|
Pataki Gábor
Hangfürdő*
A hely, ahol állunk, a volt Bányászfürdő,
egykor az átmenet színtere volt. A kemény, férfias helytállás, a természettel,
a szénnel, kővel-vízzel való szakadatlan küzdelem terepét kötötte össze
s egyszersmind választotta el a külső világtól.
A hely, ahol
állunk, a volt Bányászfürdő, csigasorok, munkaruhák és hosszú fapadok helyett
immár Lois Viktor műveivel telve, most újra az átmenet színtere lett. Öltöző,
ahol a gépek és műszerek részegységei, alkatrészei levetik külső burkukat.
Határátlépő, ahol a szobrokból hangszerek lesznek. Furcsa műhely, ahol
a gégecsövek, motorok, radiátor-bordák, szifonpatronok, mosógépdobok, billentyűzetek
új funkciót, életet, értelmet nyernek. A technológiai sokszorosíthatóság
korának alkimista laboratóriuma, ahol a higany helyett a valahavolt csúcsteljesítményből
MÉH-telepi hordalékká vált továbbító henger válik újra arannyá, nehezen
feledhető művé.
De kezdjük
az elején. Lois már indulásakor, tatabánya- kertvárosi X-klubtag korában
autonóm művész, furcsa faszobrok, környezete szelleméből építkező filmek
és diasorozatok alkotója. Itt születnek első, a nyugati civilizáció túlfinomodott
magastechnikája és a honi, a nagyvállalatok nehézkes-óvatoskodó, a KGST-szabványokra
figyelő forma-tervezése közötti szakadék szélén lebegő, egyszerre ironikus
s meghökkentően-megejtően személyes bútortárgyai. Majd, már Szentendrére
költözése és a Vajda Lajos Stúdió tevékenységébe való bekapcsolódása után
következik a járműprogram (már nevében is utalva a hetvenes, nyolcvanas
évek központilag vezérelt, lelkes beszédekben és újságcikkekben ünnepelt,
majd annál csendesebben kifulladó kampányaira) a maga "fontolva haladó",
a sebesség mámora helyett a találékony szabadság örömét nyújtó biciklijeivel.
1987-ben kezdte
el az eredetileg pár darabosnak szánt, de az évek folyamán egyre terebélyesebb
kollekcióvá növő hangszereinek sorozatát. S ezen a ponton fel kell figyelnünk
a művész egyébként máig szilárdan következetes pályáján bekövetkező módosulásra.
A munkáin addig erőteljesen érzékelhető groteszk-szimbolizáló jelleg némileg
elhalványul s helyette felerősödik - Keserű Katalin kifejezésével élve
- a konstrukció "vitális energiája". Tárgyai első pillantásra szinte úgy
szerelődnek össze, akár az 1910-20-as évek avantgárd művein a feszes dinamikájú
háromszögek, körök és négyzetek. De ez a hasonlóság, túl azon is, hogy
Lois művei a legkevésbé sem hordozzák magukon egy eljövendő boldog, tökéletes
és kollektív társadalom ígéretét, csak látszólagos. Lois szobrai ugyanis,
bár mindig funkcióval bírnak (bútorok, járművek, hangszerek) de sohasem
funkcionálisak a szó formatervezői értelmében. Többféle célra használhatók,
de sohasem pusztán célszerűek. Esetükben a rész határozza meg a tudatot,
pontosabban az egészet. A dinamikusan térbe feszülő, konstruktív szerkezetként
is felfogható bicikliváz és egyéb csőrendszerek, a legyezőszerűen szétnyíló
írógépbillentyűzet, a gömbcsukló és a többi alkatrész diadalmasan őrzi
meg eredeti formáját. Némi túlzással azt is mondhatnánk, Lois velük, általuk
díszíti szerkezeteit. Az ornamens e művek esetében elválaszthatatlan a
funkciótól, e szobrok megszólaltathatóságától, ezeket a hanghatásokat azonban
puszta racionális gondolkodással minden bizonnyal célratörőbben, egyszerűbben
is el lehetne érni. Lois művei azonban éppen e "túlzások", e látszólag
felesleges kiegészítések-kinövések miatt válnak igazi szoborrá, a kreativitás,
az emberben rejlő lehetőségek nagy erejű metaforáivá. Hangzó szobrai személyiséget,
egyéni karaktert adnak még e szériában termelt s ezért uniformizáltnak,
közömbösnek hitt alkatrészeknek is. Így, ezáltal nyújthatnak számunkra
reményt, hogy átváltoztathatóvá, megélhetővé, szabaddá tehető, elvarázsolható
a mégoly szürkének, arctalannak, csökötten monotonnak érezhető világ is.
Lois szobrait
ekként tömören talán a szabadság prototípusainak lehetne nevezni. Példát
és bátorítást adhatnak az elfogultságoktól és előítéletektől mentes gondolkodás
számára, ráadásul kézzel foghatók, megtekerhetők, csavarhatók, megszólaltathatók.
A belőlük felhangzó zene is ezért lehet olyan sokszínű, terjedhet a repetitív
minimaltól a melodikus hangzásokig, mert e szobrok egyúttal kitágtják az
európai hangszerkészlet megmerevedett struktúráit is. Nemvéletlen ezért,
hogy átütő sikereket aratnak a hazai és külföldi kiállításokon és művészeti
találkozókon (többek között a hollandiai Bindhovenben, a franciaországi
Strasbourgban) s hogy 1993-ban a velencei biennálén a magyar művészet képviseletében
szerepeltek.
Csak remélni
lehet, mint ahogy e szobrok - csúnya szakszóval élve - rekultiválják e
Bányászfürdő épületét, úgy szabadítanak fel majd látogatóikban, kipróbálóikban
eddig szunnyadó energiákat és gondolatokat. S ekként szervezhetik környezetüket
is. Mert remélhetőleg köréjük koncertek, előadások, szimpozionok, kiállítások
szerveződhetnek, e szabadtéri múzeum - a megye, a város, a múzeum és a
többi szponzorok jóvoltából - egy jövendő művészeti központ körvonalai
bontakozhatnak ki. Ehhez az elképzeléshez, melynek kibontakozása esetén
e hely a kortárs művészet egyik gyújtópontja, a Turul után a város újabb,
jövő felé forduló arcának jelképe lehet, csak egyet kívánhatunk. Jó szerencsét!
* Elhangzott 1996. augusztus
31-én Tatabányán, Lois Viktor szobrászművész állandó kiállításának megnyitásán. |
|