Pálos
Frigyes és tereskei temploma
Pálos Frigyes: A TERESKEI
TEMPLOM
Aszód: Osváth Gedeon
Emlékére Létrehozott
Múzeumi Alapítvány, 2000.
120 oldal, 8 színes táblával
A
Történelem olykor fölindul, jön-megy, tesz-vesz, és mintha az igazságot
osztaná, beleül ítélőszékébe. Aztán közénk heveredik, és ironikusan fintorgatja
a lábujjait. Majd fogja magát, s lódul a dolgára megint. Közben eltelhetnek
évtizedek, életek.
Értelmes emberek elfoglalják
magukat, ha nem élnek történelmi időket. Dolgoznak a heverő történelem
helyett is, barátkoznak, hánytorgatják, hogyan is volt, amikor történtek
dolgok. Ehhez Tereske a mai Nógrád kellős közepén igen alkalmas községnek
bizonyult. Templomának déli falát erősen megverte az eső, és plébánosának
szemébe ötlött, hogy a falon románkori tölcsérablakok körvonalazódnak a
barokk ablakok közt. Aztán villanyszerelők jöttek, és a belső vakolat alól
is előkerült mindenféle, amiből a plébános megtudta, hogy nem akármilyen
templom az övé. Végül a templomhajó északi belső falán és a szentélyben
falfestmények bukkantak elő, ölesek, cselekménysorozat tizenkét méter hosszan,
embermagasságban. Ehhez már a Műemléki Felügyelőség kellett, és vizsgálódásaiból
kiderült, hogy a mai Magyarország egyetlen teljesnek tetsző Szent László-freskósorozatát
rejti a múlt századi süvegboltozat tartó bélésfala. Nyilván ennyiben marad
a dolog egy darabig, ha a plébános, Pálos Frigyes nem szorgalmazza a boltozat
tartófalának bontását, és a középkori fal kutatását, majd a sittnek nevezett
szuvatot, levert vakolatot és téglatörmeléket ki nem talicskázza templomából,
hogy a hívek jobban megértsék, mekkora fölfedezés tanúi. Aztán megtörténhetett
a restaurálás, és megérkeztünk mi, pesti kíváncsiak. Útinaplóm szerint
1974 egyik februári vasárnapján.
Álltam
a nőjeimmel és csudálkoztunk. De már nem magunk. Elénk perdült a dologfogó,
köpcös plébános. Szent László-akciófilmet nyilván nem láttunk még középkori
falon. Ő azonban nyilván látott ilyet, mint mi, és nyilván nem zavarában
dőlt neki a magyarázatnak. Ugyanis mi történik itt, a falon! Várfokon kürtölnek,
alatta kőcsipkés ikerablakban szerelmespár nézi az országra tört kunok
ellen induló, dicsfényes, hercegi koronás Szent Lászlót. A Drakula-járta
Borgói-szoros torkában, Kerlésnél -- amelynek neve a Kyrie eleisonból ered
stílusosan -- , annak is cserhalmi dűlőjében összecsaptak. Az összecsapásnál
filmszakadás történt a képcsíkban -- talán a szószék bejáratának vágása
miatt -- , csatapiac sejthető, dárdával küzdő magyarok, nyilazó kunok kavargása.
Plébánosunk elmagyarázta a szakadás helyén történteket a Vatikáni Legendárium
nyomán. Szóval összecsaptak a magyarok a kunokkal, és Szent László meg
is sebesült, de meglátott egy szép leányt az egyik kunnal egy lovon, és
azt hitte, hogy a nagyváradi püspök elrabolt leánya. Ezért utánuk eredt,
s mit kellett látnia még! Hogy a püspök leánya nem a kun előtt ül, hanem
mögötte, a tyúkrázón mintegy, ami semmiképpen sem illett a nagyváradi püspök
lányához. Tekintve, hogy oda csakis önként kéredzkedhetett fel. És jó erősen
kapaszkodott, sőt félrehajolt, hogy a kun ősmagyar módra visszafelé nyilazhasson
az üldözőjére. De Szent László sem igen férhetett dárdájával a kunhoz a
püspök szép lányától. S akkor a legendárium szerint rákiáltott a lányra,
rántsa le a kunt a lováról. Miből gondolta, hogy a püspöklány hajlani fog
a szavára? De hajlott, ez a fontos, és a következő jelenettől már jól látható
minden, tessék. Szent László birkózik a földre rántott kunnal, de mintha
nem bírnának egymással. Inkább két férfitáncos aprózza. A két ló terebélyes,
szívleveles fa alatt áll békésen. Nem mindenütt, állítja a plébános úr.
Mert székelyföldi képsorokon dulakodnak azok is. Vagy talán fickándoznak,
mint a rossz erkölcsű vadszamarak ótestamentumi dombtetőkön? Nono. Menjünk
tovább. Következő képen a leány, akiről Szent László végül megvallja a
legendáriumban, hogy félreismerte, és mégsem a nagyváradi püspök lánya -- de akkor ki? nézünk egymásra a nőjeimmel -- , szóval ez a lány hosszú nyelű
bárdot ragad valahonnan, és a birkózó kun horgasinára sújt vele. Amiből
messzemenő következtetéseket vont le a kutatás. A lovasviadalt fegyver
nem dönthette el, mert ezeket a hősöket -- László Gyula professzor szerint
Világosság és Sötétség, Jó és Gonosz megtestesüléseit -- nem fogja fegyver.
A professzor elfelejtette -- szúrja közbe az egyikem, akit egy párszor üldöztek
már az életben -- , hogy Szent László a csatában igenis megsebesült. Katonadolog
az, ha nőt kell megmenteni, adta meg a választ a plébános. Hát bárdja honnan
került? -- kérdezte a másikam, amelyik sprayt hordott a kocsija kulcstartóján.
Ez Szent László bárdja -- próbáltam okos lenni -- , hiszen ikonográfiai attribútuma,
magyarán: mestersége címere. Képén, szobrán a kezében. Meglehet, hogy csak
ekkortól fogva, tűnődött a plébános. Mert ez a hold-bárd voltaképpen női
jelkép is, a hold-ciklikusság jelképe, mondta, és a nők megbökték egymást.
A horgasín mindenképp az Achilles-sarok, ahol sebezhetők voltak a görög
hitregék hősei is. Viszont az is lehet, hogy a hősöket csakis nő sebezheti
hold-bárddal, vélekedtek a nők. Az ám! De egy lépéssel odébb Szent László
félrevonja az inametszett kun füles süvegét, sőt a hosszú haját is a nyakszirtjéről,
úgy sújt rá karddal ez a kellemes hölgy, aki dehogyis a nagyváradi püspök
leánya. Hát a kardot honnan vette most meg? Nem is firtatjuk, mert a diadalív
falába ütközünk. Azon viszont van egy alkalmas lyuk fönn, a képsor magasságában,
s ott megint fa, másmilyen, tártlombú, azon lóg egy pajzs, meg a kard meg
a hercegi korona, s alatta a hölgy, elomlóan, ölében Szent László feje,
de nemcsak persze a feje, hanem az egész Szent László ott van, ha sérült
is a kép. Molnár Anna édes kincsem, nézz egy kicsit a fejembe -- idézi emlékezetünkbe
a plébános úr a nem éppen szentélybe illő kép magyarázatául. A hős jutalma,
mondja rezzenetlenül. Mindenki értsen, amit akar. A tetvészés nemcsak ősi
társadalmak szeretkezési jelképe. A főemlősök előjátéka is. A baj csak
az, hogy legkorábbi festőnk, aki munkáit nevével jelezte, Aquila János,
az elszakított zalai Bántornyán olyan Szent László-képsort szerkesztett,
hogy abban a csata közben a leány, aki ugye nem a nagyváradi püspök leánya,
fejébe néz a kunnak is. Ami voltaképp egybevág Molnár Anna balladájával,
hiszen akinek Anna asszony a fejébe néz, Ajgó Márton, az bizony férje és
karon ülő gyermeke mellől ragadta őt el. Az is igaz, hogy a fejbenézés
után végez Ajgó Mártonnal.
Kezdtem
feszengeni nőjeim között. A plébános úr rendíthetetlen volt. Amint látni,
magyarázta, a bástyától induló jelenet más festő kezére vall, mint az alábbiak,
sőt azok közül is alighanem újrafestett egy. Lehet itt egy Árpád-kori szakasz,
előbb meg egy Anjou-kori, amit a képsort keretező szegélydíszek, mustrák
másfélesége is mutat. Ilyen fajta kegyelet korábbi műalkotások iránt nemhogy
a romanika korában nem volt, de nemigen tapasztalható a romantika múlt
századi koráig. Nézzék például, hogy a diadalív Mátyás korában megemelt
falát nem kötötték a freskó magasságában az északi falba. A fejbe nézés
jelenetét csak így bonthattuk ki a falak találkozásából.
Életmagra kaptam megint.
A csodálatos műtörténeti kegyelet hallatán. Ha az eszem előveszem, talán
nőjeim is megkegyelmeznek? Mit keres a Szent László-képsor Tereskén? S
ha már erről van szó, mit keres ez a falkép-ciklus hajdani Szepességünkben,
Gömörünkben, Székelyföldünkön, majd Zalában, a mai Szlavóniában, aztán
a Trianon előtti Vasban, az osztrák Őrségben, de megint keletnek fordulva
Csallóközben is? Miért őrzi éppen egy románkori bencés apátság ekkora kegyelettel,
amikor a vallás kánonával éppen nem vág egybe? Vagy másképp: nem jutott
eszembe semmi más olyan templomi freskó-ciklus, még szokásos keresztút-jelenetekből
sem, amelyiknek ennyi ismétlődése volna. Szent Lászlót jobban őrizte a
kegyelet, vagy többet festettek belőle?
Töprengőn álltunk a szentélyben,
amikor a keleti szentélyfal kicsiny, csúcsíves ablakának rézsűjében Szent
Orsolya és Borbála freskója ötlött a szemembe, és a plébános úr éppen magyarázta,
hogy a község neve a váradi tűzpróbák 1219-es jegyzőkönyvében Trska volt,
s hogy ez valamelyik szláv nyelven nádast jelent.
Én pedig még egyszer körülnéztem, majd nekihuzakodtam: Miféle tíz aranyat
perelt volna vissza a trskay apát Váradon már 1219-ben? Ezt a bencés apátsági
templomot Mátyás király korában teremtemplommá bővítették szentélyének
szélesítésével, tekintélyes sírboltot építettek alá, szentélyét megtetézték
csillagboltozattal, reneszánsz faragású vörösmárvány szentségfülkével.
Csak nem a nádból pénzelték mindezt? Fiam kovács volt már, azért tudtam,
hogy a troszka vasszar, vagy még közönségesebben cigányszar, felszíni fejtéssel
szedett vasérc salakja, tótkemencés kohósítása után. A vasműves Torockó
neve is innen. Tereskén még a szén is közeli, a Salgótarjáni-medence kőszenét
napvilágon fejtették időtlen idők óta. Könnyebb volt a kohósítás, mint
faszénnel. Borbála pedig a bányászok védőszentje, nem a nádvágóké. Mire
alapították ezt az apátságot, miféle javadalomra, miből épült ez a templom?
Az ilyen látogatás lehet
negyedórás, de lehet belőle barátság is, negyedszázados. A Történelem szünete
mindenképp a mi huszonöt évünket támogatta, gondolom hálás szívvel. A nagy
Történelemről nem volt lehúzni való bőr. Volt Asztalos-Pető díszkiadás
és volt Molnár Erik a Szikrától. Akár a dísztörténelmünket néztük, akár
a csődtörténelmünket, Tereskét egyik sem fedte. Mint ahogy nem fedi az
ország legkorábbi építményeit, mondjuk Feldebrőt, Tarnaszentmáriát, a régi
s mai országban ismert, de ismeretlen célú és szertartásrendű kerektemplomokat,
az Árpád-kor urasági templomait, kivált nem a kései középkor légköbméterben
szinte napjainkig meg nem haladott mennyiségű és méretű építkezéseit. Az
építők története eszerint más, mint a politizálóké meg a csatázóké. Az
ilyen tétel kimondásához bizony az is kell, hogy a Történelem nyugton legyen.
Kérdéseim nemcsak turista-státusunkból
emeltek ki aznap, hanem megmarasztottak minket éjszakára is. Sőt meghívásba
torkolltak, közös nógrádi kirándulásba áprilisban. S akkor kiderült, hogy
a jó pap nemcsak népe erkölcsét ismeri, mint a jó kocsis a lováét, hanem
gazdasági és építési fantáziáját is. Akár tanulja is, méghozzá középkorú
férfi létére művészettörténetet a pesti egyetemen, mikor már a maga templomán
s a környékbeli templomokon kitanult.
Pálos Frigyes tereskei templomáról
szóló könyvéből ki sem derülhetnek az ott melegében előkerült kérdések.
Választ pedig jó néhányra nem tudhatunk, sem Pálos Frigyes, sem más. Nem
is tollforgató ember ő, hanem váci őrkanonok. Művészettörténeti tapasztalatát,
amit templomában szerzett, messzi vidékeken bővített, hivatalos tanácsadóként
hasznosította: utazott egyházmegyéjében és őrizte a templomokat attól,
hogy akár a jóakaratú tudatlanság alakításai, építkezései jóvátehetetlen
kárt tegyenek bennük.Talán őrként lett Vác díszpolgára is, hiszen munkája
melléktermékeként ajándékozta meg a várost gyönyörű egyházművészeti gyűjteménnyel.
S most, hogy botra szoruló öreg lett velem együtt, hatvani prépost, káplánja
nincs, mégis legutóbb főzőversenyen találkoztam vele Hatvan piacán, ahol,
mondhatom, gyermekei főzték a legjobbakat. Mert a prépost úr árva gyermekeket
nevel a házában.
Ami a könyvének a leggyakorlottabb
tollvezetésnél több hitelt ad.
Bartos Tibor
|