|
Fábián László
Adalékok egy önarcképhez
Szubjektiv jegyzetek
Mielőtt hamis magánmítoszok, álkatarktikus
múlt-átszínezések avantgárd ködökbe rejtenék a valóságot, egyértelműn ki
kell jelenteni: az esztergomi fotóbiennálét valamikor a hetvenes évek elején/közepén
(számításom szerint 1975-ben) vetette föl ötletként három akkori fotográfus-siheder:
Balla András, Sipeki Gyula, Tamási Péter. A Népművelési Intézetben az idő
tájt Réti Pál és én foglalkoztunk az amatőr fotográfiával; én a három fiatalemberrel
a Fiatal Művészek Klubjában ismerkedtem össze, ahol szenvedélyes, ám elképesztően
felületes vitát folytattam a szekvenciáról Sipekivel. Gyanítom, az; hogy
egyáltalában hajlandó voltam egy avantgárdnak számító fotográfiai jelenségről
elgondolkodni, mitöbb, nem söpörtem le, mint holmi nyugati divatot (tessék
újfent az időpontra gondolni!), hozta őket hozzám és a mindig tiszteletre
méltóan toleráns Réti Palihoz a hivatalba, hogy szellemi és mozgalmi támogatást
szerezzenek elképzelésükhöz, amelyet a város és a megye vezetői elé kell
majd vinniük. Az én helyzetem ugyancsak sajátos volt az Intézetben, noha
különösnek mégsem mondanám, hiszen többekkel megeshetett hasonló, akik
a rendszer szokásos retorzióját, a foglalkozási tilalmat elszenvedték.
Tény, hogy
éppencsak lejárt a szilenciumom, amelyet az akkori agitprop. mért ki rám
egy írásom miatt, s amely még orosz versfordítások publikálásátsem engedélyezte
a nevem alatt (Kormos István költő volt az, aki semmibe vette ezt a határozatot,
és szerződést kötött velem egy antológiára - részint mert barátom volt,
részint mert karakánságból bárki leckét vehetett volna tőle), nemhogy az
újságírói működést. Természetesen állás után kellett néznem, és Bak Imre
festőművész barátom tanácsára fölkerestem az Intézet művészeti osztályán
Bánszky Pált, aki úgy találta, éppen rám van szüksége. Az intézet vezetésében
is akadtak eltökélt pártfogóim, és talán így érthető a helyzetem, amelyet
hivatali helyfoglalásom is tanúsított. Szobám Réti Paliéból nyílott, ajtajához
lépcső vitt föl, amelynek karfáit vörösre festtettem mondván: ezek a marxista
esztétika vörös korlátai. Ez - persze - vicc volt, de jellemző, hogy abban
az időben az ilyesféle gesztusoknak nagyobb jelentőséget tulajdonítottunk.
Nos, ehhez a gyanús alakhoz állított be a három elszánt esztergomi fényképező
- támogatásért.
Esztergomban
az idő tájt meglehetősen színvonalas fotóklub működött - éppen generációváltásban.
A fiatalok a maguk korszerűbb szemléletét szembefordították a korosabb
fényképezők hagyományokhoz ragaszkodó rutinjával, föl akarták bolygatni
a békés, de unalmas fotóséletet, újra akarták osztani a pozíciókat. Az
akkori Fotóművészek Szövetségében még ez a folyamat nem indult meg; túlságosan
nagy tekintélyek, stabil helyzetű "udvari" fotósok védelmezték a realista
hagyományt, mind a formai kísérletektől, mind pedig a szociofotó "egyoldalú"
sötétségével szemben. Onnét igazán meggyőző támogatást a Szövetségen kívüli
amatőrök nem igen remélhettek. A határ mesterkéltségét mi sem bizonyítja
jobban, minthogy azokban az esztendőkben semmiféle fotóművészeti képzés
nem létezett, azaz: a professzionalizmus kritériumai eléggé szubjektíven
alakultak. Ám a hasonló művészeti szövetségek fölöttébb erős intézményei
voltak a kulturális politikának: szakmai öncenzúraként is működtek.
A kép tehát
az első pillanattól fogva világosan állt előttem: lehetőség nyílik legalább
ebben a művészeti ágban az uralkodó dogmák kikezdésére. Szabadjon félreérthetetlenül
fogalmaznom: ebben a dologban ez volt az "én üzletem". Mert egy idő után
bizony azon kaptam magam, hogy nyakig vagyok a szervezésben; ezek a fiúk
értették, miként nyerjenek maguknak társakat. Készségességemet vitathatatlanul
motiválhatta, hogy akkoriban már igyekeztem mind távolabb maradni a képzőművészeti
avantgárdban való szerepléstől (jóllehet, akkortájt gondoltuk el Bak Imrével
az országos kisgaléria- mozgalmat, és csináltuk meg a modern mappákat);
jöttek már szép lassan az "új" emberek, akik ugyan nem voltak ott, amikor
az ég dörgött, de intézményi pozícióik hasznosabbnak tetszettek az én filantróp
elkötelezettségemnél. A fotó más volt, más helyzet jellemezte, elméleti
érdeklődés alig-alig mutatkozott iránta. Én pedig bölcseleti gondolkodásom
megalapozását éppen esztétikai töprendkedéseimre óhajtottam megépíteni:
ott a hivatalos dogma lazábbnak látszott. (Valójában azonban nem volt az.)
Szerencsésnek mutatkozott a pillanat is. A szekvencia fölfutása egyértelműen
a filmhez közelítette a modern fényképezést; mögöttem több éves filmgyári
gyakorlat és filmtudományi melléktevékenység állt.
Ma úgy látom,
a három fiatal esztergomi fényképező közül Balla volt a legmegalapozottabb,
a legszenvedélyesebben fotográfus alkat, de a legkitartóbb is. Ezt mindenképpen
bizonyítja szerepe, súlya a mai magyar fényképezőművészetben. Talán nem
hat indokolatlan visszavetítésnek, ha megkockáz- tatom, ő lehetett a biennálé-gondolat
kelesztője is. Mindenesetre arra idejekorán fölhívtam a figyelmüket, hogy
meg kell nyernünk nemcsak a szakma tisztességes és az újtól sem ódzkodó
tekintélyeit az ötletnek, de a társművészetekben is össze kell gyűjtenünk
azokat, akik nagyvonalú hívei tudnak lenni ennek az elgondolásnak. Elsősorban
képzőművészekre gondoltam, akik aztán - a személyes kapcsolatok révén -
valóban szép számmal képviseltették magukat az elmúlt két évtized rendezvényein,
ugyanakkor nem tévesztettük szem elől azokat a filmeseket, építészeket
sem, akik képesek voltak saját médiumuk területének tágítására, valamint
újra meg újra elméleti embereket is a biennálé mellé állítottunk és szerepeltettük
őket. Kezdetektől fogva tudtuk és szándékoltuk a valódi alternatíva megteremtését
a fotográfiai gondolkodás számára a hivatalossal szemben. Ez a szemle ellensúlyozni
kívánta azt a számos fórumot, amelyek különböző témák ürügyével óhajtották
jutalmazni a lojális fotósokat. Anélkül, hogybárkit is meg akarnék bántani,
a fényképezés (a sajtóban, egyebütt) szembeötlőbben volt züllött szakma
a többinél; itt már az ötvenes években karriert lehetett csinálni egy-egy
hazug Rákosi-portréval, a kádárizmus idején pedig a hivatalos fényképészek
úgyszólván ölre mentek, csakhogy ők örökíthessék meg a "szerény" diktátor
valamely "emberközeli" pillanatát. A konszenzusnak csúfolt sunyi hazudozás
bizton számíthatott ezekre a mesterekre.
Ilyen idők
voltak, ilyen volt az idők nyelvezete; éltünk bennük, sőt, időről időre
módosítottuk, a körülményekhez igazítottuk egyéni életstratégiáinkat.
Mindannyian.
Nem vágytunk hősiességre, de a hatalommal szemtelenkedni bizsergető érzés
volt.
Az elképzelés
nem látszott irreálisnak, noha tisztában voltunk vele, hogy az igazi csatát
ezúttal is a hatalommal kell megvívnunk. Nem rögvest szembefeszülve, hanem
taktikázva, az ügyet képviselve. Ha nem is látszott túlságosan szilárd
bázisnak, mégiscsak az volt az esztergomi művelődési központ. Ez a bázis
azonban nyomban szélesebbé vált azáltal, hogy mind a Vármúzeum, mind pedig
a Balassa Bálint Múzeum részt vállalt a rendezésből, miként kicsivel később
a Keresztény Múzeum is. A városi tanács és a megyei tanács kulturális vezetése
ugyan a kezdetektől fogva élni kívánt politikai ellenőrző szerepével, azonban
lokálpatriotizmusuk nagyobb súllyal esett latba, és a rendre országos szakmai
tekintélyekkel megerősített zsűrik iránt a bizalmuk fokozatosan nőtt. Nem
jelenti ez azt, hogy alkalmanként egy-egy művel kapcsolatban ne támadtak
volna ideológiai természetű viták, ezek azonban sosem fordultak tendenciák
ellen, így az esztergomi fotóbiennálé fokról fokra markánsabbá vált: mind
a szakma, mind a közönség jól érzékelte, hogy a korszerű magyar fotográfiának
ez az igazi rendszeres fóruma. Vagy ahogyan annak idején szívesebben emlegettük:
az experimentális fényképezésnek.
A kísérletezés
ugyanis akkor már nem esett ideológiai anatómia alá. Nem változtat ez -
persze - azon, hogy a "szakmai elit" (értsd: a Szövetség szent tehenei)
az itt jelentkező társaságot továbbra is amatőrnek tekintette, amiben annyi
igazság föltétlenül lehetett, hogy ezek az alkotók nem is igen próbáltak
a fényképezésből megélni, vagy akik mégis, azok igyekeztek a politikától
távol eső képeslapoknál, könyvkiadókban elhelyezkedni. Nem nekik volt tudathasadásuk,
a kor volt ennyire skizofrén, és ez érvényes a többi művészetre, művészeti
ágra is - csaknem kivétel nélkül.
Közben az
esztergomi triász STB néven csoporttá nyilvánította magát, az esztergomi
fotóklubban pedig lezajlott a váltás: az ő akaratuk érvényesült. Belülről
tehát a rendezvény biztosabbá vált. Ugyanakkor már az irigyei is szaporodtak
a biennálénak, próbáltak támadni. Állítom, fönnállásának eddigi két évtizedében
a legszabadabb, a legdemokratikusabb országos fórum volt annak ellenére,
hogy rendszeres zsűrizés történt, hiszen térben, időben korlátozott rendezvényről
volt szó. Ideológiai zsűri azonban nem működött, ilyen természetű indokkal
egyetlen kép sem maradt le a falakról. Ez pedig abban az időben nem akármilyen
teljesítmény.
Sőt. Éppenséggel
a fotóbiennálé fogadott be olyan képzőművészeket, akik saját szakmájukban
- elsősorban szemléletük miatt - perifériára szorultak, hivatalos fórumokon
nemigen szerepelhettek. Elegendő talán, ha csak a második rendezvény kiállítóit
sorolom föl: Baranyay András, Birkás Ákos, Dobrik István, Erdély Miklós,
Galántai György, Hajas Tibor, Lengyel András, Tóth Gábor, Vető János. Az
ő jelenlétük magától értetődik, amikor a zsűriben hasonló szemléletű képzőművészek
is helyet kaptak. Arra azonban igenis ügyelni kívántunk, hogy az esztergomi
fotóbiennálé mégiscsak az experimentális fotósok elsőrangú bemutatkozási
alkalma legyen, ne pedig avantgárd képzőművészeti fesztivál. Ezt a kiállításokhoz
csatlakoztatott elméleti rendezvények is világossá tették. Úgy ítélem meg,
az esztergomi fotóbiennálék a fotótörténeti és a fotóelméleti munka ösztönzői
is voltak; rendre jelezték a hiányosságokat, vázolták - bizonyos értelemben
- a feladatokat is. Egyáltalán nem véletlen, hogy fölöttébb hamar rájöttünk,
valamiképpen szisztematizálnunk kell a kiállításokat; feladatok, témakörök
köré kell szervezni. A VII. biennálé katalógusából idézem akkori álláspontomat:
"Ebben az esztendőben nemcsak a meghívásos jelleg, de a tematikus pályázati
kiírás is szűkíthette a beküldők mezőnyét: Volt ebben jelentős szándékoltság,
amely a biennálé színvonalának védelmét célozta. Arra gondoltunk, egy megadott
téma - esetünkben az önarckép, a portré - körben járása szellemileg közelebb
hozhatja egymáshoz a jócskán távolodó alkotókat, és talán valamiféle gerincét
kínálja majd a kiállításnak. Hiszen ne feledkezzünk meg róla, mégiscsak
kiállítást csinálunk. Lehetne vitatkozni rajta, valóban ez volt-e a legmegfelelőbb,
az adott pillanatban legihletőbb javaslat, a beküldött anyagok azonban
azt bizonyítják, hogy az alkotók igencsak érzékenyen, sokféleképpen reagáltak
finom provokációnkra."
Természetesen
ez a VII. biennálé - 1990-et írunk - már egészen más politikai, szellemi
légkörben szerveződött. Ebben az értelemben az önarcképtematikát akár jelképesen
is érthetjük - erre is utaltam abban a bevezetőben -, mintegy az egyén,
a személyiség fölszabadulásainak sajátos dokumentációját. Hogy ezt abban
a történelmi pillanatban ki és miként tudta fölfogni, megragadni, képpé
érlelni, arról maga a kiállítás beszélt. Az utolsó, amelyet a rendezőbizottság
elnökeként jegyeztem. (Ami - természetszerűleg - egyáltalán nem jelenti
azt, hogy minden kapcsolatom megszűnt volna a rendezvénnyel, amelynek a
kezdetektol fogva egyik animátora lehettem.)
Semmi kedvem
hozzá, hogy bármiféle számvetést végezzek. Gyanítom, nem is az én föladatom
tevékenységem megítélése. Annyi azonban mindenképpen kikívánkozik belőlem,
hogy irányításom idején igen fontosnak tekintettem megkeresni azokat az
alkotókat is, akik valamilyen okból visszahúzódtak a szerepléstől, esetleg
másképpen kísérelték meg alkotói mondandójuk kifejezését. Közöttük (nem
ez az alkalom, hogy név szerint soroljam őket) igen jelentős tehetségek
is akadnak; jóindulatú vegzálásukat morális kötelességemnek tekintettem.
És még egy,
talán a tárgyhoz szorosan nem is tartozó megjegyzés. A legkülönbözőbb politikai,
művészi érdeklődésű emberek dolgoztak itt együtt az első pillanatoktól
fogva az esztergomi fotóbiennálé szervezésében, megvalósításában. Lehetett
valami közös abban, amiért egyaránt fontosnak tartottuk ezt a fórumot.
Ami közös volt bennünk, az bizonyosan nem lehetett közös a hivatalos kulturális
politikával, noha a nyolcvanas évek közepétől ez a politika inkább csak
kóválygott saját egyre nevetségesebbé, védhetetlenebbé váló dogmái között.
Magától értetődően éltünk ezzel a lehetőséggel. Vezető pártfunkcionárius,
szövetségi tekintély és marginalizálódott értelmiségiek - együtt. Aztán
érdekeink, véleményeink, esztétikai (és egyéb) álláspontjaink másként és
másutt artikulálódtak. Ez azonban egy egészen más történet, és remélhetőleg
az esztergomi fotóbiennálé sokáig túléli majd ezt a polarizálódást... |
|