AZ ÚJ KORSZAK
Tradíció és new age. Hagyomány és a legújabbkori s p i r i t u a l i t á s. Egymás mellett találhatók könyvespolcokon, újságos standokon, előadások témái között. Holott mi sem áll távolabb egymástól, mint e két gondolkodási út és világszemlélet (mint minden esetben: tisztelet a kivételnek). A new age: a modern kor virtuális szellemisége. Legtöbbször különféle , szellemi tartalmak szinkretista szerveződése, a (poszt)modern kor kancsal formalizmusa. Úgy tűnik, kiutat mutat felsőbb világok felé, de épp ellentétes irányba löki a kereső szellemet. Az alábbi írás néhány kiválasztott idézet és témakör elemzésével mutat rá a fent említett alapvető különbségekre. Az Ufó-kérdés A jógi visszatér (nem éri el a Brahmant) ha füstben, éjszaka, a fogyó Hold két hete vagy a Nap Egyenlítő alatti útjának hat hónapja alatt hagyja el a testét, illetve ha a Holdra jut. Bhagavad-gîtâ 8.25.
A földönkívüliekről szóló tudás a Hagyományban
Exoterikus megközelítésben az extra terrestriális élet: valóság. Tehát léteznek az emberével párhuzamos világok, az embert behatároló 3+1 dimenzió keretein túl, más jellegű térrel és más jellegű idővel, és azokat szerves és nem szerves entitások népesítik be. Mind a keleti, mind a nyugati exoterikus, szellemtörténeti irodalom elég sokat bíbelődik ezzel a témával. Most nem az Ezekiel látomásait tökéletesen félreértő – és ami a rosszabb: félremagyarázó – Däniken-típusú szerzőkre gondolok, hanem a Tórára és az Evangéliumokra, Emmanuel Swedenborg Menny és Pokoljára, Dante Divina Comediájára stb. Megjegyzendő, hogy a fajsúlyos exoterikus tudás ma gyakran divattá korcsosul, vulgárezotériává süllyed. Nem azért ezoterikus egy tanítás vagy tudás, mert mondjuk vadregényes hegyek közepette őrzi azt egynéhány beavatott, hanem attól, hogy a gyakorló képes-e azt a tudatába integrálni. Ez megtörténhet beavatás vagy megvilágosodás során. Ismérve, hogy ekkor az ember a hétköznapi létszemléletből egy emelkedettebb tudatállapotba helyezkedik: a tanult tudás előbb megtapasztalt, megvalósított tudássá, majd lényeglátássá nemesedik. "Smith ezután beszélt ezekkel az emberekkel arról, hogy a Jack Parsons Laboratóriumban a SETI (Földönkívüli Intelligenciák Kutatása) program keretén belül be akarják vonni a jelentősebb vallásokat a földönkívüli civilizációkkal való kapcsolat kialakításába." Visszatérve a Hagyomány könyveiben leírtakhoz. A Zohár által emlegetett Atyák könyve például tíz angyali rendről beszél, de ismert a kabbalisztikus szövegértelmezés négy szintje: szó szerinti (Pesat), enigmatikus (Remez), allegorikus (Drás) és misztikus (Szód), ami az exegézis értelmezési tartományát a végtelenségig kibővíti. Ez vonatkozik az Evangéliumok értelmezésére, mind a misztikusokra és a gnoszticizmusra, mind az ún. keresztény kabbalára is. A Gamáliel-tanítvány Saulnál szintén fellelhető ezen írások ismerete (pl. "elsősorban nem hús és vér, hanem a fejedelemségek és hatalmasságok … ellen van tusakodásunk" – Ef 6,12), de nem merül bele taglalásukba, csak retorikai eszközként használja. Az iszlám siita ágának szerzetesei, a szufik ugyancsak részletesen taglalják leginkább zoroasztriánus alapokon a dzsinnek és angyalok világának rendjeit. A Padma Purána szerint az Univerzumban 400 ezer antropomorf létforma létezik, és ezek egyike a Homo sapiens. A bolygórendszerek a megtestesült lélek anyaghoz való kötöttségének szintjét jelölik. A világ analogikus felépítése alapján a csakrák belső rendszere megfelel a külvilág bolygórendszereinek. Tehát ha a gyakorló az önmegvalósítás során a tudatosság emelkedettségét belül, a csakrák szintjén megéli, az a külső bolygórendszerek különböző szféráinak felel meg. Ha a yógi, a légzés-visszatartás segítségével a pránát a koponya legfelső részébe juttatva, a brahma-randhra nevű nyíláson keresztül elhagyja a testét, akkor arra a lokára emelheti a tudatát, amelyre koncentrál. A hindu hagyományban a dévák imádatának célja: a kedvezőbb létformában, vagy isteni szférákban való újjászületés. "Ki milyen létre gondol teste elhagyásakor, azt éri majd el a halála után." (Bg.8.6.) Ha a világ, az emberek dolgai kötnek, akkor itt fogsz újjászületni, de nyitva áll előtted az Univerzum létformáinak bármelyike, illetve ezen túl a felszabadulás útja. "Az istenek (déva) követői a istenekhez, a szellemlények követői a szellemlényekhez, az ősök követői az őshöz, a Brahman követői hozzám fognak jönni" – mondja Krisna a Gítában (Bg.9.25.). Ebből következik, hogy valóban ezoterikus megközelítésben: az exoterikus mindenség illúzió! Az illúzióban nincs állandóság, ugyanakkor a valóság nem ismeri az elmúlást. Ezért állítja Patańjali a Yóga sutra III. fejezetében, hogy az égitesteken (mint például a Sarkcsillag) való meditáció által elérhető tökéletességek a gyakorló legnagyobb akadályai a felszabaduláshoz vezető úton. A Hagyomány szent iratai – mint például a védai tradíció értelmezéseinek számító Bhâgavata Purâna – egyrészt ugyan részletes leírást adnak a teremtő és teremtett világ szerkezetéről, az Univerzum 14 szintű bolygórendszeréről, illetve az azon belüli közlekedés lehetőségeiről, másrészt viszont utalnak a világ illuzórikus természetére, majd a megszabadulás útjait taglalják, mint például a Padmasambhava által lejegyzett Tibeti Halottaskönyv. A gép "Aki tárgyat helyez maga és a Természet közé, az ennél sokkal nagyobb gazemberségekre is képes." Csuang-ce
A Vaskorszak (Kali-yuga) kezdete óta a szellem entrópiája gyorsul. A modern ember jellegzetessége, hogy szellemét az anyag irányába kényszeríti. Ennek végletes megnyilvánulási formája, amikor a gépet ruházza fel transzcendens tulajdonságokkal és intelligenciával. Ekkor a Gép isteni jelentés hordozójává, a transzcendencia közvetítőjévé válik, kiszakítja az embert a valóságból, majd elszigeteli tőle. Ember és ember, ember és természet, ember és Isten közé ékelt tárgy. A gép, mint Isten szeme.
Mark Twain
Első látásra az amerikai show-biznisz a kereszténység és a prozelita júdaizmus szintézisének tűnik. Aztán kiderül, hogy tényleg az. Lényegét tekintve úgy lehetne a mondandóját összefoglalni, hogy ha boldog akarsz lenni, akkor keress valakit, akivel jó lehetsz, térj vissza az isteni törvényekhez, és házasodj meg.
Miért nem lesz sohasem vége a jó időknek? – teszik fel a kérdést, majd magyarázzák a Brave, new world Optimista Klubjai. Könnyű levonni a következtetést: Azért boldogok, mert gazdagok. De nem teszik hozzá: a Blood, sweat and tears árán. Leginkább az aktuálisan ellenségképpé emblemizált konkurens országok népének szenvedése árán. Vegyük az alaptanítást: az Evangéliumokat, és kezdjük Mátéval. A nyolc boldogság közül az első: "Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa!" (Mt 5,3.) Mit jelent a lélekben szegény? Azt, hogy kiüresedett, vágyak nélküli. Mint a gazdag ifjú: "Jézus ránézett és megkedvelte.… Menj, add el, amid van, oszd szét a szegények közt, és így kincsed lesz a Mennyben, aztán gyere és tarts velem!" (Mk 10,21.) "Ahol a kincsetek, ott a szívetek." Vagy a Világban, vagy a Mennyekben. Egy magát Krisztus-követőnek valló embernek ezt el kell dönteni. "Ne gyűjtsetek magatoknak kincset a földön, ahol a moly rágja és a rozsda marja …" (Mt 6,19–21.) Az idézeteket még hosszan lehetne folytatni. Készíts helyet magadban/világban az Önvalónak, Istennek! De hogyan? Ora et labora. Imádkozz és dolgozz! Egyszerre, egyidőben. Váljanak a tetteid imává! Üresedj ki! De mi lesz az üresség után? Mi lesz, ha a teljes ürességgel nézek szembe? Hát igen. Csak amikor már minden lényegtelen lehullott, akkor nyilatkoztatja ki önmagát a lényeges. Akkor majd elmondhatom, hogy "élek, már nem én, hanem él bennem a Krisztus!". Ragaszkodás az anyagban rejlő boldogsághoz nem más, mint visszatérés a Krisztus előttibe. Elfeledkezés arról, hogy: "Az én országom nem evilágból való." (Jn 18,36.) "… beszélt a boldogságról Dávid is a zsoltáraiban, amit Isten jelenléte és a törvényeinek megtartása nyújt az ember számára, és ami képessé teszi az embert arra, hogy a családi és anyagi életében sikeres legyen." Visszatérve a retrográd szemléletre: jogos Erich Fromm kritikája a Szeretet művészetében. Az istenszeretetről szólva elvetendő hozzáállásnak tartja a "Vedd be Istent üzlettársnak!" modellt. "Gyermeteg módon alárendeljük magunkat egy antropomorf istenképnek anélkül, hogy életünket az isteni elvek szerint átalakítanánk, közelebb vagyunk egy primitív bálványimádó törzshöz, mint a középkor vallásos kultúrájához.… Fel sem merül a kérdés, hogy alapvető sikerhajhászásunk összhangban van-e a monoteisztikus vallás szellemével. Ellenkezőleg, ez a mindenek fölött való cél egy pillanatig sem kétséges, és az istenhitnek, meg az imádságnak is az az ajánlólevele, hogy alkalmazásuk növeli az ember esélyeit a sikerre.… Isten átalakult az Univerzum Rt. távoli vezérigazgatójává." A boldogság olyan, mint az árnyék. Ha futsz utána: sohasem éred utol. Ha nem foglalkozol vele: mindig a sarkadban van. Erre azt mondják, negativista életszemlélet. Pedig nincs a Hagyománynak olyan megnyilatkozási formája, amely azt mondaná, hogy az emberi lény célja a Világban elérhető Boldogság."…mert nem a vagyonban való bővölködéstől függ az ember élete." (Lk 12,15.) Olimpia "A háború minden dolgok szülőatyja." Hérakleitosz
A közhiedelemmel ellentétben több olimpiai jellegű játékot tartottak az ókori Hellászban. Görögországban (pontosabban a hellének lakta földön) két-két évente, négy helyen voltak versenyek. A legismertebbet, az élisi Olympiát, Kr. e. 776-tól Zeusz tiszteletére tartották. A Parnasszosz közelében, Delphoiban a pythói játékokat, Korinthosz közelében az Isthmiát, Argolisban a Nemeát rendezték meg.
"A nem-nyugati kérdésen túl, az Olimpiai Játékok (másik problémája, hogy) elsődlegesen a tradicionális férfiértékek köré szerveződnek." "Öröm … látni Cathy Freemant az ausztrál őslakosok zászlaját tartva." A Hagyományban (a hagyományos társadalmakban) a női princípium az állandóságot, a cselekvés középpontját, az Anyagot, minden dolgok szilárd alapját képviseli, a nő a világban a hatalom megjelenítésében bontakozik ki. Ezért valamilyen női tevékenységet átgondolatlanul sporttá alakítani, illetve a nő divatszerű sportolóvá válása önmagában elégséges a hagyományos társadalmak értékeinek átalakításához, rombolásához. Amikor az ókori Hellászban a nők számára külön játékokat rendeztek (csak nőknek!), akkor azt a női áldozás hiteles módján tették. A felvetett kérdés: Miként tudja a versenyző a benne lakozó hatalmat kinyilvánítani?! Ennek komplementere a Férfi áldozása: az (Ön)Uralom. A Héra tiszteletére rendezett női "Olympiát"Heraea-nak nevezték. Annyit tudunk róla, hogy Héra attribútumai, a gerely és a harci korong (diszkosz) is helyet kaptak a versenyeken. Az axis és a kör, vagyis a tengely és a teljesség. Láthatjuk, hogy a női áldozás, egy másfajta versengés. A modernitás hübrisze, hogy a nőt a férfi helyzetébe kényszerítette. "A sportok Taója az áramlás, és ez sokkal érdekesebb, mint a sporttörténet egy-egy fejezetének eredményei." Tipikus New Age-csúsztatás: vigyünk a témába egy kis keleti misztikumot. A keleti versenyek – amelyeknek mellesleg eredeti alakjukban semmi közük sincs a sporthoz – valódi célja talán a Bushi-dóban mutatható fel legtisztábban, és a Ken-dóban (A Kard Útja) és a Kyu-dóban (Az Íjászat Útja) jelenik meg legszemléletesebben. Eme önmegvalósítási rendszerekben a buddhizmus kontemplatív vonalának szintézise valósul meg, a shin-tó (vagy shin-dó) – vagyis a menny, az istenek útja – szemléletével. A cél a hamis én megsemmisítése, a kiüresedettség állapota. Az "itt és most", a felelősségteljes jelenlét megvalósítása. Amikor a tanítvány elengedi énérzetét, majd félelem és remény nélkül engedi önálló útjára kardját, a nyilat, a mester felkiált: "Most az mozdult!" Vagyis visszatértünk az eredeti célhoz, az ego meghaladásához. "A nem-nyugati tradicionális sportok nincsenek megtartva az Olimpiákon, mert a Nyugat úgy ítélte, hogy ezek nem eredeti sportok.… Így például … a dob-tánc, a famászás puszta kézzel, a sakk, a favágás, … vagy a kabadi, a pakisztáni hagyományos birkózás, … vagy a szaharai Maghreb teveversenyei." Ami az újkori olimpiai játékokat illeti, ezeket egy olyan korban hívták életre, amikor a sport már specifikusan a gymnasiont helyettesítette. Kezdeti céljuk is romantikus, humanista, tehát lunáris: "Nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos." Amolyan come together érzés. Ezzel párhuzamosan persze megjelent az anyagi, a brutális, életveszélyes eredményhisztéria is. Már megszoktuk, hogy a mennyiséget kérik rajtunk számon. Bizonyítani, megdicsőülni, egyéni, nemzeti és genetikai szinten. Mindez napjainkra a multinacionális globalizátorok számára gazdasági tényezővé, a kis nemzeteknek önazonossági igazolvánnyá, illetve politikai ütőkártyává vált (pl. Berlin, Moszkva, Los Angeles csonka olimpiái). Valóban igazságos és érdekes lenne ezen "nem-nyugati" értékek elnyomás nélküli megjelenése egy nemzetközi viadalon, ha még olimpiának nevezhetnénk azt a jelenséget. A jelen helyzetben ugyanakkor azzal járhatna, hogy a sporttá válás és a tradicionális versengés szellemiségének különbözősége kiszakítaná, modern sporttá (értsd: gazdasági és reklámtevékenységgé, fizikai és pszichés manipulációvá) degradálná a ma még valóságos, jobbára kultuszhoz kötött tevékenységeket. A cikk szerint az olimpia szellemét az emberiség nagy közössége egy humanista felfogásban meg kell, hogy haladja. Elköveti ezt a hibát Erich Fromm is, a Létezni vagy birtokolni című könyvében. Nem érti az olimpiai játékok lényegét, és azt a nyugati pogányság kifejezőjeként aposztrofálja. Helyette a passió-játékok felelevenítését javasolja, holott mindkettő a Hagyomány egy-egy pólusa. Az olimpiai játékok a szoláris, a misztériumjátékok pedig a lunáris olvasat. Ebből a nézőpontból nem passió-játékokkal való helyettesítés jelentené a megoldást, hanem az Olympia szellemiségének helyreállítása. A hagyomány ellen ható erők Absztradíció Célja, hogy felszínessé tegye a Hagyományt. Legtöbbször pozitivista. Ami azért mégis jobb a félelem- és bűntudatkeltő, destruktív, negativista pszichoterrornál. Ami szintén az absztradíció sajátja. Hagyományellenesség Célja, hogy bagatellizálja, nevetségessé tegye a Hagyományt. Pszeudotradíció Célja, hogy elvonja a figyelmet, a tudatosságot azzal, hogy mellékvágányra tereli a témát. A valóság és az illúzió keveréke. Elindul az úton, de megbicsaklik. Ellenhagyomány Célja a Hatalom, az Uralom. Szerkezetében teljesen megegyezik a Hagyománnyal, mert annak tökéletes, negatív tükörképe. A hagyomány ellen ható erők burkolt, illetve kevésbé burkolt céljai: Érzékkielégítés, Gazdasági haszon, Világi hatalom, Szellemi uralom.
Ökotáj, 31–32. sz. 2003. 151–158. o. |