Rovatunkban tematikus válogatást közlünk az óbudai Selyemgombolyító épületében működő könyvtár állományából. |
A dolgok valódi értékére gyakran a jelenlétük hiánya hívja fel legjobban a figyelmet – ahogy a magány a társaság értékét, a bezártság a tér értékét, úgy a zaj a csönd értékét jelzi.
Kiüresedő mindennapjaink a jelenlét értékét bizonyítják. És az is kétségtelen, hogy e hiány megszüntetésére – a megtapasztalható tér-idő, a transzcendencia megélésére – nem áll rendelkezésre tudományos módszertan. Ezért furcsa, ha a tudományos módszertanhoz és szemlélethez kötődnek azok a szerzők, akik a hiány megszüntetésére törekednek. Ezért mondható retrográdnak az ún. felvilágosult spiritualisták elmemozgása: saját hiedelemrendszerükben élve, nem hajlandók megragadni a Valóságot, hanem az Anyaghoz próbálják igazítani a Szellemet. Sajnos nem veszik komolyan Hérakleitosz mondását: "Ha az Anyagban rejlő örömök jelentenék a legnagyobb boldogságot, akkor az ökrök lennének a legboldogabbak, amikor eléjük öntik a cukorborsót." Könyveink felvázolják ugyan az emberi faj eredetének az evolúciós elméleteken túli alternatíváit, de a kérdés lényegét megítélésem szerint nem érintik: továbbra is az anyagelvűséghez, vagy "legjobb esetben is" a new age-es spiritualitáshoz kötődnek. A kérdés így szól: "Mi végre vagyok a Világon, mi az életfeladatom és hogyan valósíthatom meg?" Az ősi válasz egyszerű: "Légy!" Nemere István AZ ELŐZŐ EMBERISÉG Megoldódnak a régészeti rejtélyek? (Budapest, 2006, Allprint)
Létezett egy másik emberiség. A szent írások, a szent szövegek, és szövegmagyarázatok mind erről szóltak és szólnak. A kérdés az, hogy ezt miként értelmezzük. Mert vélhetjük úgy – szerzőnkhöz hasonlóan –, hogy e tudás nyilvánosságra tárása szenzáció, világraszóló leleplezés, csoda és blaszfémia egyszerre. Pedig szerzőnk nyitott kapukat dönget. Elég, ha a magyar klasszikusok közül, Kodolányi János Vízözönjére, vagy Várkonyi Nándor Szíriat oszlopaira utalok. A hagyomány szemszögéből az ember, mint Létező, az emberiség, mint Létezők közössége: örök. A régi korok embereinek (kínaiaknak, aztékoknak, hinduknak stb.) még volt szívük évmilliókban gondolkozni, mondja Hamvas Béla. Az örök emberiség eszméje, az európai gondolkodásban – kérdésként megfogalmazva – a Szokratész utáni filozófusoknál jelenik meg. Az egyiptomiakra, illetve Szólonra hivatkozva először Platón beszélt a Timaioszban és a Krítiaszban Atlantiszról és annak pusztulásáról, amit i. e. 9 000-re tett.
Michael A. Cremo – Richard L. Thompson AZ EMBERI FAJ REJTÉLYES EREDETE (Budapest, 1997, Hare Krisna Központi Iroda)
A szerzők vaisnava lelkészek, a Krisna-tudatú hívők nemzetközi szervezetének (ISKCON) teológusai. Könyvükben részletesen elemzik az evolúciós elméleteket, illetve azok fogyatékosságait. Sajátos keverék ez a könyv. Egyrészt nagyon precízen – mondhatni szőrszálhasogatóan – elemzik az antropológia szempontjából sorsdöntőnek mondott fosszilis maradványok megtalálásának történetét, körülményeit, másrészt – minőségi ugrást téve – úgy tesznek, mintha mindezt a hagyomány szemszögéből vizsgálnák. Az egyik pillanatban bebizonyítják, hogy az emberi faj több ezer milliárd éves, majd a Védákra hivatkozva kijelentik, hogy a Világ káprázat, Illúzió (Máyá). Gyakorlatilag ugyanazt a hibát követik el, mint a rögeszméjüknek elkötelezett tudósok általában: nem a tények köré építik az ideológiát, hanem saját teista filozófiájuk köré igazgatják a gondosan megrostált "tényeket". Egy válasszal maradnak adósak: Ha az általunk tapasztalt Univerzum valóban csak illúzió, akkor miért olyan fontos azt bizonygatni, hogy nemcsak úgy lett, hanem teremtették?! Az örökkévalóság látásmódjából, az Univerzum egy szemvillanás:
Iványi Szabolcs SÁRKÁNYOK SZÜLETÉSE (Szeged, 2006, Bába) Nagyon szépen és becsületesen megírt könyv. Egyrészt mítoszokat sorol Földünk legkülönbözőbb szegleteiből: úgy az amerikai kontinens, mint Európa, Afrika, Ázsia, sőt Ausztrália mitikus őstörténetét ismertetve. Másrészt kronologikus, evolúciós és néprajzi "sárkánypalettát" nyújt az olvasó számára. Arról, hogy sárkányok valóban léteztek és léteznek. Mert a sárkány nemcsak egyszerű jelkép, nemcsak szimbólum, hanem az ember életét átható valóság – ezzel a felismeréssel azonban adós marad a könyv. Bemutatja ugyan a mítoszt és mellette a kutatásokon alapuló eredményeket, de sem a lélektani, sem a hagyományhoz kötődő lényegi rámutatásokat nem fedi fel. Királylány, lovag, sárkány: tudattalanunkba kódolt archetípusok, ősképek. Életünk feladata, hogy felismerjük és tudatunkba integráljuk őket. A kérdés, amivel adós marad a könyv: Mit jelentenek ezek a jelképek? Miért kell megküzdenem a sárkánnyal, miért kell legyőznöm őt, miért kell elvennem feleségül a királylányt? Mert ez a Szellem útja. A teljességhez csak az Anyag igázása révén juthatok el. Harun Yahya: Az evolúciós csalás. A DARWINIZMUS ÉS IDEOLÓGIAI HÁTTERÉNEK TUDOMÁNYOS BUKÁSA (Budapest, 2006, Kornétás)
Nemere Istvánnal és Erich von Dänikennel szemben, könyvünk szerzője az evolúcós elméletet teszi meg minden tudományos előítélet és téveszme forrásának. Felsorolja a valóban megesett tudományos csalásokat (az orángután állkapcsú piltdowni ember, a disznófogú nebraskai ember, és a pigmeus származású Ota Benga esetét), bemutatja az evolúció molekuláris abszurditását, és felhívja figyelmünket a modern fizika paradoxonjaira is (amilyen például az időtlenség kérdése). A szerző szerint az egyetlen ok, ami miatt a tudósok ennyire védelmezik az evolúciós elméletet (és ráerőltetik az emberekre), az az evolúciós elmélet kapcsolata a materialista filozófiával. Nagy pontossággal tárja elénk az evolúciós csalás tényeit.
James Redfield, Michael Murphy, Sylvia Timbers ISTEN ÉS A FEJLŐDŐ VILÁGEGYETEM (Budapest, 2002, Magyar Könyvklub)
James Redfield és szerzőtársai egy tipikusan premodern, de napjainkig ható amerikai mítoszt próbálnak beteljesíteni: a pionírok fejlődésbe és haladásba vetett hitét. Eljutnak ugyan az alapfelismerésekhez – "felébredés", "az új ember születése" – de nem hajlandóak továbblépni a Tradíció irányába. Hogyan lehetséges ez? A válasz egyszerű: olyan fundamentumot választottak, amely nem bírja el a Valóság súlyát. Feltételezésük szerint, a spiritualitás és a természettudomány összebékíthető egymással. A modernkori spiritualisták gondolkodásmódját látjuk itt visszatérni: Van Isten, és van a Világ és van a Tudomány. De ezek közül – mivel hiszünk benne –, ezért Isten a legfontosabb. Világértelmezésüket ez határozza meg. Ezért az utóbbi kettőt úgy kell alakítani, hogy megmagyarázza a legelsőt.
|
Cím: 1035 Budapest, Miklós tér 1.
Nyitvatartási idő:
Szolgáltatások: Ökotáj, 37–38. sz. 2007. 148–150. o. |