György Lajos
Az
Általános Rendszerelmélet
és
a békés kölcsönhatás
Az
Általános Rendszerelmélet -- természetfilozófia. Az elemi összetevőkön
túl mindig az Egészet, a kapcsolataikat, a kölcsönhatásaikat, a rendszer
önszerveződését és a megismerési folyamatokat vizsgálja. Az egész több,
mint a részek összege, a tulajdonságai nem következnek az alkotórészek
jellegzetességeiből. A oksági kapcsolatok bonyolult, összetett hálózatot
képeznek
Szelíd kommunikáció? Nem
gyakori ez ma a Földön. Többet hallunk véres összecsapásról, népirtásokról,
tömeges kivégzésekről, etnikai tisztogatásokról, meg olyasmiről, hogy "aki
megdob kővel, azt... lődd agyon!". (Mostanában a Genezáreti-tó vidékén
szó sem lehet arról, hogy a kődobálókat kenyérrel dobják vissza.) Ha ilyen
durva marad a "kommunikáció", vagy inkább kapcsolat, kölcsönhatás, ha nem
valósul meg mindenkivel az előítéletmentes kapcsolat, akkor reménytelen
a jövő nemzedékek élete.
A kölcsönös kapcsolatokkal,
azok rendszerével talán a legrészletesebb, legalapvetőbb módon a Ludwig
von Bertalanffy és követői által megfogalmazott Általános Rendszerelmélet
foglalkozik. Ez korunkban az élet közel minden területén útmutatást adhat
a számunkra.
Létezik-e ma emberek közötti
békés kapcsolat? Egyes közösségekben, mozgalmakban olykor talán előfordul.
Megkísérelem, hogy a rendszerelmélet útmutatásait egy jobbára szelíd rendszeren,
a családon mutassam meg. Közhely, hogy önmagunk, kapcsolatok nélkül nem
létezhetünk, ezek nélkül adottságaink, képességeink sosem bontakozhatnak
ki. A gyerek megismerési, tanulási folyamatai az édesanyával, a szűkebb
családdal kapcsolatosak. A kapcsolat mindig közléscserét, kölcsönhatást
jelent: a csecsemő is jelzi éhségét, jóllakottságát, testi állapotát.
A felnövekvő gyermeknek
egyre nagyobb a kapcsolatok iránti igénye. Kitől kapja meg? A családtagoktól,
de ha a szülők fáradtak, örülnek, ha a kicsi "elfoglalja magát", játszik,
vagy a képernyőt nézi. A családi, valódi kapcsolatok helyett kapja ezt.
A család mint rendszer ilyenkor nem működik. (A rendszerint hazug képernyő
látszólagos valósága mindebben nem segít.)
A család, mint a többi rendszer:
önszerveződő. Az önszerveződés azt jelenti, hogy nem egy személy: anya,
apa, nagyszülő mondja meg, hogy mi a rend, hogy kinek mi a feladata --
hanem ez a cselekvés, a beszélgetés, a gyakorlás révén alakul ki -- jó
esetben "demokratikusan". Ez a részvételi demokrácia iskolája. A család
közösség-alakító tényezői a hagyományok, a feladatok, a tanulás, később
a munka, a politikai küzdelem stb.
Ha egy családban bármiféle
baj van, akkor nem kereshetjük annak egyetlen okát, hanem az oksági hálót
kell közösen megismerni.
A család egy összetartó
közösség része, amelynek céljai is vannak. Ilyen befelé az önalkotás-önteremtés
(autopoiezis, szaporodás/növekedés), egymás segítése, ugyanakkor kifelé:
a fennmaradás, a nagyobb egység részeként való létezés.
A család nyitott egység,
hadd használom most már ezt a szót: rendszer, kapcsolatban a környező és
nagyobb rendszerekkel. Ha a nagyobb egységekkel van emberi kapcsolatunk,
könnyebb és szebb az életünk -- és azoké is. (Csak az ideális családról
írtam, bár a családok nagy része nem ilyen. Azonban a nagyobb egységben
a félcsaládok, az özvegyek és árvák is helyet találhatnak maguknak.)
Évezredek alatt magtanultuk,
hogy létezik kölcsönös, békés emberi kapcsolattartás, nyitottság a másik,
másféle, másként gondolkodó ember felé. Hozzátehetem: kapcsolat mindenkivel,
a Mindenséggel, az ismeretlen Istennel. Ez a kapcsolat az egyes vallásokban
nem egyforma. (A gnosztikusok, a korai kereszténység ezen "eretnekjei"
a természeti világot rossznak mondták, amelyben nincs jó szándék, jóság,
amely idegen az ember szándékaitól, belső lényegétől. Assisi Szent Ferenc
vagy a keleti vallások viszont alapvetően másként látták ezt.)
Mi legyen azokkal, akik
nem hajlandók szelíd kapcsolatba kerülni velünk, hanem mások rovására akarnak
élni? A magatartásunk, az emberi hang, a kiállásunk gyakran hat rájuk.
Ha nem, igyekszünk kiközösíteni ezeket. Rőczey János szerint, akik "megszegik
a társadalmi szerződést", azokat száműznünk kell. (Persze kérdéses, hogy
hova?)
Bertalanffy elmélete
Ezen bevezető után rátérek
a címben megadott tárgyunk rendszeres ismertetésére.
Először is: mi a rendszer?
A Webster-féle szótár szerint 1. Egy egységes egészet alkotó, szabályosan
egymásra ható, vagy egymástól függő dolgok csoportja. 2. Tanok, eszmék,
elvek szervezett alakja. (Hozzátenném: a rendszerben valamiféle rend is
uralkodik.)
Az Általános Rendszerelmélet,
mint e tanulmány elején már összefoglaltam, az egészet és a teljességet
kívánja vizsgálni. Kimondja, hogy az egész több, mint a részek összege,
a rendszer tulajdonságai nem következnek az alkotórészek jellegzetességeiből.
A rendszerek elemekből épülnek fel, és nem elég azokat megismerni, hanem
a kapcsolataikat, kölcsönhatásaikat kell megértenünk. Az anyagelvű tudomány
szerint "a rendszerelmélet metafizika, és túl van a tudomány határain",
lényegében misztikus elképzelés.
Az Általános Rendszerelmélet
megalkotója, Ludwig von Bertalanffy (1901--1972) Bécsben született, és
először 1937-ben, egy amerikai egyetemi szemináriumon beszélt a rendszerelméletről.
Biológusként Kanadában dolgozott. Bertalanffy elmélete -- természetfilozófia.
Elemzi elméletének forrásait, ezek: Leibnitz, Eckhart mester, Cusanus,
Paracelsus, Marx és Hegel dialektikája, részben tehát misztikusok. (Nicolaus
Cusanus bíborosról Molnár Tamás írja: "áhítattal fordul ahhoz, aki személyes
istennek tűnik, kizárja annak a lehetőségét, hogy bármit tudhassunk róla.
Isten távoli és elérhetetlen, túl van az értelem határain, ám a hiten keresztül
kapcsolatot tarthatunk Vele.")
Az Általános Rendszerelmélet
lényeges része a rendszerek fejlődése, az önszerveződés, az önalkotás.
Fontos tétele, hogy minden rendszer nyitott, kölcsönhatásban, kapcsolatban
áll a környezetével, más rendszerekkel.
Furcsa, hogy napjainkban
mennyire nem idézik Bertalanffy nevét. Nem említi például Jim Lovelock,
Donella Meadows; ugyanakkor Edward Goldsmith, Fritjof Capra és a közvetlen
tanítványok, Maturana, Valera gyakran hivatkoznak rá.
A rendszerelmélet célja
a világ, a folyamatok jobb megértése. Alá- és fölérendeltségen alapulva
kapcsolja össze a tudományokat, ami fontos a tudományos képzés rendszerezése,
egységesítése (integrációja) szempontjából.
A rendszerelmélet tíz vetülete
Ehelyütt nem mélyülhetek
el részletesen a rendszerelmélet egészében, csupán tíz pontot emelek ki.
Nem hivatkozom ezek mindegyikében az első példámra, a családra: annak belső
szerveződésére, kapcsolatrendszerére, újjáteremtési folyamatára és céljára
-- de helyes ezeket végig a szemünk előtt tartani. (A családról szólva
vastag betűkkel jeleztem a rendszerelméleti vonatkozásokat.)
1. "A rendszerelmélet
tudománytalan teleológia"(?)
Amikor e tanulmány szerzője
fiatal kutatóként valami érdekes élettani jelenséggel találkozott, és megkérdezte,
hogy mi lehet ennek a célja, kikapott: "Te teleologikusan gondolkodol?!"
A klasszikus fizika anyagelvű: Nincs irány, rend, sem telosz (végső cél),
minden a véletlen terméke. A tudomány célja a valóság egyre kisebb részekre
bontása, elemzése. A főáramlatú tudomány szerint az okság egyirányú, s
a valamire irányultság, a teleológia tudománytalan -- misztikus, természetfeletti,
emberközpontú. (Teleológia = célokság, Arisztotelész: a dolgokat a céljuk
felől kell meghatározni. Ebben benne van, hogy mindennek, a világegyetemnek
is van célja. Lásd ezzel kapcsolatban E. Goldsmith [1998] tanulmányát.)
Az egyirányú oksággal szemben
például a buddhista filozófia hangsúlyozza, hogy az okok és okozatok bonyolult
hálózatot képeznek, amelyben nem könnyű az eligazodás (Hayward, 1987).
Bertalanffy rendszer-filozófiája
szemben áll a "természet vak erői" felfogással, a gépies világnézettel.
A kölcsönhatás, önszerveződés, teleológia új fogalmakat jelentettek. Az
evolúcióval kapcsolatban 1967-ben így írt: "Az ismert elvek alapján nem
lehet belátni, hogy miért jutnának ilyen molekulák (ti. protein, nukleinsav,
enzim) arra a perverz ötletre, hogy olyan organizált, nyitott rendszereket
alkossanak, amelyek távol tartják magukat a kémiai egyensúlytól. A szelekció
nem képes az ilyen rendszerek ELSŐ keletkezését megmagyarázni."
Nincsenek a megfigyelőtől
független végső dolgok (például részecskék és hullámok), a tudó és a tudott
(knower és known) között kölcsönhatás van. A rendszerelmélet szerint az
ember biológiai, kulturális és nyelvi adottságai azért vannak, hogy kapcsolatban
legyenek ("törődjenek") a Mindenséggel, és alkalmazkodjanak az evolúcióhoz,
a történelemhez.
A rendszerelmélettel összefügg
az organizmikus biológia. Eszerint az élet megértéséhez nem elegendőek
a fizikai és vegyi törvények, az élő rendszerek "szervező viszonyait, kapcsolatait"
kell ismernünk. (Az organicizmus az életnek és az élő dolgoknak nem a legkisebb
összetevő tulajdonságai alapján, hanem a szervezettségi szint szerinti
magyarázata.)
2.
Önszerveződés. Autopoiezis és autonómia
Az Általános Rendszerelmélet
szerint a rendszer megalkotja az összetevőit, hálózatot szervez, eközben
folyamatosan átalakul, pusztul és megújul. Maturana és Valera autopoiesisről
beszél, a görög auto- (ön-) és a poiesis (teremtés, termelés, előállítás)
fogalmakból. Ez több az autonómiánál, mert az autopoietikus rendszerek
létre is hozzák alkotórészeiket. Az autopoiezis nem teszi zárttá az
autonóm rendszert, az nem független a környezetétől. Mint már említettem,
ez érvényes a családban is, az alkotóelemek újrateremtik magukat [self-(re-)production].
3. A jövőtől való függés
a rendszerelmélet érdekes tétele. ("Finalitás", véglegesség, visszavonhatatlanság,
megszilárdulás, beteljesülés; Webster: változatlan, végső, teljes állapotba
jutás állapota.) Teilhard Chardin szerint például Isten elölről vonzza
magához az evolúciót. A finalitás a kauzalitás fordítottja.
A rendszerekben a kezdeti
állapot meghatározza a célt, létezik egy lélekszerű vitalisztikus tényező,
amely a cél érdekében munkálkodik. Bertalanffy érdekes példája: vesz két
patkánycsoportot, az 50. napig egyformán eteti az állatokat, majd az egyik
csoport az 50. és 200. nap között vitaminszegény tápot kap. A teljes étrendet
kapott állatok a 200. napon 170, a vitaminhiányosak 50 grammosak. Attól
kezdve ezek is kapják a vitaminokat, a 300. napra behozzák a lemaradásukat,
és mindkét csoport közepes súlya 180 gramm. (Persze, nem mindegy, hogy
milyen következményei voltak a rossz táplálkozásnak, nem vált-e a károsodás
visszafordíthatatlanná.)
4. Nyitott és zárt rendszer,
entrópia, életjelenségek
A hagyományos fizika csak
zárt rendszerekkel foglalkozik, ezekre érvényes a hőhalál, az entrópia.
Az Általános Rendszerelmélet nyitott rendszerei viszont "aktívan" törekednek
egy magasabb szervezettségi szintre. A nyitott rendszerek egy egyensúlytól
távoli, ingadozó állapotban tartják fönn magukat, s az állandó áramlás
és változás jellemző rájuk. Az élőlények nyitott rendszerek.
Melyek az életjelenségek?
A nyitottság, az egyensúlytól távoli, ingadozó-szabályozott állapot, az
anyagok felvétele a környezetből és leadása, a növekedés, fejlődés, önszabályozás,
az ingerekre való válaszadás, a spontán tevékenység, az evolúció, s az
alábbiak szerint a megismerés.
Az élőlények szerkezete
stabil: fennmarad az állandó áramlás és az összetevők változása ellenére.
(A "disszipatív szerkezet"-ekkel kapcsolatban Capra tanulmányára hivatkozom.)
Nem minden disszipatív rendszer élő rendszer. Például a kádból lefolyó
víz, az örvény szerkezete viszonylag állandó. A sejt is állandó szerkezet,
holott az anyagok állandóan áramlanak benne. Anyagaink, sejtjeink kicserélődnek,
s mi mégis ugyanazok maradunk. Igaz, változunk: tanulunk és felejtünk,
megbetegszünk és gyógyulunk, aztán megöregszünk, majd egyensúlyi állapotba
jutunk.
5. A tudomány
A főáramlatú, elemző tudomány
növeli a szétforgácsoltságot. Ezt tapasztaljuk a környezetvédelemben is,
olykor csak a saját szakterületünket ismerve nem keressük az összefüggéseket.
Holott, mint Garrett Hardin írta: sosem tehetünk egyszerre csupán egy dolgot.
Bertalanffy megállapítja,
hogy a rendszerelmélet alig hatott az élettudományokra. Ezt azzal magyarázza,
hogy a molekuláris biológia diadalainak idején e szak mechanikus szemlélete
teljesen elnyomta az életről a rendszerelmélet által alkotott képet. A
biológusok azt hitték, hogy minden biológiai működés megmagyarázható a
molekulák szerkezetével és működésével.
6. Társadalom
Bertalanffy "ám az emberről
semmit sem tudunk..." című könyvében keveset foglalkozik a társadalommal.
Említést tesz "a kibernetikai társadalom öngyilkos unatkozásáról", a viselkedés
társadalmi manipulációjáról, a pszichológia társadalmat alakító szerepéről.
Leszögezi, hogy a szociológiában a rendszer fogalma a legtöbbet vitatott
kategória, s ő maga a társadalmat nem tekinti rendszernek.
Vele szemben Maturana a
rendszerelméletet a társadalom egészére alkalmazza, ám Valera határozottan
tagadja ennek lehetőségét: a társadalomban autonómiáról lehet ugyan beszélni,
de önszerveződésről és autopoiezisről nem. Hejl véleménye, hogy a társadalmi
rendszerek azért nem szigorúan önszerveződők, mert nem spontánok. Ez alapvetően
a mai ipari társadalmakra érvényes, a törzsi társadalmak még képesek voltak
az önszabályozásra. Szerintem ez a kérdés kulcsa. Amit Eugene Odum a fiatal
és érett természeti rendszerekről ír, az jelentős mértékben igaz a társadalmak
esetében (György, 2000): az érett rendszerekben előtérben van az együttműködés,
az önszabályozás. A jelenlegi ipari társadalmak nem érett rendszerek, viszont
a törzsi társadalmak ilyenek (voltak). A mai ipari társadalom tehát nem
rendszer, mert nem önszerveződő. Mivel az életjelenségek egyike hiányzik,
kérdés, hogy korunk ipari társadalma egyáltalán élőnek tekinthető-e? Vagy
éppen most haldoklik?
A társadalomnak, ha életre
akar kelni, meg kell változnia. Milyen irányban? A kicsi, önszerveződő
közösségek, a részvételi demokrácia felé kell haladnia, hogy ne a világcsendőrség
alkosson számunkra "rendet".
7.
A rendszerelmélet foglalkozik a megismerési folyamatokkal
(Capra). Maturana szerint "Az élő rendszerek megismerő rendszerek, és
az élet mint folyamat a megismerés folyamata". (Megismerés tehát az
érzékelés, az érzelem és a viselkedés is.)
A tudat bennerejlő módon
ott van az élő anyagban, az önszerveződés folyamatában. Először van
olyan tudományos elméletünk, amely egységbe foglalja a tudatot, az anyagot
és az életet. A megismerés azonban még nem tudatosság. Az embernek nemcsak
a környezetéről, hanem saját magáról, belső világáról is van fogalma.
Nemcsak tudunk, hanem tudjuk, hogy tudunk.
8. A kapcsolatteremtés
(kommunikáció) lényege Maturana (1980) szerint nem az információ
átvitele, hanem inkább az élő szervezetek közötti viselkedési összhang
megteremtése. Ez minden élő szervezet közötti kapcsolatra jellemző.
Ha ezt végiggondoljuk, akkor csak szelíd kommunikáció létezik -- ami
nem szelíd, azt máshogy kell nevezni (engedelmeskedtetés, parancsolás,
tévéreklám, agymosás, bebörtönzés, a kapcsolatot szolgáló sokféle nyelv
fölszámolása stb.). Maturana szerint csak a nyelvek révén érthetjük
meg az emberi tudatosságot és a társadalmi összefüggéseket. A latin
conscire (együtt-tudás) arra utal, hogy a tudatosság (consciousness)
társadalmi jelenség.
Az
öntudat és a kapcsolatteremtés szorosan kapcsolódik a nyelvhez, és a
nyelvet a kapcsolatteremtés gondos elemzésével lehet megközelíteni.
Bertalanffy B. L. Whorf-ot idézi, aki szerint tévedés, hogy az emberek
közös megismerési ("kognitív") folyamatai a nyelvekben érvényesülnek.
Ez nem lehetséges, hiszen a nyelvek filozófiája annyira eltérő. A hopiknál
például nem válik el egymástól az alany és az állítmány. Nem azt mondják,
hogy egy fény villant fel, vagy azt sem, hogy villámlott, hanem "fényvillanás"
(jelentkezett). A hopi nyelvben nincs igeidő. Ezen az alapon nem lehet
a fizikában "t" érték, csak indoeurópaiul van E = mc2.
9. Történelem: Felvetődik,
hogy lehetséges-e egy elméleti történelem? A történészek szerint NEM. A
tudomány nomotetikus (törvényalkotó), a történelem idiografikus (sajátosságokat
leíró). Ezen nézettel szemben megkísérelték megalkotni az elméleti történelmet:
ezt Vico olasz történész kezdte a 18. században, és folytatta Hegel, Marx,
Spengler, Toynbee, Sorokin, Kroeber stb. Ezek abban megegyeznek, hogy a
történelmi folyamatok nem véletlenszerűek, hanem vannak meghatározható
szabályszerűségek. (Magam gyakran írok a szükségszerűségről: de csak a
világfolyamatéról.)
Nem hiszek a jövőkutatásban.
Most olvastam újra Mircea Malita 1970-ben 2000-ről írt könyvét -- hihetetlen,
hogy miket látott előre rosszul, és miket nem látott egyáltalán. Csupán
két jóslata vált be, hogy a számítógépek fontosak lesznek és a világon
mindenütt lehet venni a tévéadásokat.
10. Bertalanffy összegzésül
Cusanust idézi: a végső realitás Isten. A végső realitás az ellentétek
egysége, tehát minden állítás csak egy nézőpontból származhat, az igazságuk
viszonylagos, ki kell azokat egészíteni az ellentétes érvekkel.
Tapasztalásunkat és gondolkodásunkat
biológiai és kulturális tényezők határozzák meg. Ember voltunk rabságából
fokozatosan kiszabadulhatunk, ha világképünket függetlenítjük az embertől.
Ha ezt megtesszük, még mindig csak egy kicsiny részt ismerünk a valóságból.
Azonban, mint Cusanus írta, minden részből visszatükröződik az egész (Ex
omnibus partibus relucet totum). Bertalanffy szavaival: minden részaspektus,
amelyet becsületes fáradozás útján nyertek, az isteni egész része; minden
dolognak csupán viszonylagos az igazsága. Ez utal az emberi tudás korlátaira
és méltóságára is.
* * *
Amióta elolvastam Bertalanffy
könyveit, kicsit okosabb és szerényebb is lettem. Tudtam, hogy a világ
megismerhetetlen, de most azt is tudom, hogy egyes törvényszerűségek segítenek
eligazodni a dolgokban. A rendszerelmélet révén megérthetjük, hogy mi a
baj egy-egy családban, közösségben, az együttélésben, keményebb ítéletet
tudunk mondani a gyakorta vak, csak a rövid távú anyagi hasznot szem előtt
tartó, anyagelvű tudomány megítélésében.
Bertalanffy megerősített
abban a hitemben vagy tudásomban, hogy a Világegyetemnek van célja, s van
a mi létünknek is. A rendszerelmélet segít megismerni az összefüggéseket,
a bonyolult oksági háló működését.
Civilizációnk súlyos beteg,
egy önző kisebbség saját céljai érdekében igyekszik felszámolni a társadalmon
belül a kis közösségek önszerveződését. Egyre ritkább a szelíd kapcsolat,
az önszabályozáson alakuló működés. A földi lét fennmaradását veszélyezteteti
a békés párbeszédre szinte már képtelen önző ember civilizációja: a fegyverek
beszélnek, a természet, a források pusztulnak.
A rendszerek önszabályozó-önfenntartó
tulajdonságának megőrzésére, visszaállítására minden szinten szükség van.
A békés párbeszéd csak kis közösségekben, egy másféle, "harmadik úton"
járva lehetséges.
Irodalom:
Bertalanffy, Ludwig von:
General System Theory -- Foundations, Development, Applications; Revised
edition, George Braziller, New York, 1968, fourth printing 1973, Advances
in General System Theory
Bertalanffy, Ludwig von:
...ám az emberről semmit sem tudunk (Robots, Men and Minds); Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1991. (1967)
Bertalanffy, Ludwig von:
Das biologische Weltbild; Bern, Francke, 1949 cit. Bertalanffy 1991.
Capra, Fritjof: Az élet szövedéke;
Ökotáj, 1997/14-15.,144-148. p.
Goldsmith, Edward: Scientific
Superstitions: The Cult of Randomness and the Taboo of Teleology; The
Ecologist, 27/5/196, 1997 IX. (Magyarul: Természet Világa, 1998. augusztus)
Goldsmith, E. and Lewis Wolpert:
The Debate: Is science neutral? The Ecologist, Vol. 30, No. 3, May 2000
(Gaia Sajtószemle, 368)
György Lajos: Vissza a kozmikus
Rendhez; Föld Napja Alapítvány, 2000.
Hayward, Jeremy W.: Shifting
Worlds, Changing Minds -- Where the Sciences and Buddhism Meet; New
Science Library, Shambala, Boston-London, 1987.
Hejl, Peter in: Autopoietic
Theory and Social Systems: Theory and Practice (10 oldalas, világhálóról
levett anyag, a folyóirat megjelölése nélkül)
Maturana, Humberto és Valera,
Francisco: The Tree of Knowledge: The Biological Roots of Human Understanding;
Boston: New Science Library, 1987.
Maturana, Humberto, 1980
in: Theory and Social Systems: Theory and Practice; lásd fentebb
Molnár Tamás: A filozófusok
Istene; Európa, 1996.
Odum, E.P.: The Strategy
of Ecosystem Development; Science, 1969, 164:262
Prigogine, Ilya és Stengers,
Isabelle: Az új szövetség -- A tudomány metamorfózisa; Budapest, Akadémiai
Kiadó, 1995.
Rőczey János: A befejezetlen
forradalom (A szerző kiadása), Budapest, 1999.
Teilhard de Chardin, Pierre:
Az emberi jelenség -- 1955; Budapest, Gondolat 1973.
Whorf, B.L.: Collected papers
on metalinguistics -- 1952; (Cit L. von Bertalanffy 1973)
|