[NYOMTATÁS]

 

K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom (2007/6., febr. 7.)


Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok



TARTALOM
- Takarékosság miatti korlátozások a British Library-ban
- Északi könyvtárak 10.
- Az OPAC-ok ideje jelenlegi formájukban lejárt
- Nemzedékek nőttek fel a vetített meséken
- Könyvfüllentések -- az olvasottságról
- Petíció az elérhető tudományért
- A tudományos újdonságok forrása az internet
- Kutatói kihívások a kommunikáció -- és médiakutatásban
- Információbróker-képzés márciustól
- Moodle a gimnáziumban -- e-learning
- Új média... -- és hatása a könyvtárra
- A YouTube és a Wikipédia az év márkái közt
- Megújult az [origo] -- gondolatok az elektronikus imázsról
- Churchill és a borkultúra a bibliotékában
- A teljes használói költség kommunikálása
- Saját márkája lesz a román informatikusoknak
- A román IT-iparág rohamos fejlődése a kalózprogramoknak köszönhető
- Gépi kölcsönzés Tamásiban a dolgozók és az olvasók érdekében
- readme.cc -- Virtuális könyvtár
- Ügyfélszerzés és -megtartás költsége
- A szolgáltatásfejlesztés sikerének feltételei
- Emberierőfforás-gazdálkodás: előtérben a szervezeti hetékonyság
- Idén tetőzik a blog-láz
- Csoportmunka + Web 2.0
- Messenger, Skype, DC++: a netezők kedvenc programjai
- Digitalizált Plohn-képek
- Temetik a floppylemezt a britek -- magyar fejlesztés volt

EGY ÉVE KÖZÖLTÜK
- Könyvtárak állami 'EU-információs' támogatása
- Piacra kerül az Élet és Tudomány

KISSZÍNES
- Ünnepelje szkeptikusokkal a Darwin-napot!
- Rendkívüli vásár a kőszegi könyvtárban
- Készül az első wiki-regény
- 'Penge, az egyetlen magyar könyvtárcica'
- A megélhetéstől az öröklétig -- meg lehet-e élni szépírásból?

INFORMÁCIÓFORRÁSOK
- Interneten is hozzáférhetők a munkaerőpiaci felmérés adatai
- Újra torkosaké a csütörtök -- itt az étteremlista
- PR Guruk.com -- szakmai blog indult a pr-ről



E lapszám szerkesztője: Kovács-Ördög Éva

A hírlevél változatlan formában szabadon terjeszthető. Adja tovább
kollégáinak, ismerőseinek! A megrendelési és lemondási információ a hírlevél
végén található. A hírlevélben a hosszabb linkek eltörhetnek; ezek csak
kimásolás és egybetoldás után, a böngészőbe bemásolva használhatók.
Kereshető KIT-archívum: http://www.gmconsulting.hu/inf/kit/index.html




Takarékosság miatti korlátozások a British Library-ban

Komoly spórolásba kezd a legnagyobb angol könyvtár: a kormányzat takarékossági
refomjai miatt mostantól korlátozni fogják a könyvtár ingyenességét és
nyitvatartását. A legtöbb brit megdöbbenéssel fogadta a bejelentést. Hamarosan
megszűnhet a legnagyobb angol közkönyvtár ingyenessége, mivel a kormányzat a 100
millió fontos (40 milliárd forintos) évi költségvetés 7 százalékának
megtakarítását írta elő. A könyvtár történetében nem ez az első ilyen lépés:
2001 óta már 40 millió fontot spóroltak meg, és a könyvtárakban dolgozók számát
is 15 százalékkal csökkentették. A kulturális minisztérium azonban további
megtakarításokat szorgalmaz, mondván: 1997 óta hatalmas kormányzati
beruházásokra került sor a kulturális szektorban, és ez jelenlegi formájában nem
folytatódhat tovább. - F: febr. 2.,
http://www.mult-kor.hu/nyomtatas.php?article=16330



Északi könyvtárak 10. - Online zenei kölcsönzés -- közkönyvtárban

Kölcsönözz és hallgass zenét -- könnyű és legális úton. Ez a mottója, annak a
szolgáltatásnak, melyet dán közkönyvtárak nyújtanak az interneten keresztül. A
projekt 2004-ben indult konzorciumi formában, a Phonofile szövetség és hat
jelentősebb dániai közkönyvtár, az Aarhusi Állami és Egyetemi Könyvtár, valamint
a Dán Könyvtári Hatóság kezdeményezésére. A Phonophile összefogja a dán zenei
szféra összes szereplőjét (zeneszerzők, előadók, előadóhelyek és terjesztők).
Közös választ kerestek az egyre romló cd-eladások támasztotta kihívás
kezelésére. Ez találkozott össze a könyvtárak zenei szolgáltatási törekvéseivel.
A cél egy olyan szolgáltatás kialakítása lett, mely legális úton tesz a netről
letölthetővé zenei anyagot, a jogtulajdonosok igényeit figyelembe véve. Az
Aarhusi Állami és Egyetemi könyvtár digitalizált zenei kötelespéldány anyagára
támaszkodva alakították ki a műszaki hátteret. A szolgáltatást összekapcsolták a
közkönyvtárak változatos olvasói regisztrációs rendszereivel. Minisztériumi
pénzügyi támogatással minden érdekelt számára megfelelő online kölcsönzést
indítottak be.
A kölcsönözhető anyag döntő része a dán patriotikum (benne az összes 1982-től
megjelent zenei CD felvétellel). A nemzetközi komoly- és könnyűzenei zenei
anyagok hozzáadásával (a multi kiadók bevonásával egyedi tárgyalások révén) mára
300 ezer tételt szolgáltatnak.
Másik zenei szolgáltatás a nyomtatott (főként jazz és klasszikus) zenei anyag
szolgáltatása. A Microsoft DRM technológiájával védett felvételek meghatározott
számban kölcsönözhetőek (tölthetőek) le 7 napra. A résztvevő könyvtárak állítják
be a kvótákat. Ez könnyen ellenőrizhető, belépésnél ugyanis ki kell választani
azt az intézményt, ahová a felhasználó beiratkozott, így saját ottani
felhasználónevével és jelszavával lép be a rendszerbe. A kölcsönzött zeneszámok
Windows Media Playerrel, illetve a DRM technológiát támogató hordozható
eszközökön hallgathatók meg. A felvételek jó részét meg is lehet vásárolni,
linkek vezetnek el a megfelelő zeneboltokhoz. A technológia azt is lehetővé
teszi, hogy kölcsönzés / vásárlás előtt stream adatfolyammal (mintha rádiót
hallgatnánk a neten) ízelítőt kaphatunk az összes zeneszámból.
A kezdeti instabil technikai háttér, s a választék szűkössége miatt eleinte nem
vették annyian igénybe a szolgáltatást mint amire számítottak. Az online
zeneipar felvirágzásával, s a szolgáltatás fejlődésével (új felhasználói felület
2006-os bevezetése a növekvő választékkal együtt) azonban kirobbanó
sikertörténet következett. Ma már naponta mintegy 2000 kölcsönzést
regisztrálnak. A hordozható eszközökre való másolás megteremtése, s az országos
marketingkampány tovább pörgetheti fel majd e számot.
A közkönyvtáraknak hangsúlyos feladata a zenei választék biztosítása
felhasználóik számára. Ezt a dán könyvtári tradícióból adódó ingyenes
kölcsönzési modellben (a felhasználók helyi adójukkal járulnak hozzá a
könyvtárak költségeihez) a magas licenszdíjakat figyelembe véve konzorciumi
közös finanszírozással érhetik el -- saját olvasóik számára. A dán közigazgatási
reform, a nagyobb kistérségek, anyagilag erősebb lábakon álló helyhatóságok
létrejötte azonban várhatóan lehetővé teszi a mai felhasználási területi lyukak
teljes befedését. (Jonna Holmgaard Jansen cikke nyomán a sorozatban idézett
tanulmánykötetből) (Németh Márton)



Az OPAC-ok ideje jelenlegi formájukban lejárt

-- olvashatjuk a Könyvtári Figyelő 2006/4. számában Dippold Péter írásában
(Merre tovább, katalógus). A szerző szemléletváltást sürget. A katalogizálás
jelen gyakorlata ugyanis nagyon költséges, emellett helyi igényekre
összpontosít, a katalógusok használata túl bonyolult, keresőfelületük döntően
korszerűtlen. Nem csoda tehát, hogy a használók a webet, és annak felületét
kedvelik.
A cikk a long tail jelenséget veszi alapul: 'a virtuális kereskedések
bevételeinek jó részét nem a nagy tömegben terjesztett, de korlátozott féleségű
népszerű árucikkek (pl. sikerfilmek, bestsellerek, slágerek) adják, hanem az
egyszerre kevesebb ember érdeklődésre számot tartó, ugyanakkor az aktuális
divatos cikkeknél sokkal többféle egységek eladása.' Ezt a sok, de egyenként kis
forgalmat generáló egységek halmazát nevezik long tail-nek -- fordítsuk a
képzeletbeli diagram elnyúló szakaszának. Felettébb biztató, hogy a szerző az
elnyúló szakasz modelljét a könyvtárak számára is relevánsnak tekinti. Ugyanis a
könyvtár -- elvileg -- megint optimális helyzetben lehet. Ha tud élni még
meglévő pozíciójával. A cikk idézi az OCLC elnökhelyettesét is, miszerint a
könyvtári katalógusban sem elegendő csak megjeleníteni, hanem hozzáférhetővé is
kell tenni a dokumentumokat (vö.: Google Scholar, Amazon.com). Hozzáteszem: az
internethez szokott mai fiatalnak kifejezetten bosszantó, ha a
katalógus-képernyőn keresztül nem jut el a dokumentumhoz (tehát rendszeresen
bosszankodik). Az OPAC-ok ideje jelenlegi formájukban tehát lejárt. Menteni
persze érdemes még a menthetőt. A szerző javallata: átjárható és közös
katalógusok, a költség--haszon szempont alkalmazása, együttműködés a
könyvszakmában, és mindenekelőtt: szemléletváltás. 'A katalogizálás jövője attól
függ, hogy hivatásból ipari tevékenységgé válik-e' -- idézi Alan Danskint, a
British Library vezető munkatársát. (ism.: MG)



Nemzedékek nőttek fel a vetített meséken

Az elmúlt ötven év során hatezernél is több diafilm-cím gyűlt össze a Széchényi
Könyvtár Mikrofilm- és Fényképtárában. A gyűjteményben őrzött celluloidtekercsek
száma ennél is jóval magasabb. Bármilyen hihetetlen, ezt a műfajt sem az
internet, sem a DVD, sem a televízió nem tudta teljesen kiszorítani. Régi és új
meséket a mai napig készítenek. Ezek a darabok már csak azért sem avulnak el,
mert az egytől egyig értékes mesékhez, irodalmi szövegekhez a legnevesebb
grafikusok, festők is rajzolták a mesefigurákat. E mesterek keze munkáját is
csodálhatták régebbi korok gyermekei, akiknek ma már az unokái is ezeken a
meséken nőnek fel. - F: jan. 22.,
http://www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=860893



Könyvfüllentések -- az olvasottságról

Egy angol felmérés szerint meglehetősen sok ember állít valótlant, ha igennel
felel, mikor rákérdeznek olvasottságára egy-egy könyv esetében. Az adatok
szerint a megkérdezettek 33%-a azért hazudott, hogy olvasottnak tűnjön, 40%
pedig azért, hogy egy beszélgetésbe bekapcsolódhasson. Sokan azért választják
ezt a módszert, hogy lenyűgözzék az ellenkező nem kiszemelt tagjait, míg mások a
munkahelyükön szeretnének jó színben feltűnni főnökük, esetleg beosztottaik
előtt. A felmérésből az is kiderült, hogy a legkevesebbet e tekintetben a 19 és
21 év közöttiek lódítanak: ők elmondják, ha valamit nem olvastak. Vajon egy
hasonló magyar felmérés milyen eredményeket hozna? - F: febr. 1.,
http://www.litera.hu/object.03ef447d-cc80-47e5-ac0c-75e320a12c1f.ivy



Petíció az elérhető tudományért

Világszerte már több mint 14 000 tudós írta alá azt a petíciót, amelyben az
európai tudományos publikációk díjmentes elérhetőségét támogatják. A tudás csak
félsiker -- talán így lehetne legrövidebben összefoglalni a 2003 októberében
aláírt Berlini Nyilatkozat lényegét. Eszerint szinte hiábavaló az emberiség
által felhalmozott tudásanyag, ha azt nem tudjuk megfelelő csatornákon
közvetíteni a társadalom minden érdeklődő rétege, és persze elsősorban a
tudományos szakma felé.
2006 januárjában a kibővült Európai Közösség tanulmányt készíttetett a
tudományos publikációk gazdasági és technológiai fejlődésének lehetőségeiről. A
tanulmány elkészítésében közvetve vagy közvetlen módon a tudományos élet számos
szereplője vett részt, többek között kutatók, könyvkiadók, valamint könyvtárak
és alapítványok képviselői. A szöveg kimondja, hogy az Európai Kutatási Térség
(European Research Area) megfelelő működéséhez, fejlesztéséhez elengedhetetlen a
kutatási eredmények terjesztése, valamint a szabad elérés biztosítása. - F: jan.
31.,
http://www.mta.hu/index.php?id=634&no_cache=1&backPid=390&tt_news=3587&cHash=939b91f5fc



A tudományos újdonságok forrása az internet

Az internet egyre fontosabb szerepet játszik a tudományos eredmények
publikálásában. A Pew Internet and American Life Project friss kutatása szerint
az amerikaiak ötöde elsődlegesen az internetről tájékozódik a tudományos
eredmények felől. Bár összességében még mindig többségben vannak azok, akik a
televízióból tájékozódnak, jelzésértékű, hogy azoknál a kérdezetteknél, akik
rendelkeznek otthonukban szélessávú kapcsolattal, ugyanannyian informálódnak az
internetről, mint ahányan a televízióból. F: jan. 26.,
http://www.ittk.hu/infinit/2007/0126/indexhf1.html



Kutatói kihívások a kommunikáció- és médiakutatásban

A kommunikációs és médiafogyasztást vizsgáló tudományos munkák és piackutatások
egybehangzó vélekedése szerint egyre több időt fordítunk (olnine) kommunikációra
és médiára. Időnk viszont nincs több, így egyre több tevékenységünket végezzük
szimultán, mindezek következtében az egyes tevékenységekre fordított összes idő
(szubjektív megítélés szerint) akár napi 43 óra is lehet. Az elmúlt években a
fejlett országok médiatérképe jelentős átalakuláson ment keresztül: minden
klasszikus piaci mérőszám szerint egyre inkább teret nyernek az ún. új
médiaszolgáltatások. A digitalizáció ennek a folyamatnak a technológiai
feltételét jelenti, de ma már nyilvánvaló, hogy itt messze nem csak a műszaki
újdonságok éppen aktuális divathullámáról van szó. A ?hagyományos? média által
nyújtott szolgáltatások (írott szöveg, hang- és videoátvitel), valamint a
klasszikus kommunikációs formák (levelezés, beszélgetés) egyre inkább
infokommunikációs eszközök segítségével, hálózatokon zajlanak. F: jan. 26.,
http://www.ittk.hu/infinit/2007/0126/indextudtech1.html
-- Az ilyen jellegű kutatások eredményei fontosak és hasznosíthatók lehetnek a
könyvtárosok számára is. (KÖÉ)



************************************************************
Információbróker-képzés márciustól -- a profi térítéses
információszolgáltatásért

'Miért mondhatjuk, hogy információbrókerként is dolgozhatnak a könyvtárosok?
Milyen szerepet tölthet be a piacgazdaságban az információbróker? Milyen
eszközök állnak rendelkezésére az információk felkutatásához, hogyan, kinek és
mennyiért adhatóak el az általa készített, személyre szabott információs
termékek és szolgáltatások? Pr és marketing az információbróker szolgálatában?
Ismeri Ön saját tudásának piaci helyzetét és értékét?'
-- A könyvtáros mint információbróker -- térítéses információszolgáltatás a
könyvtárakban címmel a Magyar Információbrókerek Egyesülete akkreditált
továbbképzési programot indít közgyűjteményekben, információszolgáltató
szervezeteknél, információs központokban dolgozó szakemberek részére.
Követelmények: alapfokú angol nyelvtudás, felhasználói szintű számítógépes
ismeretek. Időtartam: 120 óra (12 hét, heti 10 óra, péntek délután és szombat
délelőtt). Kezdés: 2007. március 23. Jelentkezési határidő: 2007. február 23.
Jelentkezni lehet: e-mailben: tanfolyam@mibe.info. További információ:
http://www.mibe.info/index.php?akt_menu=65
*************************************************************



Moodle a gimnáziumban -- e-learning

Beszélgetésrészlet Bánhegyesi Zoltánnal, a Moodle oktatási keretrendszer
bevezetéséhez kapcsolódó tanulságokról: 'De milyen jellegzetességek miatt
válhatott népszerűvé az e-learningnek ez a formája a gyerekek között? Elsőként
azt említhetjük meg, hogy kétségtelenül újdonságot, és ezzel változatosságot
jelentett. A másik előnye a versenyszellem felébresztése: a diák állandó és
azonnali visszacsatolást kap, miközben a hagyományos órák esetében többnyire
önmagában a csoport létszáma megakadályozza a tanárt abban, hogy folyamatosan
mindenkire figyelni tudjon. Gondoljunk csak a Honfoglaló játék népszerűségére: a
jelek szerint a játékos forma az ismeretszerzés leghatékonyabb útja. További
könnyebbség, hogy a diák, amennyiben szükséges, otthon újra előveheti az
anyagot, amely az egyéni tanulásra mindenképpen jobban optimalizált, mint akár a
legjobb tankönyv -- ráadásul a diák maga is érzékelheti, melyik részeket tudja
jobban, és melyeket kevésbé.' - F. jan. 26.,
http://www.ittk.hu/infinit/2007/0126/index.html



Új média... -- és hatása a könyvtárra

'Tényleg, mit bizonyít a YouTube? Mondhatnánk azt is, hogy semmit, mert egy
példa nem bizonyíték semmire, mint ahogy egy fecske sem csinál globális
felmelegedést. De ne intézzük el ennyivel, mert a kérdés jó és érdekes, és a
maga műfajában a YouTube sincs egyedül. Tényleg, mit is bizonyít a YouTube?
Talán azt, hogy...' - F: febr. 3.,
http://www.kfki.com/hu/blog.php?blogId=765%23906c3e91&year=&month=
-- Az információ forrásai, csatornái és felhasználói folyamatai egyaránt
demokratizálódnak. Egyre kevésbé tartják magukat az autoratív szervezetek. A
használók által fontosnak tartott információ forrásai közül egyre kisebb
hányadot biztosítanak az exkluzív szervezetek, például könyvtárak. A hozzáférést
ugyanis bárki számára adott. Szolgáltatói elmozdulás a tudatosan értéknövelt
szolgáltatások fejlesztése irányába lehetséges. (MG)



A YouTube és a Wikipédia az év márkái közt

A Google ismét megelőzte az Apple-t a világ 'legmenőbb' márkáinak versenyében;
az első ötben debütált a YouTube és a Wikipedia a brandchannel.com online
magazin éves értékelésében, amely időnként ellentmondásos eredményt hoz:
2004-ben például az első ötbe került az Al Jazeera arab hírtelevízió is.
Idén 3625 szakmabeli és egyetemi hallgató válaszolt arra a kérdésre, hogy melyik
márkának volt a legnagyobb hatása 2006-ban. A regionálisan is terjeszkedő és
egyre újabb szolgáltatásokat -- hirdetés, levelezés, blog-írás -- kínáló
internetes kereső immár második esztendeje szerezte meg az első helyet, idén
ismét az Apple Inc előtt.
Meglepőbb, hogy a videómegosztó YouTube, melyet októberben éppen a Google
vásárolt meg, értékelésének első esztendejében a harmadik helyre futott be;
negyedik a Wikipedia online enciklopédia lett, maga mögé utasítva a Starbucks
Corp. kávéház láncot. 'Az újoncok sikere annak az irányzatnak a jele, hogy
mennyire nő a felhasználó-központú netes tartalmakra épülő online márkák hatása'
-- jegyezte meg a 'verseny' egyik szerkesztője. F: jan. 26.,
http://www.origo.hu/techbazis/internet/20070126ayoutube.html
-- Íme egy újabb megerősítés a modernizáció útján haladó könyvtárak felé: az
olvasók a netes, elektronikus "zsinórokon" keresztül csábulhatnak be leginkább a
könyvtárba, akár a weblapon keresztül is. Gondolok itt a közös tartalomépítésre
a blogokra, fórumokra, a gördülékenyebb kapcsolattartásra, mint SMS-re,
messengerre, Skype-ra. (KÖÉ)



Megújult az [origo] -- gondolatok az elektronikus imázsról

Vadonatúj, áttekinthető külsővel és tematikával várja olvasóit január 19-étől az
[origo]. Magyarország leglátogatottabb portálja 8 év után az olvasói igényeket
és szokásokat a lehető legjobban kiszolgálva, megszokott visszafogott stílusát
megtartva új, letisztultabb külalakkal jelent meg. A megújulás a hirdetési
felületeket is érintette: az oldalon videóhirdetésre is alkalmas dobozbannerek
jelentek meg, miközben lecsökkent a zavaró popup-ok száma. - F: Prím Online,
febr. 2., http://hirek.prim.hu/cikk/57252/
-- Az arculatváltásban a szervezet célja a folyamatosság biztosítása (ennek
hiányában elbizonytalanodik az ügyfél), másrészt a megújulás (mely nélkül ósdivá
válik a szervezeti imázs, elfordulnak a használók). Úgy tűnik, hogy az
információs szolgáltatók esetében a három évenkénti váltás állt be. Ez
közszolgálati területeken inkább négyéves ciklusokhoz kötődik (vö.
kormányváltások). A hazai könyvtárak internetes megjelenése ennél hosszabb
periódusok szerint alakul, így könnyebben tartják fenn az avíttas imázst.
Emellett az sem szerencsés, ha az új vizuális elemeket hozó szolgáltatások és a
régiek nem egyezkednek, mely által zavaros lesz az összkép. Máshol sikerül
megteremteni az összhangot. Tessék mustrálni: http://www.oszk.hu/index_hu.htm ,
http://bibliohr.topnet.ro/ , http://www.bl.uk/ , http://www.kjmk.hu ,
http://www.theeuropeanlibrary.org/portal/index.html , http://www.obdeventer.nl/ . (MG)



Churchill és a borkultúra a bibliotékában

Sokan nem tudják, hogy az egri főiskola könyvtára tudományos szakkönyvtár, s
1997 óta nyilvános. Meglelhető benne az egyik Churchill-gyűjtemény is. Kis
túlzással mondható, hogy aki az Eszterházy Károly Főiskola (EKF) főépületébe, a
Líceumba betéved, az az intézmény könyvtárába érkezik. A patinás épületben a
hivatalos könyvtári részeken kívül is minden a minél gyorsabb információhoz
jutást szolgálja. Laptopjával -- wifi-n keresztül -- bárki azonnal elérheti az
internetet. Akinek nincs ilyen a birtokában, az a megannyi, folyosókra
kihelyezett számítógép valamelyikének segítségével teheti ugyanezt. Dr. Kis-Tóth
Lajos, az EKF általános és fejlesztési rektorhelyettese elmondta, hogy az egri
főiskola az egyetemek mellett egyetlen főiskolaként képes volt regionális
tudásközpontot építeni. -- Az élelmiszer-biztonság, élelmiszer-nyomonkövetés
kutatásában mintegy egymilliárdos projektnek a részesei vagyunk -- fogalmazott a
rektorhelyettes. - F: jan. 1.,
http://www.hevesmegyeihirlap.hu/index.php?apps=cikk&d=2007-02-01&r=251&c=575342



A teljes használói költség kommunikálása

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) azt javasolja, hogy a gazdasági
reklámtevékenységről szóló törvény módosításába kerüljön be, tilos közzétenni
olyan reklámot, amely nem tartalmazza az áru vagy szolgáltatás igénybevételével
kapcsolatban felmerülő valamennyi költséget. - F: jan. 25.,
http://mfor.hu/cikk.php?article=33108
-- Noha az OFE-javaslat és a törvény nem a könyvtárakra vonatkozik, érdemes
átgondolni a könyvtári szolgáltatások igénybevételének teljes költségét. A
hagyományos szolgáltató-szempontú marketing-szemlélet P (price) azaz ár
összetevője helyett ugyanis már vagy tíz éve a C (cost) azaz az ügyfél kiadása
oldala került a fókuszba. Nos, az olvasó költsége lehet a könyvtári szolgáltatás
esetében a könyvtári szolgáltatás rendszerének megismerése (katalógus, raktári
rend, a könyvtári szakkifejezések), a könyvtárhoz való fizikai el- és hazajutás,
a küszöbfélelem legyőzése, a különféle és eltérő szintű OPAC-ok működésének
elsajátítása, a keresések finomítása és megismétlése, megbirkózás a könyvtári
eligazító-rendszerekkel, várakozás a szolgáltatás elvégzésére, díjak befizetése,
szótértés a könyvtárossal stb. Nyilván ezek nem mindegyike jelentkezik minden
esetben, de ezek elismerése számbavétele segítheti a könyvtárost, hogy ezek
számának és mértékének lehetőségén kezdjen gondolkodni. Ugyanis az olvasó /
használó ezek alapján is dönt a könyvtári vagy alternatív szolgáltatás
igénybevétele mellett / ellen. (MG)



Saját márkája lesz a román informatikusoknak

A tavalyi év során Románia mintegy másfél milliárd lej (450 millió euró)
értékben exportált IT-termékeket és szolgáltatásokat, ami 46 százalékos
növekedést jelent a 2005-ös évhez képest - nyilatkozta az RMDSZ által delegált
romániai kereskedelmi miniszter, Winkler Gyula. 'A napokban bemutattuk a
nagyközönségnek az általunk kidolgozott, és a román IT-termékeket a külföldi
piacokon egyértelműen beazonosító brandet, a Romania IT-t, amely egy logóból és
egy szlogenből áll. Ez utóbbi a piaci orientációnak megfelelően angolul
született meg (Creative talent. Technical excellence -- Kreatív tehetség.
Műszaki nagyszerűség)' -- magyarázta Nagy Zsolt az újságíróknak. - F: jan. 26.,
http://mfor.hu/cikk.php?article=33170



A román IT-iparág rohamos fejlődése a kalózprogramoknak köszönhető

Traian Basescu, Románia elnöke Bill Gates országukban való látogatásakor
kijelentette, hogy a román IT-iparág leginkább a kalózszoftverek gyors
terjedésének köszönheti azt a látványos fejlődést, amin az elmúlt években
keresztülment. 'Az illegális másolatok révén a mi tehetséges fiataljainknak
lehetőségük nyílt betekintést nyerni a számítógépek és a szoftverek világába, s
úgy látom, hogy az IT-iparág rohamos fejlődése is ezen kalózprogramoknak
köszönhető' -- nyilatkozta Traian Basescu. Bill Gates megilletődve fogadta az
államfő szavait, azonban nem volt hajlandó kommentálni az elhangzottakat. - F:
febr. 5., Prím Online, http://hirek.prim.hu/cikk/57297/



Gépi kölcsönzés Tamásiban a dolgozók és az olvasók érdekében

Januártól működik a gépi kölcsönzés a Könnyü László Városi Könyvtárban. A
számítógépes rendszer megkönnyíti a könyvtárosok munkáját. Jobban nyomon tudják
követni, mikor jár le a kötetet kölcsönzési ideje, és előjegyzést tudnak
felvenni a legnépszerűbb művekre. Az adatbázis segítségével azonnal választ
kapnak, hogy kinél milyen könyvek vannak, késés esetén mennyi a késedelmi díj. A
program arra is képes, hogy felszólítást küld a hátralékosoknak, vagy értesíti
azokat, akik egy bizonyos kötetre várnak. Ezzel az olvasók is magasabb szintű
szolgáltatást tudnak igénybe venni a bibliotékában. - F: febr. 2.,
http://www.tolnainepujsag.hu/index.php?apps=cikk&d=2007-02-02&r=1005&c=575689



readme.cc -- Virtuális könyvtár

A readme.cc -- Virtuális könyvtár című többéves, az olvasáskultúrát népszerűsítő
projekt 42 ezer eurót nyert a Kultúra 2000 keretprogramban 2006-ban. A projekt
célja, hogy olvasók ajánlásaiból álló virtuális könyvtárat hozzon létre. A
projektben magyar társszervezőként illetve partnerként a Collegium Budapest, a
Budapesti Goethe Intézet, a Kodolányi János Főiskola és a Révai Digitális Kiadó
vett részt. (KultúrPont) - F: jan. 31.,
http://www.kulturpont.hu/content.php?hle_id=11185



Ügyfélszerzés és -megtartás költsége

Ha egyszer a könyvtári használók száma (növelés és megtartás) kritikus
sikertényező lesz, érdemes lesz elgondolkodni a ROC-on (Return on Customer).
Ugyanis ez az egyetlen eszköz, amely megmutatja, hogy a szervezet -- a használó
(ügyfél) által jelenlegi illetve a várhatóan módosuló vásárlási (könyvtárban:
látogatási, kölcsönzési) hajlandóság által kiváltott forgalom alapján -- mekkora
értéket generál (elégedettsége mennyire növekszik, vagy pl. mekkora tudást ér el
a könyvtárban kapott információ által). Az egyik legnagyobb kihívás ugyanis az
ügyfélszerzési költség (erőfeszítés a látogatószám növelésére) és az
ügyfélmegtartási költség (az újbóli látogatást kiváltó elégedettséget célzó
ráfordítás) közötti egyensúlyozás. ROC-mutatót alkalmazó szervezet esetében nem
a marketingre költött összeg a kérdés, hanem hogy a szervezet hogyan
optimalizálja a vevő számára nyújtott értéket. Könyvtári példával: nem az a
kérdés, hogy milyen vagy mekkora állományt halmozok fel, hanem hogy mennyiben
sikerül használó számára fontos értéket teremtenem. Érdemes tehát kiszámolni,
mely ügyfélcsoportok elégedettségére elég marketing-költségvetésünk.
(Ellátórendszerben gondolkodva a kimaradó csoportok más ellátó szervezetek
célcsoportjaivá válnak.) (ism.: MG) - F: Return on customer: a metric for
customer profitability : an interview with Martha Rogers. In: BSC Online Members
Update, (Jan. 1007)



A szolgáltatásfejlesztés sikerének feltételei

Alapvető, hogy a frontvonalon (a könyvtár esetében leginkább: a fizikai vagy
virtuális tájékoztatópultnál) dolgozók a használói k+f (kutatás és fejlesztés)
folyamat középpontjában legyenek. Ennek több előnye is van:
1. A vevőkhöz legközelebb álló munkatársakat rendkívül elkötelezetté teszi az
innovációban betöltött központi szerepük.
2. Nő a dolgozói lojalitás, csökken a fluktuáció,
3. A használó jó érzéssel távozik.
A vevőközpontú szolgáltatásfejlesztés offenzív stratégiája: elmélyített
kapcsolat kialakítása a fontos vevőkkel, a tágabb vevőkörbe tartozó ügyfelek
számának növelése majd új vevői tartományokba való terjeszkedés. A defenzív
stratégia: a versenytársak megbontási (vagy könyvtár esetében a versenyelőny
növelésére vonatkozó) tevékenységének azonosítása és elhárítása. A fejlesztés
folyamata:
1. A legfőbb célcsoport kialakítása és fejlesztése
2. Bővítés. a. képességek bővítése; b. szegmentumok bővítése
3. Terjeszkedés. a. képességek kiterjesztése; b. szegmentumok kiterjesztése.
Ha sikerül a vevők / használók / olvasók számára csábító értékajánlatokkal
előállni, elkerülhető az árverseny. Élenjáró vállalkozások ehhez egyre inkább
nem belső, hanem külső fejlesztőket vonnak be, innovációt várásolnak meg, azaz
kiszervezik a fejlesztést, vagy annak jelentős részét. A feladatok tehát:
figyelem a használók nyereségére, szegmentálásuk igényeik és vágyaik szerint,
nagyszerű használói élmény nyújtása, a használó köré szervezett működés, az
irányítás a vevőkkel közvetlenül kapcsolatot tartó munkatársak kezébe helyezése.
Eredmény: holisztikus vevőközpontú innovációs rendszer. (ref.: MG) - F: A
vevőközpontú innováció menedzselése -- szisztematikusan / Larry Selden, Ian C.
MacMillan. In: Harvard Businessmanager 8 (2006) 10 p. 18-27.



Emberierőforás-gazdálkodás: előtérben a szervezeti hetékonyság

A szervezeti hatékonyság támogatása válik a HR tevékenység elsődleges céljává,
miközben tíz megkérdezett közül hat szerint továbbra is a változás menedzselése,
a tehetséges munkaerő számára vonzó feltételek megteremtése, valamint a
megtartásuk tartozik az alapvető HR célok közé. - F: febr. 6.,
http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=17&k=3&i=79210



Idén tetőzik a blog-láz

A Gartner elemzőcég szerint 2007-ben éri el a csúcsát az online naplók
használatának mértéke. A cég szakemberei szerint az év közepe tájékán az aktív
blogok száma mintegy százmillió környékén éri el egyensúlyi szintjét. A
felmérések szerint a világon már legalább 200 millió online naplót hagytak
magukra tulajdonosaik, mert már nem volt kedvük folytatni az írást. 2006
novemberében a blogokra szakosodott keresőcég, a Technorati jelentése szerint
minden nap százezerrel gyarapszik az online naplók száma, s napi 1,3 millió
bejegyzés születik világszerte. - F: jan. 22.,
http://hvg.hu/Tudomany/20070121_brit_tudosok.aspx



Csoportmunka + Web 2.0

Az IBM egyik legismertebb terméke a Lotus Notes nevű csoportmunka szoftver
legújabb verziója több Web 2.0-ból ismert szolgáltatást is magába foglal.
Michael Rhodin a fejlesztőcsapat vezetője a Cnet-nek adott interjújában
elmondta, hogy a Lotus Connnection nevű alkalmazásukat még az idén forgalomba
hozzák. A dolgozók a program segítségével blogot írhatnak, üzenőtáblákat
használhatnak és rengeteg egyéb (az IBM által egyelőre nem közölt) lehetőség
nyílik majd a számukra a cégen belüli kommunikációra. Rhodin szerint a
legnagyobb kihívást a cégen belüli hatékony tudás-megosztás, vagy divatosabb
nevén tudás-menedzsment és a biztonságos információ kezelés összeegyeztetése
okozza. A két folyamat teljesen ellentétes irányú. A nagyszámú alkalmazottat
foglalkoztató cégeknél jelentős erőforrásokat vesz el a dolgozók által kinyert
tudás redundanciája, így fontos, hogy ne csak a 'meetingeken' osszák meg
egymással tapasztalataikat, hanem több csatorna álljon rendelkezésükre.
Ugynakkor minél informálisabb a tudásmegosztás, annál könnyebben kerülhet ki
információ a rendszerből. - F: febr. 3.,
http://www.agent.ai/?folderID=166&articleID=1886&ctag=&iid=



Messenger, Skype, DC++: a netezők kedvenc programjai

Szeretünk játszva gondolkozni, legkeresettebb költőnk Petőfi, és még mindig a
Suzuki a mi autónk - legalábbis az egyik hazai internetes keresőmotorba 2006-ban
beütött leggyakoribb kifejezések alapján. A legnépszerűbb szoftverek: MSN
Messenger, Skype, DC++ fájlcserélő program.
További leggyakrabban keresett kifejezések az alábbi területeken:
Kultúra:1. Mozart, 2. Szépművészeti Múzeum, 3. Bartók Béla
Mese, illetve mesehős: 1. Harry Potter, 2. Inuyasha, 3. South Park
Költők:1. Petőfi Sándor, 2. József Attila, 3. Ady Endre - F: jan. 30.,
http://www.radio.hu/read/212438/rid/NUlqTQ==



Digitalizált Plohn-képek

Digitalizálják Plohn József felvételeit. Az 1944-ben, a fasizmus áldozataként
elhunyt hódmezővásárhelyi fényképész több száz értékes pillanatfelvételt hagyott
az utókorra ? így az országszerte ismert 48-as honvédportrékat. A nyertes
pályázat révén már elkezdődött munka sürgős: 2000-ben szakértők által
megvizsgált lemezeken már megindult az ezüstkiválás folyamata. A fotók hamarosan
az internetre is fölkerülnek. - F: jan. 27.,
http://www.delmagyar.hu/cikk.php?id=71&cid=141355



Temetik a floppylemezt a britek -- magyar fejlesztés volt

Egy emblematikus számítógépes tárolóeszköz története ér véget a szigetországban
azzal, hogy a legnagyobb brit számítástechnikai áruházlánc úgy döntött: kivonja
a forgalomból a floppyt.
A legutóbbi időkig használt, 3,5 hüvelykes lemezt a Sony mutatta be, viszont nem
japán fejlesztés: a kemény kazettás tárolóeszközt Jánosi Marcell fejlesztette ki
Budapesten, még 1974-ben. Az eszköz viszont túl későn lassan kapott szabadalmi
védelmet, nemzetközi forgalmazására pedig nem volt lehetőség, a külföldi
fejlesztők ezért egyszerűen lemásolták.
A Jánosi-féle találmány elkótyavetyélése a szakemberek szerint még a Rubik
kockánál is nagyobb veszteség az ország számára, nem is beszélve az anyagi és
szellemi megbecsüléstől eleső feltalálóról. (Magyar mérnökök egyébként már a 8
hüvelykes változat megjelenése előtt is dolgoztak hasonló adattárolón, őket
azonban az IBM önállóan körözte le.) F: jan. 31.,
http://www.origo.hu/techbazis/szamitogep/20070131temetik.html



:::::::::::::::: EGY ÉVE KÖZÖLTÜK ::::::::::::::::::::::::::::::


Könyvtárak állami 'EU-információs' támogatása

Honnan szerezhetünk információt az EU-ról? A kérdésre a legkézenfekvőbb válasz
az lenne: az internetről. Magyarországon viszont még mindig kevesen rendelkeznek
internethozzáféréssel. Marad tehát a könyvtár, ami mindenki számára elérhető. A
Miniszterelnöki Hivatal idén is meghirdette a közkönyvtárak uniós támogatása
elnevezésű pályázatot, hogy a lakosság minél szélesebb rétegeihez jussanak el a
naprakész információk. Gyárfásné Dr. Fekete Judit (MEH,
EU Kommunikációs Főosztály): 'A közkönyvtári program célja, hogy a
kistelepüléseken -- legyenek azok kicsi városok vagy annál kisebb, ötezer fő
alatti települések -- az emberek hozzájuthassanak azokhoz az uniós tematikájú
kiadványokhoz, azokhoz az Unióról szóló újdonságokhoz, amelyek érdeklik őket.
Másrészt pedig célja az is, hogy rendezvényeket szervezzenenek, ahol az uniós
információs források rendelkezésre állnak, és ott mindenki megtudja azt, ami őt
érdekli.' - F: jan. 27., http://www.hirado.hu/cikk.php?id=90790



Piacra kerül az Élet és Tudomány

Meg kíván szabadulni a veszteséges tudományos ismeretterjesztő lapok -- az Élet
és Tudomány, a Természet Világa és a Valóság -- kiadásának nyűgétől a Magyar
Hivatalos Közlönykiadó Kft. (MHK). A nagy múltú orgánumok első körben várhatóan
viszszakerülnek eredeti gazdájukhoz, a TIT-hez, ám rövidesen olyan szakmai
befektetőre is szükség lesz, aki képes a veszteség finanszírozására vagy még
inkább eltüntetésére. Az említett lapok a saját bevétel mellett jelentős
támogatásokat is szereztek -- többek között az NKA-tól és az oktatási tárcától
--, ezek a források azonban szűkülnek. A 'valódi' médiapiacra azonban eddig
nemigen merészkedtek ki, amit az is jelez, hogy hirdetési részleggel, illetve
hirdetési bevétellel gyakorlatilag nem rendelkeztek. - F: jan. 27.,
http://www.nol.hu/cikk/392192/



:::::::::::::::: KISSZÍNES :::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Ünnepelje szkeptikusokkal a Darwin-napot!

Darwin-napi megemlékezésre buzdít a Szkeptikus Társaság február 12-én. A
szervezet létrehozta www.darwinnap.hu -t, amelyen az idei programokról lehet
értesülni, olvashatók cikkek az evolúcióról, Charles Darwinról, az evolúciós
elmélet megalkotójáról, találhatók könyv- és linkajánlók, és letölthető Darwin A
fajok eredete című műve is. A honlapról egyebek között megtudható, hogy a Pécsi
Tudományegyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen előadásokat tartanak,
Budapesten, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban pedig már látható a Darwin életét
és munkásságát bemutató kiállítás. - F: jan. 31.,
http://index.hu/tech/ihirek/?main:2007.01.31&298341



Rendkívüli vásár a kőszegi könyvtárban

Költözés miatt a kőszegi városi könyvtár mind folyóirataiból, mind könyveiből
kiválogatta a selejtezésre várókat, ám szemétkosár helyett azokat olvasóinak
ajánlja fel megvételre. A vásár csak négy napig, azaz február 5-től 8-ig tart,
naponta 9 és 17 óra között. A dokumentum vásárlásából befolyt pénz a könyvtár
kasszájába kerül, elősegítve annak további működését. - F: febr. 1.,
http://www.nyugat.hu/cgi-nyugat/cikksql.cgi?cikk=25944



Készül az első wiki-regény

A Penguin kiadó ötlete alapján indult útjára az első wiki-regény, amelynek
írásába bárki beszállhat, új szállal toldva meg a sztorit, vagy csak kijavítva a
tévesnek ítélt részleteket. A kiadást egyelőre nem tervezik. A Penguin érdekes
kezdeményezést indított az Egymillió Pingvin névre keresztelt oldalon. Ennek
keretében internetezők jelentkezését várják, akik hajlandóak beszállni az első
közösen készített regény írásába, vállalva a közös munka feltételeit. A munkára
egyelőre érdekes kísérletként tekintenek, a mű nyomtatott változatának
kiadásáról nincs szó. - F: febr. 2., http://www.sg.hu/cikkek/50177



'Penge, az egyetlen magyar könyvtárcica'

Az SZTE macskája esténként járőrözik a JATIK körül. Hétszáz cica szerepel azon
az internetes oldalon, amely a világ könyvtári macskáit gyűjtötte össze
http://www.ironfrog.com/catsmap.html . Magyarországot egyedül Penge, a Szegedi
Tudományegyetem cicusa képviseli. A fekete állat olvasni ugyan nem szokott, de
biztonsági feladatot ellát: esténként járőrözik a JATIK körül. Egyébként Penge
volt a 2005-ben először megrendezett könyvtári éjszaka központi szereplője. - F:
febr. 3., http://www.delmagyar.hu/cikk.php?id=67&cid=141808



A megélhetéstől az öröklétig -- meg lehet-e élni szépírásból?

Ami egy olvasónak olvasmány -- az írónak, az irodalom hivatásos művelőjének:
pénz. Azt mindenki tudja, a magyar olvasó kevés, a magyar könyvpiac kicsi, s
jövője kétséges ? ugyanakkor ezzel párhuzamosan mindenki hall legendákat nagy
pénzekről, melyeket írók a műveikért raknak zsebre. A közgondolkodás
következetlenségét jelzi: sokan egyaránt lehetségesnek tartják ? egyszerre
mindkettőt. Mi az igazság? Hányféle igazság létezik?
Magyarországon körülbelül tíz ember tud megélni szépírásból, minden egyéb
kenyérkereső foglalkozás nélkül. -- ismerteti a helyzetet a Szegedről
elszármazott Temesi Ferenc, irodalmunk egyik legnagyobb élő alakja. F: febr.
03., http://www.delmagyar.hu/cikk.php?id=67&cid=141804



:::::::::::::::: INFORMÁCIÓFORRÁSOK ::::::::::::::::::::::::::::


Interneten is hozzáférhetők a munkaerőpiaci felmérés adatai

Interneten is elérhetők már a Szociális és Munkaügyi Minisztérium valamint a
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által közösen, több mint 6 ezer cég
körében végzett múlt év végi konjunkturális és munkaerőpiaci felmérés különféle
jellemzők alapján csoportosítható adatai. Tóth István János, az MKIK szakmai
intézetének ügyvezető igazgatója mutatta be a lekérdezési lehetőséget. Az
adatokhoz a www.mmpp.hu cím segítségével lehet hozzájutni egyszerű regisztrációt
követően. A regisztrációban kért információk feldolgozásával azt határozzák meg,
hogy milyen szakmai, lakossági érdeklődés van az adatok iránt, s ezt
felhasználják a további fejlesztéseknél. - F: jan. 2.,
http://hvg.hu/karrier/20070202_munkaeropiaci_felmeres.aspx?s=200722nl



Újra torkosaké a csütörtök -- itt az étteremlista

Február 22-én azokban az éttermekben, amelyek csatlakoztak a tavaly egyszer már
megrendezett akcióhoz, megfelezik aktuális számlánkat - írja a Népszabadság. A
tavaly már megrendezett Torkos csütörtök csekély anyagi ráfordítással (a
reklámköltségek fedezésével) képes volt mozgásba hozni a nagyközönséget. A
Torkos csütörtök felújítása mellett legerőteljesebben maguk az árcsökkentő
vendéglősök kilincseltek. Sok étteremtulajdonos már tavaly meghosszabbította az
akciót, a legtöbben kijelöltek még egy, kettő vagy három márciusi napot, amikor
megfelezték a számlát. Egy budai étterem azonban májustól egészen karácsonyig
minden csütörtökön érvényesítette az akciót. Idén február 22-én tehát az ország
500 vendéglátóhelyén tartanak majd Torkos csütörtököt. Az érdeklődők a
www.menjunkenni.hu oldalon nézhetik meg, hogy mely helyeken tartanak torkos
napot. - F: febr. 5., http://www.penzcentrum.hu/cikk-1004933-1.html
(regisztrációval olvasható)



PR Guruk.com -- szakmai blog indult a pr-ről

PR Guruk néven pr-szakmai blog indult. Többek között Szántó Balázs, a Noguchi
Porter Novelli operatív igazgatója, Damjanovich Nebojsa, online kommunikációs
tanácsadó és tréner, valamint Ferling József, a Ferling PR cégvezetője és
kreatívigazgatója publikál. A nonprofit alapon működő szakmai fórum célja, hogy
naprakész és gyors válaszokat adjon a pr-szakma aktuális történéseire,
kihívásaira. A blog szerzőgárdáját úgy állították össze, hogy legfontosabb
területekről elismert, magasan képzett vezető szakértők véleményét olvashassák
el az érdeklődők. - F: febr. 5.,
http://www.kreativ.hu/cikk.php?nl=1595&id=18434&aai=0&s=0





IMPRESSZUM

A szerkesztők -- akik szívesen olvassák és megfontolják az Ön véleményét:
Káldi Emese (kommunikációs tréner) mailto:emi22@freemail.hu
Kovács-Ördög Éva (kommunikációs munkatárs) kovacsordogeva@freemail.hu
Sonnevend Péter (Kaposvári Egyetem, könyvtárigazgató)
mailto:sonnevend@mail.atk.u-kaposvar.hu
Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mailto:mikulasg@gmconsulting.hu

Feliratkozás az ékezetes vagy ékezetmentes hírlevélre:
http://hirlevel.swgy.hu/user/1/php/maileruser.php?mailer=1&action=regist

A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak felelősséget,
mindazonáltal törekednek a források gondos válogatására.
Kiadja: GM Consulting http://www.gmconsulting.hu