Ertsey Attila
A Dörögdi-medence:
Mikrokozmosz
és makrokozmosz
Ismerd meg magadat és megismered
a világot; ismerd meg a világot és megismered önmagad -- áll kőbe vésve
a bölcsesség a görög misztériumhely falán. Máshogy fogalmazva: ami bent
van, az van kint, és ami kint van, az van bent.
Tizenöt éve találkoztam ezzel
a tájjal.
1986. Diploma után iparművészek,
építészek baráti köre együtt akart maradni egy alternatív életformát választva,
s így vettük közösen Csórompusztát, ezt a tanyát Kapolcs és Vigántpetend
határán, a völgy feletti dombtetőn. A rendszerváltás reményteli hangulatában
szőtt nagyszabású tervek lassan lecsendesedtek, az illúziók itt is, mint
másutt is, elszálltak. A kollektív együttélés nem jött be, válások, gyerekek
és új szerelmek jöttek, a társaság felnőtt lett. Ki-ki csinálja a maga
dolgát, a barátság azért megvan. Ez a paradicsomi sziget, mely a medence
varázsos szépségű mélyedéséből emelkedik ki, mégis a szabadság hangulatát
hordozza, ma is.
Így
kerültünk ide, s az elmúlt másfél évtizedben volt alkalmunk megismerkedni
a tájjal, a felszíntől a mélyebb rétegek felé haladva. Ahogy az embernek,
a háznak, sőt a tájnak is van eszméje, individualitása. Nekünk sikerült
találkozni vele.
A Dörögdi-medence a térképen
nem szereplő név, ezt a tájat mint individualitást tájépítész és ökológus
barátainkkal közösen ismertük fel és neveztük meg -- nem el, mert ez a név
ott volt, csak ki kellett mondani.
A történet hosszú, epizódjainak
talán csak címeit és főszereplőit lehet említeni -- a Pagony iroda tájépítészeit,
a FÖK népfőiskoláit, faültetéseit, a nemzetközi tájépítész-konferenciát,
a fejlesztési programot, a faluhelyreállítási tervet, az Autonóm
Kisrégió-projektet, a számos tanulmányt, értekezést, dolgozatot és kiadványt,
ami ez idő alatt született. A munkák során megismertük a táj geológiáját,
geográfiáját, flóráját és faunáját, vízrajzát a felszín felett és alatt,
a tájhasználatot és a történelmet, s lassan összeállt bennünk a táj sorstörténete.
Ez az individualitás, e kis géniusz, mely szépségével először érzelmeinket
ragadta meg, ma, amikor belelátunk a földbe, olvasunk a hegyoldalakon,
a házfalakon és az emberek arcában, élesen és elevenen áll előttünk.
A Kárpát-medence-vízió
Így történt, hogy egy előadás
közben, mikor a vetítővásznon egymás mellett állt a Dörögdi-medence madártávlati
képe és a Kárpát-medence XIX. századi vízrajzi térképe a folyamszabályozások
előttről, hirtelen összeállt a kép: a Dörögdi-medence tájalakulata és sorsa
egyaránt kicsiben modellezi az egész Kárpát-medencét, benne sorsunkat.
Leolvasható a tájról mindaz, ami velünk a XX. században történt.
E vízió gyors megrajzolására
teszek kísérletet.
A táj és a térkép
A Dörögdi-medence Veszprém
megyében, Nagyvázsonytól nyugatra helyezkedik el. A vázsonyi Séd, melynek
neve később Egervízre vált, majd valahol eléri a Balatont, kanyarog itt
a völgyben, míg a műúton Pulára, a medence kapujába nem érünk. A medence
öt kis falu, Taliándörögd, Kapolcs, Vigántpetend, Öcs és Pula által lakott,
természetes ökológiai és hajdanvolt szociális egység. Fel kellett ismerni
a tájat, mert minderről kezdetben nem tudtunk. Az átutazónak nem áll össze
eggyé, az ott élők pedig elfeledkeztek erről az egységről, mert igen sokan
dolgoztak rajta évtizedekig, hogy elfelejtsék (no lám, még egy párhuzam...).
Első felismerésünk az volt, hogy ez itt egy medence, s egy vízgyűjtő, amely
a víz révén ökológiai sorsközösséggé alakítja a táj elemeit.
A vizek
Akiknek nem ismeretlen a
Kárpát-medence ártéri gazdálkodása mint a tájat formáló művelésmód, az
tudhatja, hogy az Alföld legnagyobb része évszázadokig vízzel borított,
vizenyős, illetve mocsaras terület volt. Nem a búza volt a fő termény,
és a hortobágyi szikes puszta sem természetes alakulat, hanem a folyamszabályozások
eredménye, melyek során az évenkénti termékeny áradás elmaradt, a talajvízszint
süllyedt, a szűk gátakon átcsapó árvizek és a nyári aszályok ingalengése
vette át az uralmat. Így lettünk halexportőrből búzaszállítóvá, noha -- Bartos Tibort híva tanúnak -- a magyar mindig is utált kapálni.
Itt sem történt másképp.
A medence a régi leírások
szerint vizenyős-mocsaras hely volt. Öcs alatt, a ma is Csigástó nevet
viselő csontszáraz szántó valaha mocsár volt, a történetek szerint szekereket
nyelt el -- ökröstül. Aztán a mocsarat lecsapolták, ma is láthatóak a lecsapolóárkok
fűzfás csíkjai. Ezzel kezdetét vette a természetátalakító tevékenység,
melynek legfőbb tünete az éltető víz lassú visszavonulása, eltűnése, mely
ma is tart.
A medence -- nagy testvéréhez
hasonlatosan -- "alvízi", a folyóvizek nagyobbrészt kívülről jönnek és átfolynak
rajta. Ezekre nincs sok befolyása, így szennyezésükre sem. Az Egervíz Vázsony
felől időnként szennyezett, barna levet hoz, az ottani rosszul működő tisztítótelepből.
Pulánál épült a '80-as években a helyi Bős-Nagymaros: a pulai tározó, melyet
engedély nélkül létesítettek -- a helyben élők megkérdezése nélkül, s első
feltöltése alkalmából a tározó alatt a patak medre üres maradt. A mesterséges
tó párolgása és vízvesztesége miatt már nem jutott víz a gát alatti mederszakaszra.
Ez hosszú időre megpecsételte a patak sorsát. A hatvanas évekig még pisztráng
is előfordult itt, mígnem a mederbe fordult egy kerozinos teherautó, s
ez -- a Tiszához hasonlatosan -- sterilizálta a faunát. A száraz meder látványa
sokkolta a nyolcvanas években Kapolcsra költözött Márta Istvánt, aki ekkor
szervezte meg a már legálisan, egyesületi formában létrejött Kapolcsi Kulturális
és Természetvédelmi Egyletet. A Duna Kör történetéhez hasonlóan (melynek
magam is alapítói közé tartoztam) ez volt a helyi civil élet első szabad
megnyilatkozása. Mire sikerült megvívni a harcot a hatóságokkal, és a zsilipet
megnyitották, a víz már nem folyt el Kapolcsig.
A felszín alatt a dunántúli
karszt helyezkedik el, s északra közvetlenül a hegyek mögött található
Nyirád és bauxitbányája. A bánya vízkiemelő rendszere a felszín alól mintegy
200 méter mélységig leszívta a vizeket. A bánya legmélyebb pontja körül
50 km-es sugárral képződött az a leszívási tölcsér, melybe az egész medence
is esett, így a kutak és a patakok kiszáradtak. Az a patak, mely az ötvenes
években még nyakig ért Kapolcsnál, sőt fürödtek benne, előbb csordogáló
ér, majd száraz meder lett. A nyirádi bányát csak néhány évvel később zárták
be, a leszívott víz visszapótlódására azonban éveket kellett várni. Nagy
ünnep volt a rendszerváltás után nem sokkal a víz visszatérte.
Az ivóvíz részben a medencén
kívülről jön, a csővezetéket nagyrészt a bánya máig működő vízkiemelő rendszere
látja el. Mára azonban a klíma is megváltozott, mikro és makro méretekben
egyaránt, s megnőtt az ivóvízfogyasztás. Ennek köszönhetően most már bánya
nélkül is elérjük ugyanazt az eredményt: a vízfogyasztást fedező kivett
karsztvíz már nem tud természetes módon visszapótlódni a nem elegendő mennyiségű
csapadék miatt. Többet fogyasztunk, mint lehetne -- ivóvízzel öntözünk és
pazarlunk. A forrást elapasztottuk, s erővel facsarjuk ki a természetből,
ami kell nekünk. A kívülről jövő karsztvíz sem tiszta már: egyes mély kutakban
is mérik a nitrát növekvő koncentrációját, mely a műtrágyázásból és a csatornázatlanságból
ered. Kétszáz méter mélyen már nehéz lesz a vizeket megtisztítani. Itt
is igaz Lányi András múlt idejű kijelentése: megmérgeztük a Földet.
A vízjárással összefügg
a mikroklíma is. Az erdők nagy részét a csődbemenő téesz tarra vágta, ennek
egyik eredménye az erózió: az időnként a hegyoldali utcákat elöntő sárlavina;
a másik a mikroklíma megváltozása: a leirtott hegyoldalak felett máshogy
jár a levegő, ahol eddig esők voltak, ott ma már nem esik, tehát a medencében
ma kevesebb az eső, nagyobb a nyári szárazság. Idén ismét száraz a patak,
s ez tartósnak ígérkezik.
Energia
A víz, amíg elegendő volt
belőle, dolgozott is. A patak egész hosszán hajdanán hetven (!) vízimalom
működött, ebből a medencében tizenkettő. Az őrletésen és gattereken kívül
az egyik malomban a háború előtt egy pesti mérnök jóvoltából generátor
működött, ez adta elsőként a közvilágítást Kapolcson. Ma a falvakat az
országos centralizált energiahálózat látja el árammal, atom- és szénerőművek
révén, a saját energiatermelés elenyésző. Nemkülönben az országé: ma még
hetven százalék az import, holnap kilencven lesz.
A házakban fával, kisebb
részt szénnel fűtöttek egészen tavalyig. Míg Ausztriában a fafűtés reneszánszát
éli, itt a MOL által bevezetett földgáz az ideál, a favágó vállalkozások
csődbe mentek. Csak mára kezdenek rájönni az emberek, hogy drága mulatság
lesz ez is -- az üvegházhatásról ők nem beszélnek. A hajdan használt saját
forrásokat nem-megújulókra váltjuk ma is, a külső függést választva lelkesen.
Agri-kultúra
A föld-művelés eredeti jelentését
kevesen tudják. A mai "mezőgazdasági vállalkozó" vajmi keveset hallott
Novalis szavairól: "a Föld formálására vagyunk hivatva". Az öreg parasztok
még zsigereikben tudják, szavakba önteni már nem, hogy miért kell szeretni
a földet és a jószágot. Mert ők is mi vagyunk, a kövek, a növények és az
állatok lemaradt társaink, akiket gondunkra bíztak. A föld művelése, felemelése
a feladatunk, a szellem bevitele az Istentől elhagyott természetbe.
A mai mezőgazdaság parazita,
vesz, szakít, és nem ad, nem nemesít. Nem érti, miről van szó. Földművelés
itt már csak a szőlőkben van. A téeszesítéssel a földeket tagosították,
a mezsgyéket beszántották. A bőven termő gyümölcsösök, a vetésforgó és
a tarka parcellák sokfélesége, amikor még tudták, hogy melyik földön mit
érdemes termelni -- mindez eltűnt. Iparosított, monokultúrás mezőgazdaság
lett, mely állandó válsággal küzd. Búzát termelnek itt tehát, veszteséggel
a mocsárbeli pákászkodás, a pataki pisztrángozás és a kertészkedés helyett.
Az óriás birkanyájak legelőit a galagonya veri föl, s az erdő lassan birtokba
veszi újra. A földművelést elfeledtették az emberekkel, és ingázó ipari
bérmunkásokká tették őket.
Helyi piac és mészárszék
rég nincsen, a hajdanvolt gyümölcsösök helyett a zöldség-gyümölcs a budapesti
nagybani piacról jön, a húst a pápai húskombinátból hozza az IFA, a zacskós
tej Veszprémből jön, és sorolhatnánk.
Milyen a sora ma a gazdáknak?
A kalandvágyók itthon maradtak és itt próbálnak megélni. Egyikük a téesz
tehenészetének maradványával kezdett vállalkozni, félnégyes kelésekkel
és irdatlan munkával, a túlélésért folytatott küzdelme mellé nem kapja
meg a pályázott pénzecskét a torgyánminisztériumtól. Nem ő a sikeres, hanem
a pesti karmester, aki a pályázatokba beírhatja valamelyik ingatlanát önrészként,
és megkapja rá a szécsényitervet, vagy ami van, s a bérmunkásaival virágzó
magángazdaságot tart fenn.
Közösség
A történet Trianonnál is
jobban sikerült: a medence elvesztette saját önálló létét, a falvakat közigazgatásilag
háromfelé tagolva külső központokhoz csatolták, s mint ilyenek ún. szerep
nélküli, elhalásra ítélt falvak lettek. Elvitték intézményeiket, nem fejlesztették
őket, de a '80-as évekig még építési telket sem engedtek kiméretni bennük.
Így a fiatalok elvándoroltak, a falvak elöregedtek, népességük a kritikus
határra csökkent. A "Művészetek Völgye" nyári fesztivál halmozottan hátrányos
helyzetű falvak díszlete előtt játszódik.
Míg a kapolcsi malmok őröltek,
a búzát fuvarozók állandó vendégforgalma és a malom üzemeltetése virágzó
kézművesipart és kereskedelmet tartott életben. Felekezeti kocsmák és tucatnyi
egylet működött. A falvak közti kapcsolat, mely régen barátságot, házasságokat
jelentett, az ötvenes években beindult menetrendszerű buszjáratokkal szűnt
meg, senki sem vette a fáradságot átgyalogolni vagy elkerékpározni a szomszéd
faluba. Ekkor kezdtek ingázni a városi gyárakba, vagy a közeli bányákba.
A felnőtt férfiak közül ma is többen tudnak esztergályozni, mint földet
művelni.
Szent helyek
Az ország a középkorban kiépült
kolostorok hálózata által jutott a szellemi forráshoz, melyre a kultúra
felépült. Ilyen volt a Dörögd melletti Szent András-kolostor romja, mely
műemléki támogatás híján az összeomlás előtt áll.
A medence közepén van egy
hely, ahol valaha templom állt. Ide épült a hetvenes években az első magyar
űrtávközlési földi állomás. Kevesen tudták róla, hogy fő funkciója nem
az űrkutatás volt; az épületen álló parabolatükör feladata a Kubával kiépített
műholdas telefonkapcsolat -- a Kádár-Castro forró drót -- tartása volt. Ma
az Antenna Hungária óriás tányérjai meredeznek itt. Mi történik itt? Miféle
égi üzenet jön itt le hozzánk?
A templomok többnyire korábbi
pogány szakrális helyekre épültek, és csak a materialista természettudomány
magyarázza ezt a katolikus egyház rafinált asszimiláló politikájával. Akik
ezt a szöveget nem veszik be, tudják, hogy a hely különleges, megszentelt
mivoltát a pogányok még meglévő szellemi látása felismerte, s a korakeresztény
századokban még sokan -- később már kevesen -- rendelkeztek e tisztánlátással,
utóbb csak a megfelelően iskolázott szerzetesek. E helyek energianyalábok
metszéspontjában helyezkednek el, s a templom épülete olyan rezgődoboz,
mint a finom hangszer teste, mely a rezgést felveszi és felerősítve szétszórja.
Így fedte le egy-egy templom szakrális védőburája a köré települt közösséget.
Ilyen szent helyekkel rendelkezik a medence is, ahol a téli napfordulón
a völgybe eső utolsó napsugár pontosan a petendi templom tornyának sisakját
aranyozza be.
E templomtornyokba épülnek
ma sunyin a mobiltelefon-antennák, melyek a szent helyet emberalatti erők
elosztóhelyévé teszik. Eddig a hely titokzatosan védett volt, "térerő"
csak egy helyen volt, az ún. "telefonálódombon". Ekkor még lejátszódhattak
efféle jelenetek: izgatott médiatényező ront be az állott levegőjű kocsmába,
köszönés nélkül kérdezve, honnan lehet telefonálni? A pultot támasztók
a telefonfülke irányába mutatnak, mire az arc enyhe ingerültséggel: telefonom
az nekem is van, de térerő hol van?
No, ma a lefedettség szinte
teljes, a katolikus egyházzal alkut kötő társaságok jóvoltából, ami mindennél
jobban példázza a szellemtől való elszakadásunk mélységét.
Lassú ébredés
Így érték a falvakat a 90-es
évek. A kép lehangolónak tűnhet egy idegennek, akinek a Kárpát-medence
is csak térkép. Mi történt, mit tettek és tesznek talpraállásukért az itteniek -- ez egy másik hosszú írás lehetne. A történet nem ért véget. Nincs hepiend,
csak néhány villanás az elmúlt tizenöt évből.
A tetszhalott táj lassan
ébredezik. Még ki sem heverte traumáit, jönnek a következők. Mégis lassan,
de mozdul.
Itt készült az Autonóm Kisrégió
című tanulmány(1), mely az országban elsőként vázolta föl az autonóm falu
vízióját. Kiderült, a medence rendelkezik a saját lábra álláshoz szükséges
valamennyi forrással, legyen az energia, termény vagy egyéb, sőt -- feleslege
van. Az adottságok, képességek felismeréséből formálódhat tovább az a jövőkép,
mely méltóságunknak megfelelő: a környezettel harmóniában élő autonóm ember,
település és ország képe. Innen tudhatjuk, képesek vagyunk megállni saját
lábunkon, erősen és bátran léphetünk ki a globális világ elé, alattvalók
helyett felnőtt és autonóm polgárokként. Ehhez azonban nekünk kell először
fölnőnünk. Autonóm falu csak autonóm emberekkel lehetséges. A vízió vízió
marad, míg az akarat fel nem növekszik hozzá.
Vajon mikor valósul meg
Goethe régóta vajúdó álma: "az lesz a legjobb kormány, amelyik megtanít
magunkat kormányozni"?
A medence újraegyesülése -- az őt szétszabdaló (közigazgatási) határok feloldódása -- az önkormányzatok
megalakulásával békésen létrejött. Az öt falu lassan újra ismerkedik egymással.
Polgármesteri fórum jött létre, mely egyeztet, közös terveket szövöget.
Ennek példája az éveken át sugdosott ötletünkre tavasszal Dörögd és Öcs
között megépült, harminc évig nem használt út, új véredény egy zsákfalu
és a kisebb testvér között. A Művészetek Völgye nyári fesztiválja is hozzájárult
ahhoz, hogy az itt élők körülnézzenek, miért is szeretik a náluk vendégeskedők
annyian ezt a helyet?
Fel kell, hogy ébredjen,
fel kell, hogy ébredjünk előbb vagy utóbb.
Az újraegyesülés békés folyamatát
a természetes egység felismerése indította el. Vajon mikor jutnak el a
nagy -- a Kárpát -- medence lakói az egység felismeréséhez? Mikor látjuk
meg, hogy a géniusz a földhöz kapcsolódik, a táj individualitása nem tűri
a lényétől idegen, absztrakt határokat? A vízgyűjtő nem csak vizet gyűjt,
a folyó éltet és mossa szennyesünket, hordozza bűneinket.
Ami kint van, az van bent,
és fordítva. Miért nem esik elég eső? Megváltozott a Természet? Nem. Mi
nem változtunk meg.
(1) Lásd: Ökotáj 1997/14-15.;
1999/22.; 2000/25-26. |