|
PAPP
ANDRÁS
Tükhé
Az Orontész partján fekvő Antiokhiát
I. Szeleukosz, Nagy Sándor legfiatalabb hadvezére alapította, aki igyekezett
városának olyan védőistent adni, akit a vegyes összetételű lakosság is
hódolattal és békével fogad. Az istenség szobrát a szüküóni Eutükhidész
mesterrel készítette el a hadvezér, amely Tükhét a Szilpion-hegyen ülve
ábrázolja.
Az istennő
jobb lábát az Orontész folyó ifjú istene a vállával kissé megemeli, amint
félig kiemelkedik a vízből. Ez a bizonytalan támaszték azonban nem teszi
elővigyázatosabbá az istennőt. Sőt testének súlypontja is ide helyeződik,
mivel combjára könyököl. Kezében oly kérdőn tartja a búzakévét, mint aki
még maga sem tudja, tehát a véletlenre bízza, hogy az embereknek
adja-e, avagy legyezőként megtartsa magának; áldás és csapás elfér egyetlen
kezében.
Kétségtelen,
ha a vízből kiemelkedő ifjú isten ismét alámerülne, ami az úszásra emlékeztető
mozdulatból könnyen következhetnék is, az istennőnek a folyóba kellene
zuhannia. Számára azonban nem tartogathat meglepetéseket a jövő, amibe
szinte közönyösen és rezzenéstelen arccal tekint. Magas koronájának városfal
alakja van, de ez egy modern stadion monumentális körívének a képzetét
kelti. Nem túl hosszú hajának lágy hullámai nagy esésekben a ruhán gyűrődésekként
folytatódnak. Mintha ezeknek a gyűrődéseknek a véletlenszerűsége is az
istennő hatalmától és választékosságától függne. A kerek és kihegyesedő
mellek talán ezért is tűnnek a valóságosnál kisebbeknek és jelentékteleneknek;
a testrészek arányait hol a ráncok koncentrikus köre, hol az egyenes, de
kusza felgyűrődések határozzák meg. A nemi jelleg csak másodlagosan érvényesülhet;
nem is annyira az arányos női fej szépségében, a szemek, az orr, a száj
mesteri és élethű megformálásában, semmint e lepel könnyed vonásaiban,
magában a testtartás egyszerűségében van jelen, érhető tetten a nőiség
az istennőben.
És bizonyára
az alkotó művész sajátos fogalomértelmezése fejeződik ki abban a megoldásban,
hogy szerinte az istennő lába mégse lenyomni, a vízbe visszataszítani akarja
az ifjú istent, hanem éppen ellenkezőleg, fenntartani, amolyan élő lábzsámolyként
használni - de hát ez éppoly képtelenség, mint ő maga, aki megszemélyesíti
a véletlent. Aki az eseményeket a saját logikája szerint rendezi, aki
a bizonytalanon is biztonságosan ül: a folyó fölött itt a jövő idő
várakozik, meghagyva az áradást és a zajlást a trónusa alatti régióknak,
amit mi, kései utódok, bronzba öntve, sehol sem kiömölve láthatunk.
Tükhé másfajta
istenség volt, mint a régi olümposzi istenek. Hálából a sikerért vagy a
sikertelenség szerencsés elkerüléséért imádkozni lehetett ehhez az erőhöz.
Áldozni is lehetett neki, de jószerével az ima is, az áldozat is értelmét
veszti. Ha hittek is egyetemes hatalmában, ez a hit senkinek nem nyújtott
támaszt. A világot a mindenható, de kiszámíthatatlan és erkölcsi szempontból
teljesen közönyös istennő igazgatta. Nagy Sándor hadjárata óta a hirtelen
megnőtt világban addig nem is sejtett lehetőségek nyíltak meg azok előtt,
akik elég erősen és kíméletlenek voltak. Szédületes sebességgel változott
körös-körül a világ, és senki sem tudta biztosan, mit hoz a holnap. Az
új kort a kiszámíthatatlan véletlen igazgatta, a tükhé. S mivel az emberek
most sem tudtak szabadulni attól a hitüktől, hogy a változékony sors mögött
valamiféle érthetetlen és pontosan meg nem határozható Felsőbb Hatalom
áll, a mindentudó Tükhé istennőről kezdtek el beszélni, aki minden isten
királynője lett.
S hogy valójában
mennyire beszéltek róla, arra bizonyíték lehet a phaléroni Démétriosz egy
szónoklata is, aki egyébként annak idején a drámaíró Menandrosszal Lükeion
szent ligetében együtt hallgatta az Arisztotelészt előadói posztján felváltó
Theprasztosz mestert. Ez a Démétriosz nem sokkal ezután Kasszandrosz által
kijelölt helytartóként Athén kormányzója lett, s ő Tükhé kezét látta mindazon
eseményekben, amelyek nemzedékének osztályrészül jutottak: "Nem kell figyelembe
venni a határtalan múltat, sem sok-sok nemzedék életét. Csak az utolsó
ötven évet mérlegeljétek, és megismeritek Tükhé könyörtelen tevékenységét.
Úgy vélitek, ha valaki ötven évvel ezelőtt megjósolta volna a perzsák és
a perzsák királyának vagy a makedónoknak és a makedónok királyának jövőjét,
akkor azok elhitték volna, hogy ilyen rövid időn belül feledésbe merül
Perzsiának még a neve is, amely pedig az egész mindenség ura volt, emezek
pedig, akik nemrég még ismeretlenek voltak, a világ uraivá lesznek? Tükhé
azonban semmiféle egyezséget nem köt az élettel, minden egyes lépésével
halomba dönti számításainkat, és teljesen váratlan helyzetek teremtésével
bizonyítja hatalmát". |
|