=================================================
K I T -- Könyvtár - Információ - Társadalom
(2002/3. június 19.)

=================================================
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára
Szemlék, hírek, kommentárok
 =================================================


Tisztelt Olvasó!

Ez az utolsó lapszámunk, ami a Kataliston illetve az RMKE listán
is megjelenik. A következő számtól csak megrendelőinkhez jut el
a lap (a megrendelés módját ld. a hírlevél végén). Köszönjük a
mintegy száz hazai és környező országbeli megrendelést, amely
munkánk folytatására biztat bennünket. Igyekszünk megszolgálni
a bizalmat.
Hírlevelünk korábbi számai Moldován István jóvoltából az
http://epa.oszk.hu/kit/ (Magyar Elektronikus Könyvtár Elektronikus
Periodika Archívuma) webhelyen megtalálhatók.

Mészáros Anikó
Sonnevend Péter
Mikulás Gábor
-- szerkesztők

====================================================
E lapszámunkba a Figyelő, az Infinit Hírlevél, a Magyar Nemzet, a
Prim Online és a www.artstor.org írásaiból válogattunk.
====================================================


Elvirágzott a hárs...

Kezdte a nagylevelű hárs, folytatta a kislevelű, s a sort az ezüsthárs
zárta. Mert van, aki korábban, van, aki később válaszol a természet
hívó szavára. Tudják ezt a marketingesek is -- felvázolva a haranggörbét.
Eszerint a sokaságnak 2,5%-a mondható innovatívnak. 13,5% a korai
adaptáló, 34-34% a korai ill. kései többség, és 16% a lemaradó, vagy
egyáltalán nem adaptáló. A hársak és az emberi viselkedés
természetrajzában tehát vannak hasonlóságok. Nem mindegy azonban,
hogy ki, miben korai vagy kései adaptáló. Van, akinek az autópiaci
újdonságok láttán emelkedik meg a pulzusa, van, kié egy szakmai
újításról szóló cikk olvasása közben. Szerencsésnek mondhatja magát,
aki szakmájának kritikus sikertényezőiben tartozik a korai adaptálók
közé. Hosszabb távon szinte biztos, hogy ő tesz a jó lóra. Érdemes
elgondolkodni; mi magunk, osztályunk, könyvtárunk, szakmánk, vagy
tágabb környezetünk mely csoportba látszik tartozni. (MG)


Otthoni internetezők - messze az átlag felett

Régen várt áttörésnek lehettünk tanúi a múlt év második félévében
az internethasználók világában: többen interneteznek otthonról,
mint a munkahelyekről. Az iskolai internethasználat dominanciájának
mítosza már régmúlt, most azokon a sor, akik az otthonukban
használják a netet: közel 400 ezren vannak. (Forrás: Prim Online
http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=28988 )
-- Feltehetően azoknak a száma növekszik, akik a könyvtári
szolgáltatások növekvő részét lakásukból szeretnék igénybe venni.


Könyvfejedelmek a reneszánszban
Corvinakiállítás a kétszáz esztendős Széchényi Könyvtárban

Mátyás király könyvtárának - mely Széchényi Ferenc és kortársai
számára is példát jelentett - kimagasló értékű darabjai láthatók
az Országos Széchényi Könyvtár három kiállítótermében, a
bicentenáriumi ünnepségsorozat fontos állomásaként. (Forrás:
Magyar Nemzet, 2002. június 15. p. 31
http://www.mn.mno.hu/index.mno?cikk=84252&rvt=22&rvt2=57 )


Kovács Kálmán az ITTK-ban

Az ITTK (Információs Társadalom- és Trendkutató Központ) minden
érdeklődőt meghív következő kötetlen klub-beszélgetésére június
20-ára, csütörtök koraeste 18 órás kezdettel. Az est témája: Az
informatikai minisztérium programja. A rendezvényen Kovács
Kálmán informatikai miniszter ismerteti az ITTK  Információs
Társadalom klubjának résztvevőivel az újonnan felálló minisztérium
terveit, céljait, lehetőségeit és eszközeit. Továbbá vendég lesz
Suhajda Attila is, aki az informatikai minisztérium helyettes
államtitkára. (Forrás: Prim Online
http://hirek.prim.hu/cikk.prm?id=28966)


Kézzelfogható minőségügy

Egy megyei könyvtár igazgatója tette fel szűk körben a kérdést:
annyi minden cikket, könyvet olvasott, előadást hallott a minőség-
biztosításról, hogy mondjak már valami hasznos, kézzel-
fogható dolgot is erről. Csak úgy, a mindennapokból.
Valóban; akár könyvtár, akár üzleti vállalkozás, a minőségügyet
a kollégák leggyakrabban nyűgnek, a felső vezetők presztízs-
elemnek tekintik. Erről a szakirodalom is beszámol: a kulcs a
vezetői elkötelezettség. Ha ez megvan, akkor már csak a hiteles
vezetői személyiség szükséges.
De nézzünk egy konkrét példát: a tapasztalt tájékoztató hajlandó
rutinból tájékoztatni, és ez a legtöbb esetben jól is működik. Az
új dokumentumtípusok, internetes portálok azonban folyamatos
tájékozódást kívánnak meg. Idehaza kevés könyvtárban kereshetők
pl. az állattartással kapcsolatos források (könyvek, CD-k, folyóiratok,
videokazetták, honlapok ugyanazon a helyen. Ezért, ha a könyvtáros
a lehetséges forrásokról listát (checklist) készít, és tájékoztatás
közben időnként belepillant, akkor kisebb az esélye, hogy kimarad
egy-egy fontos információforrás.


A németek fele nem akar internet-hozzáférést

Az eMind@emnid új telefonos közvélemény-kutatásának tanúsága
szerint a német lakosok mintegy fele -- különösen az idősebbek,
a szegényebbek, és a kevésbé iskolázottak - nem fér hozzá, vagy
nem kíván hozzáférni az internethez.
A Semiometrie meglátása szerint az internet-hozzáféréssel nem
rendelkezők lényegesen hagyománytisztelőbbek és jobban
érdeklődnek a társadalmi és a materiális kérdések iránt. Életükben
a család és a vallás kiemelkedő szerepet tölt be. Az internetezőket
ugyanakkor jobban vonzza a kaland, a szórakozás és a verseny.
(Forrás: Infinit Hírlevél 16. szám, 2002. június 13.
http://www.europemedia.net/ )


Könyvtári szolgáltatás -- marketingeszközként

Az Orvosi Könyvtárosok Budapesti Tájértekezletén, a Richter
Gedeon Rt. műszaki könyvtárának rendezésében hangzott el
többek között a "Könyvtárközi kölcsönzés másképpen: Rexetin
gyorskönyvtár" c. előadás. Szaniszlóné Békássy Éva a nevezett
gyógyszer promóciójaként alkalmazott egyedi dokumentumszol-
gálatási rendszerről szólt. A marketing osztály által finanszírozott
projektben az ország illetékes szakorvosai ingyenes szakirodalmi
dokumentumszolgáltatást vehetnek igénybe a Richter Rt.
szakkönyvtárosa által. Az idehaza merőben szokatlan módszer
azon túl, hogy a szakkönyvtár kitartó  innovációs készségét
bizonyítja, könyvtári szolgáltatást a szakemberek számára
értékes promóciós eszközként mutatja be.


A JSTOR-sikersztori

A Mellon alapítvány startfinanszírozásával elindított JSTOR-
projekt (ld. Könyvtárosok kézikönyve 3. kötet 252-253. p.) humán
és társadalomtudományi folyóiratok digitalizásását vállalta. A
2001-es évről közzétett elnöki beszámoló (http://www.mellon.org)
szerint a 218 folyóirat mintegy 9 millió nyomtatott oldalnyi
állományának használatára 58 országból 1264 intézmény
fizetett elő (messze meghaladva az önfinanszírozáshoz tervezett
700-as szintet). Az intézmények jogosult használói több mint
6,3 millió keresést, lapozást, letöltést, másolást valósítottak meg
2001-ben, egy százalék híján kétszeresét az előző évinek
(3,2 millió). Az alapítvány legújabb projektje, az ArtSTOR
(http://www.artstor.org) művészeti dokumentumok (képek,
grafikák stb.) magas színvonalú digitalizálását szándékozik
megoldani.


Keresőmarketing -- találatból üzlet

Nem sokat ér az a céges weboldal, amelyet kulcsszavak alapján
nem lehet megtalálni a keresőkben. A felhasználók ráadásul
szívesebben vásárolják azt, amit keresés útján találnak meg, mint
azt, amire hirdetésben akadnak rá. Forrás: FigyelőNet
http://fn.hu/cikk.cmt?id=148333 )
-- A könyvtár számára az az "üzlet", ha az olvasó elégedett az
általa nyújtott szolgáltatásokkal. Ennek egyik eszköze, hogy az
interneten is a könyvtárhoz talál a böngésző, kereső potenciális
olvasó. Vajon a könyvtárak honlapjai mennyiben regisztráltak
különböző keresőkben? Közkönyvtár esetén a település nevénél,
szakkönyvtárnál a szakterület hívószavainál? (MG)


====================================================
Szerkesztők:
Mészáros Anikó (ügyvezető igazgató, ITTK) meszaros.aniko@ittk.hu
Sonnevend Péter (főiskolai docens, Kaposvári Egyetem)
peter@sonnevend.com
Mikulás Gábor (információs és pr-tanácsadó) mikulasg@axelero.hu

A hírlevelet megrendelheti a hírlevelet a mikulasg@axelero.hu
címre küldött üres levéllel, melynek tárgya (subject):
KIT-megrendeles. A hírlevél lemondható ugyanezen a címen
KIT-lemondas tárgy megjelölésével. Amennyiben a lapot ékezet
nélkül kéri, a szövegmezőbe írja be: ekezet nelkul. A szerkesztők
a megrendelők címét kizárólag a KIT postázására használják fel.

A szerkesztők a nem saját írású cikkek tartalmáért nem vállalnak
felelősséget, mindazonáltal törekednek a források gondos
válogatására.

A korábbi lapszámok megtalálhatók a  http://epa.oszk.hu/kit/
webcímen.

A hírlevél változatlan formában szabadon terjeszthető.

Kiadja: GM Consulting www.gmconsulting.hu