|
Mándy Stefánia
Egy megszállott kutatóról
Horváth Béla (1930-1995) hátrahagyott írásairól
A művészettörténész pályafutása lehet
a szakadatlan munka és előrehaladás története, de lehet olykor a hullámhegyek
és hullámvölgyek története is. Horváth Béla esetében ez a két lehetőség
sorszerűen egybefonódik. A kezdetek lelkes nekifutása után őt is, akárcsak
oly sok kortársát, csalódások érik és érlelik. Olyan külső korlátokba ütközik
a legtermékenyebb évtizedek idején (hatvanas-hetvenes évek), amelyek később
lehetetlenné teszik számára a folyamatos publikálást.
A sümegi születésű
Horváth Béla középiskoláit még szülővárosában végzi, majd feljön Budapestre
és beiratkozik a bölcsészkarra. Itt szerez művészettörténeti és múzeológusi
diplomát. A századelő avangárdja iránti vonzalma a Nyolcakra irányítja
figyelmét, majd érdeklődése elsősorban vezéregyéniségük, Kernstok Károly
felé fordul. Róla írott szakdolgozatával nyeri el szakképesítését. A későbbiekben
aspirantúrára jelentkezik, ennek vizsgáit mind eredményesen leteszi. Ekkor
azonban behívják tartalékos katonai szolgálatra, s amikor leszerel, korábbi
öszntöndíját már nem hosszabbítják meg. Ilyenformán az aspirantúrát, amire
készült, már nem tudja megszerezni.
Ettől kezdve,
hogy szüleit eltarthassa, a legkülönbözőbb szakmán kívüli kenyérkereseti
munkákra kényszerül. Emellett mint műtörténész is tovább dolgozik. Később
az ELTE, illetve az MTA lehetővé teszi számára, hogy tudományos munkatársként
művelhesse szakmáját. Végül pedig a Dunakanyar zebegényi múzeumában tölti
utolsó hivatalos munka éveit. Ám hiába tartozott a legrátermettebb múzeológusok
közé, a munkahelyi anomáliák elleni mindennapos hadakozása miatt távozásra
kényszerül.
Ezután mintegy
öt évig önálló kutatómunkát folytat. Számtalan tanulmánya, cikke, ismertetője
jelenik meg a különböző művészeti folyóiratokban, szaklapokban, évkönyvekben.
1977-ben publikált Czigány Dezső Ady-képei-ről írt könyvéért (Magvető)
és egyéb kutatásaiért elnyeri az Ady-díjat.
Ennek ellenére
később ismét valódi érdeklődésétől távol eső állásokat kell vállalnia,
illetve olyan munkahelyekre kerül, ahol elképzeléseit nem tudja megvalósítani.
Innentől kezdve e rövid curriculum vitae-t magának az életműnek vázlatos
áttekintésével kell folytatnunk. Így lesz nyilvánvaló, hogy az utolsó időkben
teljesen visszavonult Horváth Béla, sok keserű tapasztalatát legyűrve,
milyen odaadóan művelte tovább szakmáját, s hogy kutatómunkája milyen sokfelé
ágazott.
Miközben képzőművészeti
érdeklődésének centrumában továbbra is Kernstok Károly festészete és személyisége
áll, ebből a centrumból óhatatlanul a társművészetek felé kalandozik. Kernstok
és a Nyolcak kapcsolata Adyval, a Bartókhoz vezető szálak egyszóval költészet
és zene kisugárzásai számos ponton érintkeznek a Horváth Béla által képviselt
vizuális szemléletmód problematikájával. Olyan tudóssal van dolgunk, aki
ezeknek a tágabb perspektíváknak terében rendkívül híven, részletesen,
mégis koncentrált megjelenítő erővel követi a tárgyalt műalkotásokat és
azok sorsát. Kernstoktól indulva tehát máris többfelé futnak a bejárandó
ösvények. A Nyolcak tagjai ugyan már nem kapnak ebben az életműben egyenként
mélyreható megvilágítást, mindamellett többükkel kapcsolatban jó néhány
írást találhatunk itt. A szerző személyes irodalmi érdeklődése folytán
Kernstok mellett Ady-képmásai miatt elsősorban Czigány Dezső kerül előtérbe.
Majd ugyancsak irodalmi vonatkozásai következtében Márffy és Czóbel alakja
villan fel. Ennek az egész művészi tájéknak főszereplője Ady Endre.
Horváth Béla
már az 50-es években nekilát, hogy felkutassa e forrongó korszak alkotóvilágának
valóságos összefüggéseit, vagyis megtalálja a művek, tárgyak és személyek
kölcsönhatását. Ugyanakkor látnia kell, hogy számos alkotó egymástól függetle-
nül indulva, egy váratlan pillanatban ismerte csak fel rokon törekvéseit.
Szívós gyűjtőtevékenységet folytat, miközben a sors is belejátszik a folyamatos
felderítő munkába. Amikor ez időtájt felkereste a Kernstok-családot, maga
a mester már majdnem húsz éve nem élt, s már fiát sem találta életben.
Fontos felvilágosításokat kapott azonban ennek feleségétől, Trócsányi Mártától
A művész menyével folytatott beszélgetések során kiderült, hogy a ház padlásán
még egy halom feltáratlan anyag hever, Kernstok Károly hagyatékának valamiféle
jó szomszédok által megőrzött maradéka. (Ezt hallva, úgy érzi az ember,
mintha Gerlóczy Gedeon csodálatos esete ismétlődnék meg Csontváryval, persze
kicsiben.)
A kutatónak
mégis nagy találat az ilyesmi hiszen a hányódó, penészedő, egérrágta vázlatokból,
félretett vagy elvetélt képecskékből, kezdeményekből is sok mindenre lehet
következtetni. Emellett levelek, képeslapok, naplójegyzetek és személyes
tárgyak is előkerültek.
Amikor egy
kutató centrális témát választ, eleinte még nem is tudja, hogy ez az őt
éppen megragadó egyetlen téma igen sok esetben egész életművének tengelye
marad. Mint egy fatörzsből, ágaznak szét a további keresni- és mondanivalók
minden irányba.
Horváth Béla
tehát elindul a most lelt nyomokon. Először is felkeresi mindazokat, akiket
még megtalál a Kernstok Károlyhoz közel álló kortársak közül. Így Márffy
Ödönt, Czóbel Bélát, Vedres Márkot, Dénes Zsófiát, valamint Bölöni- és
Kosztolányi Kann-családot. Persze sokakat már nem érhet el azok közül,
akikkel a leghívebb és legteljesebb Ady-kutatásokat közreadó Kovalovszky
Miklós 1937-ben még találkozhatott. Kernstokkal kapcsolatos munkájához
azonban így is bőséges anyagot gyűjt össze. Hiszen nemcsak emlékezéseket
hall, hanem további információkhoz is jut.
Ami ilyenformán
magát az indító témát illeti, a kernstoki fatörzs Horváth Béla munkája
során új meg új évgyűrűkkel gyarapodik. Az írott anyaghoz művek és tárgyak
változatos sokasága járul, ami nem annyira gyűjtő szenvedélyről, sokkal
inkább a választott kor szellemének bűvöletéről tanúskodik. Erre vall az
a szívós és bámulatos kézügyességet igénylő aprólékos munka, amivel ez
a megszállott kutató a régi, megrongálódott képeket, vázlatokat és különféle
kisebb nagyobb tárgyakat rendbe hozza, illetve passepartout-zza, megtisztítja,
keretezi.
A tanulmányozott
tárgykörben folytatott buvárkodás gondja és a megőrzött emlékek hű gondozása
egyre inkább elhatalmasodó betegsége idején is lekötötte. Hadd idézzek
néhány sort magától a kutatótól: Negyven év óta én gyűjtöm Kernstok
bibliográfiai anyagát, ez a Kernstok-kutatással együtt akadémiai tématervben
szereplő dolog elég régóta. Egy füzet nálam ezzel van tele: róla megjelent
cikkek, tanulmányok, könyvek, emlékezések, különféle írások, amelyekben
érintve van neve, saját írásai: hol mikor mit állított ki, mit reprodukáltak
tőle, levelei másolatban, hozzá írt levelek másolatban, fotói, családi
vonatkozású adatok. Oly bő bibliográfia ez együtt az oeuvre-katalógussal,
amilyen aligha jelent még meg magyar művészről. Ez az idézet egy
1933-as beszámolóból való. Két év múlva a levél írója már nem él. Így történt,
hogy az ő nagy, mindezideig legteljesebbnek igérkező Kernstok-monográfiája
már nem valósulhatott meg olyan végleges formában, hogy jelen pillanatban
sajtó alá lehetne rendezni. De itt maradt a rengeteg anyag, adat és műelemézés.
Horváth Béla
már régebben publikált ugyan egy átfogó Kernstok Károly-kismonográfiát,
de ehhez még nem tudott megfelelő képanyagot csatolni. Ez az 1968-as tanulmány
még a szerző életében (1993, Tatabánya) könyvalakban is megjelent, most
már természetesen a legszükségesebb Kernstok- festményekkel illusztrálva.
Ebben a kiadványban megtalálható Horváth Béla eddig közre adott Kernstok
Károllyal kapcsolatos publikációinak jegyzéke.
A hátrahagyott
gyűjtések és kiadatlan írások sokasága persze nem csupán ezzel az egyetlen
művésszel foglalkozik. Szabadabb éveiben Horváth Béla sokat utazott szerte
Európában. Így hazájának és szűkebb pátriájának tájain, műemlékein túl
a görög plasztika, az olasz városok atmoszférája, valamint a gótika világa,
vagy éppen egy-egy régi mester (pl. Bosch, Brueghel, Granach, Dürer) művészete
hatott rá és inspirálta különböző tanulmányokra.
Visszatérve
azonban munkásságának alapproblémáihoz, a számtalan írás között találunk
jó néhány szigorúan szakmai szempontokon túlnyuló közérdeklődésre számot
tartó esszét, amely önmagában is közlésre vár. Az Új Forrás olvasói
számára talán éppen ezek az irodalommal és művészettel egyaránt összefüggő
dokumentumok lehetnek érdekesek. |
|