|
Bohár András
Fél/idő-dél-után
Zalán Tibor költészetéről
Sokműfajúnak is mondhatnánk Zalán Tibort,
hiszen drámái, színpadi játékai, gyermekkönyvei, esszéi, vizuális költészete,
éppúgy folyamatosan jelen vannak munkásságában, mint ahogy versei is színre
lépnek a hetvenes évek végétől. Jelen áttekintésben mégsem a változatos
témavariációk megformáltságát szemléltetjük, hanem költészetének különböző
jelentéstarto- mányait kíséreljük meg körvonalazni. Ezt is azzal a megszorí-
tással, hogy csupán az attitűdök változó természetének közvetítettségét
kívánjuk jelezni.
Természetesen
lehetséges lenne egy biografikus és filológiai összefüggéseket is magába
fogó vagy a versépítkezések struktúraváltozásait nyomon követő elemzés,
de mindez nem adhatna választ arra az előzetes feltételezésre, hogy a tulajdonképpeni
költészeti életmű, amelyet jól reprezentál a szerző válogatásában napvilágot
látott Áttűnések-áttüntetések (1994), lényegi nyelvi-poétikai összetevői
csak dinamikai és beállítódásbeli változásokat mutatnak.
Így azokat
a különböző kritikai olvasatokat is zárójelbe tehetjük, amelyek mondjuk
az avantgárd hevületétől a neoromantikus pátoszig ívelő formaváltozásokat
regisztrálják, s a korszellemmel együtthaladó magatartást fedezik fel Zalán
Tibor költői munkáiban. Az igaz, hogy a nyolcvanas évtized elején feltűnő
"arctalan nemzedék" egyik mozgatója volt (lásd Fasírt 35-36. o.),
s a társszerkesztője volt a Ver(s)ziók (1982) részben kísérleti
költészetet bemutató antológiának. Ebbl azonban nem szükséges azt a következtetést
levonnunk, hogy mindezek a törekvések, amelyeket az Opus N3:
Koga (1984) vagy a rákövetkező és néhány akvarell (1986), s
a korszakot mintegy összegző Hagyj még, Idő! (1988) kötetei valamit
végérvényesen lezártak volna. Talán a vizuális költészeti törekvéseket
és a "fotó-betű" munkákat leszámítva (ez utóbbiakat Török Lászlóval közösen
készítették): a kilencvenes években is találkozhatunk azokkal a formatartalmakkal,
amelyeknek jelentkezését láthattuk a nyolcvanas években.
Talán még
egy gondolat erejéig érdemes kitérni arra is, hogy miért nem jelzem a vizuális
költészeti törekvések szerepét Zalán Tibor pályaképénél. Ennek alapvető
oka, hogy az a fajta értelemmel telített "betű-költészet és ennek destruktív-dadaista
felhangokkal telített változata nem éri el azt a poétikai minőséget és
egységet, mint a hosszúversek és a folyamatosan íródó "mobil-versek", töredékek.
S az megint külön elemzés tárgya lehetne, hogy mennyiben költészeti, s
mennyiben eminensen látványeffektekre alapozottak a Török Lászlóval készített
közös sorozatok (Hintaló álma I-IX., Fénylapok). Azt is érdemes
lenne áttekinteni, hogy milyen érvényességgel rendelkeztek a kollázstechnikai
applikációk, s azt is hogy miért oly szórványosak a képi-nyelvi elemeket
egyszerre megjelenítő munkák gesztustermészetű megjelenítései. Pedig ez
utóbbi alkotói programnak is volt néhány jelentékeny önálló darabja (pl.
M betűtemető avagy), s ezt példázták a hosszúversekbe ékelt "kézírásos-betétek"
eligazító bemozdulásai.
Lehetséges,
hogy éppen hasonló felismerések vezették szerzőnket az Áttűnések-áttüntetések
(1994) válogatásakor, mert itt nem szerepelnek vizuális kísérletek. Ez
a könyv "csupán" lenyomat: "álom a napon felejtett demokráciáról", mint
az alcím mutatja. Ám éppen ez a szerzői szándék, amely ismételten legalizálja
az Álom a 403-as demokráciában egykoron "eltüntetett" kötetét: jelzi,
hogy az attitűdbeli és értékek iránti elkötelezettség folyamatosan jelen
van a költői programban.
A következő
szövegtöredékek bemutatásával egy olyan olvasat lehetőségét szeretnénk
demonstrálni, ami egyszerre mutatja az előzőekben jelzett attitűd változó
és változatlan elemeit, s érzékelteti a különböző szituációk és költői
pozíciók mögötti individuum önazonosságát.
Nézzük az
álom valós és ismétlődő kiindulópontjait az Álom a 403-as demokráciában
poémájával összefüggésben:
Egy csöpp víz a tenyéren
Cseng
Csöpp Cseng Cseng a csöpp
Vízcsönd cseng Víz cseng
Csöpp
Cseng Víz Csöpp
Csöndcsepp Cseng Csöpp Víz Cseng
Csepp Csöndvíz Csönd Vízcsepp Csönd
Cseng Csönd Víz Csend Csöpp
Cseng
Már az első alapmotívum, jelzésértékű:
a személyes egzisztencia- meghatározottság és az ismétlődő költői formamotívum
egybekapcsolásakor. Ez egyaránt jelzi az önmagát megmutató individuum egyedi
pillanatait, ugyanakkor az élet természetes ritmikájához történő kötődést,
ami kétféle költői prezentációt is érzékeltet. Egyrészt a mindig jelenlévő
pillanatszerűség, múlékonyság rögzítéskényszerét, másrészt az ontológiai
státusz megkerülhetetlenségét. Tudjuk, hogy szükségünk lenne a kimondhatatlan
kimondására, mégis csak a paradoxonok bemutatásáig, láttatásáig juthatunk
el. A hiábavalóság határpontjai tűnnek elő, mikor számláljuk kezünkre hulló
vízcseppeket, mikor követhetetlen mozgásukat kísérjük tekintetünkkel, mikor
fülünk számára hallhatatlan csengésüket próbáljuk felidézni s hozzákap-
csolni ideális csönd-zenénkhez.
Mindehhez
természetes magától értetődőséggel kapcsolódik a mindenkori jelenünket
meghatározó korkritikai beállítódás:
Holnap perbe fognak
Embereknek beszélni: beszélj a haboknak
Emberekről beszélni: szaporodnak a halottak
Beszélni: fordítsd meg futását a haboknak
s halott vagy Ma Holnap
Perbe fognak
Híveid mint hulló hajszálaid fogynak
Olajfák levelei - éveid ezüstben ragyognak
Vacog az éjszakában a liget
volna még hová valahol
sziget
Nem véletlen, hogy a vers középponti
helyét foglalja el ez az általános érvényességre számot tartó poétikai
megnyilatkozás, amely egyként vonatkozhat a mindenkori és egyetemes emberi
szorongásra, félelemre, ám ugyanakkor szinte vonzza a szabad képzettársítások
mindennapjainkhoz kötődő számtalan változatát is. S ezt csak kiteljesíti
a záró szakasz közelmúltunk történetét továbbgondoló mondata a "remény
filozófusáról".
S az is fontos,
hogy ez a gondolatfutam ismét visszakapcsol az els- szakasz léttörténeti-poétikai
áramába, de immáron egy másféle absztrakciós szintet mozgásba hozva:
Aki ma elrejt holnap elvitet
A remény filozófusa holnaptól nem rendel
messze kifut homokot visz magával a tenger
mintha kellene neki!
Mint tömeg az egyént emeli s megeszi
nem kegyetlenül szelíden tudattalan
de teszi mert erős s mert erős hatalma van
szép a tenger mély és hasztalan
Állni figyelni - a víz szalad
Állni - a tenyerén vízcsöpp marad
CSENG
Egy narancsfáról tengerbe szédül a csend
Azzal, hogy
a természet erőinek és a tömegről alkotott kultúrfilozófiai kritikának
leírása és egybejátszása megtörténik, végleg eldől a költői-egyéni lét
szerepmodulációjának sorsa: nem marad más, mint a mindenkori figyelem,
a rögzítés, s végső lemondás a poézis direkt társadalomalakító funkciójáról.
Ám természetesen mindvégig megmarad Zalán költészetében az elkötelezettség,
csak a vers szerepe lesz más:
a világ tartózkodik a verses beállításoktól
a 10. fülkében beletört a magány nadrágomba
mint a fű
a szél fogaskerekei működésbe hozták a fákat
reng a föld
de mi néhányan óriások vagyunk
ZALÁN TIBOR
a MESTER utolsó ringbe küldött boxolója
még állja és visszanevet rátok
Az Ének
a napon felejtett hintalóért hosszúversének fent idézett részlete két
szempontból is alapvető fontossággal rendelkezhet számunkra. Túl azon,
hogy magát a személyes megnyilatkozást előtérbe helyező költői inetencionáltság
nagy íveket átfogó darabja, a különböző tradíciók mozgásformáit is újraértékeli.
Kezdve az "Ázsia büdös templomainak" egyszerre hétköznapi és szakrális
metaforikussággától a keresztény világértelmezés eltérő orientációján át
(hol denevérek szállnak Jézus aranyozott szívére) az identitáskeresés
neuralgikus pontjainak kimondásáig, a paradox megfogalmazások megnyitásáig:
"A pokolban is árulják a MAGYAR NEMZETET."
S ezt követően
természetes magától értetődőséggel úsznak a versbe a modern művészet szimbolikus
képtorzói (Joyce lyukas tornacipője), a kétezer éves vallási tradíció
újraértelmezésének radikális gesztusai (SZENVEDJÜNK SZŰZ MÁRIA GYÖNYÖRÉÉRT)
s a külső viszonyítási pontok bemérésének és kísérletének dokumentumai
(visszafelé olvasom magam mint a japán újságok). S ha mindezek tükrében
értelmezzük "a világ tartózkodik a verses beállítódástól" elhárító és önvédelmező
mondatait, s az önfelnagyítás központi jelentőségét, akkor a folytonos
reflexív értelemadás meditatív irányait is megidézhetjük. Világértelmezési
beállítódásra azért is szükséges felhívnunk a figyelmet, mert ezek az irányok,
jelentékeny módosulások keretében, a későbbiekben méginkább meghatározóvá
válnak Zalán versépítkezésében. Azt, hogy a mű mindenütt jelen van és másként
mutatkozik, mint az azonos, s az önmagára-vonat- koztatottság látszatra
kiemelt alakja a tulajdonképpeni esztétikai konfliktus helye - egymást
keresztező érzékiség és fogalmiság (Boehm) -, aképpen is továbbgondolhatjuk
poétánk kapcsán: hogy a konfliktus meghatározottságának egyediségére figyelünk.
Ami párhuzamot mutathat érzékiség és fogalmiság egymást keresztező kettősségével,
ám azt a tematikai modulációt úsztatja a képbe, ami a reflexív és spontán
tapasztalat és poétikai megformáltság között feszül. Nem véletlen, hogy
ezt a két egymással érintkező elemet hozzuk értelmezésünk fókuszába, mivel
a szabadhosszúverseket követően a "megfigyelések", "szabad leírások", amelyek
ráadásul a "visszavonulás díszletei"-nek romantikus pátoszát is megjeleníthetik,
másféle beállítódásban fogantak:
A szeretet szavai elhomályosulnak
mint párás tükörről kopírozott vonások
hajnali azonosítás idején jégfalú előszobákban
Csak az érzés meztelen és szégyentelen
kimondhatatlanul boldog - mert kimondhatatlan
Minden pontatlanság megsebzi a tárgyakat
Minden egyszínű
Minden megjelölt tárgy vérzik
(22)
Egyrészt a számozottság, a töredékesség
felmutatása, másrészt a formai építkezés teljes lélegzetre törő igényének
feladása jelzi a költői dinamika változását. Már nem mondható ugyanúgy
és ugyanaz (a szeretet szavai elhomályosulnak), csak a puszta, önmagában
nyugvó és önmagában bizonyos érzés marad. Mindez a külső beavatkozás zárójelbe
tételének igényével, a létezés és névadás hibalehetőségeinek kiküszöbölését
előtérbe helyezve.
S talán érdemes
emlékeinkbe idéznünk Ingold egy megállapítását is az új típusú szerzőről,
amely ellentétben az elit különccel és diszkriminált kívülállóval, a jó
öreg Akárki költői alakjában ölt testet, tehát az az ember, aki "olyan
mint te és én". S ezt jelzik Zalán egymásra következő megfigyelései, szabálytalan
szonettjei, valamint a természetes élethelyeztekhez, mindennapi magától-értetődőségekhez
való vonzódásai is. Ennek különlegesen szép metszete az Évszakok
négy poémája. A természethez kötődő emberi lét, a teremtés, érlelődés és
a vég előtti pillanatok - (tavasz, nyár, ősz), mintegy előkészítik annak
a délutáni melankóliának a versbeli előrézetét, amelyet plasztikusan fog
egybe a tél jelenidő életképe:
(tél)
Meglehet, nem szabad ennyit
élni annak,
akit egy hópehely is kétségbe taszít.
Ábrándoztam, s lám, most egyedül járom egy
dicstelen élet dísztelen havasait -
kis romantikát csempészve így: volt virág
és voltak percek is, az egeket verték.
Most jég mindenütt és befagyott arcok.
S a jövő sem egyéb, félrecsúszott emlék.
Egy tavat még hoz az idő, egy tó, s rajta
nádszálat ringató szitakötők árnya.
Azután szél, azután omló díszletek.
Azután elmerült minden a homályba
S ezzel nem pusztán az demonstrálható,
hogy a hosszúverseket követő rendbe szervezett töredékek mindenre kiterjedő
és ugyanakkor paradox módon ugyanazzal a mozdulattal semmibe taszító beállítódása
a végső szükségszerűség felé ívelő világértelmezést hozzák mozgásba. De
ezzel a gesztussal a végsőkig való lecsupaszítás és az "omló díszletek"-kel
való szembenézés mindenkori igénye is feltérképezhetővé válik Zalán számára.
Épp ezért
t-nhet föl ismét az egyre inkább valóságos szürrealista balkon:
A szürrealista
balkon
(egy múlhatatlan nosztalgia
forgácsai)
I.
isten fekete mágneséről aláhullnak
a lángoló szögek
barátaim a náthás zsiráfégetők két
napja a semmiről énekelnek
bizony! meghalunk és
nem lesz szép a halálunk hasonlatos
a
felkevert moslék édes illatához
ha
Talán nem is
tanúskodhatna jobban arról a feltevésünkről más szöveg, mint a fent idézett
részlet, hogy Zalán poétikai univerzuma nem a mozdulatlan-mozgató kicsinyített
és előre fikcionált mívességében ölt testet, hanem az önmagát megélő és
átértékelő költői létezés ismételhetetlen dokumentumait vetíti ki. S a
nyitott, radikális cselekvéskényszer egybeötvöződik a lehetőségek számtalan
variánsával: (ha).
És ismét megjelenik
a hosszúversek olyannyira jellemző önmagát értelmező és kinyilatkoztató
hangja, amely azonban távlatokat is sejtet:
a folyamatoknak azt hiszem
így mentünk elébe
tudtuk a perspektívába
elbizonytalanodott légy került
Ebben az egyszerre fiktív és valóságos
helyzetben, nemcsak az elmúlás jelenidejűvé tétele, így időleges megsemmisítése
ölt látható-érzéki alakot, de az egyéni és kollektív teleologikumba történő
bekapcsolódás ismételten felsejlő esélye is.
S az írás
címében jelzett "fél/idő-dél-után" emblémája azt az értelmezést is kaphatja,
hogy ez nem más mint az időpillanatok virtuális-költői kettéhasítása, felbontása,
s annak az önironikus versbeszédnek - "délután"-iságnak - a kiteljesítése,
amelynek bekövetkezése feltartóztathatatlan. Az azonban már külön szerencse,
ha ez a folyamat "poétikai rögzítés" tárgyát is képezi, s ha mindennek
elkövetője Zalán Tibor. |
|