Márczi Imre
Az
Academia Nova Budapestiensis
Alapítvány
célkitűzései
Közhelyszerű állítás, hogy
napjainkban drámai gyorsasággal alakul át a világ, ezért a régebbi korok
által felhalmozott tudás mellett állandóan új ismeretekre van szükség.
A hagyományos iskolai képzés azonban csak korlátozottan és rossz hatásfokkal
képes ezeket átadni, ezért világszerte keresik a tudás átadásának új, a
globalizálódó élet kihívásainak megfelelő módjait. A sokféle módszertant
lényegében két csoportra lehet osztani. Az egyikbe azok tartoznak, amelyek
célirányos, gyors és speciális, de gyorsan megtérülő tudást kívánnak nyújtani.
A másik csoportba sorolható oktatási stratégiák tágabb kört céloznak meg
mind a tudás, mind az időbeliség vonatkozásában. Nagyobb mértékben építenek
a hagyományra, és nem mondanak le a tudás egyetemes horizontba történő
beágyazásáról.
Ez utóbbiak szellemében fogant
az Academia Nova Budapestiensis Alapítvány gondolata is. Az Alapítvány
és az általa létrehozni kívánt szellemi műhely fő célkitűzése a közép-európai
és a magyar felsőoktatás -- mindenekelőtt az egyetemi képzés --, valamint
a felnőttoktatás nagy hagyományainak ápolása, beleértve a népfőiskolai
rendszer tapasztalatait is. Az Alapítvány céljai közé tartozik az oktatás
megújítása a modern technikai eszközök nyújtotta lehetőségek felhasználásával.
A rohamos fejlődés az információs, távközlési és oktatástechnikai eszközök
és szolgáltatások terén azt sugallja, hogy teljesen új alapokra kell helyezni
a tudás átadását is. Általános vélemény azonban a szakemberek körében,
hogy az oktatásból nem maradhat ki az ember. Az Academia Nova Budapestiensis
Alapítvány programjaiban kiemelt fontossággal bír a mester--tanítvány viszony,
az alkotó közösségek, szellemi műhelyek légkörének ápolása is.
Az oktatásban világszerte két,
egymásnak látszólag ellentmondó tendencia érvényesül. Mind általánosabbá
válik az iskolázás, ami az oktatás tömegessé válásához és ezzel nivellálódásához,
szintjének, hatékonyságának csökkenéséhez vezet. Ugyanakkor sokasodnak
az elitképzés intézményei és formái is. De mennyiben tudja az oktatás felkészíteni
a fiatalokat azokra a körülményekre, amelyekben majd élni fognak? Egy ilyen
gyorsan változó világban, mint a mostani, az oktatásnak is gyorsan kell
alkalmazkodnia, amire a hagyományos oktatási intézmények aligha képesek.
A szétnyíló olló (tömegképzés--elitképzés) nem kínál megfelelő képzést
azoknak a tehetséges fiataloknak, akik valamiért hátrányos helyzetben vannak.
Márpedig minden társadalomnak gondot kell fordítania ezekre, mert egy egészséges,
jól működő társadalomnak rájuk kell alapoznia a jövőjét. Az Alapítvány
olyan képzési formákat tervez, amelyekben a hátrányos helyzetű tehetséges
fiatalok lehetőséget kapnak képességeik kibontakoztatásához.
A tudás megszerzésének egyik
magától értetődő módja volt századokon át a diákok vándorlása, találkozása
más nációbeliekkel, más mesterekkel, iskolákkal, hogy kiegészíthessék tudásukat,
szélesíthessék látókörüket. Az Alapítvány szeretné, ha a mai diákok a cserék
lehetőségeit kihasználva együtt tanulhatnának Európa különböző országainak
diákjaival. Elsősorban a határon túli magyar és nem magyar fiatalok közép-
és felsőfokú képzésének támogatása jelenthetné azt a formát, amelyben ez
a cél a mai körülmények között megvalósítható lenne. Aligha nélkülözhető
a jövőben az az erkölcsi és szellemi tőke, amely az ifjúság közösségi gondolkodásával,
nemzedéki kapcsolatai és társadalmi felelősségvállalása kialakulásával
és megerősödésével mozgásba lendül. A társadalmak modernizációja ugyanis
nemcsak a fogyasztási szint és a technika felsrófolását jelenti, hanem
a humán erőforrások hatékonyabbá tételét is.
A hagyományos egyetemi kapcsolatok
mindig is hordozói voltak a közös európai eszméknek, értékeknek és érdekeknek.
Ezeket nemcsak hangoztatni kell, hanem át kellene ültetni a gyakorlatba
is. Az Academia Nova Budapestiensis Alapítvány nagyon fontosnak tartja,
hogy ezek előtérbe állításával hozzájáruljon Európa versenyhelyzetének
javításához. Az Alapítvány szeretne együttműködni meglévő, hasonló célkitűzésű
intézményekkel, szellemi műhelyekkel, szervezetekkel és egyetemekkel, hogy
részt vehessen az Európa-szerte tapasztalható megújulási folyamatokban,
a nemzetközi, illetve globalizációs kihívásokra adandó válaszok kimunkálásában.
Az elmondottak hatékony megvalósítása érdekében az Alapítvány távlati céljai
között szerepel egy közép- és kelet-európai távoktató egyetem létrehozása
is.
A rohamléptekkel haladó fejlődés
élethosszig tartó tanulásra késztet minket. Ez ugyancsak aláhúzza a távoktatás
fontosságát, sürgeti a nyitott és távtanulás módszertanának fejlesztését
és gyakorlati alkalmazásának elősegítését, különös tekintettel a felnőttoktatásra.
Nyilvánvaló, hogy a modern médiumok,
távközlési és informatikai eszközök alkalmazása nélkül nem lehet napjainkban
hatékony oktatást -- távoktatást, felnőttoktatást, népfőiskolai oktatást
-- megvalósítani. Az információs eszközök humán célokra történő felhasználása
nem magától értetődő. Az Alapítvány a kommunikációs és médiaképzés fejlesztését
is tervezi annak érdekében, hogy az új eszközök humán célú felhasználását
előmozdítsa. Többek közt ezen keresztül valósulhat meg a hálózatszerű együttműködés
a hasonló szellemiségű egyetemekkel. Egy "humán elektronikus kommunikációs
nyelv" (kultúra) megteremtése lehet a kezdete a térség felemelkedését elősegítő
közös művelődési és oktatási tervek megvalósításának.
E nagyléptékű elképzelések megvalósítását
elő kell készíteni. Javaslatokat, elemzéseket, felméréseket, megvalósíthatósági
tanulmányokat kell készíttetni. Egy új, a korszerű távoktatási és felnőttoktatási
módszereket alkalmazó multikulturális és többnyelvű ("multilingvisztikus")
regionális felsőoktatási szervezet modelljének kialakítása nem megy egyik
napról a másikra. Az Alapítvány céljait sokoldalú intézményrendszer (kollégiumi
hálózat, intézetek, konzultációs központok, médiacsatornák stb.) tudja
majd megfelelően kiszolgálni...
A kitűzött célok megvalósítását
nagymértékben segítheti konferenciák, fórumok szervezése, kiadványok szerkesztése
és megjelentetése stb. Nem kis feladat a közös, megújító gondolkodásra
kész tudós tanárok megszervezése a fenti célok érdekében. Az Alapítvány
ennek egyik sajátos formáját, az Angliában régi hagyományokkal rendelkező
"akadémikus fogadót" is szeretné megvalósítani. Ebben a régi görög világból
átmentődött szimbolikus formában (szüm-pozion = együtt-ivás) az otthonosság,
kötetlenség légkörében történő gondolkodásnak és ismeretátadásnak szeretnénk
ismét helyet adni, hasonlóan ahhoz, ahogyan ezt a kávéházak is teszik.
A más intézményekkel régóta
tervezett együttműködés célja részben az is, hogy azok személyi, valamint
épület- és eszközállománya bekapcsolható legyen. Az efféle együttműködés
és a fentiekben körvonalazott új módszerek együttesen biztosíthatják a
tudás átadásának, illetve megszerzésének azt a hatékonyságát, amely a jövőben
elengedhetetlenül szükséges lesz a sikeres életalakításhoz. Non scolae,
sed vitae discimus -- nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk. Annak
az életnek -- környezetet is mondhatnánk --, amely életben tart és alakít
minket, és amelyet mi is alakítunk -- építünk vagy rombolunk -- tudásunk
mértéke és elkötelezettségünk szerint.
A tudás -- hatalom...
|