P. Szabó Ernő
ÚJ
ATLANTISZ FELÉ
Magyarok a hetedik velencei nemzetközi
építészeti kiállításon
Túlzsúfolt nagyvárosok és
a természettől egyre több területet elhódító perifériák, olykor az elviselhetetlenségig
felgyorsult élettempó és az elviselhetetlenség határát már átlépett
szegénység a lakosság jelentős arányát jelentő rétegeknél. Az első pillanatban
ezt sugallták a látogatóknak azok a képek, amelyek a június és október
között Velencében rendezett hetedik nemzetközi építészeti kiállítás
több száz méter hosszú vetítővásznain egymást váltogatva, egymás mellett
peregve megjelentek, de a szemlélő érzései a későbbiekben sem változhattak
derűsebb irányba, hiszen az első pillanatokban kialakított kép további
árnyalása során is inkább a szürke árnyalatai, a fenyegető árnyékok
domináltak. Válság, mégpedig nem egyszerűen az építészet, hanem az emberiség
válsága, a történelmi folyamatok zsákutcája -- így foglalható össze
az a vízió, amelyet a kiállítás igazgatója, Massimiliano Fuksas, a kiváló
építész alkotott a dolgok állásáról, és amelyből kiindulva megfogalmazta
a rendezvény vezérgondolatát: Kevesebb esztétikát, több etikát! No meg
-- tette hozzá, választását indokolva -- erőteljesebb, sokrétűbb kapcsolatot
a szakemberek és az építészeti alkotások "használói", az állampolgárok
között, mert a városfejlődés világszerte csődhelyzettel fenyegető folyamatai
csak a közös gondolkodás révén állíthatók meg.
E gondolat jegyében hívta
meg a központi kiállítás résztvevőit, és a nemzeti pavilonok bemutatóinak
jó néhánya is e szellemben szerveződött. A mottó jegyében állt össze
a magyar pavilon bemutatója is, ugyanakkor azonban oly módon, hogy az
építészet, urbanisztika nemzetközi problémáihoz kapcsolódva a magyar
építészettörténet egy igen érdekes fejezetéhez kötődve állíthatta össze
a kortárs anyagot Gerle János, a nemzeti biztos, és helyettese, Szegő
György. E fejezet pedig éppen a magyar pavilon tervezője, Maróti Géza
működéséhez kötődik. A jelen és a múlt összekapcsolására egyrészt az
adott alkalmat, hogy éppen a kiállítás megnyitása előtt zárult le a
pavilon rekonstrukciójának egyik igen fontos szakasza, másrészt az,
hogy a rendezők számára azok a gondolatok jelentették a kiindulópontot,
amelyeket a legendák elsüllyedt városa, Atlantisz történetével hosszú
időn keresztül foglalkozó Maróti megfogalmazott. A
szűken vett építészeti kérdések és a szellemi-morális kapcsolatok ebben
az esetben elválaszthatatlanok. Maróti Géza (1875--1941), aki pályáját
épületszobrászként, iparművészként kezdte, 1906-ban, kiállítástervező
munkája révén vált olyan "kívánatos személlyé" Itáliában, hogy a velencei
biennálé szervezői kifejezett kérésére kapta meg ő a megbízást az akkori
pavilon megtervezésére. Ezt a sikert "sosem heverte ki", tervezett ugyanis
külföldön a későbbiekben is jelentős épületeket, a hazai szakma azonban
sosem bocsátotta meg neki, hogy "autszájderként" ő tervezte meg az 1909-ben
elkészült velencei pavilont, a magyar szecesszió kiváló, a társművészetekkel
való példás együttműködésben megvalósított épületét. Ebben
a helyzetben kezdett foglalkozni az elsüllyedt Atlantisz sorsával, az
eseményekben megfogalmazódó erkölcsi tanulságokkal. A magyar kurátorok
azért tartották ma is érvényesnek gondolatait, mert "kivételes világossággal
látta a harmincas években az európai kultúrát fenyegető közelgő veszélyt...
Munkája egyrészt kutatási eredmények összesítésével készített, teljességre
törekvő történelmi-kulturális kép az elsüllyedt földrészről, másrészt
saját korának szóló üzenet a kultúrák örökös versengéséről, amelyben
a barbár, műveletlen, erőszakos, férfias a kifinomodott, érzékeny, kultúrateremtő
női princípium ellen küzd..." Ahogyan
Maróti építészi munkásságának csak töredéke élte túl sértetlenül a huszadik
századot -- saját zebegényi villája kifosztva, átalakítva maradt fenn
napjainkig --, úgy várta a nyilvánosságra kerülést a sok száz oldalon
megfogalmazott látomás az emberiség múltjáról, jelenéről. Az 1991 óta,
Sümegi György művészettörténész kutatásai, Csete György tervei alapján
folytatott rekonstrukció az épület régi szépségéből mutat meg valamit
-- nem is keveset --, a pavilon egyik helyiségében rendezett kamarakiállítás
Maróti pályájának főbb állomásait idézte fel. A kortársak műveiből rendezett
kiállítás pedig, ahogyan címe is sugallta, azt az utat körvonalazta,
amelyen járva a rendezők szerint Új Atlantisz felé indulhat a magyar
építészet, társadalom. A
kiállítás egészéhez hasonlóan interdiszciplináris szellemben állt össze
ez az anyag is, hiszen az építészek, várostervezők mellett a társművészetek
képviselői, festők, szobrászok is részt vettek, s jellegzetesen köztes
műfajok, installációk is szerepeltek. Az idő és a tér egészében gondolkodva
kívánta bemutatni az építészet jelenlegi problémáit és az orvoslás lehetséges
módjait az összeállítás, ezért szerveződött meg az a tengely is, amely
köré azután a szó szoros és képletes értelmében is a kiállítás épült.
E tengely egyik vége az idők mitikus mélye felé vezet, az elsüllyedt
Atlantiszhoz, amelynek nagyméretű modellje Maróti rajza alapján készült
és a pavilon bejárata előtt kapott helyet. A másik végén, a pavilon
"zeneszobájában" a magyarok római temploma, a Santo Stefano Rotondo
nagyméretű, körüljárható, belülről szemlélhető modellje, "az égi-földi
kommunikáció temploma" kapott helyet, míg a pavilon átriumos udvarán
Makovecz Imre szikla-növény-szobor-épülete képezte a tengely középpontját,
a jelent, amelyben a jelen és a múlt, a természet különböző elemeinek,
rétegeinek egysége, a természeti és az emberi alkotás közötti harmónia
megfogalmazódik. Ez
a teljességigény, az idő, az anyagok, a különböző kifejezőeszközök,
műfajok közötti egység fogalmazódik meg abban az együttesben, amely
modellszerűen újra leírja a mitikus város köré épülő esztétikai, morális,
filozófiai tanulságokat. Gellér B. István Növekvő városának egyes egységei
már a pavilonon kívül megjelentek -- az már más kérdés, hogy a magas
oszlopokon elhelyezett plasztikák, amelyeknek a Maróti által állíttatott
kopjafákhoz hasonlóan a pavilon felé kellett volna vezetniük a látogatókat,
a kert gazdag vegetációja miatt kevéssé érvényesültek.
Az építészet révén (is) megvalósítható
teljesség metaforikus megfogalmazásai után az újra kiteljesíthető városi
lét nagyon is konkrét helyszíneinek bemutatásával folyatódott az összeállítás.
Az egykor a kávéházak városának nevezett Budapest néhány újraélesztett
kávéházának, az egykori hangulatnak a megidézésével. Egy másik összeállítás
a Józsefvárosban megindult rekonstrukció kapcsán érzékeltette, hogy
a kerületben, amelyből lassan "a tehetősebb cigánycsaládok is elköltöznek...
a változatos beépítési módok, a középületek sokfélesége a józsefvárosi
élet hajdani sokrétűségére, tagoltságára utal, arra az időre emlékeztet,
amikor a városnak ezt a részét még mozik, kávéházak, kertvendéglők,
iparegyletek és munkáskörök sokasága jellemezte", az etnikai sokszínűség
és az ebben megfogalmazódó értékek. A rekonstrukciónak nem másra, hanem
ennek az értéknek a megőrzésére kellene törekednie, a különböző finanszírozási
módok összekapcsolásával, érzékeny társadalmi és építészeti megközelítésben.
Ez az érzékenység jellemezte
a kiállításon megidézett kecskeméti városközpont Kerényi József irányította
értékmegőrző munkáját, a Pécs-csoport tájba illeszkedő építészetét.
A városépítészet komplex voltát, a különböző épülettípusokból, a gyakorlati
és a lelki igények harmóniájából formálódó egységét jelezték az egymás
mellé sorolt példák, a többi között Nagy Tamás és Török Ferenc templomai,
Balázs Mihály MATÁV-épülete, a tájba illeszkedő építészet újabb példájaként
szerepelt Deák László és Jankovics Tibor terve a Somló Kultúrközponthoz.
A templom központi szerepét,
városalakító, közösségszervező erejét érzékeltette az a kassai tervösszeállítás,
amely az egyik ottani új -- KVP -- lakótelep római katolikus templomához
készült. A közösségi identitás erősítése, a hagyományok, a jelen és
a jövő összekapcsolása másféle módjának érzékeltetéseként került az
anyagba Szabadka városközpontja átalakításának tervváltozata, amely
szerint meg kellene nyitni a város közepén átfolyó, évtizedekkel ezelőtt
lefedett Fűzfás-eret, mintegy a közösségi élet színterévé téve a mellette
létesítendő sétányokat. Különös
jelentőséget kapott a kiállításon annak a helynek, annak a jelnek a
keresése, ahol illetve amelyben méltó módon fejeződik ki a kapcsolat
a különböző kultúrák, idősíkok, a profán és a szakrális szféra között.
Ez fogalmazódott meg a Kós Károly Egyesülés Vándoriskolája tagjai számára
kiírt kapupályázatban, de ugyanígy a Kós Károly Egyesülés tagjai számára
kiírt pályázatban is, amely a Pilisszentlélek -- A jövő városának alapköve
-- címet viselte. A kiírók szerint Budapest a jövő évezredben olyan
mértékben a pénzvilág és a kereskedelem regionális központjává válik,
hogy szükséges egy új "főváros" felépítése "azoknak a számára, akik
a közéletből kiszorulva is kezükben tartják a nemzeti kultúra fennmaradásának
a kulcsát". Érkezett
a pályázatra több, érdekes munka, amennyire értékesek azonban ezek önmagukban,
olyan mértékben tűnik ezen a ponton megbicsaklani, az építészet-társadalom
reális, alapvető problémái felől az irracionalitás világa felé eltérni
a rendezői gondolatmenet, szembe állítva egymással a pénz taszító és
a szellem magával ragadó világát -- ha valaminek, akkor ennek a szembeállításnak
bizonyosan el kell tűnnie a harmadik évezredben, mert a problémákat
csak a két szféra egymásra találásával lehet megoldani. Arról nem is
beszélve, hogy vagy nagyon kevesek számára épülne egy ilyen "főváros",
és akkor talán épületre sem lenne szükség, vagy olyan sokak számára,
hogy akkor a Pilist, a természetet végképp elpusztítva, Budapesttel
szemben létrejönne -- egy újabb Budapest. Nem véletlen, hogy a pályázók
egy része számára is elég volt, hogy "jel"-ben, vagy a "jel jelében"
gondolkozzon. A Pilist járók pedig tudják, hogy ilyen jel ma is megszámlálhatatlanul
sok található a hegyek között: kavicsok, levelek, fű, fa, virág...
Igaz, irracionális elemek,
megbicsaklások magának Maróti Gézának a gondolatmenetéből sem hiányoztak,
hiszen az ő tökéletes Atlantiszról alkotott képébe az is belefért, hogy
a belső demokrácia más népek legyőzésén, elpusztításán, tehát az erőn,
a háborún alakult. Az ilyen elemekkel szemben persze, ahogyan az ő munkásságában,
a bemutató anyagában tovább kutakodva is találhatott a látogató további
értékeket, a Tisza gyógyítását célzó projekttől a társművészeti alkotásokig.
Vagy éppen a színvonalas katalógusokig, amelyek egyike magát a pavilont
mutatja be, a másik az Új Atlantisz felé című kiállításhoz kötődik.
Ha a helyszínen aligha lehetett alkalma a látogatónak a tartalmas összeállítás
tanulmányozására -- s így, mivel a rendezők tudatosan lemondtak a más
pavilonokban alkalmazott hangos, "nézőfogó" multimediális eszközökről,
a kiállítás bizonyára nem "szólt" akkorát, mint kellett volna --, a
kiállítás katalógusa alkalmat ad rá, hogy a tárlat lebontása után is
újragondoljuk, mit is tartottak igazán fontosnak elmondani a világnak
a magyar kiállítás rendezői.
|