|
Tasi József
"a felgyülemlett,
jelenlevő múlt"
Agárdi Péter: Torlódó
múlt. József Attila és kortársai című könyvéről
Agárdi Péter a Hazám szonettciklus
utolsó sorait választotta új könyve mottójául:
"Múltunk mind össze van
torlódva
s mint szorongó kivándorlókra,
ránk is úgy vár az új világ."
Véleményem szerint
egy másik - ezúttal prózai - József Attila-idézet is idekívánkozik: "A
népművészet a felgyülemlett, jelenlevő múlt, hatékony emlék, mely
irányítja a jövőt. De azét, akinek van jövője." (Saját kiemelésem a Fiatalságunk
és a népmvészet című 1932-es tanulmányból.)
Erről van
szó ugyanis a kötet tanulmányai egy részében: "a felügyelemlett, jelenlevő
múlt hatásával és leküzdésével, különös tekintettel az 1989/90-es rendszerváltás
révén előállt új helyzetre. Ezt a szituációt kimerítően jellemzi a szerző
A tegnap holnapja? (Jobboldali radikalizmus egykor és ma)
című hosszabb tanulmányában (1992). Keserűen idézi itt Orwell szállóigévé
lett szavait: "akié a jelen, azé a múlt", majd az erre rímelő rendszerváltási
poént: "mostantól kezdve minden másképp volt". A kötet 1995-ben kelt utószavában
- A rendszerváltás és József Attila - viszont már azon örvend, hogy
nem teljesedett be pesszimista esélylatolgatása.
Felkaphatjuk
fejünket az említett utószót olvasván: "József Attilának jót tett a
rendszerváltás." E mondatot maga a szerző kurziválta, kiemelkedően
fontosnak tüntetvén fel állítását. Így vélem, igaza van. Agrádi szerint
József Attila életműve a rendszerváltással végképp megszabadult "a kultikus
és ceremoniális nehezékektől; attól, hogy a költő kommunista periódusának
mértéktelen kiemelése eltakarja az életmű egyéb, ugyancsak értékes korszakait-részleteit.
1990-ben végre megjelenhetett a Szabad ötletek jegyzéke, hamarosan
más pszichoanalitikus kéziratok is hozzáférhetővé lettek, a modern tudományos
József Attila-kutatás nyolcvanas évekbeli eredményei, az életmű új és új
monografikus igényű megközelítései, a költővel foglalkozó könyvtanulmányok
sorra napvilágot látnak, s nem utolsó sorban végre nyilvánosságot kaphatnak
a költő liberális-baloldali barátai, eszme- és szerkesztőtársai: Fejtő
Ferenc, Gáspár Zoltán, K. Havas Géza, Ignotus Pál...
E felsorolásból
könnyen összeállíthatjuk a kötet tartalomjegyzékét: a könyv első fele az
új József Attila-irodalom kritikai megmérettetése, a második pedig a költő
liberális- baloldali barátaival kapcsolatos (részben ugyancsak kritikai)
írások gyűjteménye.
Talán Agárdi
Péter az egyetlen jelentős irodalomtörténész, aki az újabb József Attila-irodalom
legtöbb darabját kritikusként vizsgálja, minősíti. Nem előzmények nélkül.
1985-ben kiadott Korok, arcok, irányok című kötetében többek között
József Attila Válogatott levelezését és Szabolcsi Miklós József
Attila-tetralógiája második részét bírálja - jelen művében e monográfia
harmadik kötetét ("Kemény a menny") értékeli.
A Torlódó
idő első kritikája a Bokor László és Tverdota György által összeállított
Kortársak József Attiláról című recepciógyűjteménnyel kapcsolatos.
E lenyűgöző gazdagságú dokumentáció - mely nélkül a József Attila-kutatás
ma már elképzelhetetlen - alapos, korrekt ismertetést kap Agárdi Pétertől,
aki az ilyen jellegű munkánál szinte kivédhetetlen hiányosságok felsorolására,
a névtelen cikkek íróinak felderítésére is sort kerít. Javasolja a három
mellé egy új, az előkerült dokumentumokat egybegyűjtő negyedik kötet kiadását,
továbbá a József Attila-recepcióban jelentős szerepet játszó Bálint György
polgári-liberális szemléletű írásainak kötetbe foglalását.
Tabudöntögetés
- szoros és szabad olvasatban. Ez a címe a Szabad ötletek
jegyzéke kiadása alkalmából írt Agárdi- tanulmánynak. Idézem első bekezdését,
mely nagyon jellemző az irodalomtörténész egy-egy témát körbejáró, más-más
nézőpontból vizsgáló módszerére: "Irodalmi szenzáció? Elfojtott voyeur
hajlamok élvezkedő kiélésének esélye? Könyvcsemege? A cenzúra utolsó bástyáinak
nagy robajjal kísért leomlása? A nemzeti értékek befeketítésének, a dezilluzionálásnak
újabb bizonyítéka? Egy több évtizedes késlekedés szaktudományos hitelű,
bravúros pótlása? Pszichologizáló köntösbe bújtatott avantgárd költészet?
Irodalomellenes hitelrontás és szürrealista polgárpukkasztás? Egy megszólaló
kórlelet otrombán tolakodó indiszkréciója?"
A poentírozott
témafelvetés után következik az alapos, részletes elemzés, sőt a kilencvenes
évek József Attila-recep- ciójára való kitekintés. Még egy félmondat a
bírálatból: "akár egy irodalmi rendszerváltás ínyenc szimbóluma is lehetne
ez a könyvecske". Vagyis máris (ismét) "a felgyülemlett, jelenlevő múlt",
a jövőt irányító hatékony emlék problematikájával találkozunk.
A már említett
Kemény a menny. Szabolcsi Miklós könyve József Attila három esztendejéről
(1927-1930) című recenzió egy napilap számára készült, ahol a terjedelem
nem tette lehetővé a kötet fő irányainak és értékeinek regisztrálása után
az alapos vitát. De még így, "gúzsbakötve" is van Agárdinak néhány figyelemre
méltó észrevétele. Így - s ezzel én is egyetértek - erőteljesebbnek érzi
Szabó Dezső hatását József Attilára, "éppen annak plebejus és kurzusellenes
radikalizmusa révén". Való igaz, a költő zömmel Klebersberg Kunót ostorozó
Előörs- (és barthás-) publicisztikájának bábája Szabó Dezső volt.
A következ-
két írás - A Szép Szó - ötven év múltán és Álomba ringatás
vagy ébresztés (Ignotus Pál: Csipkerózsa) már átvezet a József
Attila liberális és baloldali barátait szemléző blokkhoz.
Az elsőként
említett tanulmány utószónak készült a Szép Szó 1936-1939
című fakszimile-válogatáshoz. A hetvenes évek fordulójára félszázados jubileumukhoz
érkeztek a két háború közötti pozitív irodalmi törekvések és folyóirataik.
Az alkalom lehetővé tette sokoldalú tanulmánykötetek vagy/és fakszimile
antológiák kiadását. Így jelent meg az Ötven éves a Korunk (1977),
az Ez volt a Sarló (1978), a Válasz- és a Kelet Népe-antológia,
1987-ben pedig a Szép Szó-válogatás. Agárdi megközelítése itt is
sokoldalú; ismerteti a Szép Szót negáló, illetve fényes példaként
felmutató véleményeket. A négy év alatt kiadott harmincöt füzet, azaz nyolc
kötet lényegileg egységes, mondja, de egy személyi és történelmi cezura
miatt József Attila halála után, 1938 tavaszán-nyarán "megrendült a folyóirat
marxista-szocialista orientációja is".
József Attila,
tudjuk, haláláig vallotta, hogy "társadalmi kérdésekben a tudományos szocializmus
logikáját veszem irányadóul, a munkásosztályban való bizalma azonban a
Szép Szó alapítása idejére már megrendült. Hadd idézzem itt a költő
életében kiadatlan, de a Kritika 1980/4. számában már közölt Szép
Szó előfizetési felhívás-tervezetének néhány sorát: "A munkásosztály
nem váltotta meg az emberiséget, amit pedig történelmi föladatának tekintett,
hanem maga is felbomlott s akármint állapítanónk meg fogalmi keretét, e
kereten belül az egész társadalom fejetlenségét tükrözi vissza."
Az Ignotus
Pál-emlékiratról közölt 1989-es napilapkritika a könyv értékeinek bemutatása
mellett követelményként állítja-említi, hogy a magyar irodalmi és társadalmi
progresszió baloldali szocialista, kommunista, népfrontos és népi (falukutató)
értékeinek közreadása után "az úgynevezett urbánus-liberális baloldal s
a polgári radikalizmus is végre szakszerű elemzés, egyúttal értékmentés
tárgya kell legyen".
Agárdi Péter
maga is az ezen munkálkodók közé tartozik, sőt, Értékrend és kritika.
Fejtő Ferenc irodalomszemlélete a 30-as években című 1982-ben kiadott
monográfiájával mintegy visszahozta az 1938 óta Franciaországban élő jeles
alkotót a magyar irodalomba és előkészítette műveinek négy évtizedes szünet
utáni kiadását. (NB. Agárdi Péter Fejtő-monográfiáját már méltattam a Tiszatáj
1983/3. számában: "a 30-as évek irodalmának kutatói számára megkerülhetetlen,
értékes alapmű született". Véleményem változatlan.)
A
"szerencsés és a "kellemetlen" Fejtő Ferenc című új tanulmányában olvasom:
"Ami pedig az alkotó műfajait illeti: a tudós igényű, lábjegyzetel- filológus-történész
a mindig vitakész, gyors reflexiójú újságíróval és a meditációra, öniróniára,
emlékezésre is hajlamos esszéista szépíróval, a külső és belső Érzelmes
utazások »lírikus«-ával különös egyéniséggé ötvöződik.
Amikor ezt
az idézetet kimásoltam, mellé írtam piros tintával: Agárdi is ilyen. Igen,
Agárdi Péter kortárs mesterre, atyai barátra talált a vele oly sok hasonló
vonást hordozó Fejtő Ferencben. Mi több, monográfiát szentelt Fejtő Ferenc
(és József Attila) egyik mesterének-szerkesztőjének, Mónus Illésnek is
(Kortársunk Mónus Illés, 1992). E könyv alcíme: Metszet az 1930-as
évek magyar szellemi életéből. A metszetkészítés Agárdi Péter
kedvelt fogása: egy-egy irodalomtörténeti jelenség vagy könyv adott szempont(ok)
szerinti megközelítésének és értelmezésének a módszere. A Mónus-monográfia
egy fejezete - József Attila és Mónus Illés - e kötetében is olvasható.
E tanulmányrészlet talán legérdekesebb nóvuma az az információ, hogy Makai
Ödön József Attila számára 3-400 (!) pengős állást akart szerezni a Mónus
Illés szerkesztette Szocializmusnál, de a költő ezt nem fogadta
el. Ugyancsak visszautasította írói függetlensége védelmében a szociáldemokraták
által felajánlott (pontosan nem körvonalazott) bécsi vagy brüsszeli állást.
A Mónus
Illés és a torlódó idő című 1994-ben egy történész-konferencián tartott
előadásában Agárdi Péter Mónus eszméinek időszerűségéről vall újólag, az
új plitikai átrendeződés kínálta keretek között.
Gáspár Zoltán
Közjogi villongások című posztumusz kötetét ismertetve még Lengyel
András 1987-es úttörő jelentőségű tanulmánya után is van érdemi mondanivalója
Agárdinak a Szép Szó egykori munkatársáról-szerkesztőjéről. Meghatározza
egy a kötetben közölt, de tévesen datált József Attila-emlékezés paramétereit
és fölényes anyagismeretről téve bizonyságot, számos e kötetből kimaradt
írás lelőhelyére figyelmeztet.
A népi-urbánus
vita dokumentumai, 1932-1947 című Nagy Sz. Péter által sajtó alá rendezett
gyűjteményről írott kritika főcíme ironikus értékelés hordozója: Azzal
kezdődött, hogy ők visszaütöttek. "Ők" természetesen a népiek és urbánusok
egyaránt, mert Agárdi szerint "becsületes történelmi tudattal nem mondhatjuk:
az egyik vagy másik félnek volt teljesen igaza". Idézi Szilágyi Ákos találó
meghatározását a Századvég 1990/2. számából: a vita résztvevői Janus
isten két arcát alkották, "egy tőről metszették őket és ez a tő a »trianoni
Magyarország«, a megrekedt magyar modernizáció, az életképességében meggyöngült
magyar társadalom volt.
Tehát a "startpisztoly"
Trianonban dördült el. Éppen ezért, a Nagy Sz. Péter által 1932-re keltezett
indítást (mint implicite Agárdi Péter is) késeinek tartom. A népi-urbánus
vita első jelentős csomópontja Ady öröksége, költészetének értékelése körül
található. 1928: "Ifjú szívekben élek" - a népi írók első jelentkezése.
1929: Ady revízió - az urbánusoké. (Másutt erről bővebbben írtam,
de itt is fontosnak tartom legalább utalásszerű említését.)
Elérkeztünk
a kötet szerintem legfontosabb tanulmányához: József Attila és liberális
barátai. A Petőfi Irodalmi Múzeum 1994-es József Attila emlékülésére
készült és "az urbánus" József Attila szellemi és baráti kapcsolatrendszerét
vizsgálja. A szerző előljáróban idézi Ignotus Pált, aki szerint "liberalizmuson
nem egy államigazgatási, társadalmi termelési vagy fogyasztási rendszert,
általában nem egy rendszert értünk, hanem a minden felnőtt eszű
ember minél nagyobb szabadságának biztosítására irányuló törekvést
(Szép Szó, 1936. május).
Agárdi Péter
felvázolja József Attila és a liberalizmus kapcsolatának "három elemzési
és kutatási metszet"-ét: a klasszikus liberalizmus 18-20. századi gondolkodóinak
hatását a költőre; József Attila kapcsolatát hazai és külföldi liberális
kortársaival, végül Szép Szó-beli barátaival. A második és harmadik
metszetben tömör portrékat kapunk a költő liberális mestereiről és barátairól.
A hazai mesterek: Babits Mihály, Hatvany Lajos, Ignotus, Jászi Oszkár.
A kortárs barátok: Márai Sándor, Bálint György, majd a Szép Szó
munkatársai: Ignotus Pál, Fejtő Ferenc, K. Havas Géza és Gáspár Zoltán.
Finoman disztingvál: "Érdekes egyébként, hogy míg Fejtő Ferenc és K. Havas
Géza pályája a »forradalmi szocializmus«-tól a liberalizmus felé torlódott
el a Szép Szó évei során, addig Gáspár Zoltán inkább fordított utat
járt be rövid életében. Itt ismét Lengyel Andrásra hivatkozik, aki szerint
Gáspár a "szegedi fiatalok" falukutató mozgalmából indulva előbb liberális
és polgári radikális lett, végül pedig szociáldemokrata.
E tanulmány
utolsó részének címe: József Attila megtérése Ignotushoz. 1934 nyarán
Ignotus, Jaurés halálának 20. évfordulójára írt cikkében előbb a liberalizmus
parttalansága mellett tör lándzsát - "a radikalizmus s a szocializmus mégsem
volt egyéb, mint liberalizmus, mert minden haladási törekvés az" -, majd
attól tart, hogy egy "vandál hadjáratban" az értelmiséget szembefordítják
eddigi szövetségével, az ipari munkássággal. József Attila szelíd polémiája
az Alkalmi vers a szocializmus állásáról Ignotusnak. Itt még azon
morfondíroz, hogy "A dolgos test s az alkotó szellem, / mondd, hogy törhetne
egymás ellen?"; két év múlva azonban, a Szép Szó szerkesztése idején,
Agárdi szerint már - is "összekapcsolja a liberalizmus és a szocializmus
világképi szerkezetét, sőt a keresztény progresszióét is". Ide kívánkozik
egy, a kötet más helyén idézett, Ignotus Pálnak címzett kijelentése, a
Szép Szó alapítása körüli időkből: "tehát liberális kommunisták
vagyunk". Ehhez hozzáfűzném az önként adódó következtetést, hogy József
Attila pályája, mint Fejtőé, K. Havasé, a forradalmi szocializmustól ugyancsak
a liberalizmus felé tolódott utolsó éveiben.
Agárdi Péter
könyvét ezek után, azt hiszem, nem kell külön is minősítenem. Úgy vélem,
hogy a József Attila-kutatás csúcsteljesítményeinek kritikai feldolgozása
és a költő liberális kapcsolatainak széles körű vizsgálata után a monografikus
megközelítés következik a szerző munkásságában.
(T-Twins Kiadó, 1995) |
|