A
PIACSZERŰ EGYETEM
A tanulóhelyek hálózata alapozza
meg a társadalom egészében a decentralizált tanulási lehetőségekre épülő
tanulási folyamat jelentőségét. A tanulás hálózatát jól segítheti egy egyetemi
épület, amely a tanulást a társadalom minden tagja számára a felnőtt élet
természetes velejárójává teszi.
A koncentrált, egy csoportba
rendezett egyetemek zárt adminisztrációs rendje és hivatali eljárásai,
amelyek megszabják, hogy kik tarthatnak kurzusokat, tönkreteszik a tanulás
lehetőségét.
Az egyetemek eredetileg, a középkorban,
egyszerű tanári közösségek voltak, amelyek tanítványokat vonzottak azzal,
hogy ajánlani tudtak számukra valamit. A gondolatok piacai voltak, szerte
a város(ok)ban, ahol az emberek tájékozódhattak a különféle gondolatok
kínálatában, és azt tanulták meg, ami felkeltette érdeklődésüket. Ezzel
szemben napjaink elszigetelt és túladminisztrált egyetemei elnyomják az
elképzelések változatosságát és intenzitását az egyetemeken, és korlátozzák
a hallgatók lehetőségeit is a gondolatok közötti válogatásban.
Két dolog szükséges ahhoz, hogy
helyreállítsuk a gondolatok cseréjének és gyarapításának régi típusú akadémiai
szabadságát és lehetőségeit.
Egyrészt a társadalmi és fizikai
környezetnek olyan helyzetet kell biztosítania, amely ösztönzi, nem pedig
gátolja az egyéni és szabad gondolkodást. Másrészt olyan ösztönző környezetet
kell biztosítani, amelyben fogékonnyá válnak a különféle gondolatokra.
Olyan környezetet tehát, amely maximális alkalmat és lehetőséget kínál
a tájékozódásra a gondolatok széles körében, és képessé teszi a tanulókat
saját gondolkodásuk kialakítására.
Az ilyen körülményeket legvilágosabban
a hagyományos piac képe szemlélteti, ahol kis pultok százai sorakoznak,
s ezek mindegyike valamilyen különös és egyedi vonást hordoz, sajátos,
eredeti minőségével vonzza az embereket. Mindezt olyan elrendezésben, ahol
a vásárló szabadon körbejárhat, és vásárlás előtt alaposan megnézheti az
árut.
Milyen lenne egy ilyen modell
alapján felépülő egyetem?
1. Bárki végezhet bármilyen
kurzust. Egy piacszerű egyetemen nincs felvételi vizsga. Bárki, bármilyen
életkorú, jelentkezhet és helyet kereshet. Az egyetemi kurzusok listáját
az újságokban, a rádióban és szerte a régióban közzé kell tenni.
2. Bárki tarthat kurzust. Hasonlóképpen
egy piacszerű egyetemen bárki kurzust hirdethet. Nincs éles és merev megkülönböztetés
a tanárok és a többi polgár között. Ha az emberek jelentkeznek egy kurzus
elvégzésére, akkor az elkezdődhet. Bizonyára lesz olyan tanári csoport,
amely kapcsolódó kurzusokat ajánl, és olyan tanárok is, akik előfeltételeket
állítanak, és szabályozzák tanítványaik felvételét az általuk megfelelőnek
tartott módon. De éppúgy, mint egy igazi piacon, a hallgatók alakítják
ki a követelményeket. Ha egy bizonyos időn keresztül senki sem jelentkezik
egy professzor kurzusára, akkor vagy változtatnia kell azon, amit ajánl,
vagy más megélhetés után kell néznie.
Sok
kurzus, miután megszerveződött, otthonokban vagy bárhol a városban kereshet
helyet a találkozóihoz. Igaz ugyan, hogy némelyik kurzus speciális kívánalmakkal
vagy nagyobb terem igényével jár, és valamennyi igényli a könyvtár és egyéb
közösségi létesítmények használatát. A piacszerű egyetem tehát társadalmi
szerkezetének megteremtéséhez fizikai feltételeket is igényel.
Bizonyos, hogy egy piac sohasem
elszigetelt területen alakul ki. Nyílt és nyilvános, az egész városra hatással
levő helyet keres, egy vagy két olyan utcával, ahol az egyetemi létesítmények
koncentrálódnak.
E minta korai változatában,
amely kifejezetten az Oregoni Egyetem számára készült, részletesen leírtuk
azt a fizikai környezetet, amelyben megvalósulhat a gondolatok piaca. A
következőket tanácsoltuk: Az egyetem gyalogutak mentén elhelyezett kis
épületek csoportjából alakuljon ki, amelyek mindegyike egy-két szakterületnek
adjon otthont. Ezek között az egész horizontális közlekedés közterületen
és földszinten történjen. Ez azt jelenti, hogy mindegyik épület közvetlenül
az utcára nyílik, és a felső szintjei lépcsőkkel és bejáratokkal közvetlenül
kapcsolódnak a földszinthez. Azáltal tehát, hogy minden elérhető az utcáról,
ugyanúgy, ahogy egy piacon, mindez egyetlen nagy rendszert képez a gyalogos
forgalom számára, sok bejárattal és nyitottsággal. E minta eredményeképpen
a környezet viszonylag alacsony épületekből tevődik össze, és nyitott a
gyalogos közlekedés rendszerei felé. Minden épületben jó néhány bejárat
és lépcső található, mintegy 15 méterenként elhelyezve.
Ma is úgy gondoljuk, hogy elképzelésünk
a piacszerű egyetemről, amely átsző egy egész várost, megállja a helyét.
Végül
felmerül a kérdés, hogy hogyan kell egy piacszerű egyetemet adminisztrálni?
Nem tudjuk. Valamilyen utalványrendszer látszik járható útnak, amelynél
mindenkinek egyenlő lehetősége van a részvételre. Az osztályok létszáma
szerinti fizetési rendszer ellensúlyozása is szükséges, hogy a tanárok
ne egyszerűen aszerint kapják a fizetésüket, hogy hány tanítványt oktatnak.
Ráadásul valamiféle értékelő módszerre is szükség van, hogy a város lakói
hozzájussanak a kurzusokra és tanárokra vonatkozó információkhoz.
A felsőoktatásban számos kísérletnek
lehetünk tanúi napjainkban, amelyek segíthetnek megoldani ezeket a technikai
kérdéseket. Az Open University of England, a különböző szabadegyetemek,
mint a Heliotrop San Franciscóban, az Egyesült Államokat átszövő University
Without Walls húsz egyeteme, az egyetem-kiterjesztő program, amely teljesen
a dolgozó emberekhez igazítja kurzusait, mind a piacszerű elképzelés tapasztalataival
szolgáló intézmények példái.
Tehát: Tegyük az egyetemet a
felsőoktatás piacává. Társadalmilag ez azt jelenti, hogy bármilyen életkorban
lehetőség nyíljon a teljes képzésre, annak egy részére, vagy akár csupán
egyes kurzusok elvégzésére. Bárki tarthasson egyetemi kurzust, és bárki
részt vehessen ezen. A piacszerű egyetem főépületei és hivatalai egy központi
csomópontnál kapjanak helyet, a találkozóhelyek és a laborok azonban ettől
távolabb helyezkedjenek el, először egy sétálóutca mentén, kis épületekben
csoportosulva, majd fokozatosan egyre szétszórtabban és a város életében
elvegyülve.
Bocsássunk az egyetem rendelkezésére
egy sétálóutcát, központi fekvésű csomóponttal, és ekörül épületek sorát
az utca mentén. Ugyanakkor fontos a könnyen elérhető zöldterület is e központ
közelében.
|