Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok

KIT hírlevél: 2015/15., ápr. 15.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Hírek

Ki készíti ez első magyar használóbarát könyvtári videót? - könyvtáriperc-példa
Gyerek csak gyerekkönyveket kölcsönözhet(?)
Könyvtáros és a problémás olvasók -- az autonómia és a paternalizmus között
Maradhat-e a könyvtár az egyetemi tudás központja? - a bölcsészet is túl van a szövegalapú tudás kizárólagosságán
Három évvel előzik meg szövegértésben az újságolvasó diákok a többieket
Milyenre értékelik a (könyvtáros) oktatókat a hallgatók?
Minden ház érdekes! -- 100 éves budapesti házak fotói -- 2.0
Kézműves esték Győrben -- ezúttal felnőtteknek
Felsőoktatási könyvtári márka -- a javítás útjai
Könyvtár és közösség -- Tóth Máté a közösségek erősítéséről és a társadalmi tőke növeléséről
Felsőoktatási könyvtárakat érintő rendelet
Országgyűlési Könyvtár: ötezer helyett 38 ezer kötet érhető el a polcokról
Verssel fizettek -- Csongrádon a könyvtár kezdeményezte
Mesetáblagépet és saját alkalmazást mutatott be a BOOKR könyvesbolt
Könyvtárbusz-találkozó lesz Pécsen
Nyomtatott dokumentumok hozzáférését teszteli a Klebelsberg Könyvtár
Állásfoglalás a kommunikáció szakok megszüntetési tervéről
Mesteri hajtogatott könyvek, olvasónktól -- foglalkozásokhoz is kelendő tudás
Mondja el a kedvenc versét a Verskockánál!
Az olvasás fél egészség -- Könyvtári éjszaka a pécsi Tudásközpontban
Harminc éve a Budai Várban az OSZK (videóval)
Jelenségalapú oktatás Finn- és Észtországban -- információkutatással

Praktikus

Hogyan szerezhetjük meg álmaink szakkönyvtári állását?

Analógiák

Átmegy-e könyvtári portáljuk a mobilteszten?

Kisszínes

Okosabbak lettünk az internettel, vagy csak úgy gondoljuk?
Lenyűgöző modellképek a magyar történelem fontos épületeiről
Könyvtárakból lakások?
Fizetős lesz reklám nélkül a YouTube
Egy dologra lett volna jó a tankönyvipar államosítása, de azt most megszüntetik

Információforrások

Így utazd körbe a Földet a lehető legolcsóbban
A világ vallási térképe -- infografika


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé.



Hírek

Ki készíti ez első magyar használóbarát könyvtári videót? - könyvtáriperc-példaFEL

A használó -- eléggé el nem ítélhető módon ;-) -- a lehető legrövidebb idő alatt szeretné megszerezni a számára hasznos információt. Erre a mára már nem túl eredeti felismerésre épít az Arizona State University a The Library Minute sorozat-videóval. A YouTube-on is elérhető tényleg egyperces klipek a könyvtár szolgáltatásait vagy a könyvtár jelentőségét mutatják be. Néhány példa:
- Közösségi kapcsolat link
- Tanulásra szolgáló helyek link
- Móka és kikapcsolódás a könyvtárban link
- Open Access link
Minden videó szöveggel is olvasható -- a rövidség mellett ezzel is gondolva az akadálymentesítésre. A kisfilmek bemutathatók nem csak a könyvtári honlapon, hanem leadhatók a könyvtári terekben is, illetve a helyi tévében is. (MG)


Gyerek csak gyerekkönyveket kölcsönözhet(?)FEL

Gyerek csak gyerekkönyveket kölcsönözhet(?) -- tettük fel a kérdést olvasóinknak a múlt héten. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
16 - Igen, szabályozni kell
10 - Inkább szóban beszéljük le a gyereket, ha kell
7 - Ne korlátozzunk
4 - Hagyjuk a szülőre
19 - A könyvek fizikai elrendezésével kommunikáljunk.
A kérdésre olvasói véleményt is kaptunk: 'Érdekes kérdés ez. Amit én gondolok, hogy egy esetleges szabályozásnak a szelleme kell fontos legyen. Szerintem a gyerek fejlettségi szintjének megfelelően kellene kialakítani. Ez lehet a kor is. Mivel a fejlettségi szint eltérő is lehet? Ezt talán elöntheti egy tanár, könyvtáros, szülő (beszélgetés a gyerekkel). A szabályozást tehát egyénileg lehet csak jól alkalmazni. Tökéletes szabályozás nincs, de sokszor elég a józan ész. Biztos ismerős a lázadás a Bountyn c. könyv története, ahol felnőtt emberek között egy szabályzatot alkalmaztak. A szabály egy keret és azért van ott az ember, hogy azt ésszerűen alkalmazza.'
-- A kapott válaszok szerint 54% a könyvtárosnak nem, vagy a helyzet nonverbális alakításával érdemes kommunikálnia. Szűk 30% ért egyet a tételes tiltással és annak betartatásával. A verbális ráhatást közel 18% tartja alkalmazandónak. (MG)


Könyvtáros és a problémás olvasók -- az autonómia és a paternalizmus közöttFEL

A Szlovák Nemzeti Könyvtárban szakmai szemináriumot tartottak a problémás olvasókkal való kommunikáció és konfliktuskezelés témájáról.
A könyvtár gazdag kulturális kínálatával egyre szélesebb rétegek előtt nyílik meg, és egyre inkább nyilvánossá válik, ami együtt jár a konfliktushelyzetek és a problémás olvasók kockázatával. A nem alkalmazkodó, agresszív és manipulatív olvasó viselkedésére reagálva etikai döntéseket hozunk. Az etikai abszolutizmus, amelyet minden közszolgálathoz kapcsolódó szakmában tanítani kellene, alapul szolgálhat a döntéshozatalban. Ideális esetben a döntéshozó a szakmai és a társadalmi normákat egyszerre tudja érvényesíteni a konfliktushelyzetben. Mélyebb konfliktus esetén az autonómia és a paternalizmus feszül egymásnak. Gyakori konfliktushelyzetet okoz a könyvtárban az egyéni akarat tiszteletben tartása és a befolyásolás mértékének megválasztása közötti különbségtétel. Paternalizmus esetén a könyvtáros annak ellenére is jót akar tenni a használóval, ha ő azzal nem ért egyet, nem igényli. Csak akkor alkalmazható, ha az egyén képtelen önálló döntéshozatalra a saját érdekei érvényesítésében. (Hogyan bánjunk a nem alkalmazkodó, agresszív és manipulatív olvasókkal a könyvtárban, ref.: Prókai M.)


Maradhat-e a könyvtár az egyetemi tudás központja? - a bölcsészet is túl van a szövegalapú tudás kizárólagosságánFEL

Magyar Tudomány 2015/4-es tematikus száma: 'Tudomány és könyv a 21. században'. A több érdekes cikk egyike: 'Maradhat-e a könyvtár az egyetemi tudás központja?' Fábri György szerző idézi / kifejti:
'Két dolgon ámult el tehát a magyar diák: a könyvtárban összegyűjtött tudás gazdagságán és naprakészségén, valamint az elérhetőségén. Az egyetemtörténeti feldolgozások általában is arra a következtetésre jutnak, hogy amikor meg akarjuk magyarázni egy-egy tudományos iskola vagy intézmény korabeli megerősödését, az okok között a tudásdisszemináció, a forrásokhoz való hozzáférés és az információs hálózatok megléte legalább olyan fontos, mint egy-egy tudós önmagában való munkássága.'
...a Big Data jelenségként emlegetett fejlemény, vagyis az adatok, adatbázisok, adat- és tudáshálózatok önmagukban is tartalmi szintugrást jelentő felhalmozódása (Hey et al., 2009) a természettudományos kutatások mellett már a bölcsészetet is túllépteti a szövegalapú tudás kizárólagosságán.


Három évvel előzik meg szövegértésben az újságolvasó diákok a többieketFEL

Tízéves az olvasásra és médiahasználatra nevelés legnagyobb hazai programja. A Hírlap a diákoknak (Híd) szervezői szerint a közoktatásban is kézzelfoghatóan megmutatkoznak eredményeik. Egy felmérés szerint szövegértésben három évvel a többiek előtt járnak azok a hazai diákok, akik rendszeresen olvasnak újságot.
A 2005-ben indított pilotprojektből nőtt ki a program, ennek részeként a tagszervezetek által biztosított újságokat és magazinokat juttatják el a félévente 15 ezer részt vevő diáknak, akikkel aztán a pedagógusok beszélik át az olvasottakat.
Tájékoztatása szerint az elmúlt tíz évben 204 ezernél több résztvevője volt a Híd programnak. A legfejlettebb államok 15 éves diákjainak képességeit vizsgáló PISA-felmérések adatai azt mutatják, hogy mintegy hat százalékkal jobb eredményt érnek el azok a hazai diákok, akik rendszeresen olvasnak újságot, azaz szövegértésben körülbelül három évvel a többiek előtt járnak - jegyezte meg az MLE elnöke.


Milyenre értékelik a (könyvtáros) oktatókat a hallgatók?FEL

'Basszus, tényleg ilyen' -- Hallgatók értékelik a tanáraikat. Létezik egy magyar oldal, melyen az egyetemi, főiskolai hallgatók szabadon mondhatják el véleményüket tanáraikról. A MarkMyProfessoron fordul a kocka, a diákok osztályoznak az oktatók meg tűrnek: vannak, akiket inspirálnak az őszinte visszajelzések, de az is előfordul, hogy kiborulnak az igazságtalannak vélt kritikától. Mivel módszertanilag az oldal értékelhetetlen, az iskolák nem figyelnek oda rá, az általuk alkalmazott oktatói véleményezői rendszer viszont nem igazán működik.


Minden ház érdekes! -- 100 éves budapesti házak fotói -- 2.0FEL

Az öt éve futó Budapest100 fotóiból nyílik kiállítás ma este a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában Minden ház érdekes! címmel. A Budapest100 rendezvénysorozat a százéves fővárosi épületekről, az egykori és a mai lakókról szól: önkéntesek, lokálpatrióták, kutatók együttműködésének köszönhetően 2011 óta egyre többet tudunk fővárosról. Az ötödik évforduló közös ünnepre ad lehetőséget: nemcsak a 2015-ben 100 éves házak vesznek részt benne, hanem azok is, amelyek 1911-14 között épültek.
Április 18-án és 19-én hatvan épület tárja ki kapuit a látogatók előtt: lakóházak, iskolák, templomok, közintézmények készülnek születésnapi programokkal. A kiállítás május 9-ig látható nyitva tartási időben.


Kézműves esték Győrben -- ezúttal felnőtteknekFEL

Kézműves esték felnőtteknek rendszeres foglalkozásának következő alkalmával tavaszi ajtódíszt készíthetnek a résztvevők április 13-án 17 órakor a megyei könyvtár Központi Könyvtárának Klubjában (Győr, Herman O. u. 22., földszint).
Az ingyenes kézműveskedésre vágyókat barkácsolni szerető, környezettudatos, ügyes kezű érdeklődőket Pozsgai Krisztina segíti.


Felsőoktatási könyvtári márka -- a javítás útjaiFEL

A múlt héten ismertetett referátumot link folytatva...
1. A könyvtárak legyenek láthatóbbak. -- Kísérletet kell tenni a nem használók és a könyvtárat ritkán használók bevonására. Alkalmazni kell a digitális forradalom új módszereit a szolgáltatások és azok összekapcsolása terén. Gondot kell fordítani a használói élményre, amelyet a találkozási pontokon (a kölcsönzőpultnál, a tájékoztató ponton, a könyvtárközi kölcsönzési részlegben stb.) szerez meg az olvasó. A használók bevonása kulcskérdés, akár már a tervezés időszakában is. Nemcsak a könyvtárba látogatók, hanem a virtuális használók igényeit is figyelembe kell venni.
2. A könyvtárak teremtsenek vonzó környezetet. -- A könyvtárban legyen olyan a hangulat, ami vonzza a látogatókat. Ennek környezeti tényezői például a kávézó, a tanulási és információszerzési köztér, a kényelmes és mozgatható bútorzat, a csendes és a csoportos foglalkozásokhoz alkalmas terek, a kommunikációra kész személyzet. Olyan szolgáltatásokat kell nyújtani, amelyek hírét a használók 'elmesélhetik' egymásnak.
3. Legyen a könyvtárnak stratégiai terve a brandingre (márkaépítésre). -- Ez a könyvtári szolgáltatások és programok népszerűsítését szolgálja. A személyzetet is megfelelő képzésben kell részesíteni. A branding kihat a könyvtár összes tevékenységére, szervezeti kultúrájára, szabályait és általános szemléletét is beleértve. A könyvtár közösen kialakított jövőképe jó kiindulópont a brandinghez.
A brand jóval több, mint egy logó vagy szlogen -- a használói élmények összességét jelenti, és a könyvtár mindazon pontjait érinti, ahol a könyvtáros és az olvasó találkozik egymással. Az érintett közösség elvárásai, annak változásai igen lényegesek ebből a szempontból. (ref.: Hegyközi I.)


Könyvtár és közösség -- Tóth Máté a közösségek erősítéséről és a társadalmi tőke növelésérőlFEL

Tóth Máté könyvének fülszövege: 'A könyvtárak deklarált célja, hogy a jóléti rendszer egyik elemeként hozzáférést kínáljanak a publikált tudás teljességéhez. Joggal merül föl azonban a kérdés, hogy miért van szükség könyvtárépületekre egy olyan korban, amikor e cél elérése érdekében teljes állományokat tesznek digitálisan elérhetővé, és amikor az arra hivatottak kétszer is meggondolják minden közszolgáltatásokra költött forint sorsát. A könyvtárak komplex funkciórendszere talán kevéssé ismert a nagyközönség előtt. A lakosság információval való ellátása mellett a tanulás segítése, a közösségek építése, a rekreációs lehetőségek bővítése mind olyan funkciók, amelyek közvetve vagy közvetlenül gazdasági értelemben véve is hasznosnak bizonyulnak. A jelen kötet az elmúlt években e témában végzett kutatások eredményeiről számol be, valamint olyan könyvtári kezdeményezéseket ismertet, amelyek célja a közösségek erősítése és a társadalmi tőke növelése.'
-- A Könyvtártudományi Szakkönyvtárban hamarosan hozzáférhető! [De előbb feldolgozzák a könyvtárosok ;-)]


Felsőoktatási könyvtárakat érintő rendeletFEL

A nemzeti felsőoktatásról szóló törvény követő rendelete a könyvtári szolgáltatásokról
A Magyar Közlöny 2015. évi 48. számában megjelent A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet (4617-4675. p.), amely több paragrafusában érinti az intézményi könyvtárak működését.
- 17. Az intézményi tájékoztató összeállításának alapelvei, 53. par. 2/n. p. 4461
- 1. melléklet - A felsőoktatási intézmény nyilvántartásba vételének, létesítésének és működésének minimális
(kötelező) feltételei, 2/b., 5.
- 2. melléklet - A felsőoktatási intézmény működése engedélyezésének, valamint maximális hallgatói létszáma
meghatározásának szabályai 4/c. 7., 8.
- 3. melléklet - A diákotthon, valamint a kollégium működésének minimális (kötelező) feltételei 1/l
- 5. melléklet - Az alap-, illetve mesterképzés indításának tárgyi és személyi feltételei 1/l, 2/k.


Országgyűlési Könyvtár: ötezer helyett 38 ezer kötet érhető el a polcokrólFEL

Kövér László házelnök eredményesnek nevezte az Országgyűlés Könyvtárának tavaly befejezett felújítását, amelyet szerinte az is igazol, hogy az azóta eltelt egy évben duplájára növekedett a könyvtár olvasóinak a száma. Az Országgyűlés elnöke erről pénteken, az Országgyűlési Könyvtár és az egyetemi kutatóintézetek szakmai találkozóján beszélt, a Parlament Vadásztermében.
Kövér László tájékoztatása alapján a 2010 és 2012 között létrejött digitalizált törvényhozási tudástár mintegy 2 millió oldalnyi kiadványt tartalmaz, a könyvtár 2013 és 2014 közötti fejlesztésével pedig a korábbi ötezer helyett már 38 ezer kötet érhető el a polcokról.


Verssel fizettek -- Csongrádon a könyvtár kezdeményezteFEL

Több százan fizettek verssel Csongrádon a magyar költészet napján. A helyi könyvtár kezdeményezéséhez számos vállalkozás csatlakozott, akik hozzájuk tértek be, kedvezményt vagy ajándékot kaptak egy költeményért.
'Bizsergesd vérem, villanyozd minden idegszálam, eleget hervadtam a hosszú téli halálban. A béke fénye, a béke hangja, ünnepi illata ez. Az áldott anyaföldé, melyben az élet ébredez.' Napébresztő versmondással kezdődött a magyar költészet napja Csongrádon. A városban számos helyen pénz helyett ma verssel is lehetett fizetni egy-egy termékért, vagy kedvezményt kaptak a vásárlók.


Mesetáblagépet és saját alkalmazást mutatott be a BOOKR könyvesboltFEL

A BOOKR könyvesbolt egy egészen új megoldással fordul a gyerekek felé. Egy mesetáblegéppel készültek nekik, amelyen negyven mese olvasható, hallgatható és interaktív játékra is lehetőséget ad.
Interaktív módját választotta a BOOKR könyvesbolt, hogy a gyerekekkel megszerettesse az olvasás élményét. Horváth Dorka ötletgazda a csütörtöki sajtóeseményen elmondta, a BOOKR Kids mesetárában klasszikus és modern történetek kelnek életre olyan színészek előadásában, mint Básti Juli, Dörner György vagy Szacsvay László.
A Móra Kiadóval együtt az elérhető könyvek tárát tanárok, irodalmárok és gyerekek segítségével alakították ki, így megtalálhatók benne egyebek mellett a Pöttyös Panni-történetek, A kis herceg és Benedek Elek meséi is. A 3-11 éves korú gyerekeknek ajánlott könyvtárban Zelk Zoltán Három nyúl, Gerald Durrell Családom és egyéb állatfajták című regénye, Fekete István Vuk és Janikovszky Éva Kire ütött ez a gyerek? című műve is szerepel.


Könyvtárbusz-találkozó lesz PécsenFEL

A Csorba Győző Könyvtár Pécs önkormányzatával együttműködve, I. Pécsi Könyvtárbusz-találkozó címmel hagyományteremtő rendezvényt szervez. A Nemzeti Kulturális Alap által is támogatott program fővédnöke dr. Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériuma kultúráért felelős államtitkára.
A Csorba Győző Könyvtár Baranya megyében 283 településen végez mozgókönyvtári szolgáltatást, melyből 58 településen könyvtárbusszal látja el a hatályos kulturális törvény szerinti feladatát. A 2010-ben elindított első busz mellé 2014-ben állt szolgálatba az újabb könyvtárbusz. Mindkét jármű beszerzése az Európai Unió 100 százalékos támogatásával valósult meg a kistelepüléseken élő, hátrányos helyzetű lakosok könyvtári ellátása érdekében.
Horvátországból (Vinkovce), Ausztriából (Graz), Szlovéniából (Maribor, Muraszombat), Boszniából (Bihács), hazánkból pedig Nyíregyházáról és Miskolcról könyvtárbusszal együtt érkeznek a résztvevők.
A szervezők szándéka, hogy az Európa-szerte népszerű speciális szolgáltatások előnyeit minél többen megismerjék, ezért április 24-én 9.30-12.30-ig bárki számára szabadon megtekinthetőek, bejárhatóak lesznek a Tudásközpont parkolójában állomásozó járművek. Ezen a napon több iskolából érkeznek fiatalok, hogy játékos feladatok segítségével ismerhessék meg a buszokat és a szolgáltatást.


Nyomtatott dokumentumok hozzáférését teszteli a Klebelsberg KönyvtárFEL

A Szegedi Tudományegyetem könyvtára által készített online kérdőív a dokumentumok logisztikájára, elhelyezésére, kereshetőségére és a szieszta polc megítélésére kérdez rá, ahol friss, ismeretterjesztő, pihentető könyvek találhatók. A használók szövegesen is kifejthetik véleményüket ill. javaslatot is tehetnek. (MG)


Állásfoglalás a kommunikáció szakok megszüntetési tervérőlFEL

Az egyetemek, főiskolák kommunikáció és médiatudományi szakjai szerint minden érv mellettük szól...
'A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Corvinus Egyetem, az ELTE, az Eszterházy Károly Főiskola, a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció- és médiatudományt oktató tanszékei, a Médiakutató Alapítvány mélységes aggodalmukat fejezik ki az elmúlt napokban nyilvánosságra jutott minisztériumi tervezet miatt, mely 2016-tól -- más szakok mellett -- megszüntetné a kommunikáció- és médiatudomány alapszakot.
Nem vonjuk kétségbe a ma létező szakstruktúra felülvizsgálatának szükségességét, de úgy véljük, a döntést megfelelő szakmai előkészítésnek kell megelőznie. A Magyar Rektori Konferencia Bölcsészet- és Társadalomtudományi Bizottságának 2015. február 25-én tartott munkaértekezletén a Maruzsa Zoltán helyettes államtitkár által előterjesztett anyag csupán a minisztérium szakértőinek véleményére támaszkodik. Tisztában vagyunk azzal, hogy pillanatnyilag egyeztetési folyamat zajlik. Ám éppen ahhoz, hogy ez az egyeztetés szakmailag megalapozott, lehetőség szerint konszenzusos végeredményhez vezessen, szükségesnek tartjuk a minisztériumi tervezet legfontosabb belső szakmai fórumok számára való nyilvánosságra hozatalát, hogy azt egyebek mellett tárgyalhassa a felsőoktatás minőségbiztosítási szervezete, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság, illetve annak érintett szakbizottságai, valamint a hallgatói érdekképviseletek. ...'


Mesteri hajtogatott könyvek, olvasónktól -- foglalkozásokhoz is kelendő tudásFEL

Örömmel olvastam a KIT Hírlevélben az Újrahasznosított könyvek -- hajtogatva c. cikket link Ennek kapcsán jelzem, hogy már Magyarországon is foglalkoznak evvel az újrahasznosítási formával, de inkább művészetnek nevezném.
Jómagam 2 éve készítek ilyen hajtogatott könyveket, melyekből egy kis válogatás található a blogomon is. Amennyiben érdekli, figyelmébe ajánlom! Itt találhatók a képek: link
A könyvekből az őszi szombathelyi Kutatók Éjszakáján volt egy kisebb kiállítás is.
Üdvözlettel: Iványiné Nagy Kinga


Mondja el a kedvenc versét a Verskockánál!FEL

Az április 10-15. között megrendezett Budapesti Tavaszi Fesztivál és az április 11-i magyar költészet napja alkalmából egy Verskockát is felállítanak a szervezők a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár előtti téren.
A Verskocka lényege, hogy a nyitott 2,5x2,5 méteres kocka egyik hátterében lesz a csatolt molinó, fent pedig egy GoPro kamera, amibe bárki elmondhatja kedvenc versét a magyar költészet napja jegyében április 11-12-én 11 órától 17 óráig. A rendhagyó irodalmi közvélemény-kutatásból később videó készül.
Az akció a Posztolj verset az utcára! mozgalomhoz is csatlakozik: a Verskockát tele lehet majd tűzni versekkel.


Az olvasás fél egészség -- Könyvtári éjszaka a pécsi TudásközpontbanFEL

Ezen a napon éjfélig tart nyitva az egyetemi könyvtár. A hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a 2. szint tanulásra inspiráló csendjében készüljenek vizsgáikra, az olvasók éjfélig vehetik igénybe a könyvtári szolgáltatásokat.
Szakemberek szerint az olvasás nem csupán kellemes szabadidős tevékenység, sőt nem is csupán az agy pallérozása céljából javasolandó, hanem mindemellett még szellemi és fizikai frissességünket is nagymértékben képes javítani. Szakemberek kimutatták, hogy olvasás közben az agy számos területe aktivitásba lép, attól függően, hogy éppen miről olvasunk, ezáltal új idegpályák is kifejlődhetnek.
Az olvasás a mentális egészségünkre is jótékonyan hat, hiszen aki olvas, az soha nincs egyedül, emellett egy jó könyv segít ellazulni. Hat perc olvasás már több mint kétharmadával képes csökkenteni a stressz-szintet, vagyis hatásosabb a zenehallgatásnál vagy a sétálásnál is.
Ezeket a gondolatokat tartják szem előtt a szervezők a Tudásközpontban megrendezésre kerülő 3. Könyvtári éjszakán, melynek címe: 'Az olvasás fél egészség.'


Harminc éve a Budai Várban az OSZK (videóval)FEL

Az olvasóközönség számára harminc évvel ezelőtt, 1985. április 9-én délelőtt 9 órakor nyitotta meg kapuit az Országos Széchényi Könyvtár.
'A könyvtár előcsarnokában dr. Havasi Zoltán mb. főigazgató köszöntötte a beiratkozó pultnál az első olvasót, Keresztury Dezső akadémikust, az OSZK ny. főosztályvezetőjét. A megnyitás napján a posta alkalmi levelezőlapot bocsátott ki Széchényi Ferenc arcképével és a könyvtár épületének rajzával. Az árusítás helyén elsőnapos bélyegzés volt.'
-- Videó: link


Jelenségalapú oktatás Finn- és Észtországban -- információkutatássalFEL

Nagy port kavart a nemzetközi sajtóban az a némiképp téves hír, amelyet minden valószínűséggel a brit Independent riportja indított el (a KIT-ben ld.: link Érdemes ugyanakkor utánajárni, mi igaz az egész felhajtásból, és hogyan néz ki valójában a jelenségalapú oktatás.
Az iskolákban 2016 augusztusától többek között az általános kompetenciákra fognak fókuszálni, és a tantárgyak közötti átjárhatóságra helyezik a hangsúlyt.
A projektalapú tanítás három nagyobb szakaszból áll: megismerkedés, kutatás, döntéshozás. (...) A következő fázisban a diákok minikutatást végeznek, különböző problémákkal szembesülnek, amelyeket közösen kell megoldaniuk. Az első fázisban felvetett problémákat igyekeznek ekkor megoldani, különböző tudományterületek módszereinek együttes használatával. A kutató, felfedező tanulás során nagyon fontos, hogy a csoport tagjai összehangoltan tudjanak együttműködni, következtetéseket levonni. Természetesen itt is lényeges, hogy a tanár a diákok számára olyan tevékenységeket szervezzen, amelyek érdekesek az adott korosztály számára, és amelyekhez tudnak kapcsolódni.




Praktikus

Hogyan szerezhetjük meg álmaink szakkönyvtári állását?FEL

Bárki kerülhet abba a helyzetbe, hogy új állás után kell néznie, akár frissen végzett egyetemistáról, akár harcedzett, tapasztalt könyvtárosról legyen is szó.
Az egyetemi pozíciókat nagyfokú versengés jellemzi, nehéz bekerülni az egyetemi gárdába.
Több körben 'vizsgáznak' a jelentkezők, telefonbeszélgetés, majd személyes meghallgatás következik, és ezután választják csak ki a szerencsés jelöltet.
A következő tanácsokat ajánlatos megszívlelni azoknak, akik szeretnének egyetemi könyvtárban elhelyezkedni.
A beküldendő önéletrajzot bármelyen munkára jelentkezés alkalmával érdemes átformálni, hogy az adott igényeknek minél jobban megfeleljen. A kísérőlevél fontos adatokat tartalmazzon, de különbözzön az önéletrajztól. Érdemes olyan adatokat felvonultatni, mellyel a jelentkező felkeltheti a bizottság figyelmét.
Ha elérkezik az interjú napja, készüljünk fel alaposan. Tudjunk meg mindent a könyvtárról, az egyetem céljairól, tanulmányozzuk a website-ot.
Ha ránk esett a bizottság választása, már örülhetünk, mert végre ott dolgozhatunk, ahol igazán szeretnénk. Eljöhet az ideje annak is, hogy beszéljünk a fizetésről. Nem kell rögtön igent mondani az első ajánlatra, gondolkozzunk el alaposan, és bátran tegyünk fel kérdéseket.
Ha elkezdünk dolgozni, szánjunk időt a továbbképzésre is. Keressünk olyan lehetőségeket, melyekkel nemcsak szinten tarthatjuk, hanem fejleszthetjük is a már meglévő tudásunkat. (ref.: NM)




Analógiák

Átmegy-e könyvtári portáljuk a mobilteszten?FEL

Április 21-én érkezik a Google új mobil algoritmusa. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a hazai portálok, céges oldalak és állami intézmények mennyire készültek fel a változásokra. Kétszáz weboldal elemzése következik.
Közel kétszáz weboldal esetében ellenőriztük, hogy megfelel-e a Google mobilbarát jelzőjének. A 100 legnagyobb hazai weboldalt, az 50 legnagyobb hazai céget és márkát, valamint állami portálokat és a pártok weboldalait ellenőriztük. Bukott a NAV, a Tesco, a fidesz.hu és a Teva is.
A Google egy ingyenes tesztelőeszközt is publikált link amelyen bárki ellenőrizheti weboldalát.
-- A KIT Hírlevél sajnos nem mobilbarát. A szükséges fejlesztést már beütemeztük. (MG)




Kisszínes

Okosabbak lettünk az internettel, vagy csak úgy gondoljuk?FEL

Az Internetet használva úgy érezhetjük, hogy mindenhatóak vagyunk, képesnek tartjuk magunkat mindenre, mert bármilyen kérdést teszünk fel, azonnal megérkezik a válasz.
De elérkezik az a pillanat, mikor már azt gondolhatjuk, hogy mivel mindenre tudjuk a választ, többet érünk másoknál, ezzel is túlságosan felértékelve magunkat.
Mathew Fischer, doktorandusz szerint azt gondoljuk, hogy az információ eltárolódik az agyunkban, de nem ez a teljes igazság.
Több száz emberrel végzett felmérésében egyszerűnek tűnő kérdéseket tett fel, ám csak a csoport egyik felének engedte meg az internetet-használatot. Ők a tudásukat többnek gondolták, mint az internetet igénybe nem vevők.
Fischer szerint minél inkább az internetre hagyatkozunk, annál nehezebb meghúzni a határt a valódi tudás és az internetes használat során szerzett képzeletbeli tudás között.
A könyvekből szerzett ismeret, vagy a mások által kinyilatkoztatott tézisek, kijelentések, a kérdéseinkre adott válaszok valódi tudást hordoznak magukkal.
Az internethasználat során nem szembesülünk a saját korlátainkkal, mert a választ azonnal megkapjuk, és készpénznek vesszük a saját, valóságban limitált tudásunkat. (ref.: NM)
-- Bebizonyították: a Google nem tesz okosabbá -- A diákok csak beképzeltebbek lettek a teszten (Vigyázó)


Lenyűgöző modellképek a magyar történelem fontos épületeirőlFEL

Biztos emlékeztek rá, hogy nem is olyan rég pár lelkes fiatal készített egy térhatású animációs filmet Mátyás király váráról. Még egyetemista korukban kezdtek hozzá, aztán mikor elkészültek vele, megnyitották a Várban a 3D Past mozit, ahol bárki megnézheti.
Azóta eltelt két év, ami épp elég volt Varga Rolandéknak ahhoz, hogy egy újabb filmet készítsenek. Ezzel már kicsit elszakadtak a budai vártól, és néhány kiragadott jeleneten keresztül a teljes magyar történelemből szeretnének ízelítőt adni vele.


Könyvtárakból lakások?FEL

Címkék: USA | épület (könyvtár) |

New Yorkban a befektetők egyre nehezebben találnak építkezésre alkalmas területet. Sok könyvtár, mely pénzügyi gondokkal küszködik, viszont nem tudja fenntartani és felújítani az egyre inkább leamortizálódó épületeket.
Erre találtak ki egy sokak által remeknek, mások által viszont borzalmasnak tűntő ötletet.
Milwauke-ban két könyvtárat alakítottak át apartmanokká. Amíg a jelentősen kibővült, megújult könyvtár a földszinten tovább működik, addig az emeleten új lakók vehetik birtokba az épületet.
Az ötletet egyre többen látják megvalósíthatónak. Washingtonban, Brooklynban újabb tervezőirodákat kerestek meg hasonló feladattal, a következő képeken láthatjuk a kivitelezendő terveket. (ref.: NM)

Hírforrás: PSFK
2015. április 15.

Fizetős lesz reklám nélkül a YouTubeFEL

Még az idén bemutatja a Google a Youtube fizetős verzióját, amin nem lesznek reklámok - értesült a Bloomberg. Az ebből származó bevételt a terv szerint megosztják majd a youtube-os videók készítőivel. Az új szolgáltatást 2015 vége felé akarják bevezetni.
A hírről abból a levélből értesült a Bloomberg, amit a Youtube-tartalmakat gyártó felhasználóknak küldött ki a Google. "Az új, fizetős szolgáltatással egy olyan bevételi forrást teremtünk, ami kiegészíti a gyorsan növekedő reklámbevételeinket" - olvasható a levélben. A havi előfizetés áráról egyelőre nem esett szó.
A havi egymilliárd megtekintést generáló Youtube tulajdonosa, a Google tavaly novemberben már beindított egy fizetős szolgáltatást zenei tartalmakra, az újabb előfizetéses szolgáltatással pedig valószínűleg a múlt héten debütált HBO Now-val (a tévécsatorna webes kiadásával) akarja felvenni a versenyt.


Egy dologra lett volna jó a tankönyvipar államosítása, de azt most megszüntetikFEL

2015/2016 tankönyvrendelésben a korábbiakhoz képest a következő változások lesznek: (...) iskolai szintű lesz a szállítás, nem lesznek előre elkészített tanulói csomagok, (...). Ezt csak úgy mellékesen jegyzi meg a többi változás között az iskoláknak küldött múlt heti levelében a Könyvtárellátó Nonprofit Kft., a Kello, a magyar közoktatás államosításának egyik szimbolikus intézménye. Ez az egy sor gyakorlatilag azt jelenti, hogy két év után újra az iskoláknak kell összeállítaniuk a tankönyvcsomagokat, miközben a Kellót elvileg pont azért is hozta helyzetbe a kormány, hogy levegye az ilyen terheket a sulikról, és minden profibban menjen, mint addig.
A tankönyvpiac államosítását 2013-ban dobta fel a kormány. Akkor, év végén mondta Hoffmann Rózsa ezzel kapcsolatban a saját és a magyar állam működésének lényegét tökéletesen összefoglaló mondatot, mely szerint 'a kevesebb választék az olcsóbbságot is eredményez.' Arról is beszélt a bevezetéskor, hogy 'a Könyvtárellátó (?) országosan egységes, áttekinthető, tanulói szintű tankönyvellátást hoz létre, amely egy magasabb minőségű szolgáltatás keretében az iskolák és a szülők számára számos előnnyel jár.'




Információforrások

Így utazd körbe a Földet a lehető legolcsóbbanFEL

Ha egzotikus, távoli helyekre szeretnénk eljutni, rengeteget kell spórolnunk. A repülőjegyet olcsóbbá tehetjük, ha okosan foglalunk, azonban még mindig tengernyi kiadás vár ránk: például a biztosítás, a szállás, és valamit ennünk is kell. Szerencsére ez utóbbi kettő költségeinek csökkentésén is ügyeskedhetünk, mutatjuk, hogyan!
A világ számos pontjára eljuthatsz, ha sikerül összespórolnod a repülőjegyet oda és vissza. Hiszen a szállás és az ellátás sok esetben ingyen van, vagyis nem teljesen, meg kell dolgoznod valahogy érte. Persze egyik lehetőség sincs teljesen ingyen. Kell indulótőke, hiszen a kiutazást neked kell állni, és biztos lesznek helyi kiadásaid is. De a Budgettravel.com trükkjeivel jócskán lecsökkentheted utazási kiadásaidat. ...


A világ vallási térképe -- infografikaFEL





Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 18.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
3200 fő

Olvasói létszám:
kb. 3500 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás körött megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa

www.gmconsulting.hu