EGYETEMES
UNIVERSITAS
Amikor most ismét és késve
követjük a Nyugat megalomániás modelljét az egyetemi szervezetünk kialakításában,
jelentette meg a Világosság folyóirat Az egyetemes universitas című kitűnő
tematikus számát (Világosság, 1999/8-9. szám). Csak csodálkozik az ember
azon, hogy amikor ennyi tiszta elme ilyen világosan látja az egyetem eredetét,
értelmét, jelentőségét és jövőjét is, ez miért nem hasznosul az oktatáspolitikánkban,
miért működik egy doktriner, elavult, Európa-utánfutó elképzelés. Miért
egyetlen folyamatosság működik csak, a megkésettség, a későnjöttség folyamatossága.
Vagy csak arról van szó, hogy akik a dolog lényegéről nem akarnak, mernek,
tudnak gondolkodni, azok állandó, szervetlen átszervezéssel kompenzálják
az igazi tartalmi döntés hiányát?
Ebben a válogatásban először
is azt nagyon jó látni, hogy egy kutatás - az MTA Filozófiai Intézetének
Az európai egyetem funkcióváltozásai című kutatása - nem marad pénz vagy
érdeklődés hiánya miatt, vagy puszta trehányságból az asztalfiókban. A
két kutatásvezető, Endreffy Zoltán és Tóth Tamás szép munkát végzett. De
nem csak szépet, alaposat is. Nagyon fontos, hogy Tóth Tamás bevezető írásában
kimondja: a modern oktatáspolitika problémái és dilemmái a legtöbb nyugat-európai
(és észak-amerikai) országban sokkalta bonyolultabbak annál, semmint hogy
azokat az "európai egyetem" idealizált képére, egyetemesnek hitt modelljére
való mégoly patetikus hivatkozással egy csapásra meg lehetne oldani. Valójában
az lenne a korrekt, hogy a folyóiratban megjelent összes tanulmányt tételesen
ismertetnénk, de ehelyett azt ajánljuk, hogy aki az egyetemi gondolat iránt
érdeklődik, okvetlenül szerezze be ezt a számot, és olvassa el. Csak remélhetjük,
hogy a folytonos panaszkodás ellenére virágzó könyvkiadás netán elhatározza,
hogy kiadja azt az alapművet, amelyet Hastings Rashdall írt The Universities
of Europe in the Middle Ages címmel. Az összeállításban több szerző, így
Ferencz Sándor és Nyíri Kristóf is, idézi Rashdall klasszikus művét. Érdemes
itt nekünk is két tételét kiemelni. Az egyik: "Hogy valamely intézményt
egyetemnek nevezünk-e vagy sem, önmagában jelentéktelen dolognak tűnhet.
Ám ezt a nevet a legmagasabb típusú művelődéssel kell összekapcsolni: az
egyetem nevet lealacsonyítani annyit tesz, mint lealacsonyítani legmagasabb
művelődési eszményünket." A másik: "a két leglényegesebb funkció, amelyet
a valódi egyetemnek teljesítenie kell: hogy lehetővé tegye a tanulmányoknak
szentelt életet, akár néhány évre, akár egy egész életre; s hogy ama időszakra
összehozza egymással az eleven kapcsolat személyességében a tanárt a tanárral,
a tanárt a diákkal, a diákot a diákkal. Végzetes tévedés volna azt képzelnünk,
hogy akár a könyvek sokasodása, akár a közlés-közlekedés javuló föltételei
valaha is megszüntetik ama intézmények szükségességét, amelyek az ilyen
személyes kapcsolatokat lehetővé teszik."
Endreffy Zoltán tanulmányában
figyelemreméltóan idézi M. Schelert, aki Die Wissensformen und die Gesellschaft
című könyvében megkülönbözteti az uralmi tudást (Herrschaftswissen), a
megváltozással kapcsolatos tudást (Erlösungswissen) és a személyiségformáló
tudást (Bildungswissen). Az ebből származó következtetés pedig az, hogy
az újkori kultúra fejlődése folyamán a tudás két utóbbi formája egyre inkább
háttérbe szorult az "uralmi tudás" mögött.
Az összeállítás egyik utolsó
írása Nyíri Kristóf A virtuális egyetem felé című munkája. A máskor is
alapos szerző gondolatmenetének nagy előnye, hogy egyaránt elkerüli a kultúrkritikai
pesszimizmust és a technicista hurráoptimizmust. Így felvázolja a következő
életképesnek tűnő modellt: a virtuális formának nem az a lényege, hogy
az anyagok a weben hozzáférhetőek - bár a minőségjavítás és a praktikum-orientált
multimedialitás tartalékai itt óriásiak - , hanem az, hogy a virtuális
térben eleven tanár-diák és diák-diák interakció folyik; vagyis a virtuális
egyetem lényege a virtuális szeminárium. A virtuális szeminárium csak tényleges
személyes találkozásokkal ötvözve, utóbbiak kiterjesztéseként igazán hatékony.
A virtuális egyetem lényegéből adódóan hálózat, kőegyetemek hálózata; vagyis
a virtuális előadás és szeminárium helyhez kötött síkja tényleges egyetemi
találkozások, konzultációk, gyakorlatok, beszámolók fizikai csomópontjaihoz
horgonyzott.
És végül példaadónak kell
tekintenünk, hogy a baloldali-liberális irányultságú Világosság közli Newman
bíborosnak a dublini katolikus egyetem alapítása alkalmából tartott, elmét
és lelket felemelő előadásának szövegét.
Z. J.
|