A zenei tehetség csoporttulajdonsága
A jó zenei adottságokkal születettek közül sokan a zenei pálya felé orientálódnak. A magyarországi zeneoktatás speciális területe a zeneművészeti szakközépiskolai oktatás, ahol a közismereti tárgyak mellett klasszikus zenei (hangszeres, énekes és elméleti szakokon) oktatás folyik, előkészítve a felsőfokú zenei tanulmányokat. Az ebben az iskolatípusban tanulók között felvett széleskörű (N=313) vizsgálat eredményei közül mutat be a tanulmány néhány érdekesnek tűnő megállapítást. A vizsgált személyeket két csoportba soroltuk a szerint, hogy értek-e el eredményeket zenei versenyeken, azaz teljesítményük szerint. A tanulók legfontosabb tevékenységüknek egységesen a gyakorlást tartják. A versenygyőztesek és a másik csoport között nincs jelentős eltérés a gyakorlási időkben. Szignifikáns különbséget találtunk viszont arra vonatkozóan, hogy a versenygyőztesek (N=155) hétvégén, amikor nincs iskolai tanítás, több idővel növelik meg gyakorlási idejüket, mint azok, akiknek nincsenek ilyen eredményeik.
Mintánk eredménye a Super–féle tesztben a munkaértékek vonatkozásában a hasonló korosztályi (17-19 évesek) kontrollcsoporthoz hasonlítva az esztétikai értékek fontosságának megítélésében mutat szignifikáns különbséget, a rangsorban 10 hellyel előrébb sorolják az esztétikai értékeket. Ezt a zenei nevelés eredményének tekintjük, s úgy véljük, ez az értékítélet a személy életében más tevékenységterületeken is kifejti hatását, ami megerősíti a zenei nevelés fontosságát.
Philosophia Perennis
Hungarologia
Így írtunk mi