=========================================================================
K I T -- Könyvtár - Információ -
Társadalom
(2002/13-14., aug. 28.)
=========================================================================
Heti hírlevél
információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok
=========================================================================
Tisztelt Olvasó!
Lassan vége a nyárnak. Ez azt is jelenti,
hogy a KIT szeptembertől ismét
hetente fog jelentkezni.
-- a szerkesztők
=========================================================================
E lapszámunkba a BOSS, The Chronicle of
Higher Education, HVG,
Index, Kultúrpont, Prím Online, TMT
írásaiból válogattunk.
=========================================================================
Tényleg kell a könyv a könyvtárba?
A The Chronicle of Higher Education cikke
arra hívja fel a figyelmet, hogy
számos tengerentúli új könyvtárban fizikailag is háttérbe
helyezik a
nyomtatott dokumentumokat. Nagy különbség
van azonban az információ
és az ismeret, az ismeret és a megértés között. A képernyős formátum
az információ letéteményese. Az emberek
pedig az egyszerűbb utat
választják a bonyolultabb helyett. Mindezek ellenére
nem lenne érdemes
az információhoz való hozzáférést és a tudásszerzést egymással
szemben lévőnek beállítani. Talán az egyik
idézett könyvtáros attitűdje a
nyerő: "Harcolok azért, hogy az emberek
megértsék a két típusú ismeret
integrálásának fontosságát."
(Forrás: Do librarian really need books? :
Controversial projects at some
colleges move the printed word out of sight / Scott Carlson. In:
The
Chronicle of Higher Education (2002 July 12)
Elektronikus dokumentumok -- a
legmunkaigényesebb dokumentumfajta;
német tapasztalatok
A TMT ezévi, 8. számában Csató Edit és
Koltay Klára tollából megjelent
cikk taglalja e dokumentumtípus feltárásának
"szépségeit". A cikk célja,
hogy megoldja e tételek nyilvántartását, rendszerezését és
hozzáférhetővé
tételét. Ugyane szám következő cikke --
szerző: Murányi Lajos) az
elektronikus dokumentumokkal kapcsolatos német tapasztalatokat
tekinti
át. A Deutsche Forschungsgemeinschaft
ismertetett programjaiban magyar
könyvtárak is részt vehetnek.
(Forrás: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás,
2002/8.)
Veszélyes orvosi tanácsok az internetről
Egyes rákos megbetegedésekkel foglalkozó
egészségügyi weboldalak
olyan alternatív kezelési módszereket ajánlanak a betegeknek,
amelyek
hatékonysága semmilyen szempontból nem
bizonyított, áll egy napokban
kiadott tanulmányban.
(Forrás: Prim Online http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=30213
2002.
augusztus 22.)
-- Az interneten megjelenő információ
minősége meglehetősen hullámzó;
vannak egészen hasznos
illetve egészen használhatatlan, sőt, félrevezető
források. A könyvtárosok által használt
hagyományos adatbázisok előnye,
hogy azok rekordjait, tételeit a legtöbb esetben az adott terület
szakemberei már átfésülték. A nagyobb
megbízhatósággal járó
hátrányok is jelentkeznek azonban: az adatbázisok frissítése
bizonyos
esetekben elképesztően lassú. S mivel az
adatbázis-készítőt is meg kell
fizetni; nemritkán költséges is a hozzáférés. Jobb a helyzet az üzleti
alapon működő szolgáltatók esetén; ahol a magasabb ár a
megbízhatóság mellett egyben gyorsaságot is
jelent. Pl.: a neves Medline
ingyenesen hozzáférhető, de nem a legfrissebb adatokat
tartalmazza.
A "Medline in Process" viszont
napi frissítéssel kínálja a "normál"
Medline-ban még nem indexelt tételeket. Az adatbázis tehát folyamatosan
csak a legfrissebb két hónap adatait kínálja -- 4300 mérvadó
folyóirat
alapján. A még igényesebb ügyfelek
témafigyelést (alert) rendelhetnek,
amely esetben kérésre a reggeli kávéval egyidőben küldik a
kívánt, aznap
megjelent tételeket -- emailen, faxon, vagy
ahogy tetszik. (MG)
Imázs, arculat és a többiek
A pr (ejtsd: péer) -- melynek célja a
szervezet és külső, belső környezete
közötti bizalom megteremtése és fenntartása -- alapvető kérdése,
hogy
a környezet hogyan lát bennünket. Kiindulási
pont lehet az énképek
vizsgálata. Mert van ugyebár maga a valóság magunkról -- gondoljunk
akár saját magunkra, vagy könyvtárunkra, osztályunkra,
szakmánkra. Ezt
a valóságot szeretnénk ugyan minél jobban ismerni, de ennek
határai
vannak. A valóság általunk érzékelt képét
hívjuk önimázsnak. Ennek
minőségét önismeretünk szintje nagyban befolyásolja. Ennek gyenge
ismerete, tudatos meg nem ismerése a projektek romba dőlésének
legfőbb oka. A magunkról sugallni kívánt
képet arculatnak nevezzük. A
tudatos alakítás eszközei
pl. az arculati elemek (logó, épület, honlap stb.).
Jelentősebb ugyanakkor a nem tudatos
alakítás hatása: az önkéntelen
vagy nonverbális kommunikáció minősége, a
szolgáltatás paraméterei
stb. Ennek jelentős részben eredője az imázs
(képmás), amely külső
illetve belső környezetünkben alakul ki
rólunk. Optimális esetben ezek
a képek közel állnak egymáshoz.
E gondolatsor ismét eszembe jutott akkor,
mikor a Hadtörténeti
Intézetben, a vándorgyűlés baráti
találkozóján az egyik zenész a
kevéssé sikerült tánctanítás után így
legyintett kollégáinak: "ezek
könyvtárosok; csak ülnek a gép előtt és azt verik" -- és ujjával imitálta
a gépelést. E nem minden elemében negatív
vélemény nyilván
kiragadott. Kimondottan örültem ugyanakkor, hogy nem azt emelte
ki, hogy a fogadásra invitált könyvtárosok közül számosan még a
köszöntő előtt nekiestek a terített
asztaloknak. Ugyanis, ez az
önkéntelen "arculati elem" is a szakma imázsát
formálta. (MG)
Olvasószolgálati kommunikáció
Régen feltárt összefüggés, hogy az olvasó
elégedettsége jobban
függ a könyvtárosok kommunikációjától, mint az állomány
jellemzőitől.
Mégis, szinte általános, hogy az utóbbi felé
több pénz és figyelem
fordul.
A Pest Megyei Könyvtár által most induló
tréning az olvasószolgálati
kommunikáció fejlesztését tűzi zászlajára. Elsősorban a
neurolingvisztikai programozás (NLP) módszerére épít. Eszerint az
emberek zöme egészséges, tehát azt kell vizsgálni, amitől jól
működik,
ami működik az emberi kapcsolatokban. Ezeket
az eszközöket
tudatosítva alkalmazhatjuk az általunk nehezen kezelhető vagy
ismeretlen helyzetekben. A valóságot
mindannyian szűrőkön keresztül
érzékeljük, mert korlátokat emelnek elénk érzékszerveink, az a
hitünk,
hogy a valóságot érzékeljük, illúzió (a
valóságnak csak az
érzékszerveinkkel érzékelhető szűk
tartományában mozgunk).
Behatárol minket nyelvünk is. Eltérő módon
alakítunk ki képeket
magunkban, vannak uralkodó reprezentációs rendszereink. A tréning
résztvevői megtanulják felismerni saját és egymás uralkodó
reprezentációs rendszerét, valamint azt,
hogy mások vezető reprezentációs
rendszerének feltérképezése alkalmassá teszi
az ember arra, hogy
embertársaink viselkedését hatékonyan
befolyásoljuk.
Például hangoskodó, mobiltelefonozó olvasónk
figyelmét halk és
ingerült pisszenések helyett érdemes kezünk elegáns mozdulatával
a
csendet kérő táblácskára irányítani. Ezáltal
ugyanis a jóembert
átbillentjük uralkodó auditív rendszeréből a vizualitásba, ami
által
leginkább elhallgat.
A tréninget hatékonyan tudják hasznosítani
mind a vezetők,
mind pedig az olvasószolgálatos kollégák.
(Tamási Csilla közlésének felhasználásával)
Könyvtári és internet-hozzáférés a
felsőoktatásban
"Bár a legtöbb felsőoktatási
intézmény arról számolt be, hogy
néhány száz vagy ezer kötettel bővítette könyvtárát, a hallgatói
létszám növekedése miatt általában csökkent
a diákok esélye arra,
hogy hozzájussanak a könyvekhez,
folyóiratokhoz. A PPKE jogi
karának ugyan például 15 ezer kötettel növekedett a könyvtára, de
míg korábban 24 hallgató osztozott egy
olvasótermi férőhelyen,
legutóbb már 70. A Budapesti Gazdasági
Főiskola (BGF)
Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Karán 69-ről 91-
re nőtt az egy olvasótermi helyen osztozni
kényszerülő diákok száma.
Enyhült viszont a zsúfoltság a Debreceni
Egyetem közgazdaság-
tudományi karán, ahol - szemben a korábbi 16-tal - már csak tíz
diák
jut egy olvasótermi helyre. Ennél is
látványosabb a javulás a Színház-
és Filmművészeti Egyetemen, ahol 42-ről 5-re csökkent a
"zsúfoltsági mutató", ami országos
rekordnak számít.
Az informatikai helyzet javítására a
jelek szerint még a szűkös anyagi
lehetőségek mellett is megpróbáltak többletpénzt kiszorítani az
egyetemek, főiskolák: az adatok
összességében romlást mutatnak
ugyan, de korántsem akkorát, mint más
területeken. A PTE
bölcsészettudományi karán tavalyelőtt 76 hallgatóra jutott egy
számítógép, tavaly már csak 50-re. Javult a
helyzet az SE általános
orvostudományi karán is, ahol régebben 90-en osztoztak egy-egy
számítógépen, legutóbb viszont már
"csak" 70-en. Az egyetemi
szintű orvosképzésben ugyanakkor a PTE-n mindössze 42 diákra
jut egy számítógép, miközben ugyanitt az
egészségügyi főiskolai
karon már minden ötödikre.
A gödöllői Szent István Egyetem
gépészmérnöki karának vezetői
korábban arról számoltak be, hogy nincs egyetlen internetre
kapcsolt
gépük sem, ma viszont már 65 egyetemi
munkaállomásról és
valamennyi kollégiumi szobából rá lehet
csatlakozni a világhálóra.
A szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola
diákjai - szemben a
korábbi 80-nal - ma 420 gépről kapcsolódhatnak a netre. Ennél
több,
internetezésre is használható gépe csak a
Budapesti Műszaki
Főiskola (BMF) Kandó Kálmán Villamosmérnöki Karának van (475
darab). Ezzel szemben mindössze két
internetre csatlakozó masina
működik a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Itt egyébként
137 diákra jut egy gép, ami alacsony mutató ugyan, de a képzés
jellege miatt talán még "elmegy".
Az viszont már aligha, hogy az SZTE
bölcsészkarán 154, a jogi karon
pedig egyenesen 175 diákra jut
egy-egy számítógép. Romlott a pázmányos
jogászok ellátottsága is:
mivel az új hallgatók felvételét itt sem követte megfelelő ütemű
informatikai fejlesztés, a korábbi 1:21
számítógép-diák arány 1:90-re
romlott.
A legjobb informatikai helyzetben lévő
karokon - a Budapesti Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetem (BMGE) természettudományi karán,
a Miskolci Egyetem (ME) anyag- és
kohómérnöki karán, a Nemzetközi
Üzleti Főiskolán, a NYME geoinformatikai
főiskolai karán - két-három
diák használ egy számítógépet. A főprofilban
informatikával foglalkozó
BMF Neumann János Főiskolai Karán viszont
csak 1:5 az arány."
(Forrás: Heti Világgazdaság, 2002. augusztus
21. Felsőoktatási
intézmények összehasonlítása -- Képzőképesség)
Első cél: az elégedett munkatársak
-- Ugyanis csak általuk érhető el az
ügyfelek elégedettsége --
hangsúlyozza a tengerentúlon egyre menőbb Southwest Airlines
elnöke.
Nyilatkozata mögött az áll, hogy a vállalat
egyaránt népszerű az utasok
és a munkavállalók között. A cikk a szervezeti stratégia és a munkatársak
céljait összhangba hozó ún. akkomodációs
(alkalmazkodási) vezetési
modell jótékony -- és jelentős versenyelőnyt
hozó -- hatásait ecseteli.
(Forrás: Diadalmas diszkont
repülők / Ambrus András. In: BOSS
(2002 július-augusztus) p. 84-86)
Könyvtári árvízkár Csehországban
Több, mint félmillió könyv, sok ezer
levéltári irat - köztük néhány
rendkívül értékes és egyedi darab is -
sérült meg az elmúlt napok
árvizeiben Csehországban - közölte a hét végén a cseh nemzeti
könyvtár. - Megpróbáljuk felmérni a károkat,
és segítséget keresünk
itthon és külföldön egyaránt -- nyilatkozta Vít Richter, a
nemzeti könyvtár
igazgató-helyettese.
(Forrás: http://index.hu/politika/bulvar/arvizinter/
2002. augusztus 18.
MTI-közlés)
============== Kultúrpont-szemle =========================================
Szakkönyvtárak éves találkozója
A Szakkönyvtárak Társasága 2002. október
15. és 18. között tartja éves
gyűlését Washingtonban (D.C., USA). (KultúrPont)
Bôvebb információ: Association of Research
Libraries:
http://www.arl.org/arl/meetings/schedule.html
A hírlevél
változatlan formában szabadon terjeszthető.