Bartos Tibor
ÁLDÁS
ÁLRUHÁBAN
A Milka tehénnek zöld legelő kell,
a disznónak meg fertő, víz ehhez is, ahhoz is. Téli takarmányhoz, kaszálókhoz,
tengerihez, pillangósokhoz, de még a moslékhoz is: víz. Ha szennyünket
magunk alá eresztjük, egyenest az ivóvíz-bázisba, akkor bizony előbb-utóbb
fel kell hoznunk tisztításra még a talajvizet meg a rétegvizeket is, hogy
embernek-állatnak iható legyen. Mert hallottunk ugyan az ár napjaiban helikopteres
kristályvíz-akciókról Beregben, de hogy a teheneket Perrier-vel itatták
volna, arról nem. Hát akkor mivel?
Mobilok cirpelnek, itt beszélgetés
nem lesz. Napilapjaimba temetkezek, majd a térdemre ejtem mindet, és bámulok
a vonatablakon kifelé, a tavaszi zsendülésbe.
Az idő a legjobb orvos. Régen,
amíg beszélgettünk, ilyen végszókra bámultunk ki az ablakon. Most hogy
némán bámulok, eszembe ötlik, hogy az idő alighanem a legjobb író is. Ha
az ember hihet Kosztolányinak, hogy a jó író törléssel kezdi. Mi mindennel
nem kell foglalkoznom! Mi mindent törölt az idő a tavalyi év vége óta!
Gyönyörű! Szinte tiszta lappal foghatok új évezredemnek.
Mindjárt a globalizáció tavalyi
hó. Ipari, kereskedelmi és hír-világhálója felől tenni semmit sem tehettünk.
Az ifjabbak hangoztatták, az idősebbek Kucsera elvtárs nyarára gondoltak
az Irodalmi Újságban, amikor úgy látszott, vége
a globálisnak: Nézze, attól, hogy konkrétan a maga foga fáj, kutya baja
globálisan. Egy nyárral azelőtt szent szó volt a globális. Ma egy éve még
szent szó volt a globalizáció. Azóta kiderült, hogy Anglia -- az ír környezetvédelmi
miniszter szerint: pestisfészek (Spiegel, 2001. III. 19.) -- annyi dögöt
tudott termelni és oly nagyokat hallgatni a vészjelek felől, hogy lisztjével
a kergeség rettegésébe kergette Európa, Afrika és Ázsia jó néhány országát
(Wall Street Journal Europe, 2001. I. 23.). A globalizációs lelkesedés
ezekben nyilván lanyhult. Az Új Gazdaság és a csúcstechnológiákhoz fűződő
globális gazdasági ágak tavaly óta elvesztették tőkéjük nagyobb részét
a tőzsdén. Csak ahol nem kereskedtek az idén már szappanbuboréknak nevezett
értékpapírjaikkal, hanem helyette biotechnikával (Format, 2000. XII. 22.),
mint például Bécsben, ott a jegyzések így-úgy állandóak.
Számítógépes bankbetörésekről
mindenki hallott, ha a kárvallott bankok nem is tájékoztatják szíves üzletfeleiket.
A kárt majd valaki megtéríti, lesz rá pénz globálisan, addig teszik-veszik
a világhálón. Az idén különb hírek hallatszanak. Biztonsági szakemberek
nemzetközi találkozójukon kimondják, hogy egy országot előbb térdre kényszerítenek
a számítógépes betörők, mint akármilyen erejű katonai csapás. Egy forgatókönyv
szerint Oszama Bin Laden, állítólagos nemzetközi terroristavezér ellen
vadászbombázókat indít Afganisztánba az Egyesült Államok. Bin Laden a felszállásuk
után tíz perccel átszól interneten a Pentagonnak, hogy ne hülyéskedjenek,
nem lesz jó vége. A gépek továbbrepülnek a bevetésre. Újabb öt percen belül
két gyorsvonat ütközik Bostonnál, és Los Angelesben vagy New Yorkban omlik
össze az áramszolgáltatás. A gépek akkor visszafordulnak. Bush elnök űrpajzs-terve
is épp olyan jó, mintha én vasfazekat borítok a fejemre az APEH ellen.
A tőzsdei összeomlásoknak ehhez
nem lehet semmi köze, mondta persze, aki az idei évet nem érte meg. A német
gazdasági csoda atyja, a pufók Erhardt kancellár szivarfüstöt fújva megállapította,
hogy a gazdasági élet fele pszichológián alapszik. Csakhogy ma már a másik
fele a pszichiátrián őrjöng. A körülöttem pittyegő, urakat Török-indulóval
és Monty-csárdással, hölgyeket Für Elise-zel vagy Hoffmann Barcarolájával
Na mondd!-ra serkentő ketyerék világpiaca is bukófélben. Iszonyú pénzekért
vásároltak frekvenciákat államoktól, üres helyüket új ajánlatokkal kitölteni
nem tudják. A Deutsche Telekomot már az ügyészség vette üldözőbe ingatlanaik
hamis fölértékelése miatt, hiszen bankhitelből történtek a frekvenciavásárlásaik
is. A Siemens bukdácsol, a Motorola megbukott. Ezért cseng hamisan mára
az az atyás jótanács is, hogy nekünk még tanulnunk kell a piacgazdaságot.
Ezek a hírek távoliak egy magyar
vonatra. S ha azt kiáltanám, hogy ártatlan a Danone? Talán abba is hagynák
a telefonálást, és jól elkalapálnának. Azok is adnának a pofámnak, akik
a MiZóról már elfelejtkeztek, s a tavalyelőttiek és még régebbi gyerekek,
akiknek semmire sem volt jó példa a hazai cukorgyárak, növényolajgyárak
sorsa. Ebből a globalizációból sem kér senki. Még Schröder kancellár sem.
Éppen most fogalmazza új ajánlásait Brüsszelnek az ellenséges átvételekre
és piac-vásárlásokra vonatkozóan (Spiegel, 2001. V. 21.). Pedig nem is
minden ellenséges és rosszindulatú, ami globális. Hogy a Mannesmann bezárta
sárbogárdi üzemét, és a város munka nélkül maradt, annak nagy oka nem dölyf
és nem haszonlesés. A Mannesmannt lenyelte a Vodafone. Ha a búcsúzó nemzetközi
bunkó azt mondta, azért történt a bezárás, mert az olcsóbb Kínában nyitnak,
akkor hazudott. A Vodafone új Mannesmann-részlegvezetője kínai, erről a
szó. S ha a nagy tőkeexportőr Japán tíz éve pangó gazdasága miatt kénytelen
lesz bezárni az esztergomi Suzukit, mert törlesztenie kell? Akkor sem rosszindulattal
kerülünk szembe, csak a balszerencsénkkel, hogy az elmúlt tíz évben bejött
hatvanhatmilliárd dollárra égető szükségünk volt. De lihegni azért nem
kellett volna, miképpen Kohn intette Szálit, amikor a vad beduinok a szeme
láttára beárnyékolták szegény asszonyt a sivatagban.
A cirpelés szakadatlan. Talán
jobb is, hogy nézek ki az ablakon a tavaszba, hiszen útitársaim úgyis tudnak
mindent, amit elmondhatnék nekik. Itt van például az Európai Unió, az EU,
az Ejrópa, a minden vágyunk. Ha jól telefonálnak körülöttem, akkor már
tudják, hogy az idő ácsceruzával húzta le a kívánságlistánkról. Itt zsenge
zöldbe bámulok, de bámulhatnék benzinnel öntözött marha- vagy sertés- és
juhmáglyákba, és nézhetném a katonaság eltakarító alakulatait a dioxinfüstös
ég alatt, ha a vonatomnak csatlakozása volna Londonba. De a müncheni csatlakozás
se kutya. Az év elején még úgy látszott, lelketlen lódoktorok terjesztenek
ártatlan osztrák és bajor sertéstenyésztők között gyógyszereket, amelyek
megelőző adagolása útján hízik a jószág és sikerül megérnie kurta életének
vágóhídi végét. Ha ugyan el nem viszi az infarktus, amikor teherautóra
terelésekor először lát napvilágot. Drága a szervezett káosz (Frankfurter
Allgemeine vezér, 2000. XI. 25.). Ennyi derült ki az év elejére (Format,
2001. I. 5.). Az állattenyésztőknél is ártatlanabb városiak számára, akik
azt hitték, az állatok lila tehenek és zöld mezőben legelésznek, mint a
Milka csokoládén. A magamfajta vén csirkefogó már tudja harminc éve, mégpedig
nyugatnémet újságírótól hallotta, hogy egy makacs fejfájást megfékeznie
orvossal-recepttel-gyógyszerrel bajosabb, mint egyetlen marha parasztnak
egy megye népét kiirtani. Mivelhogy a több sem növényvédő szerből, sem
tápból nem árthat. Mára azonban kiderült, hogy mind a sötét, mind a báránymosó
hóban fürösztött bajor állatorvosokat ellenőrző félállami Állategészségügyi
Felügyelet maga juttatja el az állattenyésztőkhöz a megelőzőnek nevezett
szereket, előzetes állatvizsgálat nélkül persze. Nem is hamisított gyógyszert,
mint Ausztriában hírlett egy-két hétig. Fenézik! A gyógyszer-multi vagontételben
forgalmaz, nem receptre. Akár segít a csempészeknek, mint a Philip Morris
vagy a Remtsma, ha kalton cigalettát vennék a kínain. Csak éppen a gyógyszer-multi
szenvedélye pusztítóbb a dohányosénál. Tekintve, hogy az antibiotikumok
nemcsak a zsúfolt állattartás során ki-kitörő nyavalyák szükséges megelőző
szerei, hanem hízást serkentőek is, azért az orvostudománynak egyre több
rezisztens baktériumtörzzsel kell küzdenie (csak az amerikai helyzetről
a zöld Világgazdaság, 2001. II. 21.). A tüdőbaj nemcsak Oroszországban
tombol, hanem Angliában is fölütötte a fejét (Népszabadság, 2001. IV. 7.).
Az Európa-ólat ki ganézza ki? (Bild am Sonntag, 2001. I. 28.) De ha az
idő bírónak is a legjobb, nincs ok a csodálkozásra. Se lihegésre, se vágyakozásra.
Megkönnyebbülünk ennyivel.
Megkönnyebbült ez az írás. Hátha
azzal dicsérne Voltaire a kritikájában engem is, hogy boldog, aki a részleteket
így ecseteli? Viszont a részletekben lakik az ördög is. Ezért választottam
azt az apró részletet, amellyel -- akár globalizálnak minket, akár Európához
csatolnak -- mindenképpen foglalkoznunk kell. Hogy a víz, amíg a csapot
eresztem, tiszta, aztán megiszom vagy mosdok, mosogatok benne, mosok vele,
vagy csak folyatom bolondul, mindjárt szennyvíz. Úgy kell bánnom vele,
mint az árvízzel. Elvezényelni, el innét, sose lássalak. Holott ha én szennyvizet
vásárolnék, és tartanám bankban, ahol a pénzt is mossák, és mosatnám addig,
amíg el nem jön az országos aszály -- menetrendszerűen, mint újabban mondják,
akár az árvíz -- akkor áruba bocsáthatnám. És ha csakugyan a bankban tiszta
lett a víz, akkor mindazok, akik eddig hülyének néztek, azok most, ha a
banki ivóvizemet olcsóbban mérem a vízműveknél, azt mondanák, mégis rafinált
gyerek ez. Most már csak bankot kell keresnem a víznek. Nem vésztározót.
Abban az aszályt kell tározni, az a vész. Az én bankomban, lápban, nád
közt, csendes vízfolyásban évhosszat tisztuljon az a víz.
Másik apró részlet. Az idén
Gergelyiugornyán egy gazda a jószágát nagy keservesen kivezetgette az istállóját
elöntő vízből egy közeli dombra. Ott már voltak egy páran menedékkeresők
az éhségtől bőgő jószágukkal. S akkor így morfondírozott az utoljára érkező
gazdaember: a pajtámban a takarmányt a víz mossa. Mi lesz, ha levonul az
ár, mivel etetek? Nem jobb lett volna ide a takarmányt fölhoznom? -- Az
európai agráripart a kergemarha-válság mosta el, majd egy-egy országának
állattenyésztését is járásokra bontotta a száj- és körömfájás számtalan
vesztegzára. Állatokat vágóhídra szállítani vagy éppen takarmányt hozatni
a messziből, ahogyan ez az agráriparban szokásos volt, az idén már nem
lehetett. Az idén megint úgy van, mint régen. A gazda arányoz, hogy birtokának
mekkora darabján termeszthet takarmányt, s ahhoz képest nevel állatot.
Az új évezrednek dögliszt nélkül fog neki, mert tudni való már, hogy a
kérődzők kannibállá tétele a csecsemőkorig terjeszti ki az Alzheimer- vagy
a Creutzfeldt-Jakob kórt, amit legújabban variánsként (v) különböztet meg
az orvostudomány, magyarán: a kergeember-kórt. Amit viszont a (v)-kerge
véradók is segítettek terjeszteni Angliában. Másrészt a disznó evett ugyan
minden időkben kondába tévedt kutyát, még óvatlan kanászt is, mégse szokott
a betonhoz és akkora népsűrűségben, hogy az antibiotikumok állandó adagolása
nélkülözhetetlen ne legyen. Tehát túrni a sertésnek, akár egy évig, mielőtt
moslékon hízóra fognák. A Milka tehénnek zöld legelő kell, a disznónak
meg fertő, víz ehhez is, ahhoz is. Téli takarmányhoz, kaszálókhoz, tengerihez,
pillangósokhoz, de még a moslékhoz is: víz. Ha szennyünket magunk alá eresztjük,
ugye, egyenest az ivóvíz-bázisba, akkor bizony előbb-utóbb fel kell hoznunk
tisztításra még a talajvizet meg a rétegvizeket is, hogy embernek-állatnak
iható legyen. Mert hallottunk ugyan az ár napjaiban helikopteres kristályvíz-akciókról
Beregben, de hogy a teheneket Perrier-vel itatták volna, arról nem. Hát
akkor mivel? Alighanem kútból-pöcegödörből összemosott vízzel.
Aztán. Népünknek az a része,
amelyik a dolgát nem találja a demokráciában. Ugyanúgy, mint a nép másik
része a szocializmusban. És disszidált akkor, menedékjogot kér ma. Igazságügy-miniszterünk
szerint becsapják őket, mert például akik Hollandiában kértek menedékjogot,
azok nem tudnak hollandul (Népszabadság, 2000. XII. 18.). Aki a szocializmust
hagyta itt, az nyelveken szólott mindjárt, mint az apostolok pünkösdkor.
S ha Európa minket is be talál csapni, akik most maradnánk? Hány nyelven
beszél ez az ország, ha igazságügy-minisztere ennyit tud? Egyszóval mi
azért utazunk vonaton, nyájas Olvasóm, hogy több részletet vizsgálhassunk.
Össze is terelhetnénk a megvizsgálandókat, mint a gergelyiugornyaiak a
mentett jószágot.
Ebben a sorrendben: víz, élés,
dolog.
*
Ha ez a részletek rendje,
akkor megnézzük mindenekelőtt, mire jutott az olyan település, amely a
szennyvize dolgában világosan látott és cselekedett. A maga emberségéből.
Amivel csak víz menti városaink közül nem dicsekedhet sem Budapest, sem
Szeged, sem Dunaújváros, sem Baja, hiszen pöcéjük tisztítatlan szennyez
a magunk s a más országok kárára. Vagyis csatorna van, mechanikusnak mondott
durva tisztítás is itt-ott, azonban az többnyire csak olyasmit akaszt meg,
amivel régen elbánt az egészséges folyó is, mikor szenny, méreg még kevesebb
jutott bele. Olyan településünk meg éppenséggel számtalan, ahol a szennyes
lének elvezetése sincs. A Nemzetközi Vízminőség-védelmi Konferencia magyar
elnöke állította (Népszabadság, 1994. VII. 20.), hogy anyagi lehetőségeinket
tekintve 450 év múltán csatlakozhatnánk az Európai Közösség mai/akkori
vízminőségi színvonalához. Jó, hét évet már ledolgoztunk a konferencia
óta, marad 443. Most a vasi Kámba igyekszünk, mert lakosai ezt is ledolgozták.
Mindjárt az első esztendőben. Reméljük legalábbis.
Milyen érdekes. Magam is éppen
nyolc esztendeje írok a falvak lehetőségein belüli nádágyas víztisztításról
(Harmadik Part, 1993 tavasza), azóta járok utána, hogy a megnyert vízzel
tenni mit lehet. Hogyan nyitna lehetőséget továbbéléshez is, dologhoz is
(Harmadik Part, 1994 tavasza, Ökotáj, 2000. 25/26.). S most már, hogy az
agráriparnak nem rabja a vidék, mivelhogy az agráripar megbukott Európa-szerte,
hát csak nem építjük a szocializmust vagy a tavalyi Európát tovább, mint
a háborodottak...
Előbb a vonatról kászálódjunk
le, keressünk szállást, okos embert, akivel meghányjuk-vetjük mindezt.
Utam első célja Vasvár, ott vár egy Vaskapu Fogadó, s a Vaskapu Fogadóba
jön majd értem az a tájékozott fiatalember, aki miatt sürgős lett az elindulás.
Környezetgazdálkodási agrármérnök, tagja velem együtt annak a Védegyletnek,
amely a neve szerint történelmi dacra alakult még tavaly. Azóta a jövő
nemzedék érdekében tesznek ajánlásokat az országgyűlésnek, illendőbben,
mint én. Elvégre a jövő nemzedék ne kezdjen a dolgához pimaszul, mint egy
mai öreg. A nyugdíjasok bevásárlókosarának elemzéséből is mi derült ki?
Zabálnak, kérem! Nemhogy mobiloznának! Inkább díjtalanul hallgatják a más
mobil beszélgetéseit. Bánhatja is aztán, amikor cirpelő-pittyegő-zenélő
körükből kiszáll a süvöltő autók közé, és a motyójával félórás kutyagolás
után jut el Vasvárban a Vaskapu Fogadó vaskapujához. S az zárva. Ki van
írva viszont, hogy a kezelője milyen mobilszámon érhető el. Namármost.
A nyugdíjas első gondolata nem az, hogy megtekintse a sortatarozott Vasvár
nevezetességeit, a vasvári béke színterét, Vasvári Pál szobrát, vagy hogy
osztozzon a középkori domokos-templomát körülfolyó hívek áhítatában, hallgassa
a benn bérmáló atya utcára kihangosított szentbeszédét. Mert hogyha mobilja
lenne, amilyen sznob, Hannoverből hallgatná (Süddeutsche Zeitung, 2001.
V. 5/6.). Vagy hogy jó harminc kilométerrel odébb a biogazdálkodásról hallhatna
ilyen üdvös alkalommal, mert az osztrák kolostorok a mi földművelésügyünknél
előbb megértették az idők szavát, biót termelnek, árusítanak, pénzelnek
és prédikálnak (Format, 2000. XII. 18.). De nem. Neki az első gondolata,
hogy zabálni fog. Azonban a vasvári egyetlen étterem vaskapuja is zárva.
Leltár miatt. Mit lehet egy étteremben leltározni? Ha nem zabálhatok, legalább
vedelek, ezzel sétálok át a cukrászdába, ahol a kellemes pincérnőnek panaszolom,
mint egy mai öreg, mi történt velem. A pincérnő szeme csillan, sógornője
a fogadó kezelője. Fogja a mobilját, és mobilizálja. Tíz perc múltán már
magyarázhatom is kettejüknek, hogy ha nekem mobilom lenne, miért ne lehetne
lakókocsim is, és a fogadó okafogyottá válik, sőt talán nem is esz ide,
Vasvárra a fene. Régies ajánlatom azért, hogy írják ki: a fogadósné sógornője
a cukrászat pincérnője. Akkor tudom, hogy ennyi pimaszkodás után álomra
hajthatom a fejemet.
Mire a szobámban megeszem a
házikalbászomat, és tekintettel az elmaradt ebédre, a doboz szardíniámat
is, addigra megjön a fiatal agrárszakember. A Nyugat-Dunántúli Regionális
Fejlesztési Ügynökség embere, munkahelye Sopron, Szombathely és Zalaegerszeg,
eszerint pompás terepismerő lesz. A törvényjavaslatnak beillő, keretben
ideillesztett tervezet az ő műve. Kivált tetszik nekem, hogy megpendíti
az én harmadik részletkérdésemet, a dolgot. "Nem áll rendelkezésre a témában
(írja -- értsd: a vízben) jártas szakszemélyzet, ami a piaci viszonyok
közt megedződött és más érdekek mentén tevékenykedő kivitelezők túlzott
befolyását teszi lehetővé a fejlesztések kialakítása során". Idősebbek
nyelvén: jön a vállalkozó, épít drága pénzen szennyvíztisztítót, akár jótállással,
aztán levonul a munkáról, holott járványveszéllyel fenyegető szennyvíz
nem maradhat gondozatlan.
Talán nem vagyok formában a
vékony koszt után. Hallgatom a legendás Ángyán József tanítványát, de nem
ragad meg a fülemben, amit mond. Siketülök is, lehet. De talán a fiatalember
sincs a legjobb formájában. Jelezte pár napja, amikor a mobilján elértem,
hogy ma barátait vendégeli. Miért siettem annyira? Európában nagy dolgok
történtek. Az EU-kassza 46 százaléka agrártámogatásra fordult. Mint ahogy
már a Közös Piac pénzének nagyobb fele. Az Európa-szerte lobogó állatmáglyákra.
Dögtermelésre, föld, víz és levegő megmérgezésére, a maguk Csernobiljára.
Mi még hangoztatjuk a makkegészségünket, bár a védelmében nem sokat tettünk,
a vizsgálatára sem. Európa nem kukacoskodhat termékeinkkel ilyen csúfos
helyzetében. Csak fogja és nem veszi meg. Ha a maga termékeiben megrendült
a bizalma, minek kockáztasson? Minekünk bizony különbbel kell előállnunk,
és a magyar sajtó a kergemarhakór újabb kitörése óta hiába tömi az olvasó
fejét, hogy hisztéria ez, és pánikra semmi ok. Már megint semmi. Tudom
én azt. Csak annyi, hogy a berzenkedésünkre nem vevők. Sem a Népszabadság
tudósítójának figyelmeztetésére, hogy az egészséges hús, ha majd lesz,
drágább lesz. Emlékszem, amikor a nyolcvanas évek vége táján a rikkancs
azt rikkantotta a Nyugatinál: Olcsóbb lett az arzénos víz! Mármint ott,
ahol sokallták, hogy a mérget méregdrágán igyák. És íme, amint engedtek
az árából, Békésben sem volt pánikra semmi ok azontúl. Ha valaki azt mondaná
a Népszabadság tudósítójának, hogy a dögtermelés volt a drága, meg hogy
a földet s vizet ennek érdekében kellett fertőzött kultúrsivataggá tenni,
fajtákat kipusztítani belőle az adófizetők pénzéből, az EU-költségvetés
46 százalékából, akkor az a drága. Még az is fizette, aki nem evett sem
húst, sem mást, csak adózott. Ne ijesztgessen, lássuk azt a drágát, ami
jó és megbízható! Ez a jó hír, ami siettetett, hogy mindjárt a baráti társaság
oszlása után magamhoz ragadhassam ezt a régiószakértő fiatalembert, hogy
egyeztessek vele: tudjam én is, mit írok Olvasómnak, ha a fiatalember is
tudja, mit tenne elém, ha kinyit Vasvár étterme. Viszont ha én nem hallom,
mit mond, s ő nem jutalmazza a beszédemet legalább nevetéssel, akkor várnunk
kell holnapig.
Másnap kivisz Kámba. Mit kellett
volna összemobiloznom, hogy ott állhassak Kámtól öt kilométerre, nádágyas
víztisztítójuknál azzal a hivatalos asszonysággal, aki az építését intézte
a polgármesteri hivatalból és az engedélyeztetésével elfoglalt éppen. Mert
tudni való, hogy a Vízügy engedélye kell talán még ahhoz is, ha én kifordulok
a vasvári cukrászdából, és a megivott sör nekifordít a falnak. Ha Kám község
fogja és belevezeti a szennyvizét egyenest a mellette elfolyó Herpenyőbe,
akkor az engedélyezés tiszta sor. Mivel azonban a szennyvizet öt kilométerrel
odébb nádon át és az európai normáknak megfelelő minőségben csorgatják
ugyanebbe a patakba, engedélyezése kétséges. Nem változtat ezen, hogy Kám
szennyvíztisztítójának turista-látogatottsága már jelentősebb, mint az
ugyancsak kámi Jeli-arborétumnak. Sem az, hogy a turisták között volt Illés
Zoltán, az őrségbe kihelyezett kormányülés tagjainak élén. Mi lesz, ha
a Vízügy nem enged?
Aztán jobban megnézem, mi történik
ebben a kitűnő hatásfokú tisztítóban, és elgondolom, ha a szegényügy hazai
minisztereként, de én sem engedélyezném. Rendjén, hogy ez az Élővíz Kft.
már eszmélt a falusi szennyvíz ügyében, mire én eszméltem, és még épp jókor
tette építési ajánlatát Kámnak ahhoz, hogy az állam a költségeikből háromnegyednyi
részt vállalt. Ilyesmi ma már nem történhetne meg. A községtől a tisztító
nád gyökérteréig a csővezeték öt kilométeres, három közbeiktatott emelővel.
Mivelhogy a nádtelep magasabban van a falunál. Mitől jó ez? A falu és a
nád közé eső terület dombok öle, és mi lenne Kámból, ha kiönt a Herpenyő
együtt a Rábával, hiszen párhuzamosan lejtenek a Kemeneshát teljes hosszán?
Mi lenne akkor, ha a szennylé megreked a dombok ölén? Erre bizony nincs
válaszom. Csak annyit tudok, hogy nád közt vezetve ennyi szennylé megtisztulna
egy kilométeren belül, csővezeték nélkül. S ez a csővezeték még nem is
biztonságos, emelőkkel együtt sem. A csatornára csatlakozott a falu majd
háromnegyede. Szép. Akik még nem csatlakoztak, azoknál is ott a csőfej
a porta előtt. S hogy a kedvük megjöjjön, a polgármesteri hivatal nem szed
csatornadíjat, állja a csatornát emelőstül az iparűzési adóból. Mégis,
a lakosság csatlakozó háromnegyede takarékosságból mind kevesebb vizet
fogyasztott az elmúlt években, mint ahogy a tervező elképzelte és ki is
kötötte, ezért aztán a pöce sűrűbb. Azt a csatornát bizony öblíteni kell
időről időre, mondom. Ha már... -- teszem hozzá illő tisztelettel. Mert
így, ahogy működik, a kámiak hazafias érzületét dicséri csakis. Nekik semmi
hasznuk rajta. Azaz egy embernek van, aki a füvet nyírja a nád körül, ha
már ennyi a látogató meg a tátogató. Nem kell a nádnak gondozás, biztosít
a hivatalos asszonyság.
Állok a kátránypapirossal alábélelt
négy vagy hat betonteknő szélén, és bólogatok. Ha otthon az egymagam levét,
mondjuk, négy vagy hat virágcserép nádon átcsurgatnám, s az megfogná, ámulnék
a természet erején: Mit összekutyulok mosószerből, gyógyszerből, konyhaléből,
és ennyi nád, íme, szinte csapvizet ereget vissza a poharamba. Nehézfém,
mondjuk, nincsen sem Kám levében, sem az enyémben, de tudnivaló, hogy a
nádtorzs végez azzal is. Nem örülök, hogy a négy-hat kátrányteknő nád úgy
nő itt már vagy hat éve, hogy az avasa, a csörmője összetöredezik, a tisztító
gyökértérre halmozódik, mint az avar, s aközül üti föl a fejét a zsenge
nád, elég ritkán. Ahol még lecsapják és elfűtik az avasát, ott burjánzik.
De ki tudja? Az volt az aggodalmam, amíg ide jutottam, a teknők szélére,
hogy a növényi élet téli szünetében netán a tisztítás is szünetel, s addig
hol kamatoztatják a pöcét? A hivatalos asszonyság nevet végre, és azt mondja,
télen jobbak a folyamatosan mért tisztulási értékeik. Hát talán a csörmő
védi a gyökérzónát a fagytól. Jó, még akkor is, ha a halmozódó csörmőlék
már kipúposodik a teknőből. Majd amikor kell, tesznek felőle. És a teknők
alját kifúrta a torzs rég. Helyes.
És mégis. Ha a négy-hat virágcserepem
otthon így megtanítana az élő természet becsületére és a tisztító vegyészet
megvetésére, nem hagynám a dolgot annyiban. Mert itthon az egyik tőszomszédom
többet ér tíz távoli rokonnál, hát neki is telepítenék egy pár cserepet.
Aztán lakik odébb egy szépasszony. Megkörnyékezhetném azzal, hogy a levéről
gondoskodom neki is. S aztán a kellemetlen szomszédok közül is egyre több
lenne kedves hozzám, ha ilyeneket teszek, könnyítvén a költségvetésükön.
Utóvégre eszmélnénk, hogyha összetolnám a cserepeinket, akkor nemcsak szúnyog
telepedne meg közte több, hanem szitakötő is, meg béka is, meg mindezekre
madár is, meg az egy szál sündisznóm is vígabban röfögne éjszakánként.
De akkor már miért ne szeretgetném ezt a közös nádast szomszédaimmal együtt,
és miért büszkélkednék azzal, hogy semmit sem kell tenni vele. Itt, Kámban,
van egy fűnyíróember, ugye, és egy nádi poszáta, amellyel személyes találkozásom
is volt. Közben pedig tudom, hogy még ekkorka nádon is, amely itt jól bélelt,
körülbetonozott, másutt a teljes élővilág segített nemcsak a víztisztításban,
hanem a halnevelésben, a nagy tápértékű zöldtakarmány-termesztésben, a
tüzelő kiteremtésében. S ahol ez történt, ott foglalkoztak is vele, mert
hiszen nem olyan lusta az ember, hogy élését és melegét dolog nélkül, büszkén
átvegye csak. Persze lehet, hogy Kámban a hightech megszállottja mindenki,
különb a dolga. Bár nem úgy nézem.
Nézetemet megvitatni sem érek
rá a fiatal agráriussal, mert autóutunkat visszafelé távirányítással tesszük.
Mobilja cirpeg, így jutunk felesége munkahelyére Vasváron, a Biokultúra
környéki egyesülésének központjába. Semmi kétség sincs bennem, amikor ezt
az asszonyt meglátom. Ilyen gyönyörűségért füstön ellógtak volna a régiek
két hétig. Kár, hogy összetanácskoznunk nincs mód. Rögtön burukkolnak,
mint két galamb, a számítógép ernyője előtt, és beütnek valami közös programot.
Ami nem a moziban lesz, mint az én időmben. Közben nézem azt a sok hasznos
ismeretterjesztést, amit a Biokultúra Egyesület egy évtizede bizonyosan,
ha nem régebben, szertebocsát, közben buzdítanak a jóra, tudatossá teszik
mindenütt, hogy jelen vannak, nemcsak a jó alkalmat várják, hanem az EU-tól
keletre ők az egyetlenek, akiknek biominősítését az EU is elfogadja. Csak
aztán a piaca... -- tűnődik az irigylésre méltó férj, újra a kocsiban.
S ha a szomszédban 10,1 százalék a bioélelmiszerek részaránya, a nyavalyás
Európa meg csak 1,9 százalékig vitte, kérdem. Az osztrák gazdák, az osztrák
hasak tartottak Európától csatlakozásuk előtt, az európai járványtörténet
legújabbkori fejezetének kibontakozása előtt, már a 80-as években. Hogy
a vásári portékát nem zárhatják ki élelmiszerpiacukról. S a forgalmazó
osztrák Billa-lánc, Spar-lánc előbb megtalálta rajtuk a számítását a határtalanság
rémálmának
valóra váltásánál. Ugyanezek a hozzánk települt cégek szívesen bővítenék
bioválasztékukat magyar termékkel, itt is, ott is. Párhuzamosan is lehet
tisztítani, talán még jobban, futtattam tovább az eszmét. Ahogy a Herpenyő
a Rábát. A Sárvíz a Siót. Vagy a Tóközben felfedezett Árpád-kori kettes-hármas
csatornák. Riadtan néz a fiatal apa, és nyúl a mobiljáért. Nem ismeri Takács
Károly kutatásait a Rábaközben, a Bakonyalján, a kalocsai Sárközben? (Korall,
2000 nyara: Andrásfalvy fok-gazdálkodásának régészeti igazolása.)
Szóval ugrásra készen állnak.
De nem eszmélnek, hogy itt az alkalom. Még mindig beleszólást kérnek (kitől?
-- váci országos találkozójukról a heti Válasz, 2001. V. 11.), pedig tudják,
hogy a zöld panasz is éppoly agyszikkasztóan pereg, mint a halladás régi
rizsája. Továbbautózunk a spanyolosan éles arcú, figyelmes szemű agráriussal,
s ahogy apró mozdulatokra kész kezét figyelem kormányon, mobiltelefonján,
értem, mit szeret a lassabb, nyugalmasabb felesége rajta, s hogy bizony
én negyven évvel ezelőtt sem üthettem volna ki a nyeregből őkelmét. Mégis,
ahogy a zalaegerszegi egyik hivatala felé közeledünk, sejtem, miféle grafikonokat,
projekteket, tennivalókat látok majd a falára tűzve. Nem az ő világa vagyok,
sejti ő is, mert finom ember, és már a kocsiból intézkedik, hogy egy másik
intézmény ökológusa fogadjon egy beszélgetésre egyéb vasi-zalai nádágyas
víztisztítók ügyében. S már visz is tovább a maga hivatalából, a számítógépekkel,
nyomtatóval, xerox-szal megrakott következő hivatalba.
Igen, és mobil itt is van, de
az én javamra kezd szólani. S az ügyemben igen tájékozott fiatal ökorégiós
hölgy is, aki az elgondolásainkban közöset előterjesztette már az Országgyűlésnek
is, mint a keretes levélben és a hozzá fűzött magyarázatában is olvasható.
Annyit zötykölődtem az életben, hogy csak hallgatok boldogan, ha nagy távolságokból
egyenes kérdésre egyenes választ kapok két percen belül. Továbbá megtudom,
hogy a vasi Káméhoz hasonló, mégis jóval kisebb zalai, kacorlaki nádtisztító
hasonló elven működik, ezek
azonban régiek, s ma már vannak olyan vállalkozók, akik helyi domborzathoz,
lefolyásokhoz, s talán zsebhez is mérnek terveket. Ha rendelnek tőlük.
Van a pangó vizek tisztítására alkalmas úszóláp-terv is. Hőj, van még úszóláp
az országban? A gömöri Keleméren. Rém Elek: Tompa Mihály és gótikus temploma.
Jártam benne. De már a kezemben a fax, dr. Balogh Márton botanikus-hidrobiológus
műszaki leírása, vázlatrajza. Csoda. De melyik kistelepülés mer beleereszkedni
azokba a vízügyi kockázatokba, amelyeknek a végén talán a hivatalos engedély
s talán a hivatalos pénz. Gázra bezzeg van. Ebéd közben olvasom a Zalai
Hírlapban (2001. V. 7.), hogy kanonok áldotta meg Zalakoppányban a bevezetett
gáz lángját. Miért nem a lébényi nádtüzelésű kályhát áldja, vagy a bele
való nádat? Magyarország elgázosítása, mondja az ökológus Anikó, és bájosan
belepirul. Mikor kiderül, hogy a számlát már nem bírják fizetni, a bevezetés
részleteit még fizetniük kell. Környezetvédelmi miniszterünk a múlt év
végén megtapasztalta a biomassza-fűtés községi telepeit az osztrák Őrségben.
A magyar sajtóban nem közölte sem tapasztalatait, sem áldását. Látogatásáról
is osztrák lapból értesültem (Natur und Umwelt im Pannonischen Raum, 2000.
XII.-2001. III.). Ez t hányjuk-vetjük, amikor eszembe ötlik, hogy a mozgékony
agrárius olyan SAPARD programot említett, amelyben hatvan község szennyvíztisztításának
támogatása foglalt, azzal, hogy nem pályázni kell rá, hanem majd ezek a
hozzáértő fiatalemberek ítélik meg első fokon, melyik községnek milyen
alkalmas, amikor a polgármesterek még megoldásról álmodni sem mertek. Ezt
is a mobil-kultúra javára írom. Másrészt a személyvonati kultúrára emlékezve
megkérdem tőlük, könnyedén odavetve, mennyit töltenek munkaidejükből terepen.
A válasz bizonytalanra becsült egy százalék. Honnan fogják megismerni hatvan
község domborzati viszonyait?
Ha majd kell, szétugranak, nézelődnek,
tapogatóznak, méricskélnek. A baj itt Zalaegerszegen is, hogy nem tudják:
már a tél eleje óta ugorhatnának, tapogatózhatnának, méricskélhetnének.
Mert a nyugat-európai mezőgazdasági összeomlás s az ide érkezett szűkös
hírei: álruha, s benne az áldás. A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium
ájult, holott az ilyen központi vezénylethez szokott országban már tárcsával
és bakterlámpával, de nem bánom, mobillal és számítógéppel hónapok óta
integetni kellene, hogy rég várt vonat érkezik. Vagy jobb is, ha nem mond
semmit, mert félrebeszél? Ezt lehet, hogy mind tudják az eszes fiatalok,
azonban hogy az álruhát az áldásról lefejtsék, az nem telik tőlük.
Mondhatnák pedig: Mi nem ökók,
zöldek, alternatívok vagyunk. Mi vagyunk a gazdák mostantól. Akár hagyományos
gazdák, mert az öko sem más, mint ami öregapáink élete volt. Az agráripar
megbukott, mert senki sem kér belőle többet. A vegyipar kérne persze. A
nagybefektetők is, lehet. Csakhogy éppen a tányérjukra nem kérnek ők sem.
37 ország zárkózott el az EU hússzállítmányai elől. Vagy kiirtják, vagy
a nyakukra döglik. Milyen oltás? Ami húst az EU termel, azt továbbra is
el kell égetni, akár van vész, akár nincs. S ezt persze Renate Kühnast
asszony mondja (Spiegel, 2001. II. 5.), aki fogyasztóvédelmi miniszterként
ült mezőgazdasági elődjének bársonyszékébe. És a német mezőgazda nem ujjong
a jószág-apokalipszis hírére, bár a piacon 760 márkát érő tehénért 1000
márkával kárpótolja az EU, de vesztegzárban várni a mészárló kommandót,
ahhoz kérges lélek kell. Gyomorfordító volt a csatornafölözéssel, laboratóriumi
kutya, macska, patkány adalékával dúsított dögliszt, a csirkegyár, a sertésgyár,
a tejgyár is, de amikor nyilvánvaló, hogy ez az út a mezőgazdaság teljes
pusztulásába vezetett, akkor a hőbörgő is magába száll.
Ilyen európai újságok hónapok
óta hiányzanak a magyar sajtóból, mivel az csak átszállt SZU-ról EU-ra
-- vagy mondjuk alája? Mint amikor Sztálinváros neve helyett Hruscsovaljaújhelyet
ajánlottak. Azonban Európának nincs Pravdája, hogy magunkról csak a szépet
meg a jót írná. Európa -- ha van ilyen -- égett, mint a rongy. De a tenyerét
nem porolja, mintha mi sem történt volna. S ez bizony jórészt a közösséget
összehangoló sajtójának köszönhető. Azért ezt a fegyelmezetlen európai
sajtót megérte volna fél éve feszült figyelemmel kísérni az itthoninak,
és szemlézni (mint a Frankfurter Allgemeine BSE-ügyben, mindjárt melegében:
2000. XI. 23.), hányni-vetni, mezőgazdasági szakemberekkel véleményeztetni
naponta, sőt talán olvasó-levelezőket hergelni, összeereszteni, kövér legelőről,
kaszálóról, tápláló takarmányról, az élőállat-szállítás során szétszéledő
bélvírusokról és a szállításhoz lenyugtatózott disznókról, a vajba meg
a szopósborjak cseretejébe kerülő marhafaggyúról, és hogy a döggel meg
a lisztjével mi lesz, mint a német lapok árkus oldalain (Süddeutsche Zeitung,
2000. XII. 2/3., 14., 19.), és főleg, hogy mivelünk mi legyen, ha ekkorát
fordult a világ. Verjék azt a lapot a tenyerükkel, bökjék az ujjukkal az
olvasói, és egymás szavába vágjanak, hogy ez egyszer a más kárán tanulhassunk.
*
Az ozorai polgármester asszony
segélykiáltását olvastam (Államosított közmunkapénzek, Népszabadság, 2001.
II. 27.), s úgy döntöttem, hogy itt meghaladom köz- és vasúti író voltomat,
és belecsapok a lecsóba. Egy majd kétezer lelkes község Tolnában karbantartja
történelmi hírét Ozorai Pipótól az Ozorai Példáig, és amikor ezzel napra
kész, legnagyobb részt munkanélküli lakosságától a közhasznú munkára szánt
állami pénzt elveszik. Disznóság. Mivelhogy már rend van, és díjakat nyernek
a szépségükért. Hja, ha maguk szépségversenyeken illegnek? "A közfeladat
itt a fennmaradást jelenti" -- jelenti ki a cikkben a polgármester asszony
kissé mobilosan. Azért telefonálok mobilon, változatlan-e a sorsuk. Nem
érti, mire célzok. Elhabogom, hogy aki most a közmunka bérét elvonja Ozorától,
az is hiába tördeli a kezét az EU küszöbén. Amíg víztisztítás nincs, tagság
sincs, hiába. S a víztisztításhoz ember kell, azt pedig nem lehet alamizsnával
kifizetni. Talán még jópénzzel sem. Hát ráadásnak élő vízre visszaköltöző
élet közbirtokosi hasznával és tisztelettel, hogy a jövőnket mentő szakemberré
lett? Eszmél a polgármester asszony, hogy jaj, ha már megértette, hogy
a közmunkára szorulók nagyrészt cigányok, jókor jön, a környék cigány vezetőinek
tanácskozása lesz nálunk két napig.
A Simontornyán megálló reggeli
gyorsvonathoz csatlakozás két és fél óra múltán van Ozorára, s mindjárt
megértem azt is, hogy onnan munkakeresőbe indulni batyu nélkül nemigen
lehetséges. Hanem amikor a buszról leszállok Ozorán, rossz sejtelmek fognak
el. Kaszagépek rotyogását hallom mindenfelől, ugyanolyat, amilyet a házam
elől is, ha a polgármesteri hivatal küzdeni kezd a parlagfű ellen. Csak
Ozorán megadják a módját. Szép munkaruha mindenkin és egyenkalap, azon
szúnyogháló állig. Ahogy kaszálnak, gondosan, minden tenyérnyi gazt a Cinca-patak
partjáig le, olyanok, mint a szétszaladt méhészek.
Ilyet nem láttam, sem Stájerországban,
sem az osztrák Őrségben, pedig ott is kihánynak virággal mindent, amit
emberileg lehetséges. Kis piactér, körülötte virágok, virágok, és gerendákból
faragott kofaállások, ácsvirággal hímesek, és pad, mint egy római szarkofág:
fazsindelyes tetejét két-két delfinnel támasztott oszlop tartja. Odébb
virágok, lábas virágállvánnyal, festett fazsindellyel lefedve, hogy az
esővíz ne bántsa őket, locsolják inkább közmunkában. Odébb Illyés Gyula
Iskola virágfaragásos fakapuval, mint persze a polgármesteri hivatal kertkapuja
is. S a két kapu közt virító ágyásban szinte dísztelenül Illyés Gyula mellszobra.
A polgármester asszony már a
művelődési házban tanácskozik suttogóra fogott hangon egy roma vezetővel.
A többiek, mint az ajtónálló megsúgja, benn vannak a fejtágítón. Egytől
egyig öltönyben, jól fésülten, illedelmesen hallgatják, hogy egy emelt
női hang az értékekről leckézteti őket. Leülök a polgármester asszony mellé,
és várom, hogy kirakhassam én is szegényes értékeimet. Jó idő múltán hozzám
fordul. Hát elkéstem, olvasom le az arcáról. Jött közmunkapénz, gondolom
értékorientáltan. Talán fektetnének helyi értékekbe is? Csatornázásba?
Mert azt át lehetne alakítani, tetszik tudni, állandó jövedelemforrássá.
Központi támogatást fogunk kapni csatornafektetésre Simontornyáig. Arra
rácsatlakozik az útban lévő pár aprófalu. Én ilyen kockázatos vállalkozásba
nem megyek, ne is erőltesse. És megy, beül a roma vezetők közé, hallgatni
az értékeket. Én pedig kisétálok búcsúszó nélkül.
Állok szemtől szembe Illyés
Gyula mellszobrával, s ha életében beszédesek lettünk volna, most megkérdezném:
Pipáltál már ilyet? De csak hogy keserűségemet elüssem, mert tudom a válaszát.
Milyen szerencse, lelkendezett valamikor a hetvenes években, hogy magyar
írónak már nem kell értenie a vízügyhöz! Már csak Aczél elvtárshoz kell
értenie, hogy egyáltalán magyar író lehessen, gondoltam akkor kiegészítőleg.
Egy korábbi időben, amikor még Révai elvtárshoz kellett értenie, akkor
még Pest meg Tihany között az író-fejedelemnek kijáró fehér sport-Mercedesében
fuvarozott Wessely Laci, egy másik hun Párizsból, aki viszont a Gulágon
is hunoskodott, azért jól tudta, hogy a zsarnokság a fehér sport-Mercedesben
is benne lakik egy mondat erejéig. Dzsesszről, nőkről tárgyaltunk, sohasem
Illyésről. Mivel aztán Illyéssel nem lettem beszédes a ránk következő évtizedekben
sem, ennyit hagyok meg most a szobrának: Nyomorult.
A piac szegletén emléktáblákkal
kitüntetett barokk házban jeans-varroda, nem adhat helyet 25 varrógépnél
többnek, de alighanem Ozora ipari húzóágazata. Ember sehol a kaszarotyogtatókon
kívül, akivel szóba elegyedhetnék, azért a Pipo eszpresszóba térek be.
Ott tárgyalnak, és nem kell a rosszkedvemet legyűrnöm, hogy a tudnivalókat
megtudjam. Buszon érkeznek csoportok, iskolások, turisták, ha az idő kedvez.
Van egy úszómedence, létrát eresztett be most is a gondnoknő egy osztály
gyereknek, hogy megfürödhessenek. Könyökös társam a pultnál, a hangjából
ítélve lehetnék társa itt már reggel óta, hátrafordul, s azt mondja, azt
nem jól tette, anyukám, mert a víz még hideg, ha valamelyiknek a szíve
megbénul, maga felel? Egy filmszínész-féle pörköltet eszik odébb, annyira
illedelmesen, hogy látni való a romasága. Ő annyit szúr közbe: Még a fagyállót
se eresztettük le. Erre a csendes szavára ráreccsen a gondnoknő, hogy inkább
eredjen most már, és lőjön egy őzet vagy valamit, mert délután nyugatiak
jönnek. Ebből is elegem lett.
Amíg a buszra várok a megálló
virághímes fatornácán, elgondolom, hogy meddő órámon, amikor még ilyenek
sem jutnak az eszembe, én is nekiállok takarítani, viaszozni a parkettet,
gyomlálni a kertet. Mentől lélektelenebb munka, antól jobb. Közben csak
eszembe jut valami. Például, hogy a Cinca-patak, amelynek partját most
szőrtelenítették, az ötven lépéssel odébb belefolyik a Sió-csatornába.
A patakot azért hívták Cincának, másfelé Concónak, Csincsának, Csincsének,
mert dzsindzsás volt, sással, csátéval, kákával, náddal benőtt. Volt is
élete, nem úgy, mint itt a kibetonozott torkolati szakaszának. Az a tíz
kilométer csatornacső Simontornyáig, az rettentő sokba kerül, az semmi,
hogy kétszer-ötször annyiba, mint a kámi. S ez sem, az sem fogja meghálálni
a költségeit, mert valahol eldugul, másutt megreped, és a lének ha fele
eljut Simontornyáig. De ott is mit kezdenek vele? Beléeresztik a Sió-csatornába.
Itt, a Sió partján, ahova elsétálok várakozóban, ül egy árva horgász, zöld
moslékban a horga. Nagyon örülök, hogy elvisz a busz. De a vezető még ott
is azt tárgyalja egy háta mögött álló férfival, kik voltak a negyvenesek
közül szívesek, akik az utóbbi hónapban mentek el, ismerősök.
Talán a szívügybe kell beletanulni
a mai írónak. Hogy az újságját nyílt szívvel fogadják.
|
ÖKORÉGIÓ ALAPÍTVÁNY
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT
8901 Zalaegerszeg, Pf.:
521.
Tel./fax: 92/348-778
e-mail: ökorégió@tiszanet.hu |
VIDÉK PARLAMENTJE
1011 Budapest, Corvin
tér 8.
Tel./fax: 1/225-0722
e-mail: falumuh@matavnet.hu |
Magyar Országgyűlés Környezetvédelmi
Bizottsága
Budapest
Dr. Illés Zoltán elnök
Kedves Illés Zoltán, tisztelt
elnök úr!
Szeretnénk felhívni az
Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottsága figyelmét a kistelepülések szennyvízkezelésének
súlyos gondjaira és ezekkel szoros összefüggésben a természetközeli szennyvíztisztítási
eljárások engedélyeztetése körül kialakult nehézségekre.
Annak ellenére, hogy a
természetközeli szennyvíztisztítási eljárások támogatását és fokozott elterjesztését
Magyarország Szennyvízelvezetési Keretterve, valamint a Nemzeti Környezetvédelmi
Program is támogatja és prioritásként írja elő minden olyan esetben, ahol
erre a feltételek kedvezők, nincs megteremtve a gyakorlat ezek létrehozására,
működtetésére.
A figyelembeveendő ajánlások
szerint:
-- 2000 fő alatti lakosságszám
alatt a település csatornahálózat építésére nem kötelezett;
-- 15 fő/ha lakósűrűség
alatt megfontolandó a korszerű közműpótlók, szikkasztók kialakítása, különösen,
ha a helybeli szikkasztáshoz rendelkezésre álló átlagos teleknagyság meghaladja
a 700 m2/telek értéket;
-- a Kormány 104/1998.
(V. 22.) rendelete értelmében minden olyan esetben, ahol a keletkező szennyvíz
mennyisége nem éri el a napi 100 m3-t, vizsgálni kell a természetes szennyvíztisztítási
eljárások alkalmazhatóságát is.
Eddigi tapasztalataink
azonban azt mutatják, hogy a területileg illetékes vízügyi igazgatóságok
és környezetvédelmi felügyelőségek minden körülmények között ragaszkodnak
a regionális vízgazdálkodási tervekhez, amelyektől eltérő koncepciót sokszor
akkor sem támogatnak, ha az egy korszerűbb, költségtakarékosabb, környezeti
és gazdaságossági szempontból alkalmasabb, a helyi önkormányzatok által
megvalósítani kívánt alternatívát jelent.
Ezek a regionális vízgazdálkodási
tervek általában nem tartalmazzák a természetközeli szennyvíztisztítási
eljárásokat, szemléletük erősen elavult, előírásaik, alkalmazott határértékeik
miatt szinte kizárólag a nagy, regionális rendszerek kiépítése, ill. az
arra történő rácsatlakozás lehetséges.
Kérjük a T. Környezetvédelmi
Bizottságot, szenteljen figyelmet a mellékelt dokumentumoknak, vizsgálja
meg a kialakult helyzetet, és kezdeményezze a szükséges változtatásokat
az engedélyeztetési eljárások, a határértékek és a támogatási rendszerek
terén, tegyen meg mindent azért, hogy a szennyvízkezelésben is a fenntarthatóság
érvényesülhessen!
Budapest-Zalaegerszeg,
2001. május 4.
Tisztelettel:
Márczis Márta
Vidék Parlamentje
|
Kocsis Anikó
Ökorégió Alapítvány
a Fenntartható Fejlődésért
|
1. sz. melléklet
Környezetbarát szennyvíztisztítási
technológiák alkalmazásának
gazdasági, ökológiai
előnyei és gyakorlati nehézségei Magyarországon
A környezetbarát technológiák
alkalmas megválasztása az a terület, ahol talán a legtöbbet tehetünk a
vidék fenntartható fejlődése érdekében: helyi, átlátható, könnyen kezelhető,
tájba illő rendszerek létrehozásával. E technológiák között kiemelkedően
jól honosítottak Magyarországon a szennyvízkezelésre vonatkozó alternatív
eljárások, melyek előnyei:
-- alacsony beruházási költség
-- csekély karbantartási
költség
-- magas üzembiztonság
-- elhanyagolható üzemeltetési
költség
-- takarékosság a szükséges
csatornahálózattal
-- nincs külső energiafelhasználás
-- lemondás a kémiai anyagokról
-- nem keletkezik másodlagos
szennyvíziszap
-- tájba illő, nem műszaki
létesítmények
-- új élettér sokféle növény
és állatfaj számára
-- egyszerű javítási lehetőség
Megépítésük és műtárgyaik
egyszerűek, zömükben csak földművek. Üzemeltetésük is egyszerű, gépi berendezéseket
nem tartalmaznak, villamosenergia-igényük elenyésző. Állandó felügyeletet
nem igényelnek. Felhasználhatók kempingek, panziók, bevásárlóközpontok,
kastélyhasznosítási programok esetén közműpótló beruházásként is, szennyvíztisztításra,
illetve utótisztításra.
Valódi
előnyük -- olcsóbb létesítésükön és működtetésükön túl -- a más megoldásokhoz
nem hasonlítható, externális haszonban is rejlik.
Az ipari társadalom okozta
környezeti szennyeződések korában különös hangsúlyt kell fektetni az olyan
technológiák kutatására és alkalmazására, amelyek csak csekély mértékben,
illetve egyáltalán nem használnak fel működésükhöz nem megújuló energiaforrásokat.
Ezért is szaporodtak mind ökonómiai, mind környezetpolitikai okokból a
környezetérzékeny életmód megszületése óta, az 1970-es évek végétől kezdve
a növényekkel beültetett talajfilterrel történő víztisztítás és más természetközeli
szennyvíztisztítási eljárások.
Sajnos azonban e technológiák
gyakorlati elterjedését illetően a jelenlegi helyzet csak egyoldalúan biztató:
a helyi közösségek és döntéshozók körében egyre népszerűbbek az alternatív
szennyvíztisztító-rendszerek, éppen könnyebb kezelhetőségük, olcsóságuk
miatt, de a hatósági döntéshozók szemlélete és a jelenlegi támogatási gyakorlat
nem segíti ezek elterjedését, és ez a helyzet az alábbi gondokhoz vezet:
A hagyományos technológiájú
regionális szennyvíztisztítók építése egymástól távoli kistelepülések esetén
nagyon drága beruházás. Ha mindenütt drága regionális tisztítórendszerek
épülnek, ez vagy nagyobb állami támogatást igényel, vagy hosszúra nyúlik
a szennyvíztisztítás általánossá tétele, veszélyeztetve a felszíni és felszín
alatti vizek minőségét éppen azokon a területeken, ahol a lakosság alacsony
száma miatt a természeti erőforrások védelmére egyébként a legtöbb esély
és lehetőség van.
A kistelepülések a regionális
rendszerekre rácsatlakozva kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek, a nagyrendszer
fenntartásának és kezelésének terhei számukra gyakran megfizethetetlenek,
és a központi rendszer technológiája nem mindig alkalmazkodik a helyi szennyvízhelyzethez.
A regionális rendszerek
környezeti szempontból sem feltétlenül kedvezőbbek az egyedi tisztítóberendezéseknél,
hiszen a koncentráltan az élővizekbe visszajuttatott tisztított szennyvíz
nagyobb biológiai terhelést jelent, mintha ugyanaz a vízmennyiség több
kisebb mennyiségként, nagyobb területen elosztva kerül az egyedi tisztítóművekből
a befogadóba.
Regionális szennyvíztisztítók
esetén az egész közműberuházás 70-80 százalékát a csatornahálózat (azon
belül is az igen költséges külterületi csatornavezetékek) beruházási költsége
teszi ki. Ezért mind a gazdaságossági, mind a környezeti szempontok érvényesítése
érdekében a csatornázás, különösen a külterületi csatornázás minimalizálása
szükséges.
Szennyvízhelyzet
Csatornázott
településen él a népesség 56%-a (~5,8 millió fő) |
Keletkezett szennyvíz |
~2,2 millió m3/d |
Tisztító kapacitás |
~1,7 millió m3/d |
Élővízfolyásokat terhelő
kezeletlen szennyvíz |
~ 0,5 millió m3/d |
Az ivóvízzel ellátott |
~ 8 millió fő |
lakásokban élők száma |
(3,7 millió lakás) |
A csatornahálózatba is bekötött |
~ 5,8 millió fő |
lakásokban élők száma |
(1,9 millió lakás) |
Csatornázatlan lakásban
élők száma |
~ 2,2 millió fő |
Keletkezett szennyvíz |
~ 274 000 m3/d |
Tisztított szennyvíz |
~ 27 400 m3/d |
Élővízfolyásokat terhelő
kezeletlen szennyvíz |
~ 247 000 m3/d |
Ez a szennyvíz szinte kizárólag
az ország ritkábban lakott, csatornázatlan területein, gyakran a vízbázis-védelmi
területeken szétszórt kistelepüléseken keletkezik, és a települések alatt
a talajba szivárogva megemeli a talajvíz szintjét, veszélyeztetve ezzel
a felszín alatti vizeket és az épületek állagát.
A helyes szennyvízkezelés
Mindig komplex ökológiai,
műszaki és gazdaságossági tervezés eredménye, melynek során -- különösen
kistelepülések esetében -- a következő alapelvek érvényesítésére kell törekedni:
-- Mindenhol, ahol erre
mód van, a csatornázás kiváltása korszerű közműpótlókkal
-- Természetközeli szennyvízkezelés
helyben, iszapszegény eljárásokkal
-- A kezelt víz élővíz-befogadóban
való elhelyezésének kerülése
-- A kistáj (mint elsődlegesen
földrajzi fogalom és viszonylag homogén téregység, amelyben meghatározó
tájökológiai egyveretűség van jelen) által meghatározott földrajzi adottságok
figyelembevétele
-- A kezelt szennyvíz tájegységben
tartása és hasznosítása
--
öntözéssel gyümölcsösben,
-- külterjes mezőgazdasági
termelésben (amennyiben arra lehetőség van, ill. gazdaságos)
-- díszkertben (a szennyvízkezelés
módjától függően, vagy fertőtlenítés után)
-- A kezelt szennyvíz hasznosítása
szükségtelenné teszi a P és N eltávolítást (hiszen épp azt hasznosítja),
miáltal jelentős beruházási és üzemeltetési költségcsökkentés érhető el
-- A vezetékes ivóvíz-felhasználás
csökkentése
-- a komposzt-WC modern
változatának széles körű elterjesztésével,
-- a kezelt szennyvíz WC-öblítésre
való használatával,
-- az esővíz gyűjtésével
és annak öntözésre, WC-öblítésre történő hasznosításával.
A KÖM-EPA közös vízminőség-védelmi
program keretében 1994-1999 között e technológiák elterjesztésére sok erőfeszítés
történt:
-- Regionális képzések az
illetékes hatóságok (környezetvédelmi felügyelőségek, vízügyi igazgatóságok,
ÁNTSZ, természetvédelmi igazgatóságok) munkatársai, víztisztítással, vízminőség-védelemmel
foglalkozó szakemberek számára Magyarország hét régiójában.
-- Kistérségi vízgyűjtővédelmi
tréningprogramok mintegy 60 kisvízgyűjtő vagy részvízgyűjtő önkormányzatai,
civil szervezetei és vízhasználói, illetve a területen illetékes érintett
hatóságok képviselőinek részvételével
Ennek ellenére és ezeknek
a képzéseknek a tapasztalata alapján az alábbiakban összegezzük e módszer
gyors elterjedésének akadályait:
-- A vízügyi igazgatóságok,
környezetvédelmi felügyelőségek szemlélete és gyakran ismerethiánya, illetve
sokszor előítéletei megnehezítik a természetközeli szennyvíztisztítási
eljárások engedélyeztetését.
-- Az engedélyeztetési eljárás
során meghatározó regionális vízgazdálkodási tervek elavultak, szemléletük,
tartalmuk túlhaladott, a törvényi előírásokat gyakran nem tartják be, illetve
kikerülik.
-- A csatornázásban, a nagy,
központosított regionális rendszerek kiépítésében érdekelt gazdasági-szakmai
lobbi-csoportoknak nagy befolyása van az engedélyeztetési folyamatra és
a támogatási rendszerre. (Pl.: A vízgazdálkodási tanácsokban olyan cégek,
szervezetek képviselői is jelen vannak, akik részt vesznek, illetve erősen
érdekeltek a közműberuházások megvalósításában, kivitelezésében.)
-- A nem megfelelő, rugalmatlan
támogatási rendszerek a kistelepülések számára a legkevésbé sem megfelelőek.
2. sz. melléklet
A kistelepülési szennyvíztisztítók
szabályozásának
és finanszírozásának módosítása
A nyugat-dunántúli régió
sajátosságait nagyban meghatározza, hogy a területen lévő 646 településből
492-ben -- ez közel 80 százalékot jelent -- a lélekszám nem éri el az ezer
főt, míg több mint felében (327 településen) még az ötszázat sem. Másik
megközelítésben Magyarország lakosságának 10 százaléka él itt a települések
20 százalékán! Az aprófalvas településszerkezetű területek -- melyek jelentős
természeti és tájképi értékek hordozói -- az ország más régióiban is különös,
egyedi helyzetben vannak. Igényeik és lehetőségeik jelentősen eltérnek
a városiasodott területeken tapasztalhatóknál, anyagi forrásaik szűkebbek,
a megoldandó feladatok pedig jelentősen különbözhetnek. Ezt azonban ma
a hazai közműfejlesztést szabályozó jogi, szakmai és pénzügyi rendszerek
nem veszik figyelembe.
A közműfejlesztési beruházások
egyik kiemelkedő területe a szennyvíz kezelésének és tisztításának megoldása.
E feladat megoldása hazánk európai uniós csatlakozásának is egyik alapvető
kritériuma. Az elsősorban lakossági eredetű szennyvízterhelés komoly károkat
okoz a magyarországi élővizekben és természeti rendszerekben, amit a hazai
szennyvízkezelésre fordított komoly összegekkel lehet megelőzni. A probléma
megoldása több száz milliárd forintos beruházás-sorozat finanszírozását
igényli, ugyanakkor Magyarország saját forrásain kívül uniós támogatásokra
is számíthat e téren. Ahhoz azonban, hogy a rendelkezésre álló keret felhasználásával
a lehető legjobb eredményt -- maximális hatékonysággal minimális kibocsátást
-- érhessünk el, a beruházások során fokozott figyelmet kell fordítani
a megoldandó feladat sajátosságaira és az egyedi jellemzőkre. A kaptafaként
alkalmazott egyenmegoldások számos esetben teljesen fölösleges, nagy költségigényű
és kis hatékonyságú beruházásokhoz vezetnek, melyek jelentősen megterhelik
a lakosságot, mindemellett és mindezzel együtt alacsony rákötési arányt,
és/vagy a határértékeket meghaladó kibocsátást eredményeznek. Ezek helyett
a helyi viszonyokhoz alkalmazkodó, természetszerű tisztítási technológiákra
alapozott megoldások kivitelezése sokkal ésszerűbb, költségkímélőbb és
eredményesebb lehet. Ezek a kisméretű, alacsony kapacitású létesítmények
egyben lehetőséget biztosítanak olyan alternatív technológiák alkalmazásának
kipróbálására az alacsony
lélekszámú településeken, amelyek nagyban való megvalósítása kockázatosnak
látszik, illetve tulajdonságaiknál fogva éppen a kisméretű hálózatok vagy
lokális források szennyvizeinek tisztítására alkalmasak. Ilyen alternatív
technológiának számít például az ún. nád gyökérzónás szennyvíztisztítás,
amely az élő növényzet biológiailag aktív gyökérfelületének szűrő- és abszorpciós
képességén alapszik. Ezek a technológiák speciális tulajdonságaiknál fogva
gyakran nem férnek bele a kizárólag klasszikus nagyberuházásokban gondolkodó
szabályozási keretekbe, holott a helyi gondok orvoslására a nagyipari technológiáknál
sokszor jóval alkalmasabbak. Jellemzőjük a fenntartható (sustainable) fejlődésnek
megfelelő működés: hatékony tisztítás mellett, alacsony vagy nulla energiabevitelt,
alacsonyabb beruházási és minimális fenntartási költséget igényelnek, végül
jól illeszkednek a természetbe, annak részét képezik.
A szennyvizek kezelése kapcsán
kiemelendők az aprófalvas településszerkezetből adódó következő sajátosságok:
-
Ezen települések többnyire az
elmaradott, periférikus helyzetben lévők közé tartoznak, amelyek nem vagy
csak érintőlegesen részesülnek a Nyugat-Dunántúlon néhány gazdasági csomópontban
megjelenő (ipari parkok és nagyvárosok) gazdasági növekedés "eredményeiből",
fejlettségük az országos átlagnak megfelelő vagy az alatti.
-
A viszonylagos "fejletlenségükből"
adódóan máig eredményesen őrizték meg természeti és épített környezetük
értékeit.
Ismert, hogy az Európai Unió
a szennyvíz-direktíváiban nem kezeli prioritásként a 2000 fő alatti települések
csatornázásának kötelezettségét, ám a kohézió és a fenntarthatóság elvének
megfelelő fejlődés, életminőség növelése megköveteli, hogy kistelepüléseink
lakossága csupán helyzetéből adódóan ne szenvedjen hátrányos megkülönböztetést
e tekintetben sem. Ez a kistelepülésen élők egészséges környezethez való
alkotmányos jogát is sértené. Ennek megfelelően az EU-ban a csatornázottság
kitűzött aránya 68 százalék. A fennmaradó településeken természetes, vagy
természetközeli tisztítási technológiákat alkalmazva oldják meg a szennyvíztisztítást.
Az aprófalvas településszerkezet
miatt megjelenő speciális igények hatására a nyugat-dunántúli régióban
elkészült a kistelepülések regionális szennyvízkezelési stratégiájának
kidolgozása, amelynek terén a következő tapasztalatokat halmoztuk fel:
-- A csatornázás és a művi
tisztítók rendszerének kizárólagos engedélyezése a 2000 fő alatti településeket
közös, úgynevezett agglomerációkban, településcsoportokban megvalósuló
kényszer-beruházásokba hajszolja. Az egyedi, alternatívnak mondott tisztítók
és a kisebb minimális támogatott méret lehetővé tételével elkerülhetővé
válnának a túlzott beruházás- és fenntartásiköltség-igényes rendszerek
kiépítései ott, ahol arra a környezeti feltételeknek jobban megfelelő,
költséghatékonyabb megoldás is szóba jöhet; -- Általában
véve 15-20 fő/ha belterületi lakósűrűség alatt, illetve 6-7 km-nél hosszabb
összekötő vezetékek esetén gazdaságtalan a közcsatorna-hálózat kiépítése,
itt már egyedi szennyvíztisztítók létesítése szükségszerű (közcsatorna-hálózaton
a gerincvezetéken összegyűjtött, távolabbi szennyvíztisztítóba való eljuttatást
értjük -- természetesen az egyedi tisztítás is igényli házcsoporton vagy
egy-egy létesítményen belül a gyűjtővezeték kiépítését). Ennek kötelező
vizsgálatát már a mai jogszabályok is előírják, de ennek betartatása gyakorlatilag
nem megoldott.
-- A meglévő pénzügyi támogatási
rendszer nem ösztönzi a településeket költséghatékony megoldások alkalmazására,
emiatt a működtetés sok esetben elviselhetetlen terheket ró a lakosságra.
-- A túlméretezett, drága
megoldások magas fenntartási költségei alacsony rákötési arányt, ezzel
a lehetségesnél tágabbra nyílt "szennyvízollót" eredményeznek (az alacsony
rákötési hajlandóság a telepek szabályos működését is gátolja, emiatt nem
tudják teljesíteni az elvárt tisztítási fokot).
-- A mai tisztítottszennyvíz-kibocsátási
határérték-követelmények nem veszik figyelembe a helyi sajátosságokat,
nem differenciálnak településméret szerint, ami
nem teszi lehetővé a helyi alternatív megoldások kidolgozását. A mai szabályozás
nem veszi figyelembe az adott vízbázisvédelmi kategórián belüli, településenként
kibocsátott terhelés abszolút értékét, pufferképességét, ezért a legnagyobb
terheléshez állítja be a kibocsátási határértéket. Ez azonban olyan terheket
jelent a kistelepülések lakossága számára, amit többnyire nem tudnak vállalni,
így rá sem csatlakoznak a rendszerre
-- A kis- és közepes települések
esetén nem áll rendelkezésre a témában jártas szakszemélyzet, ami a piaci
viszonyok közt megedződött és más érdekek mentén tevékenykedő kivitelezők
túlzott befolyását teszi lehetővé a fejlesztések kialakítása során.
A fenti nehézségek forrása
csak kis részben helyi jellegű, nagyobb részben központi szabályozásból
adódó. Csak ez utóbbinak a megváltozása hozhatja magával a települési szinten
történő pozitív változások lehetőségét is. A koordináció megfelelő szintjének
a regionális szintet tartjuk. Ennek érdekében a következő területeken szükségesek
változtatások:
-
A jelenlegi finanszírozási rendszert
át kell alakítani a környezeti elvárásoknak megfelelő, de költséghatékony
megoldások alkalmazását is megengedő irányba, ami lehetővé teszi az adottságokhoz
jobban alkalmazkodó, településméret szerint differenciált (természetesen
a környezet eltérő érzékenységét figyelembe vevő) és a lakosság számára
még elviselhető költségű szennyvíztisztítási megoldások megvalósítását.
-
A környezetvédelmi határértékeket
differenciáltan, a kisebb tisztítási kapacitás esetén az Európai Unióban
érvényben lévő, nagyobb kapacitás esetén a hazai, szigorúbb előíráshoz
kell igazítani, ami lehetővé teszi a másutt már kipróbált, az ökológiai
és gazdasági feltételeknek is megfelelő megoldások alkalmazását. Kisebb
kapacitás esetén a viszonylag magasabb környezeti terhelési értéket az
alacsonyabb működtetési költségből adódó, nagyobb rákötési arány révén
eredményesebb tisztítási mérték ellensúlyozza. Amennyiben a határértékek
nem változnak (az adott terület minden szempontú vizsgálata alapján nem
lesznek enyhébbek), azok a kislétesítmények, egyedi szennyvíztisztítók,
amelyek az EU országainak többségében megfelelnek, Magyarországon nem lesznek
alkalmazhatók. Ez gyakorlatilag kizár jónéhány kistelepülést a tisztítórendszerek
alkalmazásának lehetőségéből.
-
A jogszabályi háttérben javasolható
a szervezeti és képesítési elvárások méretkategóriákhoz és technológiákhoz
való igazítása, hogy az újító technológiák alkalmazása esetén az egyszerűbb
kezelési követelményeknek megfelelő felkészültségű szakértő segíthesse
a tisztítótelep működtetését.
-
Csoportos mintaprojektek indítása
szükséges a maitól eltérő, szelíd megoldások kidolgozása, meghonosodása
érdekében.
Miután a nyugat-dunántúli régió
kedvező földrajzi helyzetben van az európai uniós szelíd technológiák know-how-átvételét
tekintve, és e téren az Eurégió és a Phare CBC program jóvoltából már tapasztalatokkal
is rendelkezik, kezdeményező tud lenni az alternatív szennyvíztisztítási
eljárások országos meghonosításában.
Az aprófalvak és kistelepülések
számára -- a nehézségekre való közös megoldás keresésén túl -- technikai
segítséget kívánunk nyújtani a természetközeli tisztítók tervezésében,
a projektek előkészítésében, különösen a hatósági engedélyeztetések során.
Sikeres előkészítéssel 2003-2004 folyamán regionális és ágazati források
koordinációjával lehetőség nyílik konkrét beruházások megvalósítására.
Szándékunk megvalósulása
két dolgon múlik:
-
A vízügyi, környezet- és természetvédelmi
hatóságok és a kistelepülések partnerek legyenek abban, hogy közösen és
"csokorban" dolgozzuk ki az újító technológiák alkalmazásának
irányelveit
és feltételeit, minden érintett által elfogadható eredményekre jutva.
-
A tervezés időszaka alatt, azaz
várhatóan 2002-2003 folyamán a parlament környezetvédelmi bizottsága, a
KÖM és a KVM támogassa törekvésünket azzal, hogy a jogszabályi és finanszírozás-szabályozási
változások tegyék lehetővé az aprófalvas településszerkezetből fakadó sajátosságok
figyelembe vételét, különösen az újító technológiák alkalmazása esetén.
A szennyvíztisztító létesítmények
építésére és működtetésére vonatkozó szabályozási és finanszírozási keretek
módosítása nélkül a természeti és tájképi értékekben igen gazdag aprófalvas
szerkezetű régiók jelentős része rendkívül nehéz helyzetbe kerül. Vagy
vállalja egy gazdaságtalan, drágán fönntartható, és az alacsony kihasználtság
miatt technikai problémákkal is küzdő, de központilag támogatott nagyipari
technológiájú szennyvíztisztító létesítését, vagy teljes egészében kimarad
ezen infrastrukturális beruházásokból. Előbbi esetben szűkös pénzügyi forrásait
egy felesleges méretű, drágán létesíthető és fenntartható beruházásra fordítja,
és így nem marad lehetősége más olyan intézkedések meghozatalára, amelyek
a lakosság életminőségének javításával megállíthatnák, vagy legalább lassíthatnák
az elvándorlást. Ezáltal közvetve az egyes régiókra hagyományosan jellemző
aprófalvas településrendszer felszámolásához járulunk hozzá. A második
verzióban a megoldatlan szennyvízkezelés, a derítők jelentős környezeti
terhelése súlyos környezetkárosodáshoz és az ezeken a területeken még jellemzően
jó környezetállapot romlásához vezetnek. Magyarország hagyományos tájképi
sokféleségéből adódó értékeinek és velük együtt a szennyezésektől mentes
környezetnek a megőrzése és átadása utódaink számára a jelen generációk
alapvető kötelessége a jövő nemzedékekkel szemben. A Jövő Nemzedékek Képviselete
ezért mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a szennyvíztisztítók
létesítésére és működtetésére vonatkozó szabályozást és a finanszírozási
kereteket úgy módosítsák, hogy az lehetővé tegye a helyi viszonyok által
indokolt ideális technológia megvalósítását a kistelepülések számára.
Bozzay Balázs
|