Pukánszky Béla
Schneller István morálpedagógiai rendszere
A háromlépcsős etikai fejlődés
A 19-20. század fordulóját megelőző évtizedek a pedagógiában új irányzatok születését hozták magukkal világszerte, így Magyarországon is. A "régi iskola" kötöttségeinek hadat üzenő, a gyerek felszabadítását hirdető - összefoglaló néven reformpedagógiának nevezett - irányzatok kialakulásának és térhódításának időszaka volt ez. Ezzel párhuzamosan ment végbe a klasszikus német filozófia alapján álló, tradicionális értékeket felvállaló pedagógiák megerősödése és terjedése. Közülük is kiemelkedett és világszerte teret hódított a nevelés intellektuális összetevőit hangsúlyozó, az iskolai oktatás folyamatát egységekre bontó, a tanárok módszertani kultúrájának fejlesztését szorgalmazó herbartiánus irányzat.
A századforduló a szélsőségek korszaka volt a pedagógiában is. Egyfelől a
reformpedagógiák gyermekközpontúsága gyakran eredményezte a gyermek szempontjainak
túlhangsúlyozását, a társas kapcsolatrendszeréből kiragadott individuum kultuszát.
Másfelől pedig Johann Friedrich Herbart - egyébként friss szellemű -
pedagógiája vált az epigonok kezében egyre inkább megmerevedett dogmává: az
intellektuális hatások szerepét túlhangsúlyozó, az iskolai oktatás folyamatának
egységeit kínos precizitással szabályozó elméletté.
E szélsőségek mellett szintetizáló kísérletek is születtek. Olyanok, amelyek
figyelmet fordítottak a gyermek sajátosságaira, elemezték a pedagógus
személyiségének iskolai oktatásban játszott szerepét, de nem feledkeztek meg a
tanítás "tárgyi oldaláról" - a "mit" és "hogyan" tanítsunk
kérdéséről sem. Ezek közé a ma is tanulságos, szélsőségektől mentes
elméletalkotási kísérletek közé sorolhatjuk Schneller István (1847-1939)
koncepcióját, a "személyiség paedagogikáját" is. (1)
A teológus-pedagógus
Schneller István 1847. augusztus 3-án született Kőszegen régi lelkész családban.
Olyan szellemi közegben nevelkedett, ahol az egyszerű polgári életforma bensőséges
vallásossággal és páratlan szellemi gazdagsággal párosult. Már ifjúkorában
eltökélte, hogy a teológiatanári pályát választja. Halléba került, ahol
teológiát hallgatott az egyetemen. Elsősorban összehasonlító vallástörténettel
foglalkozott, de a filozófia kérdései is élénken foglalkoztatták. Döntő
jelentőségű hatást gyakorolt formálódó világképére Kant filozófiája. A
teológiai kérdések tanulmányozása mellett érdeklődése a pedagógia iránt is hamar
felébredt: nevelési kérdésekkel foglalkozott, élményeket gyűjtött különböző
oktatási és gyermekvédelmi intézményekben. Meglátogatta az akkor már világszerte
híres herbartiánus pedagógusok - Ziller és Barth - gyakorlóiskoláját.
Tanulmányai befejezése után először magánnevelőként dolgozott báró Prónay
Gábor házában, majd 1874-ben az eperjesi, 1877-ben pedig a pozsonyi evangélikus
teológiai intézet tanára, később igazgatója lett. Még Pozsonyban tervbe vette egy
tanárképző intézet felállítását, amit viszont már nem vihetett véghez. Közel
húszesztendős teológiai tanárság után nyerte el a kolozsvári egyetem - Felméri
Lajos halálával megüresedett - pedagógia-professzori státuszát 1894 decemberében.
Egyetemi tanári működésével párhuzamosan a bölcsészeti kar mellett működő
tanárképző intézet tanáraként, majd 1906-tól igazgatójaként a
pedagógusképzésben is tevékenyen részt vett.
Schneller István volt a kolozsvári m. kir. Ferenc József Tudományegyetem rektora,
amikor 1919. május 12-én a román hatóságok az egyetem működését karhatalom
alkalmazásával felfüggesztették. Miután a hűségesküt - a magyar professzorok
többségével együtt - megtagadta, hamarosan neki is el kellett hagynia a várost. Az
expatriáló egyetem Schneller prorektor vezetésével 1920 áprilisától átmenetileg
Budán lelt menedékre a Gyertyánffy-féle Paedagogium épületében.
E vargabetű után 1921 októberében Szegedre költözött a kolozsvári egyetem, míg a
pozsonyi Pécsett lelt befogadó otthonra. Prorektorként Schnellernek döntő szerepe
volt abban, hogy a kényszerű költözködések ellenére tanári karát együtt tudta
tartani, legtöbben kitartottak az egyetem mellett. 1923 végéig a Szegeden működő
kolozsvári egyetem pedagógia professzoraként és a tanárképző intézet
igazgatójaként dolgozott.
Személyiség: etikai értékekkel felruházott egyéniség
Schnellert a pedagógiáról való gondolkodás során elsősorban az ember erkölcsi
fejlődésének, fejleszthetőségének lehetősége érdekli. Az embert a természeti
meghatározottság állapotából fel kell emelni az etikai értékek világába, tehát
Schneller szavaival: az "egyéniség"-nek "személyiség"-gé kell válnia. (2) E
felemelkedés folyamatában három lépcsőfokot különít el: az ember értékképzetei
az "érzéki Éniség"-től a "történeti Éniség" közbülső állomásán
keresztül fejlődnek a "tiszta Éniség" etikai magaslatáig.
Felfogása szerint a fejlődés első fokán (érzéki Éniség) a természet által
meghatározott embert a korlátlan önérvényesítés szélsőséges individualitása
jellemzi. Ezt követi a külső törvények, maximák feltétel nélküli elfogadása a
következő szinten (történeti Éniség), majd a külső törvények belső életelvvé
avatódása zajlik le a fejlettség legfelső fokán (tiszta Éniség). Vizsgáljuk meg
kissé részletesebben az etikai fejlődés egyes stációit.
Érzéki Éniség
"Az érzéki ember - írja Schneller - véletlen, önkényes jellegű, a
társadalmat vagy nem ismeri vagy el nem ismeri. Ezért is egyedül értékes az egyes
önmagában, s minden más, minden kívüle létező vagy semmis, vagy csak eszköz."
(3) Az ilyen egoista embert elsősorban érzékei determinálják. Alapvető ösztöne az
élet fenntartására irányul, életét a létért folytatott harc, a "bellum omnium
contra omnes" tölti ki. Érzelmei ennek megfelelően differenciálatlanok, primitívek.
Az ilyen felnőtt vagy gyermek a külvilág jelenségeit aszerint értékeli, hogy azok
számára kellemes vagy kellemetlen érzelmet okoznak-e. Nemcsak érzelmei, akarata is
külsőleg, fizikailag determinált. Ez tehát a - Schneller szavaival élve -
"legalantibb álláspont", az utilitarizmus, az eudaimonizmus álláspontja. Schneller
nem ringatja magát abba a csalóka ábrándba, hogy minden egyes ember meghaladja ezt az
etikailag kezdetleges állapotot. Ezért használja az "érzéki ember" és
"érzéki gyermek" kifejezést. Az emberek ugyanis megrekedhetnek - és sokan meg is
rekednek - a fejlődés e fokozatán.
Az ember erkölcsösödésének háromlépcsős folyamata Schneller rendszerében nemcsak
az egyes emberre érvényes. Ugyanezt a sémát vetíti ki a történelem
fejlődésmenetére, a társadalmi formációk alakulására. Így az érzéki Éniség
fejlettségi foka is kimutatható a történeti fejlődés bizonyos szintjén, a
"természeti vadságban élő halász- és vadásznépek" képviselik.
Történeti Éniség
Az etikai személyiség kialakulásának útján a második lépcsőfokot - Schneller
rendszerében - a történeti Éniség szintje jelenti.
Az egyes ember csak mint szociális lény juthat el az egyéni fejlettségnek arra a
szintjére, melyen az egyén és közösség paradoxona feloldódik. A történeti
hatalmak által etizált, sajátos értékeit kibontó egyéniség - ez a nevelés
célja Schneller szerint. Így szünteti meg az individuális és szociális pedagógia
közt feszülő - feloldhatatlannak hitt - ellentétet. A "történeti hatalmak"
Schneller szótárában azokat a társadalmi formációkat jelentik, amelyek a
történetileg felhalmozódott kultúrkincs letéteményesei. Ezek: a család, a törzs, a
község, a nemzetiség, a nemzet, az állam és az egyház. A történeti hatalmak
egymásra rétegződő koncentrikus körökként helyezkednek el. A legbelső kör a
családé - ez a legelső és legkorábbi hatótényezője az érzéki Éniség
szintjéről a történeti Éniség fokára való emelkedés folyamatának.
Érdemes felfigyelnünk arra, hogy Schneller nem a történeti hatalmakban
konzerválódott kultúrkincs intellektuális elsajátítását tűzi ki a nevelés
elsődleges céljául. A száraz racionalizmus helyett ő a "beleélés", az
érzelmileg is átszőtt elsajátítás jelentőségét hangsúlyozza. Nem elegendő, ha
az egyén pusztán mechanikusan befogadja (percipiálja) a történeti hatalmak pozitív
hatásait. A lényeg az, hogy kultúrtényezőket "egyénisége alapján reagálva"
tegyen magáévá (appercipiálja). "Első esetben csak eltulajdonításról, másikban
elsajátításról van szó" - figyelmeztet bennünket Schneller. "Első esetben a
kultúrkincs megvan, de holt; a másikban élő, sajátosan kialakult és éppen ezért az
egyéniséggel folyton növekvő; tudás szempontjából a befogadott az első esetben
kész ismeret, míg a másikban érdeklődés, folyton létesülő, növekvő ismeret;
viselkedés szempontjából az első esetben az egyén tán ügyesen is, de csak
reflektáltan majmolja a civilisatiót, míg a másik esetben valójában civilisalt".
Egyik értekezésében egyenesen arra hívja fel olvasói figyelmét, hogy a
személyiséggé váláshoz nem szükséges az iskolarendszer minden egyes
lépcsőfokának végigjárása. Így csak igen kevesen lehetnének igazi
személyiségekké. A különböző, egymásra rétegződő történeti hatalmakat, és az
azokban konzerválódott kultúrkincset nem lehet így rangsorolni. "Az egymás fölé
emelkedő történeti hatalmakkal és azokkal adott iskola fokozatokkal nincsenek az
egyesek erkölcsi értékeik szerint lefokozva vagy felemelve. Az intelligentia skálája
nem az erkölcsi érzület értékének skálája!" - írja Schneller.
Mivel az egyes történeti hatalmak "concentrikus körökben evolutiósan nőnek ki
egymásból", egymással szoros, organikus összefüggésben vannak. Az alsóbb körök
mintegy "táplálják" a felsőbbeket, a felsőbbek pedig értékeikkel
meghatározzák az alsóbbakat.
E gondolatmenet végére odáig jut Schneller, hogy kimondja: a tanulatlan egyén, akit
csupán csak a család történeti hatalmában kikristályosodott kultúrkincsek
formálnak, könnyebben válhat személyiséggé, mint az iskolázott.
A személyiség erkölcsi értéke nem az intellektuális úton elsajátított képzetek
mennyiségének a függvénye. Az Én, a személyiség ezek szerint nem intellektuális
képződmény. Sokkal nagyobb szerepe van a személyiség fejlődésében az érzelmi
hatásoknak, az "érzületi anyagként" felfogott, belső rezonanciát keltő
kulturális kincsnek. Ez az érzületi anyag testet ölthet a család szellemében,
tradícióiban, érzésvilágában, szokásrendszerében.
A herbarti racionalizmus sajátos ellenhatása ez. Schneller oly mértékben el akarja
kerülni az egyoldalú intellektuális fejlesztés csapdáját, hogy a "sokoldalú
műveltséget" feláldozza az érzelmi színezetű beleélés oltárán.
Tiszta Éniség
Az ember értékképzeteinek háromlépcsős fejlődésmenetében következik a
legmagasabb stáció. Az érzéki Éniség egoizmusa és a történeti Éniség
altruizmusa után az ember felemelkedik a tiszta Éniség szintjére, ahol a szeretet
törvénye uralkodik. A "homo homini lupus", majd a "homo homini deus" elve után
végre a "homo Deus" parancsa érvényesül. Ez az utóbbi "elv érteti meg velünk,
hogy az emberiségnek, Isten országának vagyunk sajátos szervei s így akaratunkat a
lelkünkben élő törvény, a sajátos célgondolat vezérli" Az egymás fölé
organisztikusan ráépülő, egymással szerves kapcsolatban fejlődő közösségi
körök (történeti hatalmak) sorozatában a család, a község, a nemzetiség, a
nemzet, a kultúrállam után eljutunk az emberiség végső közösségéig és "Isten
országáig".
Schneller végtelen optimizmussal hisz abban, hogy az emberiség története egy egységes
fejlődési folyamat, s ebben is az egyéni etikai fejlődésmenet lépcsőfokait véli
felfedezni. E cél felé tart hát a történelem fejlődésmenete, s ennek eléréséhez
egyetlen eszköz a "szeretet érvényesítése".
Ez a szeretet nem egyenlő a "meddő érzelgéssel" és az "önző rokonszenvvel".
Ennek a magasrendű érzelemnek legfőbb jellemvonása az igazságosság, a másik
egyéniségének feltétlen elismerése. Ennek az igaz szeretetnek kell érvényesülnie a
pedagógiai munkában is. A másik ember, a növendék lelkiállapotába "leszállni"
tudást, ezt a "belehelyezkedő" képességet egyenesen a pedagógiai pálya
betöltéséhez szükséges követelményként értékeli: A tanár "személyi
odaadása" nélkül mit sem ér a legalaposabb szaktudás.
De ugyanennek a tevékeny szeretetnek kell érvényesülnie az egész emberiség, az
emberi társadalmak fejlődésében is. Schneller végtelen optimizmussal hisz az emberi
társadalmak etizálódásában, a "humanum" birodalma, az "Isten országa" felé
haladó fejlődésben.
Mi az a hatóerő, amely a Schneller korában is feszítő társadalmi ellentmondások
feloldását eredményezi? Az a tevékeny szeretet, amely - többek között - az
"University Extension" (mindenki számára hozzáférhető szabadegyetem)
intézményes kereteit felhasználva juttatja el a humanizáló műveltséget a munkások
legszélesebb rétegeihez. (4) Ennek lesz az az áldásos következménye, hogy "az az
állam, a mely csak az egyén érvényesülését tartva szem előtt, atomokra
széthullott, valamint az az állam, a mely történeti alakulásaiban, társadalmában
megmerevült, most éppen e szeretet által, a mely igazságos is, tehát a social szellem
által életet nyer, élő lénnyé lélekített társadalmában és intézményeiben
szervezett, szerveiben, egyeseiben végtelenül differentiált és mégis egységes
állammá fejlődik." Így győzi le a társadalmi fejlődés az egyéni és a
történeti hatalmak kibékíthetetlennek látszó ellentétét, így oldódik meg a
korszakot jellemzően meghatározó szociális probléma.
Arra - a korábban felvetett - kérdésünkre, hogy mi Schneller rendszerében a
fejlődés kiváltója és mozgatórugója, itt választ kapunk. Az egyéni
értékképzetek és a történeti hatalmak etizálódásának végső mozgatórugója egy
magasabb rendű erő, melynek forrása "Isten országa", a szeretet birodalma. Ha a
szubjektumot tekintjük, akkor ennek egy manifesztuma "az isteni célgondolat", amit a
pedagógia nyelvére talán úgy fordíthatnánk le, mint a kifejlesztésre váró
képességcsírák, valamint az ember önfejlesztő akarata.
Schneller rendszerében továbbgondolkodva a magunk részéről ehhez hozzátettük a
nevelő (szülő vagy hivatásos pedagógus) személyiségét. Írásaiban és
előadásaiban Schneller igen sokat foglalkozott a nevelő jellemvonásaival, kívánatos
tulajdonságaival. Ez is indokolja, hogy - beiktatva az egyébként statikusnak tűnő
morálantropológiai rendszerbe - a nevelő személyes hatásaiban keressük az egyén
etizálódásának, személyiséggé válásának külső mozgatórugóját. Ezt
természetesen kiegészíti a mindenkiben fellelhető törekvés a jobb iránt, az
önfejlesztő akaratként felfogott "isteni célgondolat".
Ez utóbbi önmagában kevésnek bizonyulna a személyiséggé váláshoz - ezt
Schneller is belátta. Éppen ezért hangsúlyozta egy olyan iskolarendszer
felállításának szükségességét, amelynek egyes fokait az egyes történeti hatalmak
töltenék meg sajátos tartalommal.
A Schneller-féle etikai fejlődésmodell előzményei
Schneller műveinek olvasása közben egyre inkább az a meggyőződésünk alakul ki,
hogy elméletének gyökereit elsősorban Immanuel Kant tanaiban kell keresnünk.
Életrajzából tudjuk, hogy nagyapja diákkorában még hallgathatta a königsbergi
filozófus utolsó előadásait. (5) Kant filozófiáját Schneller is kiválóan ismerte.
Ezt bizonyítja az a terjedelmes tanulmány, amelyet az "Athenaeum" című
folyóiratban tett közzé 1903-ban, "Kant nevelési elmélete" címmel. Ez a
tanulmány a maga nemében egyedülálló vállalkozás. Kant legfontosabb művei és
fennmaradt pedagógiai tárgyú előadásai alapján egy egységes pedagógiai rendszer
elemeit mutatta ki, s gyűjtötte össze. A neveléssel kapcsolatos gondolatok
integrálását a kanti filozófiai rendszer egészébe általában meddő
erőfeszítésnek tartották, s ezt a rendszertani kísérletet ma is csak
fenntartásokkal üdvözölhetjük. Arra mindenesetre kiválóan alkalmas, hogy
bizonyítsa: Schneller a filozófia számos elemét sikeresen ötvözte be
személyiségpedagógiájába.
A két rendszer közötti leglényegesebb találkozási pontok már első pillantásra
szembeötlők. Kant megkettőzi a valóságot, s azt tanítja, hogy az empíria számára
hozzáférhető világon túl létezik egy másik, idő fölötti értelmi
(intelligibilis) világ. (6) "Az erkölcsök metafizikájának alapvetése" című
művében a "célok birodalmá"-ról beszél, ahol az "eszes lények" egymást
kölcsönösen "önmagukban való célokként" kezelik. (7) Ha arra gondolunk, hogy a
schnelleri "Isten országában", a "szeretet birodalmában" feloldódik az
egoizmus és az altruizmus ellentmondása, a tiszta Éniség szintjére emelkedett ember
nem eszköz többé, mint a történeti Éniség fokán, akkor egyértelművé válik
számunkra a két filozófiai rendszer közötti hasonlatosság. Az ilyen Éniséggel
rendelkező ember már "megtalálta magában azt a célgondolatot, a mire teremtetett"
(8). Rendelkezik az igazi szabadsággal, s nem kiszolgáltatott eszköze többé más
külső hatalomnak. Akárcsak a Kant által leírt világban, ahol "az ember és
általában minden eszes lény önmagában való célként létezik - nem pedig puszta
eszközként, amit akármelyik akarat kényére-kedvére használhatna..." (9)
Ahhoz, hogy erre a szintre emelkedhessen, az embernek - Schneller szerint -
személyiséggé kell válnia, és - Kant szerint - szert kell tennie a
"jóakarat" képességére. (10) Tehát: a jót belső elhatározásából, szabad
akaratából tegye, ne csak azért, mert külső kényszer hajtja erre. Ez a jól ismert
kanti kategorikus imperatívusz tana, amit legtömörebben a következő - sokat
idézett - részlet magyaráz: "Cselekedj úgy, hogy akaratod maximája mindenkor
egyúttal általános törvényhozás elvéül szolgálhasson." (11) A feltétlen
erkölcsi parancsolat, a kategorikus imperatívusz középpontba helyezése meglehetősen
rigorózussá teszi Kant etikáját. Schneller viszont a motívumokra is nagy súlyt
helyez, nemcsak a cselekedet eredményére. Hiába teszi ugyanis az ember a jót, ha az
ösztöneinek kielégítését szolgálja, vagy külső törvény kényszerítő
erejéből fakad, akkor cselekedete etikailag értéktelen.
Kant - Schnellertől eltérően - az érzelmeket is igyekszik kiiktatni etikájából.
Azokat is mélységesen elítéli, akik csak saját boldogságuk elérésére törekednek.
Azt ugyan nem követeli, hogy teljesen feladjuk a boldogságra való törekvést, de azt
igen, hogy ha kötelességről van szó, már ne ügyeljünk rá. Schneller a tiszta
Éniség álláspontján élő emberek közösségében véli feloldhatónak az
"egoisticus" és az "altruisticus" etika között feszülő ellentmondást, s így
az individuális és szociális pedagógia közötti szakadék is áthidalhatóvá válik
számára. Így egyúttal enyhíteni is tud a kanti etika kérlelhetetlen szigorán:
anélkül, hogy az eudaimonisztikus pedagógiák mellett kötelezné el magát.
Szükségesnek érzi az "arany középút" keresését, s ebben nem befolyásolhatja a
kanti filozófia iránt érzett feltétlen csodálata sem. Schnellert nem hiába nevezte
Bartók György, a kolozsvári-szegedi egyetem filozófus professzora "romantikus
teológus"-nak, az ő lelki alkata más. Pedagógiai rendszerének egyik legfontosabb
alapelve a tevékeny szeretet, amelyet fő követelményként kér számon a gyakorló
pedagógusoktól is.
Az érzéki rugók, az érzelmek háttérbe szorítása eredményez még egy jellemző
eltérést Kant és Schneller etikai felfogása között. Schneller a tiszta Éniség
fokán álló személyiséget úgy írja le, mint aki a tevékeny, "isteni szeretet"
által képes a másik ember lelkébe helyezkedni, képes megérteni, elfogadni a
másikat. Kant viszont a gyakorlati észre hivatkozva követeli meg az embertől az
erkölcsi törvény betartását. Ha a másik ember iránti szeretetet parancsolattá
avatjuk, ez őnála annyit jelent: törekednünk kell arra, hogy a másik ember iránti
kötelességeinket szívesen teljesítsük.
Az előzőekben azt állítottuk, hogy a két szerző filozófiája között a
leglényegesebb megegyező vonás a valóság megkettőzése, az empirikus és az
intelligibilis lét tételezése. Antropológiájuk is megegyezik annyiban, hogy Kant
"empirikus én"-je párhuzamba állítható Schneller "érzéki Éniségé"-vel,
az "intelligibilis én" pedig a "tiszta Éniség" megfelelője. Pedagógiájukban
pedig az a leglényegesebb közös vonás, hogy mindketten a moralitást, az egyén
etizálását tüntetik fel a nevelés céljaként.
Vegyük most már szemügyre, hogy - a kanti alapokra támaszkodva, az ő legfontosabb
művei szellemében - milyen neveléselméleti rendszert konstruált Schneller István
fentebb említett tanulmányában.
"Tekintettel vagyunk - írja -
I. az emberre érzéki természete szerint,
II. általános, értelmi socialis természete szerint,
III. egyéni sajátos szabad ész-lényi feltétlen értékű természete szerint."
Ebből a csoportosításból már kitűnik az alapvető jellegzetesség: szerzőnk Kant
etikájából is kiolvassa saját háromlépcsős erkölcsösödési fejlődésmenetének
megfelelőjét:
Ami saját pedagógiájában az érzéki Éniség álláspontja, azt Kantnál az ember
érzéki meghatározottságában találja meg. A történeti Éniség megfelelője
Kantnál az ember értelmi, szociális természete. A tiszta Éniség pedig az
"ész-lényi feltétlen értékű emberi természetet" jelenti.
Ha tovább olvassuk Schneller tanulmányában az egyes fokozatok, "álláspontok"
bővebb kifejtését, megerősödhetünk meggyőződésünkben: lényegében a saját
etikai menetét írja le a kanti terminus technicusok segítségével.
Mit javasol Kant az "érzéki állásponton" álló emberek erkölcsi neveléséhez? A
nevelő feladata lényegében preventív: "akadályozza meg azt, hogy a gyermeket
érzéki képek, elbeszélések körülfogják". Másrészt fegyelmező: tehát saját
akaratának erejével "suggerálja az engedelmességet, a jó akaratnak
érvényesülését". Schneller interpretálása szerint Kant a jutalmazással mint
nevelési módszerrel igen körültekintően, majdhogynem szűkmarkúan bánik.
Az emberi fejlődés "értelmes-sociális" fokozatán a "gyakorlati irányú"
(tehát az erkölcsi) nevelés módszereinek megválasztásakor a nevelőnek figyelembe
kell vennie, hogy ez a fokozat átmeneti jellegű. Az érzékiség álláspontját már
meghaladta, de az ész álláspontjára még nem jutott el. A növendéket "bele kell
nevelni" abba a "külsőitett ésszerűségbe", ami a társadalom szokásai,
törvényei, "jogi és erkölcsi kötelességei" alakjában nyilvánul meg.
Ezen a fejlődési fokozaton így hát voltaképpen két alfokozat található, noha ezt
Schneller így explicite nem fogalmazza meg: Az első a fentebb jellemzett külsődleges
engedelmesség a még meglévő belső érzéki maximák mellett. A második pedig akkor
következik el, amikor az egyén a külső törvényt már összhangba tudja hozni az
elismerés iránti belső igényével, saját ambíciójával. Milyen nevelésre van
szükség ehhez? Kant nevében Schneller erre is megadja a választ: "A nevelés ezen a
fokozaton - írja - nem elégszik meg azzal, hogy e rendet az érzékiség esetleges,
véletlen és önkényes erői meg ne bontsák; hanem azt kívánja, hogy ezen rend
értelmében cselekedjék is az illető. A ki így cselekszik, annak cselekvése
legalis."
Ha az ember etikai fejlődésének ezt a második nagy fokozatát a fentebb jelzett két
kisebb egységre bontjuk, akkor a schnelleri morálantropológia megértéséhez is
közelebb jutunk egy lépéssel: Az érzéki állásponton (érzéki Éniség) a
nevelőnek küzdenie kell neveltje egoisztikus törekvései ellen, s el kell fogadtatnia
vele a kisebb-nagyobb közösségek normáit, törvényeit. Ha ezt a külsődleges
alkalmazkodás szintjén sikerül elérni, akkor jut el a növendék a fejlődés
értelmes-socialis fokozatának (történeti Éniség) kezdetlegesebb szintjére. A
drasztikus nevelési módszerek itt éppúgy megengedettek a fegyelmezésben, mint ahogyan
Herbartnál is a Kormányzás (Regierung) fokán.
Amikor viszont már a nevelt saját jól felfogott érdekében követi a külső
törvényt, tehát megérti, hogy "a törvény azért van, hogy teljesítsük, a
teljesítés pedig elismeréssel jár" - átlép az értelmes-socialis fokozat
magasabb szintjére. Cselekvését ekkor már a józan racionalitás jellemzi, de még
távol van az autonóm erkölcstől. Az erkölcsiségnek ezen a fokozatán a nevelő sem
más, mint a külső hatalom - történeti hatalmak) képviselője, feltétlen
kiszolgálója.
Ez a neveléstani rendszer ezen a ponton ugyanúgy problematikussá válik, mint Schneller
közismert háromlépcsős értékfokozat-rendszere. A fejlődés értelmi-socialis
fokozatának ezen a második szintjén ugyanis zsákutcába kerül az egyén. Ott, ahol
csak az a fontos, hogy a növendék "vesse magát alá az erkölcsi külső rendnek",
s az teljesen mellékes, hogy ezt haszonlesésből, önzésből, saját ambíciói
elérése céljából teszi - ott úgy gondoljuk, rendkívül nehéz további
fejlődésről beszélni. Hogyan is tehetne szert autonóm erkölcsiségre, a másik ember
értékei iránti fogékonyságra, nyitottságra egy ilyen "megkeményedett"
lelkületű egyén? Schneller saját morálpedagógiai rendszerén belül három
tényezőt nevezett meg, amelyek hivatottak arra, hogy a fejlődést erről a holtpontról
kimozdítsák. E három faktor közül egy belső: az "isteni célgondolat", az egyén
arravalóságának felismert tudata, egyfajta predesztináció érzete, amely domináns
motiváló erővé válhat. A másik kettő viszont külső ható tényező: Egyrészt a
történeti hatalmakban kikristályosodott kultúrkincs, másrészt pedig az igazi érett
személyiségként tevékenykedő pedagógus, aki a kulturális javakat művelődési
anyaggá transzformálja és elősegíti ennek érzelmi elemekkel gazdagon átszőtt
elsajátítását.
Hogyan oldja fel Schneller ezt az ellentmondást Kant fogalomrendszerében gondolkodva?
Hogyan vezeti ki az értelmi-socialis természetű embert ebből a zsákutcából?
A megoldás számunkra itt kevésbé tűnik megnyugtatónak, mint saját pedagógiai
rendszerének keretei között. "Csakis ugrás vezet a kötöttség világából a
szabadság világába", hangoztatja Kant pedagógiájáról írt tanulmányában a
magyar pedagógus. "De hogy ezt megtehessük, közelednünk kell a szabadság
világához. A közeledés lehet negatív, a midőn ugyanis a növendéket arról győzik
meg, hogy a kötöttség országában nincs megnyugvás, azaz hogy senki sem képes
mindazon törvények teljesítésére, a melyeket a történeti hatalmak előírnak. Egy
újabb adalék, amelynek révén magának Schnellernek a pedagógiáját látjuk
differenciáltabbnak. Ha ugyanis a történeti hatalmak által képviselt törvények egy
része nem teljesíthető, akkor jogos az egyéniség kétségbeesett ellenállása,
tiltakozása. De vajon ki dönti el, hogy mikor indokolt etikailag ez a szembeszállás a
legalitással? A növendék nyilván nem, hiszen ő ehhez erkölcsileg még nem eléggé
érett. Csak a nevelő, a pedagógus lehet az értékmérő, a magasabb szintű
moralitást képviselő döntőbíró. Ezt viszont Schneller itt nem mondja ki.
Mindezen előkészületek után emelkedhet fel az ember a szabadság világába, az
észtermészetének megfelelő világba, ahol már nincs alávetve az empirikus lét
gyakran megkérdőjelezhető értékű törvényeinek. Itt már a "feltétlen hatalom
igéje" szerint kell élnie, s ennek a hatalomnak a végső forrását Schneller Isten
személyében találja meg. Így tartja összeegyeztethetőnek a kanti etikát saját
mélységes vallásosságával.
Nyilvánvalóan nem véletlen, hogy a "véges eszes lény" - az ember -
jellemfejlődésének megrajzolásához az érzelmek színeit olyan gondolkodók keverték
hozzá, mint például az ízig-vérig nevelő alkatú pedagógus Johann Heinrich
Pestalozzi. Érdekes véletlen, hogy Pestalozzi Kanthoz hasonlóan írta le az ember
etikai fejlődésmenetét. A közvetlen hatást az újabb kutatások kizártnak tartják,
(12) utalva arra a tényre, hogy Fichte hívta fel Pestalozzi figyelmét eszméinek a
kanti etikával való kísérteties megegyezéseire. (13) Ezek a hasonlóságok
indítottak sokakat arra, hogy igazolják Kant szellemi hatását a svájci pedagógus
felfogásában. (14)
1797-ben keletkezett a svájci pedagógus-gondolkodó értekezése, mely a
"Vizsgálódásaim a természet menetéről az emberi nem fejlődésében" címet
viseli. Ez a nagy jelentőségű munka sajátosan pesszimista életfelfogást tükröz.
Alkotója csalódott a francia forradalom következményeiben, kiábrándultsága
rendkívül éles társadalomkritikát eredményezett ebben az értekezésben. Pestalozzi
ebben a művében az ember etikai fejlődését három egymást követő fokozatban
ragadta meg. A természeti-állati (Naturstand), társadalmi (gesellschaftlicher Zustand)
és az erkölcsi létállapot (sittlicher Zustand) alkotja a fejlődési fokozatokat. A
természeti állapotot kettéosztja, és külön beszél tiszta, azaz romlatlan és
romlott erkölcsiségű természetes emberről.
A tisztán természeti meghatározottságú létállapot rendkívül rövid életű. "Az
onnal véget ér, amint az ember vágyai a közvetlen jelenen túlmutatnak." (15)
Abban a pillanatban, ahogy az újszülött először felsír, véget ér tiszta,
"állati ártatlansága" (thierische Harmlosigkeit), mert megbomlott az emberi
szükségletek és a kielégítésükhöz szükséges képességek közötti eredendő
összhang. Rousseau hatására Pestalozzi is beszél társadalmi szerződésről, melynek
az a funkciója, hogy könnyebbé, biztonságosabbá tegye az emberi szükségletek
kielégítését. A társadalmi állapotban létező embernek össze kell egyeztetnie
saját individuális önfenntartását a társadalmi törvények parancsaival.
A viszonylagos biztonságért nagy árat kell fizetnie: le kell mondania természetes
szabadságáról és a társadalmi kötöttségek igájába kell hajtania fejét. A
megmerevedett polgári társadalom viszont megfosztja az egyént természetes erőitől,
miután ő maga is ezen erők csorbulása révén vált "megkeményedetté".
Háború tehát ez a társadalmi létállapot, mindenki harca mindenki ellen, amely már
akkor megkezdődött, mikor az ember tiszta természetes létállapota romlottá vált. A
harc lényege nem változott a társadalmi meghatározottság állapotában sem, csak
éppen még keményebbé, kíméletlenebbé vált. Kiegyensúlyozatlan, bizonytalan
létállapot ez - írja Pestalozzi. Olyan szükségleteket, olyan vágyakat ébreszt az
emberben, melyeknek kielégítésére nem biztosít lehetőséget.
A társadalmi létállapot szintjén álló emberből hiányzik a méltányosság és a
másik ember iránti részvét érzése. Nem is lehet meg benne egyik sem, hiszen
cselekedeteit végső soron az individuális, "állatias" célok (thierischer,
individueller Zweck) mozgatják. Az önzés (Selbssucht) a legfontosabb jellemzője. Ha
Schneller fogalomrendszerében gondolkodunk, akkor azt mondhatjuk, hogy az "érzéki
Éniség" továbbélése ez a "történeti Éniség" fokán.
Pestalozzi viszont - Schnellerrel ellentétben - nem hisz a szűkebb-tágabb
közösségi körök, kisebb-nagyobb társadalmi csoportok kultúraátadó-etizáló
erejében sem. (Kivétel a család, ennek apoteózisát több művében olvashatjuk.) A
nagyobb közösségek, gyülekezetek, céhek, politikai pártok az ő véleménye szerint
elembertelenítik tagjaikat, hozzájárulnak a "megkeményedettség" állapotának
kialakulásához. A francia forradalomban csalódott Pestalozzi szavai ezek.
A svájci pedagógus pesszimizmusában a remény sugarai is megcsillannak. Ha a
társadalmi jogok, törvények biztosítják a polgárok önállóságát, s ha az
egyének betartják ezeket a törvényeket, akkor lehetőség van az erkölcsi
öntökéletesedésre - az individuum felemelkedhet az erkölcsi létállapot
színvonalára. Ez az út tehát nyitva áll az ember mint individuum előtt. Erre kell
lépnie, ha nem akar a "társadalmi megkeményedettség romlottságába" süllyedni.
Mi jellemzi az erkölcsiség szintjét Pestalozzi értelmezésében? Az ember az
erkölcsiség létállapotában képessé válik arra, hogy legyőzze saját énjét, hogy
"önmagát másoknak áldozza" - egyszóval ha képessé válik a szeretetre. Ennek
a belső "nemesedésnek" (Veredelung), belső öntökéletesedésnek a gyökerei
mélyre nyúlnak az ember legbelső természetébe. Noha az erkölcsi létállapot elvileg
független az ember természetes és társadalmi meghatározottságától, egyfajta
kapcsolat - a gyökereket illetően - mégis van közöttük.
Schneller István "érzéki Éniség"
"történeti Éniség" "tiszta Éniség"
Immanuel Kant Disziplinieren
Kultiviren, Unterrichten, Moralisieren
Zivilisieren
fegyelmezés
viselkedésalakítás etizálás
Schneller Kant értelmezése érzéki természet
értelmi-szociális természet ész-lényi természet
Johann Heinrich Pestalozzi Naturstand
gesellschaftlicher Zustand sittlicher Zustand
természetes állapot
társadalmi állapot erkölcsi állapot
Böhm Károly hedonizmus
utilitarizmus idealizmus
Paul Natorp Trieb (ösztön) Wille
(akarat) Vernunftwille (északarat)
1. táblázat
A személyiség háromlépcsős erkölcsi fejlődése
Elgondolkodtató az a tény, hogy a két világháború közötti időszak
feszültségekkel terhes történelmi szituációjában a kolozsvári-szegedi pedagógia
professzor felfogása - úgy tűnik - ezzel ellenkező irányba mozdult el. Éppen a
Pestalozzi munkásságát méltató tanulmányában figyelhető meg - a korábbiakhoz
képest - a szociális tényezők súlytalanodása, a történeti hatalmak háttérbe
szorulása, s ezzel párhuzamosan a közösségből kiemelt individuum előtérbe
állítása. Pestalozzi etikájával foglalkozva ő is észreveszi, hogy ebben a
rendszerben a tiszta természeti állapot múló pillanat csupán, mely hamar átadja
helyét a romlottságnak.
Úgy tűnik, élete alkonyán a kolozsvári-szegedi egyetem pedagógia professzora -
korábbi felfogásához képest - fokozottabban hangsúlyozta az egyes ember "sajátos
emberi természeté"-nek értékeit. Soraiból arra következtethetünk, hogy
aggasztotta az egyetemes emberi kultúra sorsa, ezért helyezkedett individualista
alapokra. Az egymásra koncentrikus körökként épülő "történeti hatalmak"
(közösségi körök), az osztatlan emberiség, a humánum teoretikusa tollából
meglehetősen szokatlanok ezek a gondolatok. Mint a tanulmányból is kitűnik, a
változás magyarázata politikai természetű: Schneller István nem tudott
megbarátkozni a kommunizmus eszméjével, féltette a világot a bolsevizmus "titáni
szervezetétől". Ha a kommunizmust nem is, de az alulról építkező demokratikus
kultúrállamot alternatívaként állítja Schneller a húszas évek végének magyar
társadalma elé. Érveléséhez Pestalozzi gondolatait hívja segítségül:
"Bajunk..., hogy mindent az államtól várunk, holott a szeretet munkássága éppen
Pestalozzi szerint is elsősorban egyéni és társadalmi tényezők, autonóm községek,
de különösen a szeretet szolgálatában álló vallásfelekezetek feladata.
Fontos a szociális bajnak gyógyítása, az eltévelyedetteknek jó útra terelése,
javítása: de sokkal fontosabb, sőt a legfontosabb szociális feladat az ép,
egészséges társadalom s állami életnek megteremtése. Ennek pedig megteremtője az
egészséges, ép, etikai értékektől a szeretet és hit szelleme által áthatott
család."
Újabb elméletek a háromlépcsős etikai fejlődésről
Schneller morálpedagógiájának gyökereit, az ember háromlépcsős etikai
fejlődéséről alkotott elméletének előképét eddig Kant és Pestalozzi
gondolatvilágában kerestük. Az ő hatásukat Schneller maga is elismerte. A
háromfokozatú fejlődésről alkotott elképzelés azonban más gondolkodóknál is
megjelenik. Ezek közül most csak néhányat említünk.
A neokantiánus filozófia kiváló magyar képviselője, Böhm Károly (1846-1911), aki
Schneller tanártársa volt a kolozsvári egyetemen, ,Az ember és világa' című
művének harmadik kötetében (Axiológia) háromféle értékelési módot
különböztet meg. (16) Ezek: hedonizmus, utilizmus és idealizmus. Böhm rendszerében
az individuum fejlődése kerül a középpontba, a társas közösségi hatások szerepe
elenyészik.
Paul Natorp (1854-1924), német újkantiánus pedagógus, akinek tanait Schneller is
nagyra értékelte, ezzel szemben kifejezetten a társas létből eredő pedagógiai
hatásokat vizsgálta. Neveléstana "szociálpedagógia" néven vált ismertté. Az
egyén erkölcsi fejlődését ő a társadalomba való beilleszkedés nézőpontjából
vette szemügyre. A fejlődés fokozatai nála: ösztön, akarat, északarat (Trieb,
Wille, Vernunftwille). (17)
A háromlépcsős elmélet továbbélését igazolja, hogy az újabb, huszadik század
második felében publikált pszichológiai szakirodalomban is megtalálható a
kantiánus-pestalozziánus hármas tagozódás sajátos metamorfózisa. Lawrence Kohlberg
(1927-1987), a Harvard Egyetem tanára a hetvenes években több művében foglalkozott
az erkölcsi ítéletalkotás kognitív fejlődésével. Összetett morális
problémahelyzeteket mutatott be különböző életkorú gyermekeknek, (18) s a
megoldási javaslatokat elemezve három fő fejlődési szintet különített el, amelyek
mindegyikét kettébontva összesen hat szakaszt állított fel rendszerében. A fő
fejlődési szakaszok: prekonvencionális (0-9 éves kor), konvencionális (9-15 éves
kor) és posztkonvencionális (16 éves kortól) szint. Jól érzékelhető ebben a
rendszerben a klasszikus kantiánus-pestalozziánus elemek továbbélése és
differenciálódása.
Az ember erkölcsi fejlődésének háromfokozatú elmélete jelen van a legújabb etikai
tárgyú művekben is. Heller Ágnes Általános etika című könyvében foglalkozik a
témával. (19) Heller az erkölcsi heteronómia és autonómia fogalmait használva írja
le a jelenséget. A fejlődés útját abszolút erkölcsi heteronómiától kezdve a
viszonylagos erkölcsi heteronómián át a viszonylagos erkölcsi autonómiáig
térképezi föl. Az abszolút erkölcsi autonómia kategóriája elképzelhető, de ebben
a materiális világban kivitelezhetetlen, voltaképpen a kanti érzékfeletti,
intelligibilis világba lenne helyezhető. Az "univerzális cselekvési maximák
választása", a tiszta szemlélődés jellemezné ezt az embert - ha létezne ilyen
kanti homo noumenon (Ding an sich). A kérdés pragmatikus megközelítésekor tehát csak
a viszonylagos erkölcsi autonómiáig ívelő fejlődési sorról kell beszélnünk.
"Az abszolút erkölcsi heteronómia azt jelenti - olvashatjuk Heller Ágnesnél -,
hogy a személy mint személy teljesen bábu módjára viselkedik minden erkölcsileg
számottevő cselekedet során. Kétfajta zsinór rángatja ezt a bábut: a
környezetének konkrét normái és szabályai, amelyeket a személy magától
értetődőnek tekint, valamint a »személyes érdekek«, vágyak és szenvedélyek. A
viszonylagos erkölcsi heteronómia azt jelenti, hogy a személy mint személy olyan
helyzeti kényszereknek lehet kitéve, amelyek nyomán végrehajt erkölcsileg
számottevő cselekedeteket, noha a fenti kényszerek hiányában ezeket nem lenne
hajlandó megtenni." - 20) Heller beszél még maximális erkölcsi autonómiáról,
amely a viszonylagos erkölcsi autonómia körébe tartozik, de ez az erkölcsi autonómia
maximális foka. (Mint láttuk, az abszolút erkölcsi autonómia tárgyalása pragmatikus
szempontból itt mellőzhető.) A maximális erkölcsi autonómia - Heller későbbi
szóhasználatában egyszerűen: erkölcsi autonómia) ebben a kategóriarendszerben
egyszerűen azt jelenti, hogy a személy szabadon választja meg azt a cselekedet, amely
egybevág az általa érvényesnek elfogadott normákkal. (21)
Ebbe az etikai rendszerbe még az ember gyarlósága, esendősége is megtalálja a maga
helyét. Heller Ágnes az emberi értékítéletben elkövetett tévedésekről szólva
elnézőbb, mint a fentiekben bemutatott klasszikus filozófus-pedagógus szerzők:
"Mindenkit elragadhatnak néha a szenvedélyei, mindenki tévedhet egy-egy
ítéletében, mindenki tehet olyasmit, amit utólag megbán. Még a legjobb ember sem
kivétel. Az erkölcsileg autonóm személy azonban nem »racionalizálja« téves
ítéleteit, hanem beismeri azokat, és elnézést kér miattuk. Mégpedig nem kényszer
hatása alatt, hanem azért, mert jóvá akarja tenni hibáját, mert cselekedeteit a
karaktere szabja meg ily módon, és mert a jóság belső tulajdonsága." (22)
Főleg a toleráns attitűd az, amely miatt az erkölcsi fejlődésnek ez a modern
megközelítése - megítélésem szerint - túllép a korábbiakban bemutatott
rendszereken. Sem Kant, sem Pestalozzi, de még Schneller István sem illeszti be
rendszerébe ezt a nagyon is emberi mozzanatot. Kant azért, mert számára a tiszta
erkölcsiség csak a transzcendens világban érhető el, Pestalozzi és Schneller pedig
talán azért, mert - noha ők az etikus embert mint nevelési célt e világban
megvalósíthatónak tartják - az erkölcsi magaslatnak ezt a fokát túlságosan
általánosságokban mozogva, misztifikálva írják le. Kísérletük - mindezekkel
együtt - az utókor számára is tanulságos maradt. Minden ízében koherens
elméletet alkottak, s ezek a teóriák a gyakorlati pedagógia számára is jelentős
mondanivalót hordoznak.
Jegyzet
(1) A tanulmány a TO 18587 sz. OTKA kutatás keretében készült.
(2) Schneller István pedagógiai rendszerének mélyebb elemzését lásd e sorok
szerzőjének kismonográfiájában. (Schneller István. O. P. K. M. Bp., 1990.) Korábbi
Schneller-monográfiák Tettamanti Béla: A személyiség nevelésének magyar elmélete
- Schneller István rendszere. Szeged Városi Ny. és Könyvkiadó, Szeged, 1932. Dér
Miklós: Schneller István pályája és pedagógiai munkássága. Ablaka ny. Szeged,
1937.
(3) Schneller: Paedagogiai dolgozatok. Hornyánszky, Bp. Első kötet, 1900.
(4) Az "University Extersion" ("kiterjeszkedő egyetem", "szabadegyetem")
keretei között ismeretterjesztő előadások sorozatait tartották abban az időben
világszerte a legszegényebb sorú munkások előtt. Schneller úgy vélte, az egyetem
ilyen módon a felvilágosító munkásság útján képes lehet a társadalmi
berendezkedés megváltoztatására is.
(5) Vö. Dér Miklós: i. m. 8. old.
(6) Lásd Fináczy: i. m. 16. old.
(7) Az idézetet Tengelyi László közli Kant c. munkája 116. oldalán. Bp. 1988.
Forrás: Grundlegung zur Methaphysik der Sitten. IV. 434. old.
(8) Schneller: Neveléstan 1904/5. I. félév. 133. old.
(9) Kant: i. m. IV. 428. old. Idézi: Tengelyi: i. m. 115. old.
(10) Lásd: Fináczy: i. m. 16. old.
(11) Kant: A gyakorlati ész kritikája. Bp. 1922. Fordította: Molnár Jenő. 32. old.
(12) Zibolen Endre: J. H. Pestalozzi. Tk. Bp. 1984. 64. old.
(13) Natorp: Philosophie und Pädagogik. Marburg, 1909. 311. old.
(14) Lásd például Arthur Stein: Pestalozzi und die Kantische Philosophie. Tübingen,
1927.
(15) Zibolen: i. m. 62. old.
(16) Böhm Károly: Ember és világa. III. kötet, Axiológia vagy értéktan.
Kolozsvár, 1906.
(17) Natorp, P.: Sozialpädagogik. 1899.
(18) A Kohlberg által bemutatott egyik ilyen erkölcsi problémahelyzet így hangzik: Egy
rákbeteg asszony férje tudomást szerez egy rádium tartalmú gyógyszerről, mely
megmenthetné felesége életét. A gyógyszert előállító gyógyszerész azonban
hatalmas összeget, 2000 dollárt kér érte. Ez pontosan tízszerese annak, amennyibe
neki az alapanyag került. A kétségbeesett férj megpróbál pénz kölcsönözni, de
csak az összeg felét tudja előteremteni. Arra kéri a gyógyszerészt, adjon neki
fizetési haladékot az összeg fennmaradó felére. A pénzsóvár patikus erre nem
hajlandó. A végsőkig elkeseredett férfi rablással szerzi meg a hiányzó 1000
dollárt. Helyesen cselekedett?
(19) Heller Ágnes: Általános etika. Cserépfalvi, Budapest, második kiadás: 1994.
78-85. old.
(20) Heller: i. m. 79. old.
(21) Heller: i. m. 82. old.
(22) Heller: i. m. 83. old.