady ugyanolyan szerepet játszik indulásában, miként a Németh
Lászlóéban: testamentuma ama bizonyos - felépítésre váró - templom fundamentuma.
Móricz egyetemes és erdélyi jelentőségét abban a korban kevesen látták
nála világosabban. Akárcsak Szabó Dezsőét. Amiként önellentmondásaikkal
is tisztában volt, és így a legkritikusabb helyzetekben figyelmeztethetett
arra, hogy szellemi örökségük "becsülettel és tisztasággal" épüljön be
a köztudatba.
Bartók és
Kodály, Kós és Makkai folytatják a sort. Nemzedéktársai közül pedig a Tizenegyek
tiszteletre méltó tagjai.
Ám mintha
mégis úgy lenne igaz, hogy neki magának kellett megküzdenie például Ady
irodalomtörténeti jelentőségének elismertetéséért Erdélyben (a Magyar
fa sorsát megíró Makkai Sándor volt fegyvertársa ebben), neki kellett
tiltakoznia a kisebbségi magyar értelmiségi fiatalok törekvéseit példaképül
állító Móricz Zsigmond magyarországi politikai meghurcoltatása ellen (hetvennégy
erdélyi nemzedéktársával egyetemben), neki kellett kiállnia Kós transzszilvanizmusa
mellett, neki kellett ítélkeznie - nem a maga nevében persze - Erdély építő
püspökének Erdélytől való eltávolodásának, majd Erdélyből való távozásának
ügyében... Szabó Dezsőnek olyasvalaki írta meg véleményét a Tamási-ellenes
kirohanást követően 1928. szeptember 27-én, aki joggal állíthatta magáról,
hogy "lelki fejlődésében rengeteget köszönhet" neki, s aki írásban és szóban,
addig is és azután is, a legtöbbet tette azért, hogy felismerései az erdélyi
értelmiségi ifjúság látókörét is tágíthassák. Ezt még holtában sem bocsátották
meg Jancsó Bélának. A több előcenzúrázás után 1986 húsvétjára kinyomtatott
Erdélyi Fiatalok dokumentumkötetet főként ezért ítélte bezúzásra
a romániai utócenzúra.
Leveleinek
vissza-visszacsengő motívuma: a diszkréció igénylése. "Kezeld bizalmasan",
"teljesen bizalmasan írom ezt neked", "levelemre nézve teljes diszkréciódat
kérem; legjobb, ha elégeted". (Közeli munkatársa, dr. László Ferenc ügyvéd
szerint számtalan nagyon fontos Jancsó-levél semmisült meg ennek következtében.)
A világos
kisebbségi jövőstratégiával rendelkező Jancsó Béla - csak úgy maradhatunk
meg, ha kialakítjuk azt a gondolkodásmódot, és megteremtjük azokat a szervezeti
formákat, amelyek önálló államiság nélkül is megtarthatnak szülőföldünkön
magyarnak - alkalmankénti taktikai lépéseinek hátterébe világítanak be
rendszerint ezek a szigorú utasítások. Arra szolgáltak, hogy a konzervatív
körök ne fedezhessék fel idejekorán az ő közeli és távlati elképzeléseit,
kelet-közép-európai összefüggésrendszerben érvényesítendő célképzeteit.
"Az első idők
zavaros kialakulatlanságát az ifjúsági életben arra használták fel kisebbségi
magyar köreink - írja például Balogh Edgárnak 1930. február 23-án Pozsonyba
-, hogy az általuk ismert és velük személyesen vagy családilag jóban lévő
fiúkat szerepeltessék az erdélyi ifjúság képviseletében külföldi kongresszusokon."
(Ezt elkerülendő sürgette Jancsó az ifjúság demokratikus önszerveződését.)
A konzervatív magyar körök intrikáitól tartva arra kéri 1930. július 7-én
Fábián Dánielt, a budapesti Bartha Miklós Társaság vezetőjét, hogy kezelje
bizalmasan "a haladó magyar ifjúság első egyetemes kongresszusának megtartási
helyéről és idejéről" tervezett erdélyi előkészítő tanácskozás általa jelzett
prog-ramját. Nehogy dugába dőljön ama elképzelése, miszerint az "ellentétes
álláspontok egymás mellé állításával és vitájával" az ifjúság olyan igazságok
birtokába jut, amelyek alkalmasak lehetnek az apák világnézetében gyökerező
közszellem megváltoztatására.
Úgy tűnik,
kényszerű taktikai megfontolásaival titkok garmadáját vitte magával örökre.
Egy 1941.
december 28-án hozzá írt Áprily-levél utóiratában olvasható: "Nagyon
kérlek, ne szólj senkinek arról, amit utolsó előtti találkozásunk alkalmával
kijövetelem okairól közöltem Veled. Neveket semmi esetre se említs." Ennek
feloldására alighanem egyedül Jékely Zoltán vállalkozhatott volna, de már
ő is régóta sírba vitte a titkot.
Kevesen tudják,
hogy József Attila erdélyi recepciójában is meghatározó szerepe volt Jancsó
Bélának. Pedig az Erdélyi Fiatalok - melynek spiritus rectoca volt
- nem adott közre verseket. Fábián Dániel és Jancsó Béla levelezéséből
azonban egyértelműen kiderül: József Attila két verseskötete is Fábián
Dániel közvetítésével jut el Jancsóhoz, aki az Erdélyi Helikonban
közread a versekből, és elismerő kritikát írattat a kötetekről.
"Egy örvendetes
eseményről is számot akarok adni - írja Mikó Imre 1935. március 26-án Jancsónak
-: az új magyar ifjúság, amely a kivezető utat a Dunavölgyi konföderációs
államformában látja, meg akarja ismerni az utódállamokat és az ottan élő
kisebbségeket is. Egy ilyen élcsapat, köztük Németh Lászlóval, jönne július
közepén Erdélybe is. A meghívást én ajánlottam fel, most már közös erővel
lehetővé kellene tenni ezt az utazást." Mikó Imre akkor az Országos Magyar
Párt bukaresti irodáját vezette, s egy debreceni protestáns ifjúsági találkozón
ismerkedett meg a magyarországi reformmozgalom fiatal képviselőivel. Bizonyosra
vehető, hogy Mikó az ottani reformerők közt szövetségeseket kereső Jancsó
Béla intenciói szerint járt el - annak eredményességét nyugtázta idézett
levélrészletében. Ami egyértelművé teszi egyébként azt is: Németh Lászlóék
nevezetes romániai útjának előkészítésében és gyakorlati lebonyolításában
a "Dunavölgyi konföderációs államban gondolkodó" Jancsó Bélának ugyancsak
tekintélyes része volt - akár csak Tizenegyekbeli társainak (Tamási,
Kacsó), illetve az Erdélyi Fiatalok törzstagjainak (Mikó, László
Dezső, László Ferenc).
"Egy megújítandó
Európában megújult magyarságot kell teremteni" - szögezte le axiomatikus
érvénnyel Tamási Áron 1940 őszén. Ezt akár a kétszeresen lelki testvérének
érzett Jancsó Béla is megfogalmazhatta volna. Hiszen erre az axiómára tette
fel voltaképpen az életét.
Miként Németh
László meg Illyés Gyula.
Akikkel bizonyíthatóan
együtt alkot triászt Jancsó Béla.
És nemcsak
azért, mivel a Nyugat-szerkesztő Osvát és Babits hármójuktól várta
a legtöbbet az első világháború után. Nagy távlatokat átfogó szellemi építkezésük
struktúrája is hasonlatosnak bizonyult. Németh (1901) és Jancsó (1903)
ráadásul orvos is volt. Kortársaiknál jóval mélyebben beleláthattak a történelmi
gyógyírra váró "beteg test" (Buday Árpád) "kórtenyészetébe". Aminek látványa
annyira elrettenthette őket, hogy időnként mély depresszióba estek. Csakhogy
amíg Németh László maradandó művek teremtésével tudott eme válságokért
"elégtételt venni" az időtől, a szovjet fogság után Jancsó Béla képtelennek
érezte magát arra, hogy két világháború közötti szellemi rangjának megfelelő
jelenlétet küzdjön ki a továbbiakban is magának.
Jászi "dunai
konföderációs" könyvét kéri már 1929. december 27-én Fábián Dánieltől.
Balogh Edgártól pedig - 1930. április 12-én - "egy cikket a dunai
konföderáció problémájáról" a január 18-án indult Erdélyi Fiatalok
számára. Annál is inkább, mivel Iuliu Maniu is "mint Kelet-Európa egyetlen
mentségéről beszélt" erről a kérdésről. Jancsó akkor még úgy látja, akárcsak
később Németh László, hogy a Trianon utáni ellentéteket a dunai sorsközösség
át tudja hidalni. Ebben a reményben szervezi a Sarló, a Szegedi Fiatalok,
a Bartha Miklós Társaság és az Erdélyi Fiatalok esedékes kolozsvári
konferenciáját. Annál is inkább, mivel a József Attila eszmei s baráti
közelségében 1930. július 6-án fogant Fábián Dániel-levél tartalmával mélyen
egyetértett: "A mai alaktalan, liberális-kapitalista érdekeket szolgáló
demokráciát nem szabad ifjúságunk színe elé állítani mint társadalmi ideált,
annál emberibb és magyarabb társadalmi ideált kell kidolgoznunk, és közösséget
megfogó erkölcsi és szellemi hatóerőként propagálni. Mi olyan korszakban
élünk, amikor egy század tévedésén elmélkedhetünk. Előttünk a tizenkilencedik
század összes tévedése, az európai társadalmi mozgalmak, az európai szocializmus
csődje. Soha tisztább, emberibb szemléletű értelmiségre nem volt szüksége
a világnak, mint ma, és éppen itt, Kelet és Nyugat határán, az idegen államok
kereteibe szétszórt magyarságra vár nagy történelmi misszió." |
|