Miért
épít az ember kerteket?
Galavics Géza (szerk.):
TÖRTÉNETI KERTEK.
KERTMŰVÉSZET ÉS MŰEMLÉKVÉDELEM
Budapest: MTA Művészettörténeti
Kutatóintézet; Mágus
Kiadó, 2000. 276 oldal
Amikor
megpróbálkozik az ember is a teremtéssel, kisszerű akadályok tömegébe ütközik.
Pedig hát megpróbálkozik, teljesen öntudatlanul, mindenesetre önnön képességeinek
biztos tudatában. A legkisszerűbb akadály mindjárt ebből adódik, s ezt
legalább egy tucat visszavonulás követi. De gondoskodhatunk-e magunkról
különbül, mintha mások gondját viseljük elejitől fogva? Kényszerbölcsességünk
meghozza első gyümölcseit, másrészt közben többször maradunk magunkra,
ahogy telik-múlik az idő. Akkor legalább a legkisebb otthonra legyen hely,
maradjon idő, erő, isten, haza, család. Kétlépésnyi kerek erdő, világot
jelentő buckák, esztendőre megered a kis fűzfa, szóló szőlő, mosolygó alma.
Virágozzék száz virág. A füvek mind szabadnak születnek, és külön arcuk
van. Megbarátkozunk a bogarakkal, jönnek az égi vendégek, vándorénekesek
és hosszú lábú költözők. Saját helyi értékünknek biztosítunk köztársaságot
saját felvilágosult abszolutizmusunk mellett. Próbálkozásunk így is rejtett
szelídségünkhöz nyújt társaságot.
A történeti kertek ezt az
intimitást más szférákba helyezik. A kisemberi-magánemberi kötődés parányi
dolgainkhoz, személyes kishaszonfélelmünk, ügyes vegetális trükközések,
ásványi-növényi emléktárgyaink kevéssé jellemzik a korszakokat átélt, szigorúan
megtervezett, felépített és gondozott nagy kertészeti műveket. Ezek születése
társadalmi esemény volt, néha talán politikai; megalkotóik értékválasztása
mellett gazdáik szándékait és státusát is meghirdették. Mint létesítményt
a nyilvánosságnak is szánták ezeket, a közönség természetesen a helyi társadalom
és a nagyvilág viszonylatainak felelt meg leginkább. A ma embere, lényegében
kimaradván e parkok életének folyamatosságából, kissé tudatlanul, ám éledő
tisztelettel és bizonyos elfogulatlansággal tekint egy-egy felújított történeti
kertre, amint azt visszahelyezi örökébe a szakértelem és a képviselő-testület.
El-elszemlélődik. Még kevés benne az áhítat, de kezdi jól érezni magát
a bőrében, ha arra jár.
Elcsodálkozik a romokon,
észreveszi az illatokat, jobb itt a levegő ebben a melegben, micsoda fák
nőnek erre, érdekesnek találja, hogy nincs szemét, később feltűnnek a feliratok,
szobrok, formák, egyszer csak fontosak lesznek a nevek is, megint. Ide
máskor is eljövünk. Mert azért a mai közönség is elsősorban használja környezetét,
s ezt ő is a maga módján teszi. Ha az ő szomszédságában is volna egy kisebb,
arányos, igényes park, megismerhető múlttal, felújításra érdemesen, néhány
év ottlakás után ő is vigyázna rá. Az is történeti kert lenne, csak kicsiben.
Aki a Károlyi-kert mellett lakik, azon viszont már látszik is ez.
A nagy díszkertek is az
emberért vannak, csak általánosabban. Művész és kertész egyaránt kell a
létezésükhöz, továbbá megfelelő gazdasági háttér: ilyen kert nem lehet
akárkié. Küllemével és szellemével tulajdonosára vall. A mi történelmünk
meg úgy alakult, hogy történeti kertjeink tekintélyes része a levéltárakban
létezik, felújításukat számos esetben régészek és történészek gyors beavatkozásának
köszönhetik. A Történeti kertek a könyvek által is szórakozni vágyó, nem
csak szakemberekből álló közönségnek szánt kötet, rokonszenves szerzői
gárdával valamennyi érintett szakmából. A nagyon szép és ritka fotókkal
ellátott, reprodukciókkal, térképekkel, szépirodalmi idézetekkel ékesített,
pontos jegyzetekkel és bibliográfiával dúsított kiadvány egyetlen hibája
nehéznek tűnő beszerezhetősége. Ha a lexikonszerkesztőségek újra kívánják
íratni a közkincs szócikket valakivel, a minden bizonnyal nemes lelkületű
szerzőt bőséges útravalóval láthatná el ez a könyv, mialatt bevezet bennünket
történeti kertjeink szellemi előterébe. A tanulmány- és dokumentumgyűjteménynek
az is előnyös vonása, hogy nagyon gyakorlatias eszközökkel él, a társtudományok
mindegyikét és a restaurátorokat ugyanúgy megszólaltatja, mint az ügyben
felelősségét átérző hivatalosságot. Szerzői és szerkesztői alighanem tudatosan
vállalták a tágabb értelmű figyelemfelkeltést választott témájuk -- mint
igaz ügy -- iránt.
Ezért -- didaktikai tettenérhetőség
nélkül -- a laikus által is elsajátítható módon a kötet megismertet a kerttörténet
és kertművészet (napjaink ikerszakmái) legfontosabb fogalmaival, tényeivel
és egészen az intézményhálózatig terjedő összefüggéseivel. A másutt untig
hajszolt esztetizálás helyett a szerzők hagyják csakugyan a történetet
és a műveket beszélni, szerény, tisztességtudó kommentárjaik kíséretében.
Az olvasó hamarosan észleli, hogy egyéb érzékszervei is vannak, és szeretne
a leírások helyszínének közelében lenni. Sokkal többet nem lehet várni
úttörő könyvektől.
Kastélyok és kolostorok
kertjei, jelentős közparkok szerepelnek önálló fejezeteikkel a gyűjteményben.
Magától értetődőként fogadjuk, hogy a stílustörténet nagy korszakai meghatározták
a kertek formajegyeit is, valamint hogy elsősorban Nyugatról érkezett ezekhez
is a késztetés. Bár közvetlenül a folklór és a növénykultúra jóvoltából
és közvetve a török hódoltság korlátain át a keleti áramlatokból is sikerült
megőrizni lényeges elemeket. A pozitív vagy annak ígérkező hazai példák
mellett (Sárospatak, Orczy-kert...) szomszédos országokból is megismerhetünk
néhányat -- Ausztriából, Szlovákiából, Erdélyből. Olykor egészen fellelkesítőket,
másutt több évtizedes, utolsó fényképeken láthatókat. (Az is "relatív",
ki hogyan bánik közkincseivel, de azért ez néha lehangoló.) Ma a történeti
kertek inkább lehetnének mindenkiéi, mint bármikor, mégpedig úgy, hogy
mind egyaránt vehet. Ehhez ma tudatos ökológiai szemlélettel is társulhat
az a nemzedék, amelyet a történeti folytonosságból kihagyott az átpolitizált
területfejlesztés.
A
Történeti kertek szerencsére felújítási szándékokról és tényekről szólhat,
nem újratemetésről. Mellékesen kultúrtörténetünk aligha közismert, de annál
érdekesebb mozzanatairól, azután dísznövényeink történeteiről, újabb fejleményként
a vonatkozó adatbázis elektronikus hozzáférhetőségéről is. A csatolt dokumentumok
között kiemelkedő jelentőségű a velencei Chartát kiegészítő 1981-es firenzei
Charta, mely a történeti kertek chartájaként vált elfogadottá a kertművelő
világban.
Könyvünk nem tekinti feladatának,
hogy a történeti kert kategóriáját a polgári közparkok, lakónegyedek, temetők,
játszóterek, szórakozóhelyek, emlékhelyek, sportpályák és más tipikus toposzok
kertövezetére is értelmezze. A történelmi távlat hiánya valóban megzavarhatná
a tágabb értelmezéssel kísérletezőket. A kiinduló kérdést hallgatólagosan
a kötet így is felvállalja, hogy miért épít az ember kerteket. (Nyilván
nem csupán az állatoknak és növényeknek épít, noéi elhivatottsággal.) Közvetlen
válasz helyett nagyon árnyalt utalásokat és folyamatábrákat olvashat össze
a könyvből -- és még annál is többet -- a kedves néző, aki olvasni is szokott.
A történeti kertek újjászületése
-- mint a kertek maguk is -- sok mindent szimbolizálhatnak. Hagyjuk most
nyugodtan magára a mindig éber gyanakvást, hogy a történelmi nosztalgiák
újjászületésének szimbólumai volnának. Elégedjünk meg annyival, hogy az
újjászületésé.
Eff Lajos
|