|
Kovács Lajos
Az álmok kétezer
kilométeresek
Kónya Lajos feltámasztott prózájáról
A kétszeres Kossuth-díjas költő 1956
nyarán adta ki Hej, búra termett idő címmel két prózai munkáját.
Az egyik a Don-kanyar háborús naplója Az eladott hadsereg címmel,
a másik műfaját maga az író sem tudja meghatározni, se regény, se emlékirat,
"egy művészi vágyakkal megvert tanító, egy szemlélődő lélek lírai vallomása".
Az előbbi munka tizennégy évet késve az '56-os forradalom előestéjén -
engedélyhez még mindig nehezen jutva - érkezett a felforrósult irodalmi
életbe, az utóbbi (Bújdosik az árva madár) már mesterkéltnek tűnő
aggodalmak, az ünnepelt költő ideológiától terhes, bár őszinte,
tisztes szándékú önélet- írása.
Újabb negyven
év múltán vállalkozott a Gondolat Kiadó arra, hogy a feledés homályát megkísérelje
eloszlatni Kónya prózai írásai felett. Nem könnyű vállalkozás. Az első
kiadás körülmé- nyei eleve meghatározták a könyv sorsát. Ez a két munka
már akkor sem erősítette egymást. A történelem szele pedig végleg elsodorta
írójukkal együtt. A napló őszinteségéért nem kellett senkinek a későbbiekben?
Az önéletrajzi ihletésű "propaganda" talán a kelleténél szelídebb, vívódóbb
volt?
Valószínűleg
idegenek is maradtak egymás mellett. Pedig a szándék éppen az ellenkezője
lehetett: a második világháborúról, az író közvetlen katonai élményeiről
kellett beszámolniuk 1942-43-ból, majd 1944 magyarországi eseményeiről.
A Don-kanyar naplója egy egész hadsereg példázata lett. Az önéletírás,
az "emlékirat" erőtlenebb, színtelenebb rajza egy átalakult, a két írás
közti időben megváltozott, "továbbfejlődött" író-főszereplőről nyújt statikus,
utólag konstruált képet.
*
Ma újra napi személyes élményünk a háború:
az egyszemélyes terrortréfától a televízió közvetítette népirtásig. Gyerekeink
együtt nőnek fel az erőszakkal, mi magunk is óraadó tanárként tartunk bemutató
foglalkozásokat belőle otthon, az utcán, a munkahelyen vagy a munkanélküliek
hivatalában.
Még szerencse
(?), hogy naplót írni minderről már a legmegszállottabbaknak sincs kedve,
ideje. Marad a profán emlékirat: az írott és a képi sajtó. Az éppen elég
rövid, éppen elég hatásos és éppen elég emészthető is, a kényelmesen borzongató
távolságtartás jól kicentizett mértékével.
Kell-e nekünk
még a megzabolázhatatlan századvégen a rég összeomlott, századközepi történelem
leckéje, alul- (esetleg közép-) nézetben, kicsit beljebbről is, mélyebbről
is, mint a telepakolt könyvespolc eddigi tanulságai? Új kiadásban, teljes
szöveggel, nagyot sóhajtva a Völgyes Miskák, Bősze Gyulák, Bános Józsefek
emléke fölött?
Kónya Lajos
tanító és zászlós, a második magyar hadsereg sorsának szemtanúja és túlélő
áldozata egy éven át írja ezt a följegyzéssort magának, nekünk. Nem lehet
közömbös a reakciónk. A már háromkötetes, művelt költő Sopronból menetel
a Donig, hogy ott átélje, meg is örökítse naplójában az 1942-43-as fordulat
minden rezzenését kívül és belül, a valóság és az álom harcmezőin egyaránt.
A Don-kanyar folytatásos regénye ez a napló. Aki most találkozik vele először,
együtt olvassa napjaink terrorizmusának folytatásos regényével. Az egyik
oldalon a múlt összegabalyodó, üszkösödő iszonyata, a másikon a mai sajtóbotrány-sztorikban
az olimpiai eszmét mérgező tréfák feletti tehetetlen dühünk néz farkasszemet
egymással.
Az eladott
hadseregben az orosz táj, a sáros masszává gyűrődött katonaszázad,
a magyar baka a főszereplő, akinek nem jutott kacifántos név, csak alig
jelölt árok - búvóhelyül?, sírgödörnek? Kónya írása leginkább attól naplószerű,
hogy kötődése a naptári eseményekhez nosztalgikus kiszólásaiban érhető
a leginkább tetten. "augusztus 20. István király napja. Otthon ilyenkor
búcsú van, kürtök ropognak, verkli szól, körhinták forognak. S én itt ébredek
a kötözőhelyen".
Az otthont,
az idillt idézi számos esetben, mint Radnóti utolsó verseiben. Eleven szokások,
rajongva szeretett népdalai kísértik az árkok pillanatnyi csendjében.
Már az első
napokban is néven nevezi félelmeit: a halált, az Urat (akit nem tud elhagyni),
a honvágyat, a magányt ("egyedül vagyok... most már mindig, egyedül a Bibliámmal..."
S még Schopenhauert is idézi: "A világon alig van más választásunk, mint
a magányosság és a hitványság között.")
Mi teszi markánssá
ebben a naplóban Kónya eredetiségét? A folytonos és folyamatos figyelem
a külső veszély mellett a belső, a gondolati "frontokra". Állandó elemzése
a történteknek. Okkeresés minden helyzetben. A "buta golyók" elleni feszült
készültség. Jut ebből a fegyelmezett, kristálytiszta logikából sóhajnyi
idő és erő a nyár múlása feletti bánatnak is. Lírai minden elmerengő megfigyelése.
A szünetnyi lehetőség az írásra olyan tudatos, fegyelmezett munkát vált
ki belőle, mintha a környező és az emberi természet haditudósítója
lenne.
Kezdetben
még sokakról szólnak az általános megjegyzések: "Éltünk, olvastunk, vitatkoztunk,
s hazafelé szállnak a gondolataink". A sebesülés, a kórházi várakozás már
mélyebb ellentétek felé terelik figyelmét. Körülnéz, keresi a télnyleges
tisztikart maga körül; az alsó tisztikar gerincét azonban parasztok és
tanítók alkotják. A telefonvezeték túlsó végén bújnak meg az ő ismeretlenjei,
kitüntetések és törzsökös magyar nevek várományosai. Legfájóbb élménye
a cinikus elhallgatás: "ebben a háborúban szándékos és tervszerű magyarirtás
folyik [...] A veszteségek sokhelyt máris nyolcvanszázalékosak, ha egyáltalán
ki lehet fejezni százalékban. A lelket egészen megölték...
Rémhírek és
álmok szövik át az egyre kuszább valóságot. Hallunk Sztálin lelövéséről,
orosz visszavonulásról, Solohov haláláról, az otthoni iskola és Sopron
újjáépítéséről... De folyamatosan "tüzérségi tűz ver a gyerekek közé".
Kónya a fronton
is tanít. S elfogultsága az orosz tankönyvek láttán ilyen kifakadásra készteti:
"Nem királyi főigazgatók tan-versei, hanem - irodalom. Képzelj el egy magyar
iskolai olvasókönyvet Illyés, Móricz, Szabó Dezső, Kodolányi, Tamási Áron,
Veres Péter, Sinka, Erdélyi, József Attila - és a többiek, élők és halottak
műveiből!
1942-ben még
működnek bennük a morális reflexek: becsülettel helytállni! Nem elvakultság
ez már, mert kételyeik is megfogalmazódnak a csöndes vitákban. Kónya ilyenkor
is elfogult az orosz kultúra iránt, ha teheti, vadássza könyveiket, képeket
gyűjt, sőt rajzol. A pusztulás ezért minden oldalon érzékenyen érinti.
A rémhírek
közé befurakszik a valóság is: ifjú Horthy Miklós, majd Móricz Zsigmond
halálhíre éri utol ("Megint szegényebbek lettünk"), novemberben Franciaország
német megszállása zavaros "Új Európa"-képeket támaszt a fejekben.
A kisember
szorong, kacag a nyomorúságán, a gránátnyomásos beteg azt hebegi magáról,
hogy "vízkereszt után hóba kitett karácsonyfa". S eltűri, hogy hirtelen
átképezik, összevonják, pótolják, vicceket gyárt a leváltási ígéretekből,
eltűrik, hogy ezredesük szerint "a magyar a világ legpiszkosabb fajtája",
de még azt is, hogy Sándort, a szegények lelkészét, "Isten kanászát" rendre
utasítják, s legfeljebb egymás között telik meg a szemük könnyel: "És akkor
szembejön veled egy másik családapa és azt mondják: ölj! ölj! a mindenségit!
Mert erre tanított a Krisztus..." Csak legyintenek a híradósok front mögötti
páncéloscsatájának színjátékára, haragot színlelnek egymás iránt, mikor
felettesük a fagyott körlet rendjét kifogásolja.
És minden
este újra álmodnak. Az álmok kétezer kilométeresek.
Decembertől
új félelmek jelennek meg: fogság, halál, hadbíróság (mert lőszer nélkül,
szerencsésen visszavonulni: hadbírósági ügy).
1942 karácsonya
a legmegrázóbb pillanatképek egyike. Három barát csöndes együttlétének
indul, hogy aztán kórussá nőjön a tömeg a kis szobában, majd betlehemező,
sírok közt karácsonyfát állító, döbbent emberi körmenetté váljon az élők
emlékezése, a csalódottak csöppnyi öröme, belső türelmetlensége. Gyertyagyújtó
karácsonyra várva dúdolnak még hajnalban is, a frontra indulás előtti készülődésben.
De már ritkulnak
a feljegyzések. Hosszú a szolgálat, sűrűsödnek az események.
Ha nem lenne
ízléstelen, azt kellene mondanom: káprázatos leírást kapunk a visszavonulás,
a menekülés, az éhezés, a széthullás januári-februári emberáradatáról.
Ezúttal: "Három ellenségünk van: a hideg, az éhség meg a németek" - diagnosztizálja
indulatait, már halálos gyűrűbe zárva. De még mindig keresik egymást, meg
tudnak borzadni azon, ha valaki főbe lövi magát, még mindig őrzik a hitüket.
Nem a háború, de az otthonról hozott Isten hitét. Hullák a sínek mellett,
örökre elaludt magyarok az őrházban, az áttörés havában... Az egyik ideggörcs
menthetetlen, a másikon segít a pofon. S a nyomorúság legmélyebb bugyraiból
is fel tud még törni a kacagás.
Bábuskák,
gitározó orosz lányok, jólelkű feleségek otthonai adják kézről kézre a
hazafelé menekülőket, nyilvánvaló szánalom és sorsközösség vezeti ösztönös
cselekedeteiket. Már "nincsenek rangok, csak emberek, szegény, összetört,
nyomorult emberek".
Kijevbe érve
szembesülnek a "hazai" (el-)ítélettel: "Megvert, megfutott hadsereg vagyunk,
legnagyobb bűnünk a megmentett élet". De még mindig az emberségen meditál:
"nem vagyunk a bosszúállás népe. Pedig talán önzés kellene és könyörtelenség.
Lesz-e kor, amely jutalmazza keresztyén erényeinket?
Meg kell verekedni
az életben maradásért, a krumpliért, "szobrot kellene neki emelni". S ahogy
körülnéz a kijevi pályaudvaron, az eladott hadseregből ennyit lát: "Három
szerelvény hozta ki a zászlóaljat, hazaszállításukra elég két vasúti kocsi".
Egyszerre
indulatos és tárgyilagos a rövid, szégyenkező zárófejezet, a hazautazás
krónikája. Már ott szorong a túlélőkben a közelgő, a hazai új tragédia.
A történelem
komponálta napló első napjaiban már ácsolják az első honvéd keresztjét,
hogy az utolsó hétre két vagonnyi élő sem maradjon a zászlóaljból.
A frontra
indulók még nem bírnak éhezőt látni, jogrendjükben nem jut más szóhoz,
mint a fajták közti egyenlőség. Hazafelé kirabolt, házakból kidobott megalázottak
lesznek szövetségeseik oldalán.
A kezdeti
nagy hitben még eszmék nemzete vagyunk, nem zsoldosok, az emberiesség az
eszményünk. Aztán megfutott, bűnös nemzet leszünk.
A tanító,
a zászlós mégis ugyanaz az ember tud maradni. Meg tudja őrizni (sok társával
együtt) az elindító gondolatot a honvédről, aki, ha panaszkodik sem sír:
"Mindig neki van igaza, az alul lévőnek, a kisemmizettnek. Csoda, hogy
így is állja, ilyen kedvvel. Ez már magában véve hősiesség".
Kónyának ezek
a képei, elkötelezettségei azok, amelyek a napló leghitelesebb sorai. Ezek
tehették alkalmatlanná arra, hogy tizennégy évig megjelenhessenek. Ahogyan
hősies a kifosztottak gazdagságának puritán képe is: "Már csak kis tarisznyám
van velem, benne naplóm, verseim, a bibliám, néhány fénykép és levél, meg
a fogkefém". A lélek és a test tisztaság utáni vágyának ma vannak-e ilyen
háborús hősei? áldozatai?
*
A Bújdosik az árva madár, a kötet
1956-ban befejezett, de ugyancsak a második világháborút megidéző emlékirata
éppen attól erőtlenebb, színtelenebb, hogy nem feszíti a tömör, rövid helyzetelemzés
kényszere. A meditáció itt gyakran bölcselke- déssé, a történtek újragondolása
direkt politizálássá duzzad.
Az általánostól
el nem térő sors, a laza történetfűzér érezhetően ugyanazt a célt szolgálja:
az ötvenes években megtépázott hit, eszme tisztába tétele, e tiszta nullapontról
való újraindulás vívódva magyarázata legyen mások számára is példa! Kónya
mértékkel kíván politizálni és ideologizálni, de írása - talán ezért sem
regény - ennyi nyomást sem bír el. Alakjai vértelenek, legyen szó a magányba
menekült, megcsömörlött polgári íróról, vagy az életét megmenteni nem tudó
tiszta forradalmárról. Üde, szép pillanatait akkor éljük át az emlékezésnek,
amikor feleségéről, nehezen békülő természetükről, a tatabányai szülőházról,
az óvóhelyek fülledt szorongásairól fest képet. Kónya lírikus marad prózaírás
közben is, villanó érzelmei, festői leírásai azonban elvesznek a helyenként
publicisztikus, másutt túlpolitizált epikában. Nincs sodrása, csak parttalan
hullámzása a medrét vesztett eseménysornak.
Van-e hát
esélye annak, hogy Kónya Lajos művei újjászülessenek?
A Don-kanyar
naplója méltatlanul mellőzött írás. Történeti és irodalmi ereje egyaránt
arra érdemesíti, hogy azon könyvek közé helyezzük polcainkon, amelyek erőteljes
irodalmi ábrázolói az embertelenségben vergődő áldozatoknak, s hiteles
dokumentumai egy reális történelmi felfogásnak.
Ma egy könyvkiadói
vállalkozásnak nem csekélység ilyen eredményre jutnia.
(Gondolat Kiadó, 1996.) |
|