Rovatunkban tematikus válogatást közlünk az óbudai Selyemgombolyító épületében működő könyvtár állományából. |
KIHÍVÓ JELEK Közösségi cselekvés az információs korban Melucci, Alberto: Challenging Codes. Collective Action in the Information Age Cambridge, 1996, Cambridge University Press. 441 o.
Melucci, a milánói egyetem kulturális-szociológia professzora, több mint tizenöt, a társadalmi mozgalmak, a kulturális változások és a személyes, illetve kollektív identitás tárgyában (angol és olasz nyelven) megjelent kötet szerzője. Jelen munka a professzor alapművének is tekinthető: a társadalmi mozgalmak és a kollektív megnyilvánulások új generációjának lehető legátfogóbb elemzése. A szerző a kortársi mozgalmak heterogenitásának és átalakulásának megvilágítása érdekében a kollektív cselekvés hermeneutikus megközelítését alkalmazva a jelentést és az identitást állítja a középpontba. A vizsgálódás során a szociológia, az antropológia és a pszichológia eredményeire támaszkodva olyan időszerű kérdéseket vesz szemügyre, mint a politikai konfliktusok és változások, a feminizmus, az ökológia, a kollektív identitás, a hatalom és egyenlőtlenség.
Malecz Attila A KULTÚRA ESZMÉJE Eagleton, Terry: The Idea of Culture Oxford, 2000, Blackwell. 156 o.
A szerző, az Oxfordi Egyetem angol irodalom professzora, a kultúra különböző értelmezéseinek számbavételére, egyúttal etimológiai, nyelvi eredetértelmezésére is vállalkozott. A rövid és olvasmányos eszmefuttatás a kultúra etimológiai, fogalmi eredetvizsgálatával és értelmezési változatainak történeti perspektívában való bemutatásával indul (különös tekintettel ezek romantikus, illetve premodern forrásaira). Tárgyalja korunk kultúrájának válságát, a kultúra inflálódását, a kultúraipar, a tömegkultúra kialakulását, a kultúrharcot, a kultúra mély átpolitizálódását, amikor is az napjainkra egyre kevésbé a politikai viszálykodás elsimítója, a harmonikus együttélés előmozdítója, sokkal inkább a konfliktusok, a szó szerinti háborúskodás tárgya, indítéka, mozgatója, amikor az emberben lévő közös és magasabb rendű humanitás kifejeződéséből a törzsi háborúskodásbéli identitás és szolidaritás szervezőjévé, fogódzójává silányul. Miközben a magas kultúra már képtelen hatásos ellensúlyt képezni a politikával szemben, addig a kultúra mint identitás a politikai harc egy más eszközökkel való folytatása, kiterjesztése. A kultúra és a hatalom kapcsolódásait vizsgálva megállapítja, hogy egy fenntarthatóságra berendezkedett hatalom nem élhet a nyers elnyomás politikájával, a kultúrát nem az elit kiváltságaként, hanem olyan eszközként kell kezelnie, amellyel a statisztikákon túlmenően, mélyebben meg tudja ismerni a választók belvilágát, s durva eszközök nélkül is képes konszenzust teremteni, legitimitását megőrizni. A szegénység és gazdagság közötti szakadék napjainkban tapasztalt fokozódó szélesedése mellett (ahol a leggazdagabb három ember egyesített vagyona egyenlő a legszegényebb 600 millióéval) azonban egyre kevesebb esély van a kulturált (kultúra alapú) hatalomgyakorlás fennmaradására, s nagy a veszélye a kiváltságok megőrzése érdekében kibontakozó leplezetlen kormányzati brutalitásnak. Ha vannak is esélyek ennek elkerülésére, a szerző szerint az etnikai tisztogatások korában az eszközök között a legkevésbé a kultúra az a fegyver, amely számba vehető lenne.
M. A. MÉDIATANULMÁNYOK Tartalom, intézmény és közönség Taylor, Lisa–Willis, Andrew: Media Studies. Texts, Institutions and Audiences Oxford, 2001, Blackwell. 262 o.
A kötet az alcímnek megfelelő három fő fejezetbe sorolt, igen részletes válogatás egyetemi hallgatók számára, különös tekintettel a teljesen kezdőkre. A szerzők a wolverhamptoni, illetve a salfordi egyetem komoly tanítási tapasztalatokkal felvértezett médiaoktatói. Elismerik a könyv által alkalmazott akadémikus témaköri felparcellázás túlhaladottságát, de didaktikai okokból mégis a hagyományos tálalás mellett döntöttek. Bátorítják azonban a hallgatókat, hogy későbbi vizsgálódásaik és töltekezéseik során fontolják meg a kötet struktúrájával szöges ellentétben álló, több nézőpontú megközelítés elsajátítását is. A kortárs kultúrával foglalkozó vizsgálódásoknak feltétlenül kell, hogy legyen politikai-gazdasági vetületük, a kortársi médiaipart nem lehet a nemzetközi vállalkozói tőke kontextusából kiszakítva vizsgálni. Még ha valaki nem is tud eltekinteni attól, hogy a médiát a posztmodernitás egy megnyilvánulási formájaként kezelje, akkor sem hunyhat szemet a globális tőkének a posztmodern társadalomban elfoglalt központi szerepe fölött. A szerzők véleménye szerint a közönség vizsgálata is csak a gazdasági érdekek összefüggésében értelmezhető, hiszen hogy mi jut el hangzó, képi, szövegbéli anyagként a befogadóhoz, sőt mi az, ami egyáltalán legyártható, vagy műként megteremthető, azt egyedül a terjesztők döntik el.
M. A. MEMÓRIAKERESKEDELEM A ciberkultúra őstörténete Tofts, Darren–McKeich, Murray: Memory Trade. A Prehistory of Cyberculture North Ryde, 1997, Interface. 132 o.
A kultúrafogalom tartalma az információtovábbítás sebességével változik. A számítógép kialakította a maga közönségét, magát a ciberkultúrát, annak minden utópisztikus és apokaliptikus lehetőségével. De valóban ennyire új keletű lenne a ciberkultúra? A jelenségkör hivatalos története a 19. századra nyúlik vissza, és fejlődése olyan kulcsmozzanatokhoz társult, mint a telekommunikáció kialakulása, a globális falu egalitárius vágyálma, és a katonai-ipari komplexumok megjelenése. Ám ez a megközelítés nem vesz tudomást a mélyebb rétegekről, a kultúra technikai transzformációjának a huszadik századvég telematikus látóhatárán sehol sem látható, de mindenütt érezhető őstörténetéről. A ciberkultúra nem teremtménye, sokkal inkább kiterjesztése az információs technológiával és a kommunikációval való humán elköteleződésnek, összefonódásnak. A kötet egyfajta virtuális archeológiaként lekaparja korunk felszíni rétegeit, hogy megláthassuk a múlt üledékes nyomait. Egy olyan múltat, mely az ember és a technika, a kreativitás és a mesterségbeli tudás, a realitás és a realitás megjelenítésének viszonyára vonatkozó ősi, megválaszolatlan filozófiai kérdések visszhangozásával befolyást gyakorol a jelenre. A kötet a cíberkultúra tudatalatti rétegeinek, csendes és titokzatos őstörténetének szövegben és lélegzetelállító képekben történő kibontása.
M. A. FENNTARTHATÓ OKTATÁS A tanulás és a szemléletváltás újragondolása Sterling, Stephen: Sustainable Education. Re-visioning Learning and Change Foxhole, Dartington, 2002, Green Books. 94 o. A nagy dilemma: hogyan jutunk el a fenntarthatóság megvalósításáig? Végzetszerűen ránk csapó válságok nyomán, vagy okos tervek megvalósítása révén? Az emberiség egész jövőjét tekintve kritikus kérdés, hogy milyen lesz az elkövetkező egy-két évtized iskolája. Az oktatás, egyik legnagyobb erőforrásunk, okos vezérlő eszme nélkül romboló erővé válhat. Csak a szellemileg vakok vagy a súlyosan ellenérdekeltek nem veszik, vagy nem akarják észrevenni a szemünk láttára kibontakozó globális tragédiát. Miközben a fenntartható jövő kulcsa a tanulásban van, épp az oktatási rendszer az, amely a legcsekélyebb mértékben veszi ezt számításba. A lemaradás itt a legnagyobb. Nem a jelenlegi oktatási rendszer "áldásait" kell mind szélesebb körben és kiterjesztettebben elérhetővé tenni, hanem valami teljesen újat kell felmutatni. A könyv bírálat tárgyává teszi napjaink menedzser szemléletű, magolásra, tesztekre épített, teljesítményorientált, piacosított, a hátrányos helyzetűeket még hátrébb soroló iskoláját, mely a globális kor munkavállalóit, szakbarbárjait képzi, a tanulás és a gondolkodás képességének átadása nélkül, és távolról sem érdekelt a személyiségfejlesztő, kreatív, kritikus és távlatos gondolkodású, a jelenségek mögé látni képes, a hagyományokból táplálkozó, morális tartással bíró, életképes helyi közösségekben gyökerező, környezettudatos művelt emberfők sokaságában. A tanulmány megmutatja, hogy az alapvetően ökoszemléletű oktatás miként juttat el bennünket a mechanisztikus, transzmisszív, tudáshalmazokat közvetítő iskolától a személyiséget egészként fejleszteni képes, a transzformációs (kritikus, kreatív, rugalmas szemléletváltásra képes, az előfeltevéseket is próbára tévő, megkérdőjelező, a rejtett mögöttest, a tényleges kapcsolódásokat felfejteni képes) tanulásra alapozott intézményig. Nem a tananyag, a vizsgatételek ökovonatkozásokkal való szólamszintű színesítéséről van szó, hanem egy alapvetésében újragondolt, gyökeresen új pályára állított, minden elemében a fenntarthatóságot szolgáló (és nem a fenntarthatatlan társadalmi értékek folytatólagos hirdetésétől hangos) oktatásról. A multinacionális cégek igényeinek kielégítése helyett – ahol a technokrata szemüvegén keresztül a művészetek és humánum beáldozható sallang, és a cél nem más, mint a szuverén polgárként való kritikus gondolkodásra képtelen, pusztán szakmailag kompetens bérrabszolgaként a globális tér belakására, az információs társadalomra való mechanisztikus és redukcionalista felkészítés – ökotudatos, független személyiségek kiműveléséről. A szerző a fogalmi keretek felállítása és a jelenvaló, illetve kívánatos iskolatípus és tanulásmód egybevetése mellett esettanulmányokkal, az oktatási szakemberek és a politikai döntéshozók számára hasznos stratégiai elképzelésekkel és akciótervekkel is szolgál. Az iskolát ki kell ragadni azok kezéből, akik azt központosítani, homogenizálni, standardizálni, technologizálni és iparszerűsíteni akarják, de ezt a harcot elsősorban helyi szinteken lehet megvívni. M. A. GÉNEK, MÉMEK ÉS AZ EMBERISÉG TÖRTÉNELME Shennan, Stephen: Genes, Memes and Human History. Darwinian Archeology and Human History London, 2002, Thames and Hudson. 304 o. Stephen Shennan Londonban az elméleti archeológia professzora és több könyv szerzője. Ez a műve izgalmas intellektuális utazásra viszi el az olvasót. Érdekes, új állításai gondolatébresztők, és a szakemberek körében vitákat provokálnak. A fejlődés-archeológia eszközeivel kutatja az emberiség történelmét, azt vizsgálva, hogyan terjedtek, illetve változtak a kulturális tradíciók térben és időben. Először azt elemzi, miképp határozzák meg az állatok viselkedését az örökölt tulajdonságok, és ezek hogyan változnak a fajok evolúciója során. Az emberek esetében is érvényesül a genetikai öröklődés, azonban az emberi viselkedést nem lehet csak a génekben átörökített biológiai tulajdonságok alapján megmagyarázni. A gének mellett létezik egy másik rendszer, a kultúra, amely szintén egyik nemzedékről a másikra öröklődik. Richard Dawkins a kulturális információ egységeit mémeknek nevezte el. Érdekes és még nem eldöntött kérdés, hogy vajon az ember esetében melyik örökletes rendszer a meghatározó: a biológiai vagy a kulturális. Az azonban bizonyos, hogy az emberi faj természetes szelekciója – vagyis a túlélési esélyeinek növekedése és a reprodukció sikere – nem egyszerűen a genetikai öröklődés révén következett be, hanem a kulturális hagyományok átadásán keresztül is. Az állatok főként próbálkozások útján szerzik a tapasztalataikat, az ember azonban főként más emberektől tanul. A kulturális örökítésnek sokféle módja lehet, és ez koronként és közösségenként is változik. Más korszakokban és más társadalmakban eltérő a család, az iskola és az egyéb információhordozók szerepe. A régészeti leletek – pl. épületmaradványok, cserepek, textíliák – alapján nyomon követhető, hogyan terjedtek a kulturális információk térben és időben az emberiség régebbi történelme során. Napjainkban az információk terjedése lényegesen gyorsabb, mint a régebbi korokban. dr. Adorjánné Farkas Magdolna VARÁZSLATOS ÉRZÉKEK Érzékelés és nyelv egy "több mint emberi" világban Abram, David: The Spell of the Sensuous. Perception and Language in a More – than – Human World New York, 1997, Vintage Books. 326 o. A szerző szerteágazó természettudományos és kultúrtörténeti érdeklődéssel és ismerettel rendelkező ökológus és filozófus. Tanulmányait az Egyesült Államokban végezte, de élt Indonéziában, Nepálban, és az észak-amerikai indiánok között is. Járt otthonaikban, részt vett szertartásaikon. Az így szerzett élmények mélyen befolyásolták a természethez és az emberekhez fűződő viszonyát. Ez tükröződik ebben a könyvben, amely mély hatást gyakorolt a környezetvédelmi mozgalmakra is. A szerző célja – számos ökológiával kapcsolatos fogalom értelmezése mellett – az is volt, hogy új gondolatokkal provokálja az akadémikusan gondolkodó kutatókat és oktatókat. Az ember kapcsolatteremtésre van "behangolva", és nemcsak az emberekkel, hanem az embert körülvevő élő és élettelen természettel is mély kapcsolatot kell kialakítanunk. Minden érzékünk ezt a kapcsolatteremtést szolgálja. A Tejút látványa, egy tücsök ciripelése vagy az erdő illata összeköt minket a természettel. A természeti népek közösségei a természettel kétirányú és kiegyensúlyozott kapcsolatot tartanak fenn, nem vesznek el többet a természettől, mint amennyit visszajuttatnak. Az emberi közösségek és a természet között a csodatévők és a sámánok jelentik az összekötő kapcsot. A természeti népek életfelfogása szerint a testünk és a szellemünk "beszélget" a körülöttünk lévő világgal. A szerző úgy gondolja, hogy egy nép beszélt nyelvének ritmusa és dallama is visszhangozza annak a tájnak a természeti hangjait és vizuális ritmusát, ahol él. A nyugati civilizációk eltávolodtak a természettől, ezért nem értik annak hangjait és jeleit, vagyis "beszélt" és "írott nyelvét". Ezért lehetnek képesek arra is, hogy elpusztítsák. A természet beszél hozzánk, és ez a könyv is segít abban, hogy meghalljuk és megértsük a szavát. A. F. M. MELYIK VILÁG? FORGATÓKÖNYVEK A 21. SZÁZADRA Globális sors, helyi választások Hammond, Allen: Which World? Scenarios for the 21st Century. Global Destinies, Regional Choices Washington–Covelo, 2000, Island Press. 306 o.
A szerző, a washingtoni World Resource Institute stratégiai kutatási igazgatójának hitvallása szerint merni kell elképzelni a kívánatos jövőt, s aztán meg kell alkotni az elérését szolgáló cselekvési tervet. A felvonultatott hatalmas adatmennyiség (csaknem 200 ország környezeti, gazdasági és társadalmi trendjeit ábrázoló adatsorokra alapozva), a bemutatott életszerű forgatókönyvek sokasága és a provokatív kijelentések mind azt szolgálják, hogy helyes irányba fordítsák és újraenergizálják a fenntartható fejlődés közéleti vitáit, az egyének és az intézmények stratégiáit.
M. A. A ZÖLD DICSFÉNY Az ökológiai etika madártávlatból Kohák, Erazim V.: The Green Halo. A Bird's-Eye View of Ecological Ethics Chicago–Le Salle, 2000, Open Court. 209 o.
A tanulmány az évtizedekig emigránsként az Egyesült Államokban élt, majd a rendszerváltozás után szülőhazájába visszatért cseh szerző, a bostoni egyetem nyugalmazott tanára, a prágai Károly Egyetem előadója, csehországi előadásainak kéziratán alapuló ökofilozófiai tankönyve, az ember földi léte problémáinak, az ökológiai mozgalmak alapvető stratégiáinak madártávlati áttekintése. Az egykor Amerikába menekült és az országnak bevallottan sokat köszönő és azt imádó filozófus még ahhoz is elég becsületes, hogy minden tisztelete ellenére összegzésképpen megállapítsa: a globális fenyegetettség oka maga Amerika, a Föld borzalmas ökológiai fenyegetettségének oka a túlfogyasztásra épülő amerikai életmód. Ambivalenciája miatt nem is tehet mást, mint megfogalmazza reményét, hogy az USA egyszer majd nem a globális fenyegetés, hanem a globális reménység forrásává lesz. Ha nem, akkor a történet a végéhez ért. A szerző nem gondolja, hogy könyve megmentheti a Földet, de bízik benne, hogy minden szava jelent valamit. Olyan tankönyvet kíván átnyújtani, melynek révén az ökofilozófiai és etikai kérdésekben kevésbé jártas érdeklődő is elfogadható olvasottságélményre tehet szert.
M. A. VAN ÚJ A NAP ALATT A XX. század történeti ökológiája McNeill, John: Something New Under the Sun, An Environmental History of the Twentieth-Century World Harmondsworth, 2002, The Penguin Press, 2000. 421 o.
A könyv a 20. században az egész Földön bekövetkezett környezeti változásokat, ezek okait és következményeit elemzi. Az ember kialakulása óta idéz elő változásokat a földi környezetben. Az ősi civilizációk hosszú létét az tette lehetővé, hogy az emberek alkalmazkodtak a stabil ökológiai körülményekhez. Amikor azonban ezek a körülmények megváltoztak, akár természeti, akár az ember által előidézett okok miatt, a civilizáció összeomlott. A gyorsan változó körülmények között ugyanis a fennálló viszonyokhoz való alkalmazkodás konzervativizmusnak, merevségnek bizonyult. A huszadik században a természeti, a gazdasági és a társadalmi feltételek minden eddiginél nagyobb sebességgel változtak, ezért a rugalmasság, a gyors alkalmazkodási képesség lett a győztes stratégia, az egyének és a társadalmi csoportok szintjén egyaránt.
A. F. M. GÉPELLENES MOZGALMAK Fox, Nicols: Against the Machines. The Hidden Luddite Tradition in Literature, Art and Individual Lives Washington, DC, 2002, Island Press/Shearwater Books. 405 o.
A szerzőnőnek számos könyve és cikke jelent meg, melyek a környezetvédelem és a gazdaság közötti kapcsolatot elemzik. A cím az angliai gépromboló munkásokra, a ludditákra utal. A ludditák 1811-ben az emberi munkaerőt helyettesítő szövőgépeket verték szét. Tettüknek nem eszmei, hanem nagyon is gyakorlatias oka volt, hiszen a gépek alkalmazása miatt elvesztették az állásukat, és így a megélhetési lehetőségüket is. A harc elkeseredett volt, amelynek csak 14 vezetőjük felakasztása vetett véget.
A. F. M. KÖRNYEZETVÉDELEM AZ ÚJ ÉVEZREDBEN Thiele, Leslie Paul: Environmentalism for a New Millenium. The Challenge of Coevolution Oxford, 2002, Oxford University Press. 302 o. A szerzőnek a politikai filozófia, a környezeti etika és politika a szakterülete. E könyvében bevezetésként áttekinti az 1800-as évek közepétől napjainkig a jellemző környezetvédő áramlatokat. Ezek először szűk körben terjedtek, és főként a természeti szépségek és a természeti erőforrások megőrzését tűzték ki célul. A környezetvédelem az 1960-as évek közepétől szélesedett igazi tömegmozgalommá, amióta nagymértékben megnőtt az állampolgárok egyéni felelősségtudata is. Ma a környezetvédő mozgalmak működése már országhatárokon is keresztülível. A kötet főként a huszadik századi észak-amerikai környezetvédő mozgalmait elemzi. Ezek a múlt század leghosszabb ideig tartó és legjelentősebb társadalmi mozgalmai voltak, fontosságuk vélhetően a huszonegyedik században is megmarad. Az elemzés feltárja a környezetvédő mozgalmakat alakító társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális erőket. Sok környezetvédő tisztán látja, hogy a Földön ma élő emberek felelősek a következő nemzedékek sorsáért és az egész földi élővilág fennmaradásáért. E mozgalmak sokféle elvi, eszmei alapon, és sokféle céllal, módszerrel működnek. A problémák világméretűvé válása következtében globalizálódtak, aminek szerepe volt néhány, környezetvédelemmel kapcsolatos nemzetközi egyezmény megszületésében. Ezek közül a legsikeresebb a CFC-gázok termelésének radikális csökkentése volt az ózonréteg védelmében. A könyv gondolatébresztő és új információkat nyújt mind az ökológiával foglalkozó szakembereknek, mind a környezetért aggódó állampolgároknak. Megfelelő arányban foglalkozik a környezetvédő mozgalmak gyakorlati akcióival, valamint eszmei hátterével, és mindvégig szem előtt tartja a környezetvédelem valódi érdekeit. A. F. M. ÚJRA MEGTALÁLJUK AZ ÉDENT A természet sorsa a nyugati kultúrában Merchant, Carolyn: Reinventing Eden. The Fate of Nature in Western Culture New York–London, 2003, Routledge. 308 o. Az első emberpár kiűzetése a Paradicsomból olyan bibliai történet, amely mélyen beleivódott az európai és az észak-amerikai kultúrába és az emberek gondolkodásába. A könyv szerzője az emberiség történelmét a bibliai történet mentén követi végig. Az emberiség történetében többször is bekövetkezett az Éden elvesztése. A helyi klíma megváltozása, valamilyen környezeti vagy természeti katasztrófa, egy birodalom összeomlása vagy egy járvány kitörése tragikusan megváltoztatta az életkörülményeket. Az ember azonban mindig megpróbálja újra megteremteni az Édent – fejlettebb termelési módszerek bevezetésével, a tudomány és a technika új találmányainak alkalmazásával, vagy egy addig ismeretlen földrész meghódításával. A próbálkozások egy része arra irányul, hogy az egész Földet visszavezessük a paradicsomi állapotba, mások viszont megelégszenek azzal, hogy létrehozzanak egy helyi édenkertet, egy szépen megművelt gyümölcsöskert, egy park vagy egy botanikus kert kialakításával. Szomorú, de mégis igaz, hogy sok esetben az az esemény, ami az egyik emberi közösség számára az Éden megteremtését jelenti, a másik számára éppen az Éden elvesztését hozza – gondoljunk például a történelmi hódításokra, gyarmatosításokra. Érdekes értelmezés, hogy a mai ember az Édent a bevásárló- és szórakoztató-központokban véli újra megtalálni. Az ősi Éden és a bevásárlóközpontok között az emberre leselkedő kísértés is párhuzamot teremt. Az új Éden megteremtésének ökológiai megközelítése azt hangsúlyozza, hogy olyan körülményeket kell megvalósítani a Földön, amelyek között az ember nem igázza le a természetet, hanem figyelembe veszi a többi faj érdekeit is, és megtartja a biológiai és a kulturális sokféleséget. Az új Éden nagymértékben különbözik attól, amit eddig ismertünk: hiányzik belőle a kígyó, valamint Éva és Ádám egyaránt eszik a tudás almájából. A rendkívül érdekes és olvasmányos mű igen sokrétű ismeretanyagot ölel fel. Szerzője összekapcsolja az éghajlati, a történelmi, a vallási, a tudományos és a világnézeti változásokat egymással, így az emberiség történelmét komplex módon láttatja. A. F. M. A KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A KULTÚRA KÖZÖS ELMÉLETE Az antropológia szerepének felfedezése a környezetről folytatott eszmecserében Milton, Kay: Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the Role of Anthropology in Environmental Discource London–New York, 1996, Routledge. 266 o. A könyv antropológiai szempontból vizsgálja az emberi kultúra és az ökológia közötti kapcsolatot. A szerző rámutat arra, hogy ha az emberi kultúra alakulását tanulmányozzuk a különböző korokban és társadalmakban, az közelebb visz minket a környezeti problémák megértéséhez és megoldásához is. Ilyen megvilágításban az antropológiát a humán ökológia részének lehet tekinteni, hiszen miközben az antropológia az emberi kultúrát annak sokféleségében vizsgálja, bepillantást nyer abba is, hogyan éltek és élnek az egyes embercsoportok harmonikus vagy éppen diszharmonikus kapcsolatban a természeti környezetükkel. A hagyományokban, a rítusokban, az ünnepekben, a hitvilágban és a művészetben az ember természethez való viszonya is tükröződik. A természeti és a kulturális sokféleség között ezért szoros összefüggés áll fenn. Az antropológia és a környezettudomány határterületeként létrejött ökológiai antropológia részben azt vizsgálta, hogy a környezeti tényezők hogyan határozzák meg a helyi kultúrát, részben pedig azt, hogy a kultúra hogyan alakítja az egyén és a közösség környezethez való viszonyát. A könyv több különböző embercsoport példáján keresztül mutatja be a kultúra és a környezet közötti kölcsönös kapcsolatot. A társadalomtudósok is egyre nagyobb figyelmet szentelnek a globalizációnak. A környezeti problémák jelentős része, például az üvegházhatás erősödése vagy az ózonréteg elvékonyodása, az egész földre kiterjed. Közben a kultúra globalizációja is végbemegy. A globalizáció következtében a földet egyre inkább egységes egésznek, az emberiséget pedig egyetlen óriási közösségnek lehet tekinteni, amelynek közösek a problémái és a céljai, de a felelőssége is. Csak együttműködéssel lehet a földet és így az emberiséget is megmenteni. Ennek a megvalósítására jönnek létre a nemzetközi szervezetek és az országhatárokat átlépő, alulról szerveződő környezetvédő mozgalmak. A kulturális sokféleségre, a bennszülött népek természetes bölcsességére a globalizáció keretei között is szükség van. Ennek a kultúrkincsnek a feltárásában jut nagy szerep az antropológusoknak. A könyv határterületet vizsgál, ezért a társadalomtudománnyal és a környezetvédelemmel foglalkozó tudósok és diákok egyaránt sok értékes tudásanyagot találhatnak benne. A. F. M. |
Cím: 1035 Budapest, Miklós tér 1.
Nyitvatartási idő:
Szolgáltatások: Ökotáj, 35–36. sz. 2005. 135–145 o. |