|
Füzi László
Perc-emberkék
dáridója
Jókai Anna könyve
A közéleti érdekldés soha nem állt
és nem is állhatott távol Jókai Annától; elég, ha regényeit hívjuk tanúságul
ehhez. A közéleti kérdésekben való közvetlen megszólalás szükségességét
azonban minden bizonnyal a rendszerváltás és az Írószövetségben végzett
munkája érlelte meg az íróban. A rendszerváltozás másokban is előhívta
a publicisztikára való hajlandóságot: gondoljunk csak arra, hogy hányan
és hányan érezték úgy 1987-89 táján, hogy valamilyen közéleti, társadalmi,
politikai kérdés kapcsán meg kell szólalniuk, hallatni kell a hangjukat,
állást kell foglalniuk. Írószövetségi elnökként pedig Jókai Anna nem is
tehetett mást, minthogy a legkülönbözőbb fórumokon vegyen részt, s képviselje
az irodalom, távlatosan pedig a humánusra hangolt társadalom érdekeit.
Számos oka van tehát annak, hogy a Perc-emberkék dáridója címmel
kötetbe gyűjtött írások, jegyzetek, tanulmányok, interjúk, publicisztikai
jellegű írások megszülettek. Magam nem is a kötet anyagának megszületését
tartom meglepetésnek, hanem azt nyugtázom jó érzéssel, hogy az indulatok
tobzódásának idején egy ennyire visszafogott hangvételű kötet született
meg. A kötet kapcsán feltétlenül el kell mondanom azt is, hogy Jókai Anna
írószövetségi elnökként, s azután is, hogy leköszönt erről a posztról,
csak a legfontosabb kérdések kapcsán élt a szólás lehetőségével, s ez akkor,
amikor mások szinte pillanatonként kapkodtak-kapkodnak a toll vagy a mikrofon
után, hogy így állítsák a középpontba magukat, bizony eléggé nem méltányolható
emberi tartásra utal.
Amint már
utaltam rá, Jókai Annát mindig foglalkoztatták a közéleti kérdések, ám
alig-alig érezte azt a kényszert, hogy egy-egy kérdés kapcsán közvetlenül
is megszólaljon. Ő maga így beszél erről: "Írás közben a napi politika
sosem vonzott. A konkrét izgalomban rejlő felhajtó erőt ritkán használtam.
Nekem kellett és kell a rátekintés; az a bármily keskeny, de magasabb szellemi
helyen kimunkált szellemi párkány, ahonnan minden irányba szét tudok tekinteni.
Innen nézve sem alapvetően mások a dolgok, a fehér bizony fehér,
a fekete bizony fekete, ráismerek így is a közelségében fullasztó
mocsárra, de nem oly messze a sarjadó zöldet is láthatom. Ez a távlatos,
a szellemi összefüggéseket láttató gondolkodásmód a kötet valamennyi írásán
érződik...
A kötet írásai
három csoportba oszthatók, legalábbis a magam olvasata alapján, hiszen
a kötet szerkezete más rendezőelv érvényesítésére utal. Az első csoportba
azokat az írásokat sorolom, amelyeket Jókai Anna az Írószövetség elnökeként
búcsúztatóként, emléktáblaavatóként mondott el. Az Írószövetség elnökeként,
de soha nem önmaga ellenére tett eleget ezeknek a feladatoknak, az írások
személyes hangvétele bizonyítja ezt. Vas Istvánt, Nemes Nagy Ágnest, Mándy
Ivánt búcsúztatta, Madáchra, Balassira, Berzsenyire, Adyra, Máraira, Kodolányira,
Áprilyra, Jékelyre, Török Sándorra, Ottlikra, Illyésre emlékezett. A névsor
önmagában is jelzi, hogy milyen feladatokat engedett közel magához Jókai
Anna, az írások pedig azt mutatják, hogy az alkalmak és a kényszerűségek
megszabta keretek között is el tudta mondani a maga véleményét, álláspont-
ját.
A kötet írásainak
második csoportjába a saját írói munkásságát kommentáló beszélgetéseket,
személyes hangvételű vallomásokat sorolom. Ezek közül több írás, így például
a Kereszténynek lenni - itt és most és az Ami éltet
címűek - az emelkedettebb hangvétellel emelkednek ki a kötet anyagából,
azzal a hangvétellel, amelyik a személyességet és a bölcsesség iránti igényt
kapcsolja egymáshoz. Rendkívül fontosnak tartom a Kodolányira és a Hamvas
Bélára történő utalásokat, jó lenne, ha például Hamvas-élményét, ahogy
tette is már, Jókai Anna külön írásokban dolgozná fel.
A harmadik
csoportba a valódi publicisztikai írásokat helyezem. Ezek többsége a rádióban
hangzott el, az elmúlt pár esztendő kiemelkedő ünnepein, általában karácsonykor
és húsvétkor. Azok, akik figyelemmel kísérték az utóbbi évek magyar publicisztikáját,
tudják: ezeknek a publicisztikáknak a hangvétele majdhogynem azonos, előbb
szinte az eufóriába hajló boldogság, később a keserű kiábrándulás jellemezte
őket. Jókai Anna írásain is megfigyelhető ez a kettősség, s noha a rendszerváltozás
kezdetén még nem írt publicisztikát, magam is emlékszem arra az örömre,
amellyel a változások kezdetét átélte. Aztán amikor tollat vett a kezébe,
nagyobbrészt már ő is csak a keserűségének és a kiábrándulásának adhatott
hangot. Egy 1990-es, jól sikerült erdélyi irodalmi útról visszatérve szinte
rádöbbent az itthoni valóságra: "Itt most minden lépés fájdalmas és veszedelmes.
A társak prédául odalöknek. A politika azonnal kisajátítja a morális döntéseket.
A jóakarat keveset számít. A félremagyarázhatatlan szavakat is félre lehet
magyarázni. S a megmagyarázhatatlant is ki lehet magyarázni. Nincs mérték.
Nincsen csönd, csak lárma. Nincsen pont, csak vessző, vessző, vessző... Nincs
nyugalom, csak gyorsulás és a gőz sistergése." A nagyhangú magyarkodás
időszakában írta, józanul és pontosan: "nekem a magyarságom természetes.
Mint a só a mindennapiban. Ha elvonnák tőlem: a hiányában lenne a legkarakterisztikusabb..."
Arról már nem Jókai Anna tehet, hogy az idő - használjuk ezt az újabban
közkeletűvé vált, ám mégis szerencsétlennek tűnő kifejezést - a magyar-magyar
kapcsolatok terén is feloldhatatlannak tűnő ellentmondásokat hozott magával.
Kezdetben, legyen ez a Kádár-korszak vége, egyszerűnek tűnt a feladat:
arra kellett vigyázni, hogy a térképen feltüntetett határok nehogy a lélekben
is megjelenő határokká váljanak. A határok két oldalán lévő magyarság között
talán nem is volt soha nagyobb a szolidaritás, mint a Kádár-rendszer utolsó
időszakában és a rendszerváltozás(ok) pillanataiban. Gondoljunk csak 1989
decemberének mámoros pillanataira, amikor sokaknak még a magyar-román megbékélés
is könnyen elérhetőnek tűnt. Alig pár hónap telt el, s ezekre a kapcsolatokra
újabb ellentmondások rakódtak. A határainkon túli magyarságra való állandó
és hivatalossá váló hivatkozás - s ez sokszor a valódi tetteket helyettesítette,
már amennyire helyettesíteni tudta -, a hazai magyarságnál a határainkon
túli magyarokkal szembeni ellenszenvet váltotta ki. A hivatalosan hirdetett
s a külsőségekben kimerülő magyarságtudattal szemben - ez ellen szólt Jókai
Anna is -, a mindennapi élet apró tényei következtek: a Moszkva téri "emberpiac",
ahol a hazainál olcsóbb munkaerőt toborozták, a feketén foglalkoztatott
"románok", a csencselők, néha még a határainkon kívüli magyarságukra hivatkozó
kéregetők is, s a hazai köztudatnak a mindennapokhoz közelebb álló része
bizony a határainkon kívüli magyarság ellen fordult. Meglehet, biztosabb
alapokon álló magyarságtudattal ezek a problémák is feloldhatóvá váltak
volna sokak számára, de hát építkezni csak a rendelkezésre álló alapokra
lehetett. S ha kilépünk Jókai Anna könyvének lapjai közül, akkor újra a
magyarságtudat aktuális gondjait, a magyar-román alapszerződés feloldhatatlannak
tűnő ellentmondásait látjuk. A dilemma érthető: félő, hogy a lassan és
nehezen intézményesülő kapcsolatokat ismét ezeknek a kapcsolatoknak, igaz
immáron az ún. európai óhajra létrejövő hiánya váltja fel. Erre a helyzetre
ismét csak jó választ ad Jókai Anna természetes és önként megnyilvánuló
magyarságtudata, ahogyan ismét szerephez jut majd az egyes ember segítségnyújtása
és szolidaritás-érzete, csakhogy megint csak felmerül a kérdés: mi lesz
azokkal, akik kívül maradnak ezeken a segítségeken. A huszadik század végén
mégiscsak illene már megtalálni az ötszázezres-milliós-kétmilliós kisebbségek
életének méltó formáit.
Jókai Anna
legtöbbet a vadkapitalizmus elszabadulásáról, s ennek kísérőjelenségeiről,
a napjainkat uraló erőszakról, a perc-emberkék dáridójáról, az elszegényedésről,
az emberi értékek eltűnéséről írt. Ismét olyan kérdések merülnek fel, amelyekről
nem lehet eleget beszélni. Ha valaki egyszer, mondjuk, száz év múlva néz
vissza a mi mostani gondjainkra, problémáinkra, elképzelhető, hogy azt
mondja: mindennek úgy kellett történnie, ahogyan történt, hiszen nem történt
ez másutt sem másképpen. Mi, akik benne élünk a száz esztendő múlva bizonyára
csak folyamatonként emlegetett jelenség-körökben, azonban nem tudjuk elfogadni
ezt az érvelést, hiszen a magunk, s családtagjaink, barátaink élete megy
ismét csak lassan, de annál biztosabban tönkre. Az már most világosan látszik,
hogy a humán értelmiség által képviselt értékrend semmilyen formájában
nem tud nemhogy meghatározóvá válni, de társadalmi szinten még csak észre
sem tudja vétetni magát. Vele szemben egyre erősebben épül ki a pénz uralma,
s úgy tűnik, ott, ahol a pénz ellenőrzés nélküli szerephez juthat, az is
mindegy, hogy tulajdonosai milyen eszközökkel jutottak hozzá. Jókai Anna
is felsorolja azokat a perc-emberke típusokat, akiket a maga környezetében
és a társadalomban meglátott, s jó, hogy felsorolja, hiszen ezzel megtette
azt, amit egyáltalán megtehetett. Ám éppen az, amit az előbb a humán értelmiségiek
közvélemény- formáló szerepének megváltoztatásáról mondtam, mondatja velem
azt is, hogy nem csupán Jókai Annának, nem csupán az íróknak és a publicistáknak
kellene megtenniük ennek kapcsán azt, amit megtehetnek, hanem azoknak is,
akik a szabályozó rendszereket kialakítják, az ellenőrző apparátusokat
mozgatják, s akik a társadalomtól a társadalom irányítására kaptak megbizatást.
Ezt nem azért mondom, mert az irodalom szerepét lebecsülöm, hanem azért,
mert a huszadik század végi társadalmak már csak bonyolult szabályozó rendszerekkel
irányíthatók és szabályozhatók.
Lássunk erre
egyetlen példát: nem csupán Jókai Anna, hanem mások is szóvá tették azt,
hogy a magyar társadalomban nem valósul meg az igazságos közteherviselés
(hol vagyunk már a szó "Kossuth Lajos-i ízétől-zamatától), végső soron
a közalkalma- zottakat, a bérből és fizetésből élőket sújtja a közteherviselésnek
minden gondja és baja. Ezek után, ha történetesen egy kormány- párti politikustól
- mindenkori kormánypárti politikustól - halljuk a valódi közteherviselés
követelését, már nem bólinthatunk rá, mondván, hogy igaza van, hanem demagógiának
kell tekintenünk mindazt, amit mond, hiszen az általa felvállalt társadalmi
munkamegosztás szerint neki nem a fennálló, sokszor bizony kaotikus viszonyokat
kell kárhoztatnia, hanem mindent meg kell tennie, hogy a fennálló viszonyok
megváltozzanak...
A Jókai Anna
írásai feletti tűnődéseimet szinte mentegetéssel kezdtem, mondván, az írótól,
a regényírótól nem lehet idegen a közéleti kérdésekben való állásfoglalás;
s lám, most egy másféle szereptévesztés felismeréséig jutottam el. Csupán
csak azért, hogy ez a kétféle "szereptévesztés" össze ne mosódjon, hadd
mondjam el, a kettő közül csak a másodikat tartom valódi szereptévesztésnek,
Jókai Annáét nem. Ő azt tette, amit az írónak tennie kell. S jó lenne,
ha politikusaink is azt tennék, ami a feladatuk...
(Belvárosi Kiadó, 1996) |
|