Medreszék a középkori iszlám világban
A 7. században, Mohamed próféta fellépésének idején,
Arábiában
nem létezett szervezett (intézményesült) oktatás. A beduin gyerekek szüleiktől és
környezetük idősebb-fiatalabb tagjaitól tanulták meg a nomád élet szempontjából
szükséges dolgokat. Miközben a kora középkor - arabokkal is érintkező -
keresztény és zsidó közösségeiben, különösen a városlakók körében sokan
tudtak írni-olvasni,
az arabság jelentős része írástudatlan volt.
A preiszlamikus időkben az arab törzsek az őseik által felhalmozott tudást szóban
közvetítették, költemények, mesék és legendák sora szolgált a nevelés alapjául,
csakúgy, mint más, nem letelepedett életmódot folytató népek körében. Mohamed
fellépését követően alakult ki az egységes arab irodalmi nyelv, és a próféta
halála után lejegyzett, Allah kinyilatkoztatásait tartalmazó szent könyv, a Korán
vált a nevelés és oktatás alapművévé, ez lett a muzulmán hit, jog és viselkedés,
a hívő ember életvitelének alapja. A 8. századtól kezdve a szóbeli tanítások
mellett az írás egyre inkább terjedő, dicsőített művészetté vált.
Oktatásügy az iszlám korai századaiban
A középkori iszlám világban meglehetősen nagyra értékelték a tudást. A
tudományok ismerete megbecsülést biztosított a művelt embereknek, és a közfelfogás
szerint valamennyi muzulmánnak tanulnia kellett - legalább annyit, hogy a Korán
szövegét megismerje. "Keressétek a tudást a bölcsőtől a sírig..., Kínába is
menjetek el érte, ha kell" - idézték gyakran Mohamed szavait. Ibn Dzsajr egy
művében az alábbi hagyományokat ajánlotta olvasói figyelmébe: "Nincs fontosabb
Allahnak, mint egy olyan ember, aki megtanult egy tudományt, és azt másoknak is
megtanította. (...) Ha Allah csak egy tudós ember felé vezérli utadat, jobb az neked,
mint az egész világ." (1) Allahot gyakorta említették "al-'Alim"-ként, ami
annyit tett: aki tud. (2) A legfelsőbb szintű tudás keresése és terjesztése volt
tehát a muzulmán pedagógia legfőbb célja, hiszen úgy vélték, minél inkább ismeri
valaki a világot, annál inkább közel kerül Allahhoz, és erősödik hitében.
Az intézményesült muzulmán oktatás szintjei
A középkori iszlám világban nem létezett hivatalos norma a tanulmányok
vonatkozásában, és nem volt felső szintű szabályozás sem. Tulajdonképpen minden
egyén olyan tantárgyakat és könyveket tanulmányozott, amelyeket jónak látott a
Korán alaposabb megértése és a világ megismerése szempontjából.
A gyerekek alapfokú oktatásáról való gondoskodás a család feladata volt. (3) Az
alapfokú képzés keretében a Korán-olvasás mellett általában a szúrák
recitálása, memorizálása, a hagyományok (hadísz) megismerése, az arab írás és az
arab grammatika minél tökéletesebb elsajátítása volt a cél. Nagy változatosság
tapasztalható mind az alapiskolák elnevezését (kuttáb, maktáb, mektep, dabirisztán,
mahdar), mind az egyes tanítók módszereit illetően. (4)
Mivel a muzulmán oktatás alulról szerveződő, diákok és tanárok vagy szülők és
tanítók megegyezésein nyugvó nevelést és képzést jelentett, nehéz meghatározni,
hogy mely oktatási formát, mely tanulási időszakot tekinthetjük közép- illetve
felső fokúnak. (5) A koranikus alaptanulmányok után a muzulmánok egy része (a
9-10. századtól a keleti és nyugati területeken is mind többen) különböző
tudományok megismerésére törekedett. Gyakori jellegzetesség volt az iszlám
világban, hogy egy ember egyidejűleg több tudomány (pl. teológia, orvoslás,
matematika, jog és logika) megismerésével is foglalkozott. Számos olyan forrás maradt
fenn, melyek szerzői megpróbálkoztak a tudományok rendszerezésével, és a
tudományok hierarchiájának felállítása után (a rendszer csúcsán mindig a
teológia állt) kidolgozták a tanulmányok kívánatos sorrendjét is. (6)
Az alapfokú tanulmányok végeztével többféle intézmény és többféle lehetőség
állt a muzulmán diákok előtt, hogy tudásukat elmélyítsék. Válogathattak iskolák
és tanárok, városok és országok között, hiszen az iszlám világban mindenütt
"otthon" voltak. A magasabb szintű képzésnek máig leghíresebb, a 10-11.
századtól virágzásnak induló helyszínei a medreszék voltak.
A medreszék létrejöttének előzményei és jellemzői
A medresze, modern szóhasználattal élve, olyan közép- és/vagy felső szintű
oktatási intézmény tehát, mely az iszlám tudományok tanítására szolgál.
Középkori értelemben véve ezen iskolatípus általában valamely jogi irányzat
iskolájaként működött, ahol az iszlám tudományok - beleértve a filozófiát és
irodalmat is - a vallásjogi tanításoknak alárendeltek voltak. (7)
A medresze kialakulását megelőzően már léteztek vallásjog tanítására szolgáló
intézmények a keleti iszlám világban, melyeknek száma a muzulmán vallás
terjedésének következtében szaporodott. (8) A medresze valójában a maszdzsid nevű
jogi iskola és a hán elnevezésű, diákszállásként szolgáló intézmény nyomán
formálódott ki. Mohamed fellépését követően, az iszlám első századaiban a
muzulmán uralkodók (kalifák, szultánok, emírek, vezírek stb.) és vagyonos hívők
- főként a tehetős kereskedők, de más, kisebb vagyonnal bíró muszlimok is -
adományaikkal támogatták a tanulni vágyó diákokat. A jótékonyságnak ez a formája
- a szegények, özvegyek, árvák, a zarándokok támogatása mellett -
valószínűleg igen nagy számú iskola létrejöttét és hosszabb-rövidebb ideig
tartó működését segítette elő, (9) ám pontos adatok nem ismeretesek. A tanítás
eleinte házon belül, vagy boltokban, piacokon folyt, de hamarosan kialakultak a
mecsetekhez kapcsolódó különböző képzési formák, melyek közül a korai iszlám
időkben fontos, a szent szövegek és írások őrzésére létrejött iskola volt a
maszdzsid, a medresze elődje. A maszdzsid az istentiszteletek helyszínén, a mecsetek
belsejében működött, és azt a részt, ahol a diákok ezen iskolán belül ültek,
madzslisz-nak nevezték, mely szó az "egyenesen ülni" kifejezésből (dzsalasza)
eredeztethető. (10) Medinában már az iszlám első századában volt ilyen iskola. A
mecset-építkezések fellendülésével mind több és több nyílott ezen
intézményből is, és a képzés legfőbb célja a vallásjog (fikh) tanítása lett.
A mecsetek, s így a maszdzsidok is tipikusan a muzulmán városok intézményei voltak,
ezért számos, városon kívülről érkezett diák számára szállást kellett
biztosítani. A diákok elhelyezésére szolgáló, általában a mecsetek közelében
lévő, vendégfogadószerű intézményeket hán-nak nevezték, és a 10. században
számos, oktatási funkciókat is ellátó és szállást meg élelmezést is nyújtó
maszdzsid-hán komplexum jött létre a muzulmán világ keleti városaiban.
A medresze, mely elsőként a perzsiai Szeleukida dinasztia kezdeményezésére
megszervezett iskola volt, (11) a 11. századtól indult fejlődésnek. Az iskolatípus
nevének gyökere az "olvasni", "tanulni" (darasza) szóból alakult ki, mely
héber vagy arámi eredetű (többes számú alakja: madárisz). Noha a medresze a
mecsettől függetlenül jött létre, gyakran voltak átfedések a két intézmény
működését illetően. Egyrészt azért, mert a mecsetek a medreszék megjelenése után
is funkcionálhattak iskolaként, másrészt pedig azért, mert a medreszékben is
tartottak prédikációkat. Gyakori volt, hogy a medreszén belül is felépítették a
minbár-t, vagyis a szószéket, és tartottak ezen iskolákon belül hutbá-kat, azaz
pénteki rövid prédikációkat. (12) A medreszék megjelenése nem vetett véget a
fejlődéstörténetileg "elődnek" tekinthető maszdzsid-hán iskolák
működésének sem.
Mindkét iskolatípus alapítása kegyes adományon (vakf) nyugodott. A maszdzsid
esetében az alapító - miután aláírta az alapító iratot - biztosította az
iskola működésének szabadságát, és még az imám kinevezésébe sem volt
beleszólása. Tehetett ugyan kikötéseket az általa alapított intézményben folyó
tanítást illetően, de elvárásai nem ellenkezhettek az iszlám alaptanításaival.
Ezzel szemben a medreszék alapítói széles körű jogokkal bírtak az iskola
működésének felügyeletét illetően. Ellenőriz(het)ték az oktatás tartalmát és
módszereit, és beleszólással bírtak a tanárok kiválasztását, alkalmazását és
leváltását illetően. Mindkét intézménytípusra jellemző volt, hogy nem tanulhatott
bennük akárki, csak olyan személy, aki elfogadta az alapító kikötéseit. Minthogy
egy-egy iskolában általában valamely vallásjogi irányzat tanításainak
közvetítése folyt, valószínűleg nem volt véletlenszerű egy-egy diák iskola-
illetve tanárválasztása. Minden diák csak a saját tanárát követte, és a legtöbb
medresze tulajdonképpen nem volt más, mint egy tanár és 20-30 diák közös
munkálkodásának helyszíne, hanafita, hanbalita, shafíita vagy málikita szellemben. A
medreszék többsége tehát "szakosított" volt, vagyis csak egy meghatározott
vallásjogi iskolához (madzhab) tartozó tanulók számára tartották fenn őket. (13)
Léteztek úgynevezett "kétszeres" és "háromszoros" medreszék is, melyeken
belül több jogi iskola is működött, két vagy három tanárral, akiknek a diákjai
egymástól elkülönülten tanultak.
Híres medreszék
A medreszék szülőhelye Kelet-Irán volt, azon belül is Nisápur városa, ahol
al-Mukaddaszí leírása szerint a 10. században már léteztek ilyen nevű iskolák.
(14) E területen a szunnita (ortodox) irányzat követői a siíták más közép- és
felsőoktatási intézményeivel szemben (például dár al-'ilm a Fátimidák
országaiban) nyitották medreszéiket, melyek megszervezésénél felhasználták
bizonyos ázsiai oktatási intézmények, főként a buddhista vihará-k működési
tapasztalatait is. (15) A 11. században is híres medreszék működtek Nisápur
városában, például az al-Bajhakí által 1066-ban alapított iskola, aki pár évvel
korábban tanítóként érkezett a városba, és az al-Szaídíja, melyet 999-ben
állított a település kormányzója.
Sok tanár maga emelt olyan épületet, ahol a hadíszt tanította vagy vallásjogi
előadásokat tartott, és ahol vendégül látta a messziről érkezett diákokat. Abu
Hászim al-Buszti például 890-ben alapított egy könyvtárral felszerelt medreszét
szülővárosában, Mervben. Mezopotámia és Szíria területén a 11. századtól kezdve
terjedtek el a medreszék.
A medresze, mely az európai fogalmak szerint általában inkább középfokú
intézménynek tekinthető, a muzulmán világ fényes kulturális központjában,
Bagdadban érte el fejlődése csúcspontját. A 11. században uralkodó szeldzsuk
szultánok és a város más magas rangú urai élénk érdeklődést mutattak a
tudományok, az iskolaügy iránt. Ezzel kapcsolatosan egy tanulmányában Makdisi -
Goldziher Ignác kutatásaira is támaszkodva - azt írta, hogy mindez annak az
újjáéledési folyamatnak az eredménye volt, mely a shafíita iskolával összefüggő,
dogmatikus teológiai mozgalom következtében bontakozott ki. E mozgalom ash'arizmus
néven vált ismertté, és követői ebben az időben Nisápurban, Bagdadban és más
helyeken is - az iskolaszervezés következtében - hivatalos tanári álláshoz
jutottak. (16)
A perzsa származású Nizám al-Mulk, aki 1064-92 között volt nagyvezír Bagdadban,
az ottani hírneves Nizámíja nevű felsőoktatási intézmény alapítója (mások
szerint egy meglevő medresze átszervezője) volt, és számos más városban is
létrehozott medreszéket (Nisápur, Merv, Iszfahán, Bászra stb.). A bagdadi Nizámíja
építése két évig tartott, és egy shafíita tanár, bizonyos Abu Ishák as-Shirázi
volt a vezetője. A Nizámíja négyszög alapú épület volt, melyet a Tigris folyó bal
partján emeltek a siíták tanításainak ellensúlyozására. "...falait nagy
téglákból rakták, kiterjedt kert ölelte körül. A földszinten több hatalmas
előadóterem és tanterem sorakozott, az első emeleten a könyvtár és a diákok
szobái kaptak helyet, az alagsorban pedig konyhát, élelmiszerraktárakat, fürdőket
és más kiszolgáló helyiségeket rendeztek be." (17) A tanárok és diákok - az
iskola első vezetőjéhez hasonlóan - csakis a shafíita irányzat követői lehettek.
1227-ben ugyancsak Bagdadban létrehozták a Musztansziríja nevű medreszét, mely
szintén számos tudomány tanításának felsőfokú központjává lett. Jelentőségét
alapterületének méretei is mutatják: 106Ą48 méter volt. (18) Itt helyet kapott mind
a négy vallásjogi iskola (hanafita, málikita, shafíita, hanbalita), összesen 308
diákkal. (19)
Több híres utazó írt ezekről a bagdadi intézményekről, melyek a tudományok igazi
fellegvárai voltak. Ibn Dzsubair 1184-ben számolt be arról, hogy a városban harminc
medresze van, melyek közül leghíresebb a Nizámíja. (20) Egy, a 11-12. században
élt, Bagdadban tanuló diák, Abu 'Ali al-Fariki részletesen leírta, hogy vidékről
érkezvén hogyan folyt az élete a városban. Shirázitól, a Nizámíja vezető
tanárától tanult jogot. "Az Abu Ishák (ash-Shirázi)-féle iskolával szemközti
hán-ban nyertem szállást, a Bab al-Maratib negyedben, ahol a mesterrel szimpatizálók
és a vezetése alatt álló joghallgatók laktak. Amikor sokan voltunk, úgy húszan
lehettünk, amikor pedig kevesen, akkor körülbelül tízen. Abu Ishák mester jogi
kurzusokat tartott négy éven át (...). Általában a reggeli imát követően adott
órákat, és az alkonyi ima után. 460-ban átmentem a nyugati oldalra (Bagdadban) Abu
Nasr b. as-Sabbagh mesterhez, és vezetésével tanulmányoztam az "ash-Shámil"
című művet. Azután visszatértem Abu Ishákhoz, és haláláig követője lettem."
(21)
A Nizámíja tanárai fekete-tengerészkék szín-összeállítású díszegyenruhát
hordtak, és olyan nagy tekintélynek örvendtek, hogy gyakran diplomáciai feladatok
ellátásával is megbízták őket. Amikor egy tanár az első előadását tartotta,
számos tekintélyes személy vett részt a jeles eseményen, és fényes beiktatási
bankett követte. A tanárok mellett e felsőoktatási intézménynek - és gyakran a
kisebb, jelentéktelenebb medreszéknek is - voltak még alkalmazottai: nagyszámú
kisegítő személyzet segítette a tanárok és diákok munkáját. Voltak
könyvtárosok, ima-vezetők, irattárosok, tanári asszisztensek. (22)
A 14. században élt nagy arab utazó, Ibn Battúta, aki keresztül-kasul bejárta az
akkori iszlám világot, a következőket írta: "A Bagdadtól keletre eső terület
piacokkal zsúfolt, tekintélyes település. Legnagyobb piaca az úgynevezett »keddi
piac«, ebben mindennemű kézművesség megtalálható. Közepén áll a csodálatos
Nizámíja medresze, vagyis iskola, amelynek szépsége közmondásos. A piac hátsó
részén pedig a Musztansziríja medresze látható, amely al-Musztanszir billáh Abú
Dsafarról kapta nevét, aki Záhir kalifa fia és Nászir kalifa unokája volt. Mind a
négy rítus megtalálható Bagdadban. Mindegyiknek külön pavilonja van, amely
mecsetből és iskolából áll. A tanító egy kis fakupolában ül, szőnyegekkel
leterített széken. Nyugodt és méltóságteljes, fekete ruhát visel, fején pedig
turbánt. Jobbján és balján egy-egy ember ül, akik mindent elismételnek, amit mond. A
négy rítus összes iskolája hasonló rendszerű. Ennek a mecsetnek a bejáratánál egy
fürdő áll a tanulók rendelkezésére és egy kis épület a rituális mosakodás
céljára." (23) Ibn Battúta színes leírása bizonyíték arra, hogy ezek a bagdadi
iskolák túlélték a 13. századi mongol-tatár rombolásokat.
Más, kevésbé híres, de egy-egy jogi iskola szempontjából jelentős medreszék is
voltak Bagdadban (a 14. századra több tucatnyi). Alp Arszlán szultán
pénzügyminisztere, Abu Szaíd például 1067-ben, a Nizámíja "rivális"
intézményeként hanafita medreszét alapított. Itt - a másik iskola 14 tanárával
szemben - mindössze két tanár tanított. 1087-ben jött létre a harmadik bagdadi
medresze, a Tadzsíja, melyet Maliksáh szultán pénzügyminisztere emeltetett a
shafíita jogi iskolának. (24)
Szíriában a medreszék a siíták elleni harcban, az ortodox nézetek védelmezésére
jöttek létre. 1098-ban alakult meg e területen az első, hanafita medresze.
Damaszkuszban a 12. században Núr ad-Dín b. Zangi fejtett ki jelentős tevékenységet
az iskola-alapítást illetően. Az első damaszkuszi medresze a város szívében, a
nagymecsetben volt, és több iskola létesült a mecset körül is. Később, a 13.
századtól a külvárosi részeken is nyíltak medreszék, gyakran az egy-egy
városrészben virágzó jogi irányzat (például a hanbalita) követőinek
kezdeményezésére. Ibn Dzsubair 1184-ben Damaszkuszban járva utalt olyan szobákra,
melyeket az Omajjád mecsetben shafíita és málikita jogot tanuló diákok használtak.
Bár a 12. századtól valamennyi jogi iskola követői helyet kaptak a szíriai főváros
medreszéiben, a hanafizmus és a shafíizmus megőrizte jelentőségét, és ennek
elsősorban az volt az oka, hogy erősíteni kellett a szunnita hagyományokat a keresztes
háborúk idején. (25)
Több leírás is fennmaradt az egyes damaszkuszi medreszék működéséről. Az 1230-ban
épült Ikbálíja medreszében például 25 joghallgató részesült bőséges
juttatásokban: naponta biztosították számukra - a vakf alapítványi forrásból -
az élelmezést és a szállást, kaptak gyümölcsöt és édességeket a szünidőre. Az
al-'Ádilíjja as-Sughrá medreszében a húsz joghallgató és tanár ellátása
mellett egy tanári segítőt, imámot, müezzint és kapust is alkalmaztak. (26) Abból a
kevés, de alapos részletességű forrásból, melyek a vakf alapítványok
felhasználásáról tudósítanak, kiolvasható, hogy jelentős differenciálás volt a
juttatások tekintetében attól függően, hogy ki milyen "munkakört" töltött be
egy-egy iskolában. Az 1235-ben létrehozott damaszkuszi Dár al-Hadísz al-Ashrafíja
esetében a hádísz tanár havi 90 dirham fizetségben részesült. Az imám 60, a
mihráb őrzője pedig 40 dirhamot kapott. A hadísz-felolvasó tanár 24, a müezzin 20,
a könyvtáros pedig 18 dirhamban részesült. Az iskola két őre és a kapus 15-15
dirhamot kaptak, a Korán szövegek memorizálását segítők (tízen voltak) 10-10
dirhamot fejenként. Az iskola felsőbb szintjén tanuló diákok 8, a kezdők pedig 3-4
dirhamban részesültek havonta. (27)
Közép-Ázsiában a medreszék virágkora a Timuridák alatt volt, és főként
Szamarkand emelhető ki mint oktatási központ. Kis-Ázsiában, illetve Tuniszban a 13.
századtól terjedt el ezen iskolatípus, az első magrebi medreszét pedig 1265-ben
nyitották Fezben. A magrebi térségben a hivatalos oktatás monopóliuma a málikita
iskoláknak fenntartott volt. Al-Andalúszban Ibn Szaíd 13. századi leírása szerint
nem voltak medreszék, az oktatás a mecsetekben folyt. 1349-ben viszont Granadában
alakult medresze.
Az iszlám invázió után Indiában is sok medresze épült, különösen a 13. század
elejétől kezdve. (28)
Egyiptom területén is a 12. századtól nőtt a medreszék száma. Kairóban
utcahossznyi iskola-sort írtak le az utazók. Al-Makrízi a 15. században 73 medreszét
számlált össze a városban, melyek közül többet évszázadokkal korábban
alapítottak. (29) Más források szerint még több volt ebben az időben: 45 Kairó
régi, és 70 az új részében, főként az al-Káhirah negyedben. (30)
A medreszékre kialakulásuk időszakától kezdve általánosságban jellemző volt, hogy
a tudományos erőfeszítéseket alárendelték a vallásos tanításoknak. A
kézikönyvek szövegeinek erőltetett memorizálása több helyszínen félművelt
rétegek kialakulásához vezetett. Al-Birúni például azt írta efölött érzett
aggodalmában, hogy így "lehetetlenség, hogy a tudományokban és az új kutatásokban
haladni lehessen". (31)
A medreszékben folyó oktatás
Mint a fentiekben többször utaltunk rá, a medreszék nagy része valamely - és csak
egy - vallásjogi iskola tanításainak közvetítését végezte. Az alapszinten
(mecsetekben, piacokon vagy magánházaknál) megismert Korán-szövegek, a hadísz
részletei és maga az arab nyelv ismerete jelentették a kiindulópontot a medreszékben
folyó képzés esetében. A jogi-teológiai tanulmányok adták tehát ezen iskola
curriculumának lényegét.
A muzulmán törvény, a sarí'a (a szó jelentése "a vízhez vezető ösvény",
vagyis az élet forrása) úgy alakult ki, hogy már az iszlám korai időszakában a
muzulmán közösségek megpróbálták lefektetni a muzulmán magatartásforma
szabályait, a Korán és a hadísz alapján. A jog értelmezésének négy fő iskolája
alakult ki a 8-9. században; az irányzatok "alapítói" Abú Hanifa (hanafita
iskola), (32) Málik b. Anasz (málikita iskola), al-Sháfi'í (shafíita iskola) és
Ahmad b. Hanbal (hanbalita iskola) voltak. Az emberi cselekvések értékelése közti
eltérések, a személyes érvelésnek biztosított lehetőségek mértéke és a
hagyományok eltérő magyarázata okozta ezen irányzatok különbözőségét. (33) Az
első három iskola formailag különbözött egymástól, ám elismerték egymás ortodox
jellegét. "A hanbaliták viszont a korábban alapított iskolák spekulatívnak tartott
újításaival szemben a hagyományt szó szerint értelmező iskolát hoztak létre."
(34)
A jogi iskola-alapítók követői a 10-11. században rendszerezték a "mesterek"
gondolatait, és mindegyik jogi iskola tanításainak továbbviteléhez nagy számú
jogtudós kellett, akik elsősorban az effajta tanulmányoknak szentelték idejüket.
Egy-egy irányzat tevékenysége földrajzilag is jól körülhatárolhatóan
elkülönült. (35) A jogi iskolák működésének legfőbb színterei a medreszék
voltak.
Ezek a jogi tanulmányok azonban kiegészülhettek más tudományok megismerésével is.
Sok medreszében szélesebb értelemben vett filológiai tanulmányokat is folytathattak a
diákok, sőt egyes esetekben speciális, nem a jogi képzésre figyelő medreszéket is
létrehoztak, mint például 1207-ben a bagdadi medresze nahvíjá-t, mely kifejezetten az
arab nyelv magas szintű tanulmányozására szolgált. (36) A Nizámíja és
Musztansziríja pedig olyan átfogó képzést nyújtott az érdeklődő diákoknak, mely
mai szemmel nézve is ámulatra méltó. A hagyományos nyelvészeti, jogi, teológiai
képzés mellett ezen intézményekben tanultak aritmetikát és földmérést, az
örökség felosztásának nehéz "tudományát", történelmet, költészetet,
higiénét és orvoslást, csillagászatot, állat- és növénytant, és általános
értelemben vett "természettant".
A medreszék diákjai párhuzamosan több tudomány megismerését is folytathatták, de a
13. században élt al-Navavíhoz hasonló személyek kevesen voltak, ő ugyanis 12
különböző tanulócsoport tagja volt egyidejűleg. (37) A korabeli diákok a medreszék
falain kívül is keresték az alkalmat az ismeretek elsajátítására: a bászrai piacon
például a nyelvészetet tanuló fiúk gyakran elvegyültek a beduin kereskedők
között, hogy dialektusukat és az általuk használt sajátos szavakat megtanulják.
A medreszékben folyó tanítás legfőbb módszere a felolvasás és a hallás utáni
tanulás volt. A nyelvtani, irodalmi műveket gyakran diktálás útján jegyezték le a
tanulók. A hadísz, illetve jogi szövegek esetében különösen fontos volt a
diktálás, hiszen itt elsődleges jelentőséggel bírt a szöveg pontos rögzítése. A
medreszékben - csakúgy, mint más muzulmán iskolákban - bevett szokás volt az
állandó ismétlés, mely a memorizálást segítette. Neves jogi szakértők úgy
emlékeztek vissza diákkorukra, hogy 5-10 alkalommal is ismételgették a jogi
szövegeket, hogy jól emlékezetükbe véssék. (38) Egy muszlim mondás szerint "A
tanulás egy olyan város, ahol az egyik tartópillér a memória, a másik a
megértés." (39) Tanulmányaik ideje alatt a medreszék joghallgatói a tanári
előadások alapján készített jegyzeteikből és más írások kivonatolása alapján
kompilált köteteket állítottak össze (ta'lika), melyeket később mindennapi
munkájuk, illetve saját tanári pályájuk során használtak. Akár egy tucatnyi
kötetet is kitett egy-egy, szinte az egész élet során szerkesztett ilyen mű.
A memorizálás és szövegmásolás fáradságos munkája mellett az oktatás
hatékonyságát állandó vitákkal próbálták fokozni a korabeli muzulmán tanítók.
Emellett pedig a diákoknak mindig, minden körülmények között joguk volt tanárukhoz
kérdéseket intézni. A középkori muszlim világ oktatási módszereinek egyik
legteljesebb, rendszerezett és kritikus hangvételű összefoglalását minden bizonnyal
Ibn Khaldún adta, aki személyes példákat is bőségesen ismertetett a memoriterekkel
és tananyagmegértéssel kapcsolatosan. (40)
A medreszék tanárai és diákjai
Az iszlám világban az alap-, közép- és felső szint tanárai megnevezésükben is
különböztek egymástól. A medreszékben mudarrisz-nak hívták a jog tanárát,
muqri-nak az alacsonyabb posztot betöltő, Korán-olvasást irányító személyt. A
hagyományokat a muhaddit magyarázta, az arab grammatikát és irodalmat pedig a nahwi. A
muftik tanították a vallásos tudományokat, és folyamodhattak a mudarrisz címért.
(41) A náíib másodrendű (segéd) jogtanár volt, akit maga a mudarrisz alkalmazott,
hogy a hét bizonyos napjain - mikor a jogtanár adminisztratív-jellegű vagy egyéb
feladatokkal volt elfoglalva - helyettesítse őt. A bagdadi Nizámíjában például
azokban az időkben is alkalmaztak naíibokat, amikor egy-egy megüresedett tanári
székbe nem találtak kellő felkészültségű tudóst. A mu'íd pedig olyan, a
szövegek ismétlését, begyakorlását segítő tanerő volt a nagyobb medreszékben,
aki egyidejűleg egy kisebb iskolában vezető jogtanár is lehetett. (42) Jól
érzékelhető tehát a különböző tudású, feladatú és presztízsű tanár-típusok
együttes jelenléte a muzulmán közép- és felsőfokú oktatás rendszerében. Sok
esetben a jogot kiválóan ismerő tanár segédtanítója vagy a diákjait az
ismétlésben segítő kollégája saját tanítványa volt.
A neveléstörténeti vizsgálódások szempontjából nagyon fontos kérdés az, hogy
kik, mennyien és milyen életkorukban látogatták az egyes muszlim iskolatípusokat.
Egy, a 10-11. század fordulójának Nisápur városában feltárt (töredékes és
helyenként zavaros) statisztikai adatait elemző tanulmány szerint a tanulmányaikat
megkezdő diákok átlagosan 4,8-10,2 év közöttiek voltak abban az időben. A
felsőbb tanulmányokat folytató diákok életkorára azokból az adatokból lehet
következtetni, melyek egy-egy tanár halálakor kerültek lejegyzésre. Eszerint
mesterük elvesztésekor - több tanár halála kapcsán lejegyzett információk
szerint - átlagosan 20,4 évesek voltak a vizsgált iratokban szereplő diákok. A
kutatást végző történész szerint a közép- és felsőfokú tanulmányokat folytató
muzulmán diákok nagyjából húszas éveik derekán fejezték be tanulmányaikat, és
azután - mintegy harminc év kihagyásával - gyakran maguk is hadísz- vagy
Korán-magyarázókká lettek. (43)
A diákok megnevezésére - csakúgy, mint a tanároknál - különféle kifejezések
szolgáltak. A tanulót nevezhették egyszerűen diáknak (tálib) vagy joghallgatónak
(fakíh vagy mutafakíh). Akadtak olyan diákok is, akik medresze-beli tanulmányaikat
befejezve tanáruk követőjéül szegődtek, és segítségével tovább
tökéletesítették tudásukat. Az ő megnevezésük száhib volt. (44) A medreszéken
belül a joghallgatók között folyamatos versengés folyt tanulmányi eredményeiket
illetően. Számos titulus létezett, amelyekkel elismerték egy-egy diák magas szintű
tudását. A raíísz (vezető) nevet például az érdemelte ki, aki lakóhelyének
legkiválóbb diákja volt. (A muzulmán világban nem csupán az oktatásügy, hanem a
kormányzás és a katonaság berkeiben is szokásos volt egy-egy ember kiválóságának
ilyenfajta, névvel való elismerése, pl.: királyok királya (malik al-mulúk), bírák
bírája (kádi ‘l-kudát) stb. (45)
A középkori iszlám világ medreszéiben a diákok tanulócsoportokba tömörültek.
Voltak olyan, sok (akár száz) diákból álló csoportok, amelyek egy-egy tanár
felolvasásait hallgatták, és a tanár, illetve segédjei által diktált szövegeket
jegyzetelték. A diákok félkörben, szalma- vagy gyékényfonataikon ültek a földön,
a tanár pedig egy zsámolyon ült vagy egy oszlopnak támaszkodva, arccal Mekka felé
fordulva tanított. Ezen, jelentős diáklétszámmal zajló tanításnak is mindennapos
velejárója volt a vita, a diákok kérdéseinek megválaszolása.
Léteztek kevés diákból álló, bensőséges kapcsolatok kialakulására lehetőséget
adó kisebb tanulócsoportok, melyek leginkább jellemzőek voltak a közép- és
felsőfokú képzést nyújtó medreszékben. Több fiú, amikor felnőtt férfivá vált,
nem az apja, hanem tanítómestere nevét vette fel, kifejezve ezzel mély tiszteletét
"szellemi szülője" iránt. (46) Egyes diákok rendszeresen segédkeztek tanáruknak
a szövegmásolásban, a szövegek javításában.
A tanulás szempontjából nem volt meghatározó tényező az idő. Ennél sokkal
fontosabb volt az alaposság: a diákok addig tanultak, amíg el nem sajátították a
tanár által közvetített ismereteket. Ehhez azonban nem csupán a diákok szorgalmára,
kitűnő memóriájára volt (lett volna) szükség, hanem alapvetően meghatározó volt
a diák-tanár viszony. A tanárok többsége érett korú, tudományokban járatos
ember volt, akinek élete derekán kedve és ideje is volt foglalkozni tanítványaival,
akikkel gyakran együtt lakott és étkezett. Számos forrásból következtetni lehet a
tanárok kedvességére, segítőkészségére és humorérzékére! Bármilyen
nehézségeket rótt is a sok memoriter és szövegmásolás a tudományokkal felsőbb
szinten foglalkozókra, a muzulmán vallás megismerése és terjesztése felett érzett
felelősségük, valamint a társadalmi felemelkedés tanulás útján való elérése
nyilván nagy hajtóerőt jelentett számukra.
Muzulmán medreszék - keresztény egyetemek
A neveléstörténet forrásai alapján megállapítható, hogy nem csupán a
különböző muszlim iskolák létrejötte és működése kapcsán ismerhetőek fel
párhuzamos, illetve egymásból építkező jelenségek és sajátosságok, hanem mindez
igaz a muzulmán és keresztény oktatási intézmények esetében is. Bár hazánkban
eddig igen kevés tudományos igényű mű született a keresztény és muzulmán
neveléstörténet összevetése kapcsán, vitathatatlan, hogy eljött az ideje a
különböző, elsősorban hatásvizsgálatokon nyugvó kutatásoknak.
Az egyik - a nyugati szakirodalomban legtöbbet tárgyalt - kutatási csomópont a
medreszék és a középkori európai egyetemek létrejöttének, működésének
összehasonlítása. E munkálatokat azonban számos tényező nehezíti. George Makdisi,
a téma neves szakértője szerint a nehézségek jó része magában az
iszlám-kutatásban rejlik. A medreszékről ugyanis meglehetősen kevés leírás maradt
fenn, és azok többsége is rövid, rejtélyes és gyakorta megtévesztő. Így a
szűkös forrásbázisra alapozott hipotézisek gyakran nem megalapozottak. (47)
A középkori muzulmán és keresztény világ esetében egyaránt leszögezhetjük, hogy
háromszintű oktatási rendszer létezett. Az alapszintű, vallásos képzést nyújtó,
olvasást és/vagy írást tanító alapfokú iskolák hálózata mindkét kultúrában
régiónként, országonként és időszakonként eltérő sűrűségű volt. A medresze
csakúgy, mint a középkori európai egyetemek, közép- és felső szintű képzés
színtere is lehetett. Jelentős különbséget fedezhetünk fel azonban abban a
tekintetben, hogy mi jellemezte e két intézménytípust szervezeti értelemben. A
medresze szó egy épületet, helyszínt jelölt, ahol egy-egy tanár körül
összegyűltek az adott vallásjogi iskola tanításaival szimpatizáló diákok. Az
egyetem viszont egy valódi, centralizált módon megszervezett korporáció volt,
tanárok és diákok testülete. Nem csupán egy szervezet, hanem a pápa, a földesúr
vagy a király által adományozott privilégiumok és védelmi garanciák birtokosa. Az
iszlám világban gyakorta több (akár több tucat!) hasonló, egymástól függetlenül
létező medresze működött egy-egy városon belül; míg Európában egy városnak
legfeljebb egy egyeteme volt. (48)
Azok a diákok, akik a muzulmán városok medreszéiben tanultak, bármilyen messzire
kerültek is szülőhelyüktől, mindenütt otthonosan érezhették magukat, ahol
muzulmánok éltek. Az egész muszlim világban ugyanis ugyanolyan politikai jogokat
élveztek, lévén, hogy az iszlám jog csak fizikai, természetes személyt ismert el
jogi személynek, így a testület mint fiktív jogi személy, a jogelméletben az egyéni
tagoktól függetlenül létező "csoport" a középkori muszlim jogtól teljességgel
idegen volt. Éppen ezért a muzulmán diákoknak nem volt szükségük arra, hogy
idegenbe szakadva érdekeik védelmére testületekbe tömörüljenek, az egyetemi
korporációkhoz hasonló érdekvédelmi szervezetekre a Közel-Keleten nem volt
szükség. A muzulmán utazók (ibn asz-szabíl) azon nyolc csoport körébe tartoztak,
akiket alamizsnában kellett részesíteni és a közjavak elosztásánál is juttatni
kellett számukra.
Európában viszont minden keresztény ember jogi értelemben véve tagja volt egy város
(település) közösségének, és lakóhelyéről kiszakadva, más országokban
idegennek számított. Az universitas közösségének tehát közös érdekei és
privilégiumai voltak, tagjai számára (a tanulással és tanítással foglalkozó
embereknek) védelmet biztosított, elsősorban a helyi polgárok, kereskedők,
földesurak ellenében. A pápák általában áldásosnak, ugyanakkor veszélyesnek is
látták a középkori egyetemek működését. Helyszínei lehettek ugyanis az ortodox
vallásos nézetek terjesztésének, de az eretnek tanításoknak is, emelhették egy
város vagy ország fényét, de veszélyt is jelenthettek egy adott településre nézve
(például randalírozások, erkölcstelen viselkedés, állandó pénzszűke stb. miatt).
Bár a muzulmán világban is akadt számos védelmezője az ortodox iszlám hitnek (az
ulamá nevű tudós testületek vagy maguk a vallási iskolák), a támogatóik közül
kikerülő diákok nem voltak közösségbe szervezettek.
Makdisi szerint a két intézmény közötti leglényegesebb különbség a minősítés
rendszerében rejlett. Európában annak a fokozatnak, a licentia docendi-nek az
elnyerése, mely az egyetemet végzett diákot feljogosította az általa megtanultak
tanítására, a tanulmányok lezárását jelentette. Ezt olyan személyek (az egyetem
tanárai) adományozták a jelöltnek, akik maguk már bírtak ilyen engedéllyel. Ehhez
- a párizsi típusú egyetemeken - szükséges volt egy egyházi személy, az
egyetemi kancellár jóváhagyása is. A cím adományozásához vezető tanulási
időszak minden részlete aprólékosan kidolgozott volt: rögzített tananyag, pontosan
előírt tanulási idő és meghatározott időközönként beiktatott szigorú és
nyilvános vizsgák jellemezték, sőt még a fokozatszerzéseket követő bankettek
rendjét is szabályokban rögzítették.
A muzulmán Keleten ezzel szemben a minősítés tanár és diák személyes ügye volt.
Az idzsáza olyan "bizonyítvány", azaz engedély volt, amellyel a tanár elismerte,
hogy diákja képes és érdemes az általa tanított tananyag (könyv) autentikus
átadására. (49) Csakis az illető tanár szava számított ebben az ügyben, még
magának a kalifának sem volt semmi beleszólása az idzsáza kiállításába. Ezen
iratokon feltüntették a diák és tanár pontos nevét, a helyszínt és időpontot,
amikor a diák tudásáról számot adott, az eredményével, szorgalmával kapcsolatos
megjegyzéseket, a megtanult könyv szerzőjét, címét, fontosabb adatait (pl. azt, hogy
másolat-e vagy eredeti kézirata alkotójának), végezetül pedig azt, hogy kik voltak a
bizonyítvány tulajdonosának diáktársai. (50) A muzulmán diákok gyakorta egyik
helyről a másikra, egyik tanártól a másikhoz utazgattak, és igyekeztek minél több
bizonyítványt összegyűjteni. A vallásjogi tanulmányait befejező diákok például
az idzsázat al-tadrísz wa íl-fatwá-t szerezhették meg. (51) (A licentia docendi cím
megjelenése előtt tulajdonképpen Európában is hasonló volt a helyzet: a jelölt egy
tanárnál tanult mindaddig, míg el nem sajátította a tanításhoz szükséges
ismereteket. Ha valakit oktatója gyanús viselkedésűnek (eretnek gondolkodónak)
talált, eltilthatta a tanítástól. Ám ahogy Európában kialakult a minősítés
szokása, a keresztény és muzulmán iskolák között elmélyült a szakadék.)
A középkori muzulmán medreszék és keresztény egyetemek között létezett ugyan
laza, elsősorban a könyvek és gondolatok áramlásán alapuló kapcsolat, ám a
kutatások mai állása szerint ezen intézmények felállításukat, fenntartásukat és
működtetésüket, szervezetüket, oktatási tartalmaikat és céljaikat, illetve
fokozatadományozó szokásaikat tekintve csak igen kevéssé rokoníthatók. Eltérő
körülmények között, más-más történeti gyökerekkel bírva, különböző jogi,
vallásos és tudományos környezetben mind a muzulmán medreszék, mind pedig a
keresztény európai egyetemek fejlődése sajátos utat járt be.
Jegyzetek
(1) Chejne, Anwar G.: Historia de Espańa musulmana. Catedra, Madrid, 1993. 159. old.
(2) Nasr, Seyyed H.: Sciences et savoir en Islam. Sinbad, Paris, 1979. 64. old.
(3) Rogers, Michael: A hódító iszlám. Helikon, Budapest, 1987. 97. old.
(4) Lásd Kéri Katalin: Alapfokú oktatás a középkori iszlám világban. Magyar
Pedagógia, 1999/1. 61-71. old.
(5) Ribera y Tarrago, J.: La enseńanza entre los musulmanes espańoles. In: Disertaciones
y opusculos I. Madrid, 1928. 268-269. old.
(6) Lásd erről Kéri Katalin: Rendszer és tudás - A tudományok rendszerezése és
tanulmányi tervek a középkori iszlám világban. Iskolakultúra, 1997/10. 110-114.
old.
(7) Hillenbrand, D.: Madrasa. In: The Encyclopaedia of Islam V. (Ed.: Bosworth, C. E.,
Donzel E. van, Lewis, B. and Pellat, Ch.), E. J. Brill, Leiden, 1986. 1123. old.
(Továbbiakban: Hillenbrand)
(8) A témáról lásd pl. Tibawi, A. L.: Origin and character of al-madrasah. In: Arabic
and Islamic Themes. Luzac & Company, London, 1976. 212-227. old.
(9) Makdisi, George: The rise of colleges-Institutions of learning in Islam and the West.
Edinburgh University Press, Edinburgh, 1981. 28-29. old.
(10) Hillenbrand i. m. 1123. old.
(11) Historia de la Humanidad III. Las grandes civilizaciones medievales I. (Eliséeff,
V., Naudon, J., Wiet, G., Wolff, Ph. ed.) Planeta, Barcelona, 1977. 496. old.
(12) Hillenbrand i. m. 1126. old.
(13) Mazahéri, Aly: A muszlimok mindennapi élete a középkorban a 10-től a 13.
századig. Európa, Bp., 1989. 164. old.
(14) Galino, María Ángeles: Historia de la educación I. Gredos, Madrid, 1968. 463. old.
(15) Historia de la Humanidad III. i. m. 496. old.
(16) Makdisi, George: Muslim institutions of learning in eleventh-century Baghdad. In:
Religion, Law and Learning in Classical Islam. Variorum, Great Yarmouth, 1991. VIII/2-3.
old.
(17) Mazahéri i. m. 165. old.
(18) Rogers i. m. 100. old.
(19) A Musztansziríjja régi épületének képét lásd Udvary Gyöngyvér-Vincze
Lajos: Iraki piramis. Kossuth, Budapest, 1984. 2. kép
(20) Hillenbrand i. m. 1127. old.
(21) Idézi: Makdisi 1981. i. m. 30. old.
(22) Dodge, Bayard: Muslim Education in Medieval Times. The Middle East Institute,
Washington, 1962. 20. old.
(23) Ibn Battúta zarándokútja és vándorlásai. (Vál.: Boga István) Gondolat,
Budapest, 1964. 112-113. old.
(24) Mialaret, G.-Vial, J. (dir.): Histoire mondiale de l'éducation I. Presses
Universitaires de France, Paris, 1981. 273. old.
(25) Uo. 275. old.
(26) Gilbert, Joan E.: Institutionalization of Muslim Scholarship and Professionalization
of the "ulamá" in Medieval Damascus. In: Studia Islamica, Paris, 1980/52. 120. old.
(27) Ashtor, E.: Salaires dans l'Orient médiéval ŕ la Basse-Époque. In: Revue des
Études Islamiques, 1971/39. 104-105. old.
(28) Munibur Rahman: Madrasa in Muslim India. In: Hillenbrand i. m. 1134-1136. old.
(29) Hillenbrand i. m. 1127. old.
(30) Dodge i. m. 22-23. old.
(31) Historia de la Humanidad III. i. m. 499. old.
(32) L.: Kern Frigyes: Abú Hanifa élete és iratai. In: Keleti tanulmányok...1910., i.
m. 234-243. old.
(33) Glasenapp, Helmut von: Az öt világvallás. Gondolat, Budapest, 1987. 401-402.
old.
(34) Robinson, Françis: Az iszlám világ atlasza. Helikon-Magyar Könyvklub, Budapest,
1996. 29. old.
(35) További fogalomtisztázás céljából lásd Salgado, Felipe Maíllo: Vocabulario de
historia árabe e islámica. Ed. Akal, Madrid, 1996. 100., 148-149. és 208. old.
(36) Hillenbrand i. m. 1130. old.
(37) Dodge i. m. 9. old.
(38) Kéri Katalin: Az indusdió magja. In: Iskolakultúra, 1998/5. 76-79. old.
(39) Idézi: Hillenbrand i. m. 1130. old.
(40) Ibn Khaldún: Bevezetés a történelembe. Osiris, Budapest, 1995. 6. fejezet,
434-534. old.
(41) Makdisi, George: Interaction between Islam and the West. In: Medieval Education in
Islam and the West, International Colloquia of la Napoule, Librairie Orientaliste P.
Geuthner, Paris, 1977. 300-301. old.
(42) Makdisi, 1991. i. m. 12. old.
(43) Bulliet, W. Richard: The age structure of Medieval Islamic Education. In: Studia
Islamica, Paris, 1983. LVII. 105-117. old.
(44) Makdisi, 1991. i. m. 12-13. old.
(45) Hillenbrand i. m. 1131. old.
(46) Dodge i. m. 8. old.
(47) Makdisi, George: Madrasa and University in the Middle Ages. In: Studia Islamica,
Paris, 1970. XXXII. 255. old.
(48) Uo. 258-259. old.
(49) Uo. 260. old.
(50) Vajda, Georges: La transmission du savoir en Islam (VIIe-XVIIIe sičcles). Ed.:
Cottart, Nicole. Variorum Reprints, London, 1983. 4-6. old.
(51) Hillenbrand i. m. 1124. old.